Kuinka pitkälle heität?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti: 15:29:42 07.05.2020 Luuseriks en ole sua sanonut,
Et, mutta huomautettu on että lukiossa mulla ei ollut laaja fysiikka ja just laajassa olisi kai olisi ollut tietoa induktoreista. Siksi pidän itseäni luuserina, tässä seurassa. Muta joo, jätetään nämä henk koht jutut pois.

Niin kuin olen sanonut mulla on video Daiwa Tatulan induktorin paluuäänestä, joka tapahtuu juuri ennen kuin viehe osuu veteen. Ja ulostulo ääni kuuluu heiton alussa. Video on niin huono että teen paremman. Tähän joutdun laittamaan monoa puolle ja se on tehtävä illalla kun luonto on hiljentynyt. Tällä on sitten ainakin muille todistettu miten pienillä kierroksilla induktori napsahtaa paikoilleen.

Paluuäänen tallentaminen on siksikin hankalaa että se tarvitsee tietyntyyppisen heiton, normaaliheitossa induktori on ulkona vieheen veteen osuumiseen asti ja silloin ääni ei kuulu. Tai ainakaan minä en ole kuullut.

lis. Kun ostin Tatulan heittelin sillä ensimmäistä kertaa olosuhteissa jossa ääni oli mahdollista kuulla, pidin ääntä häiritsevänä. Raportoin asiasta tänne, eri keskusteluun kylläkin. Jos olisin ladannut ensimmäiseksi siimaksi Spiderwireä, en tietäisi koko napseesta mitään.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Vaikka joku ääni kuuluisikin, niin ei sekään välttämättä tarkoita, että se induktori tulis sieltä vauhdilla. Jos tulee, niin siinä on vikaa.

Se induktori oikeastaan ei voi tulla sieltä vauhdilla sisään ellei siinä ole jotain kitkaa, mitä siinä ei pitäis olla niin paljoa ainakaan, että se ensin takeltais siihen ja sitten tulis vauhdilla. Lisäksi Mag-Z nyt on tarkoitettu ainakin yli 10 m heittoihin, niin sellaisessa heitossa on aina värinää sen verran, että sen värinän pitäisi ravistaa irti takeltava induktori. (Näin ei välttämättä ole sv jarrun kanssa, ja näitä takeltelevia on ollut muillakin kuin mulla). Induktorijuttuja ei harmi kyllä käyty lukio fyssassa, oliskin ollut mielenkiintoisempaa jos olis näin mielenkiintoiseen asiaan sovellettu oppimaa.

Noista kouluajoista ei enää hirveesti muista, mutta Mag-Z:n rakenteesta ja geometriasta johtuen sekä jousivoiman ja keskeiskiihtyvyyden yhtälöistä johtuen, ei se induktori tule sieltä ulos asennosta sisään asentoon kerralla vauhdilla että klaks, ei vaan yksinkertaisesti voi tulla. Induktori liikkuu kierrosnopeuden funktiona. Ja jos niin kävisi, että induktori tulis suoraan ulkoasennosta sisäasentoon, niin jarruvoima pienenisi nopeasti kerralla noin puoleen, mikä ei olisi hirveän hyvä asia. Mieti nyt hiukan, olisiko ne Daiwalla suunnitelleet sellaisen heittojarrun, joka muuttuisi hirveellä portaalla kesken heiton? No ei olisi. En olisiko ne tarkoituksella suunnitelleet sellaisen heitossa liikkuvan induktorin, joka ei käytännössä liikkuisi heitossa (paitsi ulos)? No ei olisi sitäkään. Ja että se induktori oikeasti liikkuu nopeuden funktiona, niin sen voit katsoa itse siitä linkkaamastasi porakonevideosta.

Heitossa minä en ole huomannut perus Magforce-Z:ssa muuta merkillepantavaa, kuin että virtaviivaisella taimenuistimella induktori ei vetäydy silloin kun sopivaa olis, jää ns. jarru päälle. Perus haukiuistimella, vaikka Nils Master 15 cm, vetäytyy niinkuin suotavaa on, induktorin toimintaa ei edes huomaa silloin. Ja taas tolla OG HLC:lla huomasin, että induktori ei edes alkanut ulostyöntyä perusuistimella kun koitin sillä semmoista heittää, eikä edes Magforcen perussäädöllä ollut oikein mitään vaikutusta jarruvoimaan, koska siinä induktori on käytännössä pois magneettikentästä sisään asennossa, jolloin magneettikentän voimakkuudella ei ole juuri merkitysä.

