#6 vapa & siima

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Tactical on Scottin parhaita vapoja, mun mielestä paras ennen S4 sarjaa, mutta ei rakenneta enää. G2 on taas kevyt ja pehmeä, ihan oma maailmansa. Hyvä sillä saralla.
Kevyt, nopeahko, täsmällinen. Ja pirun vahvaa rakennetta.

95% varmuudella uskaltaisin luvata, ettet tuota saa poikki...:)

Surakan kanssa lähetettiin kerran yksi #5 Tacticalin kärki takuuseen. Hakattiin sitä pöytää vasten, että se mahtuisi kirjeeseen. Monta kertaa sai lyödä kulmaa vasten ennen kuin hajosi.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

nopeasti meni tactical, no eipä tarvitse sillä enää päätä vaivata.

ymmärsin että tuo G2 ois pinturimiesten erikoiskalu aivan kevyille hyttysille, mutta ei varsinaisesti ns. yleisvapa perhoille laidasta laitaan?
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Juu, ei Tacticalit kauan selviä myynnissä...
Kyllä #6 G2 steamereja vie nätisti. Kokeneemman porukan nautiskeluvapa.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

eilen koin jonkinmoisen ahaa elämyksen vapatestejä lukiessa, eli onkohan minulla nyt suotta vanhasta tottumuksesta #6 vapa haussa, vai pärjäisinköhän nykyaikaisella #5 kepillä? Ei sillä vavalla nyt kuitenkaan mitään haukiluokan sutia olisi tarkoitus heittää ja kovemmassa kelissäkään kun ei perhovehkeitä juuri tule käytettyä.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

heittäkääs ny viisaammat jotain ajatusta oisko viitosesta striimerivavaksi?

en ole ikinä tainnut vitosella edes heittää, mun vapakalusto pomppaa nelosesta kutoseen joten tuo välimaasto on vähän harmaa alue mulle.
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Kyllähän sillä vitosellakin striimerit lentää, ite alotin viime kesänä tän harrastuksen ja vitosen Adventurella heitin kaikki mitä heitin, tosin isoimpien striimereiden, kuten 20cm tinseleiden kanssa meinas hermo mennä :lol:
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

näin tekee, lentää ne jotenkin kolmosellakin, mutta ei se oikein omiaan siihen ole.
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Jos sulla on 4 ,n ja 6,n , niin et mitään vitosta tartte siihen väliin , siimoilla voit hoitaa ne jutut. :wink:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

siis mulla on ikäloppu 6, joka nyt ois aikomus uusia, mietin vain että oisko se uusi 5 vai 6 luokkaa. mulla löytyy kyllä sitten taas 8 ja 9 luokkaa isommille perhoille, ja 3 sekä 4 kevyeen päähän, eli nyt ois tuommoinen "yleisvapa" haussa tuosta välistä. tosin tuo #4 menee myyntiin lähiaikoina.

Ja aina pitää jotain uutta suunnitella, vaikka ei niin tarvettakaan olisi :D
Avatar
sniffe
Viestit: 74
Liittynyt: 14:31:22 24.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja sniffe »

Säynävä kirjoitti:Ja aina pitää jotain uutta suunnitella, vaikka ei niin tarvettakaan olisi :D
Onko tälle taudille olemassa nimeä? Tunnistan oireet myös itsessäni :roll:
"On ne niitä saanu, ei ne kalat sinne hukkunu oo"
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

sniffe kirjoitti:
Säynävä kirjoitti:Ja aina pitää jotain uutta suunnitella, vaikka ei niin tarvettakaan olisi :D
Onko tälle taudille olemassa nimeä? Tunnistan oireet myös itsessäni :roll:
Kuin myös :lol:
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

No niin, senverta nyt saanut asiaa mietittyä, että vapa tulee olemaan luokkaa 5. Merkki/malli vieläkin auki, johtuen myös osin budjetista. jos valinta menee scotin A2 ja GT:n välille, niin otan scottin kokeilunhalusta ja ulkonäöllisten seikkojen takia,eihän kalastuksessa valintojen koskaan järkisyihin tarvitse perustua :D
Vaikkakin kävin tänään hipelöimässä 8´6" ja 9´ #5 gt:t, ja todella namulta ne kaikin puolin vaikutti. Pisimpään kädessä tosin viihtyi #7 8,0´ gt...

jos käy niin että jään silti kaipaamaan sitä #6 vapaa, niin laitetaan sitten semmoinenkin, kaupasta saa, osa oikein tyrkyttää.

Mielelläni vielä kuulisin kommentteja muidenkin kalustosta vastaavaan saumaan, PK.netin puolella en viitsi keskustelua avata, koska homma saattaa siellä lipsahtaa lapasesta :roll:
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

joo riku tulee ja tarjoo sulle superhypre midflexxx speijaus vapaa jolla nakot vaivatta 100 g 200m pitkää suht pitkää siimaa ... ei sinänsä jos tavoitekala on tyyliin kirree n 2 kg harria mitalisena ja jokunen reilumpi taneli niin jopa nykyisillä 4-5 vehkeillä pärjää enemmän kuin hyvin itellä on #4 vehkeet olleet ihan riittävät kun kalatkaan eivät oleet mitään suuria ... paras oli viime kesänä kun oi tuossa vavassa 2 lähes mitta taimeta yhtäaikaa kii
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

J.a.M kirjoitti:joo riku tulee ja tarjoo sulle superhypre midflexxx speijaus vapaa jolla nakot vaivatta 100 g 200m pitkää suht pitkää siimaa
#5 RS uskoisin rikulta tulevan tähän tilanteeseen...

