Mikä Grilli?

Alueen säännöt
Kuinka tehdään maailman paras kalasoppa?.... Mitä tarvitaan savolaiseen kalakukkoon. Kaikki reseptit ja murkinavinkit...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikko_-Procyon-
Ich Liebe HH
Viestit: 467
Liittynyt: 21:28:20 01.05.2005
Paikkakunta: Oikeasta reunasta vähän vasempaan

Viesti Kirjoittaja Mikko_-Procyon- »

Viestini pointti oli siinä, että kun joku väittää tietävänsä toistuvasti sen,mitä toinen tietää, niin silloin täytyy olla meedio. Nimittelyn hän aloitti itse.

edit. Lisäyksenä vielä aiempaan viestiin, että jos aletaan viisastelemaan, että mikä on grilli toimintaperiaatteen puolesta, niin jopa leivänpaahdin on silloin grilli. Voileipägrilli taasen ei ole (välillä sitä jopa kutsutaan oikein, eli parilaksi). Grilli-sanan merkitystä kun selvittää, niin se ei tee mitään eroa sen lämpölähteen osalta. Grillaus on valmistustapa ja grilli on se, millä se valmistetaan. Kun lämpö tulee liekistä/vastuksesta yms lämpösäteilynä, niin se on silloin grillaamista. Eli lämmön lähde voi olla mikä tahansa. Jos halutaan täsmentää asiaa, on väärin alkaa muokata sanan "grilli" merkitystä, koska se ei johda mihinkään. Oikein on lisätä se määrittelevä termi sen lisäksi, kuten vaikka puulämmitteinen grilli, sähkögrilli jne. Kaikki tuollainen mutu-pohjainen saivartelu, että "se ei ole edes grilli" on pelkkää mielipiteiden ilmaisua faktatietona. Toiset vaan tykkäävät tehdä niin.


Jos aletaan kielenhuoltoon, niin uskoisin kokkienkin puhuvan "makkaran paistamisesta" nuotiolla, vaikka ei siinä kyllä paistinpannua ja voinokaretta yleensä ole kädessä.

edit 2. Lisään nyt vielä sen, että sana "grilli" tulee englannin sanoista "grille" ja "grill", eli ristikko, suojaverkko. Grillin kriteerit siis täyttyvät sillä, että siinä on verkko/ristikko/ritilä välissä. Lämmön lähde saa olla mitä hyvänsä.

edit 3. Tuli vielä mieleen, että olen itsekin ollut "kokki-opissa" joitain viikkoja tuolla Savonia-ammattikorkeakoulussa. Opettajana toimi nyt vastikään PRO 2008 –tunnustuspalkinnon saanut henkilö. Oli erittäin havainnollistava kurssi ruuanvalmistuksen saloihin, laidasta laitaan. Kuului osaksi "elintarvikeprosessit" kurssia, jonka aikana käytiin mm. myös viikko fermentoimassa bakteereita meijerin labrassa. Kaipa sitä ihan syötävää ruokaa tuli tehtyä, koska ne eväät päätyivät myyntiin asti. :shock: ...eikä mitään sanottavaakaan jälkikäteen tullut..
Viimeksi muokannut Mikko_-Procyon-, 11:36:37 24.04.2008. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Propilkki 2 - jo 10 vuotta virtuaalipilkintää. www.kalassa.net/propilkki2
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Avattaresta päätellen Mikkokin on kokki, eikä edes ihan mikä tahansa sellainen! röpesin
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Joku tuomitsi hiiligrillin sytytysnesteen takia, kun mainitsee ettei sytytysnestettä tarvitse, joku ottaa herneen nenuun varpuineen. Savon sudetti-Kainuulainen voi vapaasti jatkaa valitsemallaan tiellä.

Parila ei ole ritilämääreenkään mukaan grilli. Mikä etu hiili ja laavakivigrillillä on muihin yleisiin tyyppeihin, on grillattavasta tippuvien marinaadien/lihanesteiden etc palaminen hiilillä/laavakivillä antaen kappaleelle sitä "grillatun makua" joka monen mielestä on se pointti grillauksessa, epäterveelliset karsinogeenit maistuu usein hyvälle.

