#6 vapa & siima

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

#6 vapa & siima

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

harkinnassa olisi päivittää vapakalustoa kevätpuoleen, ja kyselisin kokemuksia vavaksi ja siimaksi lammille ja järville, miksei merellekkin. luultavasti tuota jossain joellakin tulis heiluteltua.
siiman päässä roikkuisi pääasiassa liitsit, kuulapäät, striimerit yms, ei aivan pienimmät/kevyimmät perhot, sekä mahdollisesti kalat pääasiassa alle 2 kg.

muutamia toiveita:

- kohtuu pitkäheittoinen, ei aivan ääripituuksiin tarvetta
- pituus max 9`
- kevyt
- hinta max 300

mielessä pyörinyt tuo #6 9` GT4, lähinnä saman sarjan #4 9`ja #9 9` kokemuksien takia, mutta mielellään kuulisin hyviä vaihtoehtoja siimasuositusten kanssa.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

itellä viime kesästä GT4 #6 10" ja ite tykkäsin vavasta vaikka 10 kinttunen oli mukava heittää pitkää päivää veneestä ku joellakin . ja mitä heittopituuksiin tuli niin ihan nokko sain omiin tarpeisiin siimaa ulos .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

mikä siima sinulla on/oli?

Jotenkin vierastan noita "ylipitkiä" ykskätisiä, melkein 8` olisi mielenkiintoisempi vaihtoehto jos löytyisi.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

ite nyt testaillu visionin target #6 siimaa ja ihan kelpo siima . tolla 10 on mukavampi vaan uitella perhoa/perhoja joella kun on enemmän ulottuvuutta ja on tosiaan yllättävän kevyt heittonen ollakseen 10 kinttunen
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

omat jokitarpeet lähialueilla oon pärjänny #3 ja #4 7-8`vehkeillä, mutta kyllä tuollekkin paikkansa varmaan olisi ainakin heittopituutta haettaessa, mutta jotenkin semmoinen olo että se nautintopuoli sitten jää vähemmälle :?

mutta harkitaan, harkitaan. vavan osto ei ole vielä aivan hetkeen ajankohtainen niin ehtii miettiä kaikkia vaihtoehtoja.
Avatar
rapidriedel
Viestit: 155
Liittynyt: 18:38:05 24.07.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja rapidriedel »

Hankin viikko takaperin Scierran hm3. 9-jalkaa ja luokka 5-6. Heittää ainakin 6# Guiden forcen helposti kokonaan pihalle. Samoin kävi Scierran siimalle jonka mallia en muista. Vavalla saa ainakin hirveitä siima nopeuksia. Rialinnan alessa hinta oli 308€.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Vissun GTfour on kaiken kaikkiaan musta loistava sarja hintaisekseen...
Perus GTfour on mukava medium fast jokapaikan höylä ja toisaalta jos haluaa hiukan nopeampaa niin uusi GTfour Four (<- hassu nimi...) on sitten astetta tykimpi.

Kunnon siimalla noilla heittää osaavissa räpylöissä varmasti tarpeeksi pitkälle, se ei nykyvavoilla enää ole musta ongelma. Siima on taas niin paljon makuasia ettei suosituksia musta hirveästi kannata viljellä... GTfourit on musta toimineet kautta linjan ok luokkaisilla naruilla hyvin, kevyemmällä saa helposti lisää vauhtia heittämiseen ja raskaampaakin ne jaksaa kuljettaa. Mä tykkään pidemmän rungon naruista, Vissun valikoimista Extend kolahtaa lähinnä. Toki esimerkiksi merellisessä tanejahdissa intterikärkinen Compound on tehokas naru vaikkei mun lemppari mallia kartioltaan olekaan.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Oon hiukan puolueellinen, mutta...

GTFour on hinta/laadultaan hyvä.
Scottin A2 on kanssa hyvä ja tällä taalalla vapa irtoo vajaalla 250 jöröllä, tais olla vähemmänkin. Ikuinen "takuu" eli käyttöturva.
Scierran MPA ja HM3 on ihan jees juttuja kanssa.
Aika vaikea löytää huonoa...