En kyllä tiedä mitä ääniä kuulet hyrristäsi. Mä en ole hirveesti jaksanut kuunnella omiani, tai jos ne kovasti ääniä pitää, niin sellaista kelaa en mielellään käytä.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti: 08:57:10 08.05.2020En kyllä tiedä mitä ääniä kuulet hyrristäsi.
Kun otan puolan käteen ja vedät induktorin ylös, nyt kun vapautan induktorin, kuuluu naps. Sama ääni kuuluu heiton lopussa, tosin paljon hiljaisempana koska kelan poski vaimentaa ääntä. Sen äänen kuulen hyrrästäni. Kuulen myös heinäsirkat, tälläkin on asiayhteys.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

lore kirjoitti: 09:11:35 08.05.2020
jvelth74 kirjoitti: 08:57:10 08.05.2020En kyllä tiedä mitä ääniä kuulet hyrristäsi.
Kun otan puolan käteen ja vedät induktorin ylös, nyt kun vapautan induktorin, kuuluu naps. Sama ääni kuuluu heiton lopussa, tosin paljon hiljaisempana koska kelan poski vaimentaa ääntä. Sen äänen kuulen hyrrästäni. Kuulen myös heinäsirkat, tälläkin on asiayhteys.
:D Loistavaa argumentointia :D Kokeileppa seuraavaa:

a) Ota metallipaino, esim. 500 g. Pudota paino 20 mm korkealta kovalle lattialle. Havaitse ääni.
b) Ota nyt 20 mm paksu telttapatja ja aseta paino telttapajan päälle varovasti, sitten päästä painosta irti. Havaitse ääni.

Tuossa ylläolevassa tapauksessa, puola käteen, venutus ja irti päästäminen tilanne vastaa keissiä a)

Magforce-Z:n induktori sen sijaan puolan ja induktorin pyöriessä käyttäytyy samoin kuin tapaus b). Induktorin nopea vetäytyminen estyy kun painojen pyörimissäde pienenee ja säteen pieneneminen lisää keskeiskiihtyvyyttä niin että tasapaino jousivoiman kanssa säilyy. Samoin kuin se paino saavuttaa tasapainon telttapatjan kanssa.

Edelleen, mikäli Magforce-Z:si tulee heitossa vauhdilla sisään, niin että jarruvoima nopeasti noin puolittuu, on Magforce-Z:si rikki. Sellainen on mahdollista puolan kierroksien tasaisesti laskiessa vain, jos jousivoima pääsee epätasapainoon keskeiskiihtyvyydestä tulevan keskeisvoiman kanssa, joka on mahdollista vain jos induktori tahmaa.

Edelleenkään en tiedä mitä sieltä kelasta kuulet, sen toki uskon että jotain kuulet kun niin sanot, mutta päätelmäsi oikeellisuudesta en ole varma.
Viimeksi muokannut jvelth74, 10:01:19 08.05.2020. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti: 09:41:14 08.05.2020 on Magforce-Z:si rikki.
Jos se on sitten rikki. Kun yli 100 metriä lähti rikkinäisellä kelalla niin kyllä varmaan sitten ehjällä menisi 147 metriä. Ehkä olet puhunutkin totta?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

lore kirjoitti: 10:00:22 08.05.2020
jvelth74 kirjoitti: 09:41:14 08.05.2020 on Magforce-Z:si rikki.
Jos se on sitten rikki. Kun yli 100 metriä lähti rikkinäisellä kelalla niin kyllä varmaan sitten ehjällä menisi 147 metriä. Ehkä olet puhunutkin totta?
Täysin mahdollista että heittäisit hyvällä kelalla 147 m. Heitinhän mäkin 138 m. Joka tapauksessa heittäisit nykyistä pidemmälle jos vaihtaisit perusheittoon suunnitelluihin perus Magforce-Z keloihisi pitkiin heittoihin suunnitellun HLC jousen ja kenties nykyistä herkemmät laakerit. Vastaavasti ison ilmanvastuksen vieheiden heittäminen hankaloituisi jonkin verran. Jäykemmällä vavallakin varmaan saisit vähän lisää pituutta. Savagen up to 240 g tuntuu olevan just passeli pituusheittoon 80 g:lla.