Ja en minä tiedä, tai edes luule tietäväni kaikkea... tosin jos itse ei oikeasti tiedä mitään, voi siltäkin kaiketi tuntua. Syytönhän kai siihen olen. Sitäkään ei joku selkeästi tiedä, että nuotiolla, uunissa, grillissä, parilalla etc tapahtuva lämpökypsennyt on paistamista, nesteessä kypsennyt taas keittämistä, paitsi jos neste ei ole kiehumislämpötilassa jollon kyse on haudutuksesta. Ennenkuin viisastelee vois pyrkii siihen että tietää aiheesta edes jotain, mutta eihän mistään mitään tietämättömyys ole ennenkään kaikkia häirinnyt, kunhan pääsee vänkäämään.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Mikko_-Procyon-
Ich Liebe HH
Viestit: 467
Liittynyt: 21:28:20 01.05.2005
Paikkakunta: Oikeasta reunasta vähän vasempaan

Viesti Kirjoittaja Mikko_-Procyon- »

Ilmaisu kuului: "Jollei tiedä kuinka hiilist saa hiilloksen ilman petroolia.."

Mistä sinä sen tiedät, että tiedänkö muita vaihtoehtoisia sytytystapoja? Nyt heitän ihan mutu-kommentin, mutta uskoisin suurimman osan Suomen grillikansasta sytyttävän pallukkansa sytytysnesteellä. Tai voihan sitä ostaa vaikka sellaisen sähköhärpäkkeen sytytykseen, mutta ainakaan minä en haluaisi pihalle vedellä jatkojohtoja vain sillä sytyttääkseni. Tämä siis vain yksi vaihtoehto.

Siis vielä parilaritilä-määreestä.. Jos sulla on rinnakkain 2 valurautaista levyä, joista toinen on umpinainen parila ja toinen valurautainenritilä, niin kyllä siitä ritilältä pystyy tippumaan marinaadit sinne (valurautaiselle) polttimelle/laavakiville/hiilille, josta nämä käryt tulevat maustamaan ruokaa. Silloin se on grilli tuonkin määritelmän mukaan.
epäterveelliset karsinogeenit maistuu usein hyvälle


Olen samaa mieltä. Koska nyt on alettu halkomaan hiuksia, niin kyseessä on kuitenkin osaltaan hajuaistimus, koska suuri osa makuaistimuksista on hajuja. Kärtsänneet yhdisteet (puu- ja hiiligrillissä varsinkin) ovat PAH-yhdisteitä, eli polyAROMAATTISIAhiilivetyjä. Näiden haju siis tuo sen grillatun tunteen. Jos nenänielu tukittaisiin ja tehtäisiin pelkkä makuaistimustesti näistä yhdisteistä, niin todennäköisin aistimus olisi "hyi, mitä helvettiä.. jotain kitkerää paskaa, yäh". Mutta niinpäs se tuoksuukin hyvälle, kun savukalaa nuuhkaisee tai pakkasaamuna joku laittaa takkaan koivuhalkoja.
Syytönhän kai siihen olen. Sitäkään ei joku selkeästi tiedä, että nuotiolla, uunissa, grillissä, parilalla etc tapahtuva lämpökypsennyt on paistamista, nesteessä kypsennyt taas keittämistä, paitsi jos neste ei ole kiehumislämpötilassa jollon kyse on haudutuksesta.
Kaikkein luotettavin lähde, wikipedia, sanoi paistamisen määritelmäksi:
Paistaminen on ruoan valmistamista kuumalla pinnalla kuuman rasvan avulla. Ilman rasvaa paistamista sanotaan paahtamiseksi tai pariloimiseksi.
Ja sitten tietämiseen takaisin:
Ennenkuin viisastelee vois pyrkii siihen että tietää aiheesta edes jotain, mutta eihän mistään mitään tietämättömyys ole ennenkään kaikkia häirinnyt, kunhan pääsee vänkäämään.
Väite "mistään mitään tietämättömyydestä" on aika huvittava. Koitat siis päteä, että tiedät kaikesta enemmän. Tosin tätä "tietoa" kutsutaan mielipiteeksi. Mielipiteen verhoaminen tiedoksi on huono juttu, siitä tulee silloin väärää tietoa. Mitä enemmän aiheeseen syventyy, olipa se mikä hyvänsä, niin ennemmin tai myöhemmin törmää siihen, ettei tiedä siitä paljoa mitään. Kukaan ei tiedä. Siksi on olemassa tiede, että pyritään selvittämään asioita, jotka vaikuttavat toisiinsa. Jos sinä luulet tietäväsi, niin se kertoo vain tietosi rajallisuudesta. Tieto voi olla tosin fenomenologistakin, jolloin tavallaan on oikeassa. Se ei silti tarkoita sitä, että se olisi juuri niin aina ja ikuisesti.