Siima kannattaa miettiä tarkasti, pintureille presentaatiota, liitseille taas lyhyempää takakartiota, jotta jaksaa painava perho kääntyä. Larvastaessa lyhyt klummpinen siima riittää, streamereille taas pitkä klumppi on parempi, kun tarvitsee uittaa.
Toinen mitä pitää miettiä siimoissa on muisti, liukkaus ja kestävyys.

Kolmas mietinnän arvoinen asia on oma heittotaito. Lyhyet klumpit on helppoja käsitellessä, pitkillä saa jo vähän osatakkin heittää.

Mä käytän nykyään koskilla eniten 7´6" nelosen vapaa. Mulla on kahdella kelalla eri siimat ED ja Nymph. ED on pitkällä kartiolla mun mini-streamereille ja Nymph taas liitsin lillutteluun.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

tuo A2 scott, samoin sagen halvemmat launch ja fli(aavistuksn yli budjetin) on vaihtoehtoina mielessä pyörinyt, mutta noita pitäisi päästä kokeilemaan ennen ostopäätöstä. ja löytyyhän tuohon rahaan jo paljon muutakin..

Tiedän että tuo GT4-sarja täyttäisi mun kriteerit ja tarpeet, periaatteessa on se mitä haen, mutta se on vaan liiankin varma vaihtoehto :D jotenkin tekisi mieli kurkata sinne aidan vihreämmälle puolelle, mutta saapi nähdä.
päätös siirtyy joka tapauksessa perhomessujen yli, josko sieltä saisi jotain ajatuksia/kokemuksia.

laittakaa vaan omia mieltymyksiä/kokemuksia lisää, vaihtoehtoja aina kaivataan.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

lyhyenä vaihtoehtona tuli nyt vastaan tuo TFO TiCrX 7,6` #6. tuota vastaavaa #8 kehuttiin useammaltakin taholta, joten olisikohan tästä kevyemmästä kepistä mihinkään. kukaan heilutellu?

melko raskaitahan nämä TFO vavat on kautta linjan, mutta lyhyt vapa varmaankin kompensoisi tuota. Professional sarjaa löytyy itseltäkin, varsin hintalaadukkaita keppejä tfo:ot mielestäni, joten voisi tuotakin suuntaa harkita...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Mä heitän tuolla kasilla tilanteesta riippuen myös kutosen siimaa, ei todellakaan ole ruudikkain kasi markkinoilla... Ei myöskään mikään yleiskeppi, mutta omalla paikallaan todella kiva keppi.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

eipä siitä tosiaan yleiskepiksi ole, omistushaluja vain herättää vaikkei oikein järkevää käyttöäkään tuolle ole :D

Pystyiskö Jiihoo kertomaan enemmän tuosta A2 scotista, 906/4 , en juuri kokemuksia kotimaankielellä löytänyt. vapa ilmeisesti hieman samantyyppinen kuin gtfour, medium fast jne?
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Jaaha, Lakkamaton mattamusta aihio. Aika jees puolitoiminen vapa, nopeahko toiminta. 9'6" on kiva streameri-vapa. Hinta/laatu kohdallaan. Ihan viimeisen päälle voimanpesä se ei ole, mutta mukava kalan kanssa.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

kiitokset invormaatiosta :D
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Jos valinta on GTfourin ja A2 välillä niin ota ehdottomasti Vissu...
Vavat vähintään yhtä hyviä mutta vissun takuu toimii viikossa, Scottin ei. Mulla on ollut yksi Scotti viime heinäkuusta takuussa... Ei muuten paha mutta hankin vain 6kk aikaisemmin, kyse ei ollut valmistusviasta vaan kulutin kepin puolessa vuodessa loppuun...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

selenius kirjoitti:Jos valinta on GTfourin ja A2 välillä niin ota ehdottomasti Vissu...
Vavat vähintään yhtä hyviä mutta vissun takuu toimii viikossa, Scottin ei. Mulla on ollut yksi Scotti viime heinäkuusta takuussa... Ei muuten paha mutta hankin vain 6kk aikaisemmin, kyse ei ollut valmistusviasta vaan kulutin kepin puolessa vuodessa loppuun...
Ai se Backcountry Speciaali vai? :shock: Lähetitkö sellaisenaan takaisin vai pistitkö ensin useampaan osaan, varmistaaksesi "takuun" toimimisen? Ihan vain kyselen sitä päivää varten kun mun Warm Water Spessu väsähtää...