Pitkälle kyllä heittelet, ei käy kiistäminen. En uskoisi itse pystyväni vastaavaan noilla sun vehkeillä. Mutta pituusheittohan on ennen kaikkea välinelaji.

Oikeasti uskon kyllä, että kuulet jotain ääniä. Niin ihan sieltä kelastasi, eli ääni on todellinen. Voi myös olla, että ääni oikeasti tulee siitä kun induktori laskeutuu ala-asentoon. Heiton kuluessa, heittonopeuden taisesti laskiessa, se induktori kuitenkaan ei voi tulla vauhdilla täysin ulkoa asennosta täysin sisään, tai se on rikki.

Ja olen havainnut, että perus heitossa perus Nils Masterilla induktorin toimintaa ei edes huomaa, kun se on niin smoothia. Olen myös havainnut, että virtaviivaista taimenuistinta kovaa heittäessä 34 mm puolalla Magforce-Z jää tahmaamaan, eli induktori jää liian pitkäksi aikaa ulos, koska puolan kierrokset ovat tavallisille jouselle liikaa vielä siinä vaiheessa kun sen pitäisi alkaa vetäytyä. Olen havainnut, että vaihtamalla 4 x jäykempi jousi tämä tilanne kokolailla korjaantuu ja induktori tulee taas smoothimmin sisään, salliihan 4 x jäykempi jousi induktorin liikkeet 2 x kovemmassa heittonopeudessa.
Viimeksi muokannut jvelth74, 12:32:53 08.05.2020. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Muistin sitten alakanttiin tuon Zillionilla heittosi, oli muistikuva että liki 150 meni. Tuostakin oli kelattu vielä löysät pois. Ja 5 puntillakin muistaakseni yli 60 metriä. Näiden päälle vielä ihan insinööri niin nyt luovutan :)

Sovitaan että se indutori liikkuu juuri niin kuin sanot.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

lore kirjoitti: 10:18:58 08.05.2020Muistin sitten alakanttiin tuon Zillionilla heittosi, oli muistikuva että liki 150 meni. Tuostakin oli kelattu vielä löysät pois. Ja 5 puntillakin muistaakseni yli 60 metriä. Näiden päälle vielä ihan insinööri niin nyt luovutan :)
Juu ei, mutta 138 m meni. OG HLC Zillion, 80 g heittopaino, up tp 240 g Savage Gear Predator, 0.20 mm monofiili paksulla shokkiperukkeella.
Juu, siimasta heti heiton jälkeen löysät pois ennen kuin siima ehti laskeutua veteen. Tyyni keli, niin se laskeutui aika suoraan. Sen jälkeen siimaa ajan kanssa suoraksi väsyttäen, luokkaa pari minuuttia, kunnes se näytti luotisuoralta. Sitten 80 g puntin väsytys irti pohjasta, saattoi puolen kilon luokkaa joutua vetämään että irtos. Siimamittari kiinni ja tasaisella kelauksella sisään ja sitten lukema siimamittarista.

5 g:lla meni 51 m. Piti kaivaa arkistojen syövereistä tämä:
jvelth74 kirjoitti: 12:12:29 18.03.20195 grammalla 51 m. Vapa: St.Croix Avid Salmon & Steelhead AVC96MLF2 3,5-17,7 g. Siima: Spiderwire Stealth Smooth 0.06 mm. Kela: sv tw Zillion. Puola: Momo's honeycomb, painaa alle 7g. Mittaus siimamittarilla. Ohkaisen siiman sai vedettyä luotisuoraks ennen mittausta, joten jos jotain virhettä on, niin se johtuu siimamittarista. Silmällä mitattuna kyllä puolen sataa metriä pitää kutinsa. Vavasta piti ottaa kapea ote, takakahvaa jäi käyttämättä aika paljon. Noin sopi mun liikeradoille että sain maksimaalisen vauhdin. Heittotyylinä siis niin nopeesti eteetä taakse ja takaata eteen kun sain vietyä. Vaikka toi vapa nopeana on myyty, niin ei se kyllä oikeasti nopea ole. Mutta hyvän ruoskaefektin sain tolla kuitenkin aikaiseksi, ja mielestäni melko kelvollinen heittopituus. Tästä muistaakseni jäi fiilis, että parantaakin olisi mahdollista.