Sellainen joka on aiheeseen syventynyt, ei yleensä tietoaan korosta. Pieni määrä tietoa tekee ylimieliseksi (kuten uudet ylioppilaat luulevat tietävänsä kaiken), mutta kun tietoa tulee lisää, se tekee nöyräksi. Yksi hyvä esimerkki ihmisistä, jotka "tietävät" asioista, on uskonto vs. evoluutio kahtiajakoa puolustavat. Kumpikin luulee olevansa oikeassa, mutteivät todnäk tiedä mitä itse luulevat tietävänsä ja ainakaan eivät tiedä mitä toinen osapuoli tietää tai kuuluisi tietää. Käytännöntasolla kannattaa tarkkailla vaikkapa vanhoja kalastajia. Ei ne enää kehu kovaan ääneen, että "sillä saa kalaa ja se on hyvä väline". Ne vain menevät ja ottavat kalat, tuumaavat perään, että "olipa suotuisa päivä". Se on viisautta. Nuori polvi taas on lukenut ERÄstä tai jostain foorumilta, että "tämä on ihmeviehe" ja "tällä kelalla ei ole haastajia", niin sitä sitten huudetaan tietona ja ollaan niin oikeassa kuin vain voi. Siitä huolimatta kalapussi saattaa jäädä käyttämättä useinkin, vaikka "tietoa" olisikin pää täynnä. Siksipä tullaankin siihen, että "pitää tietää, MITÄ TIETÄÄ". JA pitää myös tunnistaa oman tietonsa rajallisuus.

Siteeraan loppuun omaa signatureani kalassa.netissä, joka on hyvä ohje tässä asiassa:

Henri Poincare: "Tiede on faktoja; aivan kuten talot tehdään kivistä on tiede tehty faktoista; mutta kivikasa ei ole talo eikä kokoelma faktoja ole välttämättä tiedettä."
Propilkki 2 - jo 10 vuotta virtuaalipilkintää. www.kalassa.net/propilkki2
Avatar
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viestit: 5701
Liittynyt: 18:52:54 21.04.2005
Paikkakunta: Nousiainen 854 Vuotta.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Taistelupari 8)

Glynis Barbeque & Michael Burn - All :D
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kaasulla on menty jo kymmenkunta vuotta.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Parahin Mikkoseni, juurikin tuo tiedon tuoma nöyryys, sen käsitys että oma tietämys on kovin rajallinen, on se syy... syy siihen että sinun voi päätellä tietävän ei mistään mitään. Minä en koita päteä tietäväni enemmän kuin sinä, tietoni kaikest on kovin rajalliset. Ja väitän että varsin monet osaavat sytyttää ne hiilet ilman sähköä tai petrokemiaa. Ja en missään vaiheessa väittänyt kaasugrillejä kokonaisuutena huonoiksi, Cramerista joka infra"grilli" totesin ettei se eikä sen huono sähköinen korvikekaan ole oikeastan grilli ja parilakaan ei ole grilli, mutta et ole aiemminkaan luetun ymmärryksellä edes loistanut. Enkä luule tietäväni mitä tiedät, kirjoitustesi perusteella tiedän ettet juuri mistään mitään tiedä, vaikka varmasti tietämys koulutuksesi mukaisella alueella kirkkaasti ylittää omani, olet vain ärsyttävä ääliö, parahin maisteri. Ja käytössäni on hiiligrilli, sähkögrilli, Crameri ja kaasugrilli sekä laavakivin että ilman... lisäksi sen paremmin tuumamittaisten UNC kuin UNF pulttienkaan hankkiminen ei ole ongelma.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Mikko_-Procyon-
Ich Liebe HH
Viestit: 467
Liittynyt: 21:28:20 01.05.2005
Paikkakunta: Oikeasta reunasta vähän vasempaan