No joo, olen kuitenkin kalamies joka satunnaisesti pervoilee, enkä perhostelija :D joka satunnaisesti virvelöi, joten uskon saavani "maanläheisempää" tietoa tätä kautta.
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Hota »

Säynävä kirjoitti: Mielelläni vielä kuulisin kommentteja muidenkin kalustosta vastaavaan saumaan, PK.netin puolella en viitsi keskustelua avata, koska homma saattaa siellä lipsahtaa lapasesta :roll:
Katos mitä Pk:n haulla löytyy.
Infoa voi olla vähän liikaakin ja voi mennä spekulointi ihan sekasin.
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Hota kirjoitti:
Säynävä kirjoitti: Mielelläni vielä kuulisin kommentteja muidenkin kalustosta vastaavaan saumaan, PK.netin puolella en viitsi keskustelua avata, koska homma saattaa siellä lipsahtaa lapasesta :roll:
Katos mitä Pk:n haulla löytyy.
Infoa voi olla vähän liikaakin ja voi mennä spekulointi ihan sekasin.
Hakua on käytetty, ja vinkkiä löytyikin. Tietoahan tuolla on hurjasti, mutta Pk:n puolella meinaa olla se ongelma, että jos kysyt perusvapaa/yleisvapaa keskihintaluokassa, niin usein muutaman viestin jälkeen asia on jo kääntynyt huippuvapojen paremmuudesta ja ominaisuuksista vänkäämiseen. tämä vain huomiona kun tietoa etsiskelin...
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Oho, jäänyt tämä kokonaan huomaamatta...
Mikey kirjoitti:Ai se Backcountry Speciaali vai? :shock: Lähetitkö sellaisenaan takaisin vai pistitkö ensin useampaan osaan, varmistaaksesi "takuun" toimimisen? Ihan vain kyselen sitä päivää varten kun mun Warm Water Spessu väsähtää...
Ei vaan X2s #6 eli ei edes mikään spesiaalicase selitä tökkimistä, viime heinäkuusta on aikaa jo hiukka kulunut. On siellä yksi HPkin ollut puoisen vuotta - 8´8" #8...

Kannattaa laittaa painoa sille takuun toimivuudelle, nyt on kai hankittava itse kaikille Scotteille varavavat, vaikka sitten Vissuista... Tuo 8´ #7 on muuten todella hauskan tuntuinen vapa, useampaan otteeseen ollut harkinnassa moinen.

Kannattaa muuten laittaa paljon huomiota myös siimalle, sen merkitys kalastusmukavuuteen on vähintään vavan luokkaa - imho. Siiman ominaisuuksien puntarointi voi vain aluksi tuntua satunnaisesta kalastajasta aika hankalalta, pikku perusjutuilla pääsee kuitenkin eteenpäin ja kohti itselle sopivaa narua...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

onko nuo scotit yleensäottaen kuinka alttiita hajoamaan, Seleniuksen ongilla ilmeisesti paljon päiviä ja kovaa käyttöä takana, vai kuinka?
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Ei nuo Scottit ihan hevillä petä normaalikalastuksessa, viime vuosilta vain yksi vapa on mennyt normitouhuissa päreiksi. Pari on rikkoutunut tapaturmaisesti ja yksi kului treenatessa puolessa vuodessa aivan päreiksi... :roll:
Eli kestävyydestä ei voi sanoa oikeastaan kuin positiivista - kyl mä Scotteista paaaaljon tykkään, todella hienoja vapoja. Nyt on vaan nuo takuut hiukka pahasti mun kohdalla tökkineet, ikävä kyllä...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
mikko81
Viestit: 68
Liittynyt: 21:29:41 21.01.2007

Viesti Kirjoittaja mikko81 »

Lisätäämpä yks lusikka soppaan...Postin setä toimitti mulle viimeviikolla Visionin GTfourin 10" #5 ja nyt jokusen testireissun tehneenä uskaltaisin kyllä tuputtaa tollasta vaihtoehtoo yleisvavaks. Vapa on tosi mukava heitettävä ja voimaakin tuntuisi löytyvän kohtuu hyvin mutta kuitenkin tunnokas ja kevyt...Eli tolla heittelee varmasti Streemerit ja pikkuperhot ja larvasteluunkin mitä mainioin keppi eikä toi yks ylimääräinen jalka järvikalastusta silmälläpitäen pahitteeksikaan oo...
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Nuo 8´6 ja 9´0 oli hyvän oloisia, joten varmasti tuo 10´jatkaa samalla linjalla, pitää sekin heilutella jossain vaiheessa.
thaimonen
Viestit: 42
Liittynyt: 00:26:51 17.03.2006
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja thaimonen »

mites orvis TLS Power Matrix #5 8.6"
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Orviksista ei kokemuksia, loistokeppejä kuulemma, pitäisi joskus kokeilla heittää.
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Sieltä myynti-ilmotusta kahtomaan 8)
Harri_83
Viestit: 53
Liittynyt: 13:41:02 11.02.2007

Viesti Kirjoittaja Harri_83 »

Kannattaa vapaa ostaessa todellakin koittaa selventää itsellensä millaiseen käyttöön vapaa hakee. Tykkääkö nopeasta, midistä vai hitaasta? Pituus, larvastatko paljon? Loppujen lopuksi vapamerkkien väliset erot ovat usein melko pieniä.

Paras tilanne on jos pääset itse heittäämään ja kokeilemaan vapaa ennen ostoa.
Ja siimahan se vaikuttaa vielä niin pirusti siihen miltä vapa tuntuu....

Ei ole helppoa valinta.
Vastaa Viestiin