Jos moista haluaa koittaa, eli hyrrällä kevyt viehe mahdollisimman pitkälle, niin puolanhan täytyy olla kevyt, vähäänkään painavampaa puolaa ei saa pyörimään riittävän kovaa. Siiman pitää olla ohut, että sillä on pieni taivutusvastus, koska kevyt paino ei jaksa kauaa vetää jos siimalla on taivutusvastusta ja lisäksi siiman tulee olla liukas, koska sama juttu, ettei kevyt paino jaksa vetää. Vavan tulee olle pitkä ja sillä on voitava heilauttaa ruoskamainen liike, ja vavan on taivuttava kyseisellä painolla. Itse toteutin heiton niin, että otin vavasta melkein niin kapean kahdenkäden otteet kun sain, koska niin sain vavan kärjelle suurimman nopeuden. Heiton on oltava suhteellisen matala, koska vaikka kaikki kitkat koittaa minimoida, niin kitkoja kuitenkin on, joten heiton alussa rakennetut metrit ajan funktiona ovat erityistärkeitä. Samasta syystä, koska heiton on oltava matala, niin vavan kärjen saaminen korkealle heiton lopussa on tärkeää, koska sillä saa 'ilmaista korkeutta' heittoon. Mutta välineitä voi olla monelaisia, tuo on mun näkemys kevyiden painojen pituushiettoon hyrräkelalla.

Onhan tässä melkoisesti sisältöä tuotettu tässä keskusteluketjussa, ja koko ajan tiukka asiaa, ei hitustakaan paskanjauhantaa :D
lore kirjoitti: 10:18:58 08.05.2020Sovitaan että se indutori liikkuu juuri niin kuin sanot.
Sori, mutta tämä ei ole sopimusasia toisin kuin esim. Kilogramman prototyypin paino oli, ainakin aikoinaan. :) Toi induktorin liike on ihan perus järjellä ajateltavissa.

Kaavoilla se on: Jousivoima on F=K*X. Ja normaalikiihtyvyys on a = v^2 / r, jossa v = r * ω ja normaalivoima F = m * a, ja jousivoima = normaalivoima.

M.O.T.
Viimeksi muokannut jvelth74, 12:38:24 08.05.2020. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Siimamittariheitot on kyllä todella asiaa. Kävin just nakkaamassa 307 metriä 4 grammaista. Kelassa Öhlinsin jousi. Nasan T-paita päällä, ilman housuja.
Liitteet
nasa.jpg
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

^ Jumankeuti, nyt alkaa lentämään :-D Kai muistit karjaista kunnolla?

Siimamittarilla toki voi saada vähän mitä lukemia vaan, mutta mä olen ajan kanssa aidosti vetänyt siiman niin suoraks kun sen saa. Ja 80 g:lla sen saa ajan kanssa suoraks, kun se jumittuu pohjaan. Paskojahan noi mittarit on, tykkää takellella. Eli lukema ei aina siirry vaikka pitäis. Vähän riippuu miten hyvin sen milloinkin saa laitettua. Mutta jos se mittari takeltelee, niin lukema ei ainakaan isommaksi siitä hyppää, vaan jää vajaaks. Eikä ne mitään tarkkusmittareitakaan muutenkaan varmaan ole, mutta mitä olen noita kaupan siimoja mittaillut, niin kyllä aika hyvin tuntuu pitävän kutinsa. Lisäks silmällä näkee, että kyllä ne siimamittarilla saamani on olleet ainakin 'tontilla' kuten myös kun mittailin kartasta jälkikäteen.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Kun tässä taannoin yritin heittää Lunalla pituutta ja ei tuulen takia oikein suostunut lähtemään, niin kyllä tuli oikeasti mieleen että siimamittari pitää taas lisätä keinovalikoimaan. Ja siihen kun lisätään jouset... kehittymisen varaa on.
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Kun heitellään lähes samanlaisilla varusteilla ja siellä tulokset ovat lähes 50 metriä parempia, jossain täällä mättää ja pahasti.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

^ Varusteissa taitaa olla eroa ainakin HLC jousi ja jäykempi vapa, ja ilmeisesti olet heittänyt pääosin paksummalla siimalla kuin 0.20 mm ja tossa HLC:ssa tosiaan on vielä herkät mikrolaakerit, eli onko varusteissa loppelistä paljoakaan yhteistä?