Viesti Kirjoittaja Mikko_-Procyon- »

abo kirjoitti:Minä en koita päteä tietäväni enemmän kuin sinä, tietoni kaikest on kovin rajalliset.
Mjahah. Nytkö sitten kilpaillaan siitä, kumpi tietää vähemmän ?

et ole aiemminkaan luetun ymmärryksellä edes loistanut.
No, sun mielestä teksti on ymmärretty vasta silloin, kun ollaan samaa mieltä asiasta sinun kanssa. Jos on eri mieltä, niin silloin luettua ei ole ymmärretty (ilmeisesti viittasit jälleen kerran wanhoihin asioihin. Tuo on vastine siihen, mitä ilmeisesti tarkoitit). Ja onko mikään uutinen, että olen ollut/olen yhä sinun kanssa monestakin asiasta eri mieltä? Saahan niitä mielipiteitä olla, eiköstä vain?
olet vain ärsyttävä ääliö, parahin maisteri.
No siinä tuli taas mielipide. Vastasit siis minun kysymykseeni jo. Tällä kertaa tunne on kuitenkin molemminpuolinen, parahin... päätä itse minkä tittelin tuohon haluat, ne kun näyttää olevan sinulle tärkeä asia. Mieti kuitenkin, että onko julkinen foorumi varmasti oikea paikka jakaa näitä hienoja ja hyvin perusteltuja mielipiteitäsi? En nyt ihan niin herkkänahkainen ole, että tuosta suuremmin suuttuisin tai suuremmin provosoituisin, mutta luulen etteivät tuollaiset mielipiteet ole kovin kiinnostavia suuremman yleisön kannalta? Jos haluat tuota mantraa toistaa päivästä toiseen, niin pistä se yv:nä tai mailiin. Säilyy threadit paremmin luettavina.

Jäin taas ihmettelemään sitä, miksi jälleen kerran jaksan veivata tästä asiasta sinun kanssa. Vaatii vissiin tietyn mielialan. Nyt vituttaa vähän, mutta muuten olo on kevyt ja virkeä. Selkä ei ollut erityisen kipeä viime yönä ja vaikka unet jäivät pojan laryngiitin vuoksi lyhyiksi, koen olevani levännyt.
Ja käytössäni on hiiligrilli, sähkögrilli, Crameri ja kaasugrilli sekä laavakivin että ilman... lisäksi sen paremmin tuumamittaisten UNC kuin UNF pulttienkaan hankkiminen ei ole ongelma.
Hienoa. Minulla on kaasugrilli. Se riittää minulle. Toisinaan grillaan myös puulla ja hiilillä (=muualla kuin kotona), mutta mieluiten kaasulla. Crameria en ole käyttänyt, mutta epäilemättä se on hyvä laite.
Propilkki 2 - jo 10 vuotta virtuaalipilkintää. www.kalassa.net/propilkki2
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

No, niin ja lopetaan tähän tuo riitely jostain grilleistä. Yritetään edes pysyä asiallisessa grillikeskustelussa eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. autsz

Itse omistan laavakivi-, sähkö-, sekä hiiligrillin (tosin jo melko huonossa hapessa olevan). Sähkögrillillä en ole viitsinyt edes grillata, kun ei siitä kuitenkaan ole kuin heikoksi pula-ajan korvikkeeksi ja laiskuuttani hiilillä ei viitsi tuhrata, niin jäljelle jää tuo kaasu, joka antaa aivan välttävän lopputuloksen.