Ja ettei nyt ihan aiheen ohi mene, niin voin osaltani vahvistaa että Visionin takuut tosiaan toimii. Hyvä on jos edes kuukauden päivät menee ennen kuin uutta osaa jo puskee rikki menneen tilalle.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Tuo takuun toimivuus/nopeus on kyllä aika tärkeä kriteeri, kuukausitolkulla ei viitsi parhaaseen peliaikaan odotella.

Kyllä tässä muitakin vaihtoehtoja tullee kuin tuo A2 ja GT4, pikkuhiljaa katsastelen. Guiden vapoihin en ole lainkaan tutustunut, toisaalta ei oikein iske ajatustasollakaan, samoin Looppi epäilyttää vaikka on noita itselläkin ollu :?

Hardyn uutta Demonia ois kiva heilutella, menis rimaa hipoen budjettirajan ali.

Tosin jos/kun tämä vavan hankinta pitkiin kantimiin jää, niin hintaluokka saattaa nousta parilla sadalla ellei muita isompia hankintoja tule...
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Scottillahan on tosin tuo kiva unlimited lifetime-warranty, eli eka omistaja saa postikuluja vastaan korjattua/uusittua vapansa vaikka olisi pätkinyt sen moottorisahalla, tahallaan... Siitä, miten kauan takuuhuollossa voi Scottilla vierähtää en tiedä mitään kun en ole (vielä) ehtinyt Scottia katkoa. :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Elinikäinenkin takuu on aika persiistä, jos menee elinikä uutta osaa odotellessa :D
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

A2 on kumminkin nopeampi kuin spesiaali BC...
Mutta kyllä siinä kuukausi helposti menee yleensä. 10 000 kilsaa verrattuna Kelliksen 40 kilsaan... :lol: :lol:
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
sms
Viestit: 289
Liittynyt: 20:16:33 10.05.2006
Paikkakunta: Dangerlandia

Viesti Kirjoittaja sms »

Säynävä - takuun puolesta Vissu.

Ja ihan FYI:nä - Greysin ja Hardyn takuuehdot huononivat taas vuodenvaihteen jälkeen ostetuissa vavoissa sitten aika rankasti.
4. Charging structure:

-£25 handling, administration, return postage & packing charge (per claim).

PLUS



-10% of the current or last Recommended Retail Price of the rod (per section, per claim).
Eli £25 + 10% vavan viimeisestä ovh:sta jokaisesta katkenneesta pätkästä. Eli katkot vaikkapa G-tecin #8 9' 6-pätkäsen travel vavan viisi osaa -> £25 + 5*0,1*£330 = £190
There's no water like bluewater.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

kiitokset sms tiedosta, englannin poikien takuu ei oikein innosta noiden hankintaa, eli näyttäis kyllä vissun suuntaan kelkka kääntyvän :?

Sagen takuu ilmeisesti toimii, mutta kuinka nopeasti?
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Suunnilleen samalla lailla kuin Scottin. Tosin osassa tapauksia varaosa löytyy Saksan varastossa ja saadaan takaisin ~2 viikossa.
Tosin vaikeammat tapaukset niissäkin lähtee Jenkkeihin ja joidenkin matka on vienyt kanssa sen vajaa puoli vuotta.
Edelleen haluan huomauttaa, että nuo (Sage&Scott) ovat käsityötä.

Eli Angelin kärjen katkaiseminen maksaa jotakuinkin £100?
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Joku pisti PK.Nettiin Tacticaleja myyntiin 200 jöröllä. Tuota ei saakkaan poikki, kuin auton oven välissä...
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

huomasin myös :D
ei aivan mitä haen, mutta oiskohan tuo 9´5" #5 tactical minkämoinen keppi? kokeilin PK puolella haulla mutten juuri viisastunut, jotain vanhempaa mallia kuitenkin kun ei scottin sivuiltakaan tärpännyt?

kävi myös mielessä, että laittaisin PK:hon ostoilmoituksen uudenkarheasta vavasta, jos saisi laatukepin tuohon 250-300 euroon...
Vastaa Viestiin