50 m parempia? Äläpäs vääristele (tässä tapauksessa omias alaspäin) oothan Sä nyt enemmän kuin 88 metriä heittänyt?
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Muistaakseni heitit mag 4:llä? Sillä menee mulla noin 80 ja minimillä muistaaksini 101. Vertaan Zillionia Tatulaan kun ovat saman kokoiset. Tatula on varsin pitkäheittoinen kela.

Lunalla heitotkin jäävät suvereenisti jälkeen, vaikka tiedän että samanlaisia heittoja ei ole koko maailmassa moni heittänyt. Tämä ei ole itsekehua vaan tämän tyyppistä heittelyä ei juuri harrasteta.

Noihin teidän heittopituuksiin tarvitsisi hurjasti suuremman lähtönopeuden kuin ikinä saavuttaisin ja et heitä edes pyörähdys tyylillä.

Tässä on niin monta juttua jotka eivät natsaa, mun on täysin mahdotonta uskoa tarinoihisi. Olen pahoilllani.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

En muista enää millä magneettijarrun asetuksella heitin, jotenkin muistaisin että olisin kakkosella heittänyt, jolla kyllä sain siimat sitten poikkikin. (En mä yleensäkään katso kauheesti missä se säätö on, kun säätelen koko ajan mutuna tunteen mukaan pykälä sinne pykälä tänne...)

Sanoisin, että nelosella tai jopa alle heitin videolla sitä 60 g bombardaa perhon kanssa, oman silmäarvioni mukaan mahdollisesti 90 m. Ehkä ennemmin alle kuin yli. Mutta ihan eri vavalla siis.

Muutenkin sillä on tossa kelassa tavallisia Magforce-Z keloja vähemmän merkitystä mihin sen säädön laittaa, koska se jarruvoima pienenee niin paljon joka tapauksessa induktori sisässä. Se säätö vaikuttaa lähinnä vaan induktori ulkona, muuten se jarruvoima on aika pieni vaikka olis säätö tapissaan.

Et tietenkään usko, kun et ole kokenut, kun et ole heittänyt noita Magforce-Z keloja eri jousilla, mutta se HLC jousi 'avaa' sitä heiton kantamaa kummasti, kun vaikka et sitä uskokaan, niin HLC jousi vetää induktorin sisään siinä alkunousun aikana ja sitten rullataan ihan eri malliin. Lisäksi toi OG HLC rullaa vielä ihan omilla luvuillaan tavallisiin Magforce-Z keloihin verrattuna, kun siinä on jotain eroa induktorin ja magneettien sijainnissa, että se magneettivoima pienenee todella pieneksi ja varmaan oma vaikutuksensa on niillä mikrolaakereilla.

Koska minä sain up to 240 g vavan toimimaan 80 g:lla hyvin, heittäessäni aivan täysiä omalla tyylilläni, niin iso liikerata eteetä taakse, sivun kautta siis, vavan kärki käyden niin lähellä maata kuin uskalsin, ja sieltä niin täydet eteen kuin vaan ikinä lähtee, mahdollisimman sivusta ja lopussa koukaten vavan niin ylös kuin lähtee. Tosta tulee siis yli 180 astetta vavan kaareksi, veikkaisin että puhutaan jotain 210 astetta, ja lisäksi tulee loppuun se koukkaus ylöspäin. Niin tässä on pari asiaa:

a) Sain vavan ladattua vaikka heittopaino ei ollut edes vavan suositusalueella. Köykäisemmän luokituksen vavalla en olisi mahdollisesti voinut ylipäänsä heittää noin, olisi mahdollisesti tullut vaan sotku. Eikä vapa ainakaan olisi oikaissut yhtä nopeesti.

b) tossa epäoppisessa heitossani lataan vapaa niin isolla liikekaarella kuin osaan ja kohdistan siihen niin pitkään voimaa kuin pystyn, eli lataan vapaan ja heittoon niin paljon energiaa kuin osaan.