Tuosta sytytysnesteen käytöstä sen verran, että ilmeisesti omaan sen verran pyromaanin vikaa, että tuolla on ihan kiva "hulmauttaa" hiilille lämpöä. Sehän kuuluu tuohon hiiligrillaamiseen kuin nenä ladon seinään. :wink:
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mikko__Procyon_ kirjoitti: Jäin taas ihmettelemään sitä, miksi jälleen kerran jaksan veivata tästä asiasta sinun kanssa.
Hyvä kysymys, helkutin hyvä kysymys. Voin kertoa että sisälukuviittauksella en viitannut mihinkään tämän thriidin ulkopuolelle. Ja sehän on nähty kyllä että jaksat veivata ihan mistä vaan. Pysyisit siellä kalassa.net:issäsi niin ei tarvitsis veivata, ne jotka suo ja sitä mestaa jaksaa ei sun näkemyksiä kyseenalaista niin sinä joka ei muita foorumeita kuin kalassa.netin omien sanojesi mukaan tarvitse, seuraat ihmisiä kyllä muualle päästäsesi vänkäämään. Tietääkseni en kilpaile sun kanssa mistään, enkä koskaan.

Koko vääntö siksi että mainitsin olevan vaihtoehtoja hiilien petrokemialliselle sytytykselle ja kuten muut mainitsivat niin petrokemikaalitkaan ei oikein käytettynä haittaa, tarkoitushan lienee grillata hiilloksella eikä sytytysnestenuotiolla.

V-bulletin tai nyyssityyppinen mahdollisuus asettaa käyttäjä ignoreen olis tervetullut, ei tarvitsis havaita tiettyjen älykästä läsnäoloa lainkaan.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Mikko_-Procyon-
Ich Liebe HH
Viestit: 467
Liittynyt: 21:28:20 01.05.2005
Paikkakunta: Oikeasta reunasta vähän vasempaan

Viesti Kirjoittaja Mikko_-Procyon- »

Pysyisit siellä kalassa.net:issäsi niin ei tarvitsis veivata
Sinua ei kukaan pakota veivaamaan mitään. Minä en ole yhteen ainoaan sinun juttuusi puuttunut sen jälkeen kun hävisit kalassa.netistä. Itse olet aina aloittanut nämä veivaamiset kommentoimalla minun kirjoituksia. Ei niitä kukaan pakota lukemaan! Eikä varsinkaan kommentoimaan! Ja jos et halua veivata, niin kalastus.com on sivusto, missä en käy. Siellä vältyt "veivaamiselta".
seuraat ihmisiä kyllä muualle päästäsesi vänkäämään
Ilmeisesti foorumeille ei saisi liittyä, ilman että seuraisi ihmisiä? Pitäisi siis perustaa foorumi, niin silloin ei seuraisi? Ja ketä minä olen muka seurannut esim. tänne? Sinua? Voin kyllä ihan rehellisesti sanoa, että sen vuoksi en ole tänne tullut.
Koko vääntö siksi että mainitsin olevan vaihtoehtoja hiilien petrokemialliselle sytytykselle
Jos olisit sanonut sen niin, asia ei olisi minua kiinnostanut. Mitäs aloitit provoksi muotoillulla lauseella. Normaalissa keskustelussa ei aloiteta viestiä sanomalla toista "tietämättömäksi savolaisurpoksi", ellei sillä haluta nimenomaan toista tölväistä.
mahdollisuus asettaa käyttäjä ignoreen olis tervetullut, ei tarvitsis havaita tiettyjen älykästä läsnäoloa lainkaan
Sanoppa älä muuta.
Propilkki 2 - jo 10 vuotta virtuaalipilkintää. www.kalassa.net/propilkki2
Avatar
Rankaisija
Viestit: 507
Liittynyt: 16:56:49 26.03.2006

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:17:18 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Mattiko
Viestit: 193
Liittynyt: 22:27:34 19.02.2007

Viesti Kirjoittaja Mattiko »

Hiilillä grillaus ei tosiaan ole paras vaihtoehto, jos haluaa ruokaa mahdollisimman nopeasti lautaselle. Itse en yhdistä kiirettä ja grillausta toisiinsa, vaan olen Rankaisijan kanssa samoilla linjoilla. Kiireetön grillailu on todella mukavaa ja jopa terapeuttista :)

Ja jos petrooli maistuu, niin se on kyllä ihan omaa töppäilyä se.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Välillä on hauska seurata kun porukat grillaa nälissään ,niin ne ottaa ensimmäisen makkaran ennen kun se on edes lämmennyt.Makkaraan ei tehdä edes viiltoja ,vaan se on päältä lämmin ja sisältä kylmä herää pahvi


Olis jonkus kiva maistaa jonkun mestarin tekemiä grilli herkkuja.
Täytys itekkin jonkinlainen grilli ostaa täks kesäks ,muttei näistä kommenteista paljoa irti saa.Niin montaa mieltä ollaan kun on kommentoijaakin :?