Eli ... Ei se huono ole jos lataa vapaan niin paljon energiaa kuin ikinä osaa ja pystyy ja onnistuu heittämään ja vapa oikaisee hirveen nopeesti kun viehepaino on sille 'liian kevyt'. Vois sanoa, että tosta tulee väistämättäkin aika hyvä lähtönopeus, vapahan se on joka heittää, mutta mielestäni sain a) ladattua vavan aika hienosti b) vapa oikais hirveen nopeesti c) sain heitettyä aika hyvään kulmaan d) ohut pääsiima, HLC induktorinen OG HLC kela herkillä mikrolaakereilla huolehti lopusta, 80 g painon vetäen siimaa sen minkä tarvi.

Jännitti tossa heitossa kyllä aika monikin asia, kuten heitänkö turvat vai katkeaako vapa muuten vain ja kestääkö shokkiperuke, mutta nää asiat sain sen verran tungettua taka-alalle, että sain heitettyä. En kyllä aikaisemmin enkä sen jälkeenkään ole tohon tyyliin välineitä rankonut. Siis niinkuin aivan täysin voimin mitä vaan ikinä lähti ja niin isolla liikeradalla kun taivuin jalat samoilla sijoilla.

Olen mä heitellyt samaan tyyliin kuin Säkin, esim. se mun videolla oleva bombarda heitto. Kyllä niinkin lentää juu. En kuitenkaan usko että sillä heittotyylillä olisin saanut pidemmälle tolla 240 g Savagella viime vuonna.

Tälläkin tyylillä vois ehkä lentää aika hyvin, vaikka noin pitkillä 'löysillä' ei koukausta ylös loppuun saakkaan, eli vavan kärjen radan täytyy olla aika suora. Ja varmaan muutamat siimat menis harjotellessa:
https://www.youtube.com/watch?v=HjOEGDp38q0
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti: 14:08:00 08.05.2020Tälläkin tyylillä vois ehkä lentää aika hyvin, vaikka noin pitkillä 'löysillä' ei koukausta ylös loppuun saakkaan, eli vavan kärjen radan täytyy olla aika suora. Ja varmaan muutamat siimat menis harjotellessa:
https://www.youtube.com/watch?v=HjOEGDp38q0
Lekalyönti joka on perus pituusheittoa. Surf fishingissä käytetään pitkiä vapoja niin otteet ovat erilaisia. Noi on niin jäykkiä ja nopeita vapoja että jos Tatula on extra fast niin toi on hyper fast. Noilla heittää paljon helpommin yli 200 metriä kuin haukivavalla 100 metriä. Ensin pitää tietenkin harjoitella tekniikka, pitkällä siimalla vavan lataaminen on varmasti vaikeaa. Monet vetääkin heittopainon alussa maasta kuten videolla tehtiin.

lis. Harmi ettei Suomessa ole kalalajia mitä noilla voisi kalastaa, jos olisi niin satavarmasti hankkisin tuollaisen vavan. :)
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Mun mielestä kyllä haukivavalla ei ole kovinkaan vaikea heittää 100 m jos välineet muuten saa valita vapaasti. Hyväheittonen nopea vapa vaan ja hyväheittoinen hyrrä ja sitten ohut mono ja shokkiperuke ja lyijyä... Jos pitää heittää haukikelpoisella siimalla, niin sitten homma menee jo paljon vaikeammaksi. Jos joku 0.20 mm Stealth Smooth 8 kelpuutetaan, niin sittenkin menee kyllä, mutta saattaa tulla ennen onnistumistaan pari sydäntä särkevää jumia, joista saattaa kelakin tykätä höpöä. Siiman paksuus mielestäni vaikuttaa paljon, koska jos siiman pitää olla jämerä, niin äkkiä sopiva kela on on aika iso. Tohon mun OG HLC:hen ensimmäinen sopiva siima on ollut tuo 0.20 mm. 0.25 mm:kin varmaan menis, ehkä 0.30 mm jollain lailla, mutta 0.35 mm oli karsee.

Mitä olen pikkaisen lukenut noita surffi juttua, niin eipä niistäkään kaikki heitä 150 yardia pitemmälle. Kyllä mä nyt pitäisin surffivavalla 200 metrisen heittämistä kovempana suorituksena, jo ihan sen vaatiman voimailun vuoksi, kuin haukivavalla 100 m heiton. Ei se 100 m mielestäni ole vaikeaa jos välineet haukivapaa lukuunottamatta saa valita vapaasti.
lore kirjoitti: 16:49:28 08.05.2020lis. Harmi ettei Suomessa ole kalalajia mitä noilla voisi kalastaa, jos olisi niin satavarmasti hankkisin tuollaisen vavan. :)
Mä olisin kyllä kelpuuttanut sen Abu Atlanticin: https://www.seaangler.co.uk/fishing-tac ... asting-rod, silloin kun olin ostamassa tota nykyistä bombarda/spinflugavapaa. Mutta ei ollut tota Abua mistään järkevästi tarjolla. Yks käytetty briteistä olis ollut jollai £300 hinnalla :shock: Pehmeäksi mainittu, verrattuna muihin, ja siten kalan kanssa kivaks. Eiköhän tolla vavalla bombardaa olis paiskonut. Olis kyllä saattanut joutua valamaan bombardansa itse...Mistä nyt tulikin mieleen katsoa jos 80 g bombardoita olis saatavilla, ja olihan niitä, ja laitoin tilaukseen. :D Jos niitä olis viel kivempi paiskoo kuin 60 g.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Kävin testaamassa mitä eroa on Ambassadeur Beastilla Coastaliin verrattuna 200g vieheellä. Daiwan hankin poisto tarjouksesta juuri näiden paiskomiseen.

Beastissa kaikki neljä jarrupalaa käytössä ja akselilla pieni klappi. Coastalin heitot arvioin 15-20 metrin mittaisiksi niin nämä lenti 20-25 pintaan. Beast oli yllättäen selkeästi parempi heitellä painavaa viehettä hieman alitehoisella vavalla. Luulin että heittojarru ei riitä ja tulee ylipyörimistä mutta minkäänlaista pelkoa siimasotkuista ei ollut.
Liitteet
DSC_2223.JPG
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

jvelth74 kirjoitti: 18:23:27 05.05.2020Jostain edesmenneestä Casting luokasta taannoin luin, että pisimmillä vavoilla heittivät vain miehet ja niistäkin vain vahvimmat miehet jaksoivat heittää niillä.
Löytyhän se juttu:
https://www.outdoorlife.com/record-casts/

A You're right about the long surf rods. At sanctioned United Kingdom Surfcasting Federation (UKSF) events, Danny Moeskops established three weight-category records, his longest cast being with a 150-gram (5.29 oz.) weight in August 2004 for a distance of 915.22 feet. He used a Century TT-R rod with a modified Abu Ambassadeur reel.

At a noncompetitive gathering in 2002, Jason Willicombe made an even longer cast of 933 feet with UKSF-approved equipment at Davidstow, Cornwall. He used a Zziplex Dynamic HST rod with a modified Abu Ambassadeur 65/5500/CT mag reel.

That's not the story's end. Steve Rajeff, who has won the American Casting Association's championship 34 consecutive times and the biannual World Casting Championship 13 times, filled me in on the alleged longest casts of all, in South Africa back in the late '60s and '70s. Reportedly, these were casts of more than 1,100 feet using special reels with near spiderweb-thin line connected to heavy leaders and bullet lead. The rods were over 16 feet long, and only brutally strong guys were able to cast them.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

Joo on ne aika jässiköitä. Danny Moeskops oli Abulla hommissa 2004 kun heitti maailmanennätyksen. Meni sitten Daiwalle ja tarkoitus oli rikkoa oma ennätys 7HT:lla mutta ei onnistunut.