Kyl sitä luultavasti kaasulle mennään.Mitähän tollanen perus hyvä kaasu verme kustantaa? Ei tosiaan tarvi olla mikään lippu laiva malli ,koska sillon menee ominaisuudet hukkaan.
Avatar
Rankaisija
Viestit: 507
Liittynyt: 16:56:49 26.03.2006

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:17:12 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
kari
Yrjö I Rusetti
Viestit: 897
Liittynyt: 14:56:05 14.09.2005
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja kari »

voe voe... amatöörejä koko sakki...

Kyllä "oikea" grillaus tapahtuu käyttämällä puuta. Tämä tietysti vaatii runsaasti aikaa ja sopivat "kastikkeet". Tässä korostuu myös erehdyksen kautta oppiminen, maltti on valttia...
Hiiliä/brikettejä voi käyttää korvikkeena tai jos/kun tulee äkillinen tehon lisäyksen tarve.
- kari -
sekakäyttäjä vm -73
Se kaikki alkoi ihan mato-ongesta, sitten kokeilin waariwainaan apumatikkia. Jossain vaiheessa siirryin avokelaan ja kokeilin myös vetouistelua...
Avatar
Mattiko
Viestit: 193
Liittynyt: 22:27:34 19.02.2007

Viesti Kirjoittaja Mattiko »

Amatöörejä tosiaan ollaan. Hiilillä saa vaan niin helposti tasaisen ja hyvän hiilloksen aikaan.. :oops:
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mikko__Procyon_ kirjoitti: Normaalissa keskustelussa ei aloiteta viestiä sanomalla toista "tietämättömäksi savolaisurpoksi", ellei sillä haluta nimenomaan toista tölväistä.
Blah... lainasinko sanomaasi? Osoitinko sen muutoin juuri sinulle? Ethän edes käsittääkseni ole savolainen vaan Savossa asuva Kainuulainen... muistaakseni aloitin viestin jotta "Hiiligrilli on ihan ok". Toki tiesin jonkun siihen tarttuvan, yllättäen.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Jyffe
Viestit: 1082
Liittynyt: 21:56:36 30.08.2006

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Mikko__Procyon_ kirjoitti:Vai että ihan hiiligrilli.. no toiset ne tykkäävät sytytysnesteen mausta ruuassa. Minä en.
Sytytysnesteen käyttö on ihan omaa tyhmyyttä.
Klikkaa kuvaa...
Kuva

Tuolla vekottimella hiilet syttyvät hyvin ja puhtaasti ja ovat lisäksi grillauskunnossa paljon nopeammin kuin nesteellä turaamalla. Suosittelen!
Eikä tarvi sähköä!

Eikös grillaaminen ole ruoan kypsentämistä elävällä tulella. Elekeä kehatko puhua mistään sähkö"grilleistä".
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

kari kirjoitti:voe voe... amatöörejä koko sakki...

Kyllä "oikea" grillaus tapahtuu käyttämällä puuta. Tämä tietysti vaatii runsaasti aikaa ja sopivat "kastikkeet". Tässä korostuu myös erehdyksen kautta oppiminen, maltti on valttia...
Hiiliä/brikettejä voi käyttää korvikkeena tai jos/kun tulee äkillinen tehon lisäyksen tarve.

Kyä näin o.

Amatöörejä, uusavuttomia urpaanilehmipoikia kaikki tyynni.

Tosimiäs ei litkuilla lutraa eikä kanistereita kantele. Paitti jos pitää valmistaa polttopulloja, mutta se taas ei kuulu tähän.

Tosimiähen tulisteluun ei kuulu metalli, paitti ehkä musiikkipualella. Kyä näin o.