lis. Kaikki pituusheittäjät ovat myös pitkiä, siitäkin on lajissa etua.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Juu, ja sitten toinen asia, se välineurheilu. Niin tossa kun ottaa toisenlaiset välineet, niin pompsahti mitta 915 jalasta 1100 jalkaan. Jos siis pitää paikkaansa, mutta kai se pitää.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti: 21:14:05 08.05.2020 Juu, ja sitten toinen asia, se välineurheilu. Niin tossa kun ottaa toisenlaiset välineet, niin pompsahti mitta 915 jalasta 1100 jalkaan. Jos siis pitää paikkaansa, mutta kai se pitää.
Epäilen vahvasti, heittopituudet rupesivat nousemaan vasta -90 luvulla.
Abu käytti ennätysheittoja mainonnassa ja vanhoja nyt nappaita lukemalla selviää aina edellisvuoden ennätys. Enkat parani lähes joka vuosi aina 2004 asti. Vapakehitys on nähtävästi loppunut siihen.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

lore kirjoitti: 21:25:57 08.05.2020Epäilen vahvasti, heittopituudet rupesivat nousemaan vasta -90 luvulla.
Abu käytti ennätysheittoja mainonnassa ja vanhoja nyt nappaita lukemalla selviää aina edellisvuoden ennätys. Enkat parani lähes joka vuosi aina 2004 asti. Vapakehitys on nähtävästi loppunut siihen.
...Tietää ei voida, koska toi oli jonkinlainen epävirallinen juttu, ja heitetty ei minkään kilpaluokan mukaisilla prototyyppivehkeillä...Itse pitäisin tota ennemmin todennäköisenä kuin epätodennäköisenä, kun mitäpä noi tyypit nyt tuolla olisi saavuttaneet että olisi feikanneet ja jos todistajiakin on ollut, ja omasta mielestäni prototyyppivehkeet vaikuttaa tässä lajissa paljon.

Vapakehitys varmastikaan ei ole loppunut, koska parempia kuituja tehdään koki ajan ja laminointitekniikkakin kehittyy. Luulenpa, että casting sportissa ei ole samanlaista vetovoimaa kuin joskus ja harrastajamäärät ei ole samaa tasoa, eikä isot valmistajatkaan enää panosta tuohon marginaalilajiin, niin siksi ennätykset ei kehity. Onhan noita jotain harrastuskisoja, tai mitä lie kokoontumisia, ollut Suomessakin, silloin kun Nyt Nappaassa mainostettiin casting sporttia. Eipä ole moisista kuulunut.
- Jukka
lore
Viestit: 1202
Liittynyt: 20:19:28 15.05.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja lore »

jvelth74 kirjoitti: 21:35:15 08.05.2020 Vapakehitys varmastikaan ei ole loppunut, koska parempia kuituja tehdään koki ajan ja laminointitekniikkakin kehittyy.
Jos vielä heitellään samoilla Zipplekseillä kuin 16 vuotta sitten, on kehitys ainakin hidastunut.

Mun arvaus on se että seuraava pituusennätys tehdään avokelalla. Sillä puolella on ollut kehitystä ja just vavoissa.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Kuinka pitkälle heität?

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

lore kirjoitti: 21:45:13 08.05.2020Jos vielä heitellään samoilla Zipplekseillä kuin 16 vuotta sitten, on kehitys ainakin hidastunut.
Joo, siis tarkoitin yleensä, että hiilikuidut ja laminointi on kehittynyt. Casting sporttia en ole seurannut yhtään, ja vähän niinkuin ounastelin, niin ilmeisesti se ei sillä tavalla kiinnosta ihmisiä eikä harrastajia ole, eikä isoja valmistajia kiinnosta tehdä välineitä. Sitä se kyllä kertoo jos 16 vuotta vanhoilla välineillä heitellään.

Tosta 1100 jalan haamuheitosta, niin siinä sanottiin, että se on seitinohuella siimalla tehty, ja kun taas ne 2 muuta mainittua 900 jalan heittoa käsittääkseni oli sentään jonkun kilpailuluokan mukaisia. Omien havaintojeni mukaan siima vaikuttaa tossa touhussa paljon ja samalla kun vaihtaa siiman ohueksi, niin kelakin voi olla erilainen ja niin edespäin.
- Jukka
Vastaa Viestiin