Siirtäkää tekin ne rillirahanne parempiin harrastuksiin, kuten esimerkiks viaraisiin naisiin...
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
Padre
D.I.Y. Lobotomia
Viestit: 420
Liittynyt: 07:31:29 11.04.2006
Paikkakunta: tRauma

Viesti Kirjoittaja Padre »

Tämänkin keskustelun vanuttamiseen kulutetulla energialla olisi mainiosti kuumentanut/paistanut/grillannut lihalaatikollisen käyrää.

Itte grillaan sekä hiilillä että kaasulla. Kaasukammiossa myös kiviä jotta saadaan katkut tarttumaan myös appeeseen. Etuna helpompi lämpötilan säätely ja nopeampi valmius eineen polttamisen aloittamiseen. Hiilet sytytetään rypsipohjaisella litkulla, ei tuota kuin hetken jotakin munkkiöljyn katkua, ja vaikka sytyttäis sillä karmeimman hajuisella petroolilla, ei sen makua safkaan siirry kun käyttää riittävästi hiiltä ja antaa hiilloksen muhia rauhassa ennen kuin laittaa mitään syötävää materiaa sen läheisyyteen.
Terve mies ei tanssi.
Avatar
Wallu
Hymyilevä Haukiguru
Viestit: 1570
Liittynyt: 16:39:51 22.04.2005
Paikkakunta: Nordsjö

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Kaasugrilli missä on niitä hörhon laavakiviä, niillä pääsääntöisesti grillataan. Lisäksi tuossa on parila mikä on OIKEAOPPISESTI poltettu silavalla eikä millään hopö höpö ruokaöljyllä.
Parila ei anna oikeaa grillaustulosta mutta säästää grilliä mikä minunlaiselle persaukiselle ja nuukalle miehelle on tärkeää.

Hiiligrillikin on mutta siihen ei todellakaan laiteta hiiliä vaan brikettejä, tuolla itseasiassa eilen grillattiinkin, kaasuhärpätin kun on vielä aitassa.

Ja mitä tulee tuohon puilla grillailuun niin kokemusta on siitäkin, on myös kokemusta OIKEAN rosvopaistin tekemisestä.
Jos et omista omaa metsää ja jos omistat etkä laske polttopuun arvolle mitään hintaa niin mikäs siinä. "Mökkiläiselle" ehkä kuitenkin liian kallis vaihtoehto, ei siis huono mutta kallis.
Ei ikinä nii huanosti mene ettei jotenki menis.
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

abo kirjoitti:
Mikko__Procyon_ kirjoitti: Normaalissa keskustelussa ei aloiteta viestiä sanomalla toista "tietämättömäksi savolaisurpoksi", ellei sillä haluta nimenomaan toista tölväistä.
Blah... lainasinko sanomaasi? Osoitinko sen muutoin juuri sinulle? Ethän edes käsittääkseni ole savolainen vaan Savossa asuva Kainuulainen... muistaakseni aloitin viestin jotta "Hiiligrilli on ihan ok". Toki tiesin jonkun siihen tarttuvan, yllättäen.
Jätkä skarpaa.Hesari on ajoissa.Jees.
Abolle suukko.Vuohelta.Säääää olet jätkä.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Avatar
lapamato
Mr. KePu
Viestit: 1174
Liittynyt: 18:44:43 11.01.2006
Paikkakunta: Monaco

Viesti Kirjoittaja lapamato »

Tosta-> http://www.vankeinhoito.fi/26701.htm

Ei kokemuksia.

Täältä kaasugrillejä sekä valurautaparilagrillejä.

http://www.landmann.fi/?link=art_grill&artnr=00553

Hybridi on ainatoimiv.
-Nälkä lähtee syömällä ja nainen juomalla-

Matti Nykäsen sanoin: "Jos mies on lomalla, naiset pitää turpansa kiinni"
Avatar
Säynävä
Lahna mikä Lahna
Viestit: 735
Liittynyt: 05:33:30 04.05.2005

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

kokemuksia sähkö-,kaasu- ja hiiligrillistä. tällähetkellä sähkö, mutta siitä puuttuu se jokin :?
Kaasuun ehkä kallistuisin, jos nyt vaihtaisin...
Vastaa Viestiin