Lohivaapun valintaopas Tornionjoelle...

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
PePe
Viestit: 45
Liittynyt: 19:09:51 06.04.2006
Paikkakunta: Owlasala

Viesti Kirjoittaja PePe »

Viittiskö joku laittaa hyvän kuvan autiosaari-väristä????
Emppai kirjoitti: Pitääkin pyytää, josko itse Maestro Niemivaara suostuisi kirjoittamaan tänne pienoisen jutun vaapun valinnasta.
Ois muuten hurjan hieno juttu. Kannatetaan :D
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

PePe kirjoitti:Viittiskö joku laittaa hyvän kuvan autiosaari-väristä????
Emppai kirjoitti: Pitääkin pyytää, josko itse Maestro Niemivaara suostuisi kirjoittamaan tänne pienoisen jutun vaapun valinnasta.
Ois muuten hurjan hieno juttu. Kannatetaan :D

Otan sulle kohta kuvan. Laitoin Joukolle vinkkiä asiasta. Katsotaan miten homma etenee.
PePe
Viestit: 45
Liittynyt: 19:09:51 06.04.2006
Paikkakunta: Owlasala

Viesti Kirjoittaja PePe »

Emppai kirjoitti:Otan sulle kohta kuvan. Laitoin Joukolle vinkkiä asiasta. Katsotaan miten homma etenee.
Tattis ja hieno homma.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Vaaput onkin pakissa ja pakki autossa ja auto tien päällä. Kuvaan myöhemmin.
Autiosaari on siis ihan perus muikku. Vatsassa hiukan punaista, hopeiset kyljet ja musta selkä.
Avatar
moj67
Viestit: 308
Liittynyt: 15:02:46 25.08.2006
Paikkakunta: Messukylä

Viesti Kirjoittaja moj67 »

Niilo92 kirjoitti:Mikäs on moj67 ens kaudella lampsuvannon väri? :lol:
Tämän vuoden väri :roll:
Sitä en lähtisi edes arvailemaan. Siihen vaikuttaa niin paljon ajankohta, vedenkorkeus, kirkkaus ja lämpötila sekä voimakas usko omiin tuntemuksiinsa :juunääs:
Viime kauden positiivinen yllättäjä oli allaoleva candyn punainen pilkullinen muuras. Noihin pilkkuhommiin en ole juuri aikaisemmin sitä oikeaa tuntemusta saanut, mutta tuota täytyy tyrkyttää kyllä taas tänä kesänä. Tummahkot värit läpi kauden on toiminut minulla ei sillä etten olisi kirkasta tyrkyttänyt, mutta ei ole oikein natsannut, vielä ainakaan.
Kesäkuun soudut aloittelen varmaan perinteisesti sekakäytöllä :nuija: eli vähän sitä sun tätä perässä
Liitteet
candy.JPG
candy.JPG (31.06 KiB) Katsottu 7928 kertaa
Kun synnyit Sinä itkit ja muut nauroi,,,
Elä elämäsi niin, että kun kuolet Sinä naurat ja muut itkevät,,,
Avatar
Liba
Viestit: 678
Liittynyt: 18:22:00 25.07.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liba »

Tuossa on Mattilan Pätäkkä Autiosaarivärissä. Ite oon omiin tilannu vielä mustat posketkin.

http://www.kalastus.com/keskustelu/mess ... 165342.jpg
Lopez
Viestit: 53
Liittynyt: 13:15:52 25.04.2005
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Lopez »

Tuli muuten tuosta Moj-kuusseiskan pumu-viestistä mieleen, eikös toi mene ihan "oppikirjojen" mukaan tuokin, uistinten väriä tummennetaan kauden edetessä JA/MUTTA tummalla säällä alkukaudesta voidaan käyttää tummempia uistimia... Katsokaas vaikka noi PuMu:jen ottiajat;

KESÄKUU, KESKIYÖ, PILVINEN SÄÄ -> HEINÄKUU, AAMUPÄIVÄ, PUOLIPILVINEN -> ELOKUU, KESKIPÄIVÄ, TÄYSIN AURINKOINEN SÄÄ

:twisted: :twisted: :twisted:
Demokratia on kaksi sutta ja lammas äänestämässä mitä on illalliseksi. Vapaus on hyvin aseistettu lammas.
Avatar
Kokkeli
Viestit: 177
Liittynyt: 19:52:12 17.10.2008
Paikkakunta: Naxby

Viesti Kirjoittaja Kokkeli »

Kaulukset on asiaa torniolla!
Sehän on Kokkeli Lohi!
Avatar
Lohi
Tatin hakkaaja
Viestit: 1303
Liittynyt: 10:25:58 26.04.2005
Paikkakunta: 97
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lohi »

Kokkeli kirjoitti:Kaulukset on asiaa torniolla!
Ei kait sitä kalassa kauluspaitaa?
Lopez
Viestit: 53
Liittynyt: 13:15:52 25.04.2005
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Lopez »

Ei kait sitä kalassa kauluspaitaa?
Jaa-a, käyttäähän ne britit jonninmoista pukua mettästyksessäkin, ja toisaalta saman maan henkilöt "löysi" urheilukalastuksen esim. Tenolla, niin miksipä ei. Voisihan tuota kokeilla, josko se auttaisi kalansaantiin. Toisilla tuo "juttu" on hattu, toisilla... ööh, joku muu, niin miksei sitten kauluspaita. Hmm..... 8)
Demokratia on kaksi sutta ja lammas äänestämässä mitä on illalliseksi. Vapaus on hyvin aseistettu lammas.
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Lopez kirjoitti:niin miksei sitten kauluspaita. Hmm..... 8)
Ja vielä se pyhäpuku päälle. :twisted:
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Määä olen kyllä Ojanperän linjoilla. Uinti se ratkaisee. Wäylällä pärjää kolmella värillä.
Ne on UK lehdessä esitelty jo vuosia sitten.
Ronkainen värinä on kyllä aina ylläri. Kolmeen päivään piti kaksi kertaa se irroittaa lohen suusta viime kesänä. Se menee heti syvälle hyvällä haulla.
Ei ole muuten myynnissä.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Siinä on vaikea panna viime vuotta uusiksi.
Kolmena päivänä yhteensä reippa viisi tuntia joella ja joka päivä kiintiö täyteen.
Jorma on tehnyt minulle hyvät vaaput.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Timppa_78
Viestit: 9
Liittynyt: 09:58:51 18.04.2009

Viesti Kirjoittaja Timppa_78 »

Tere.
Monena vuonnna on sattunut itsellekin samalla tavalla, että joku väri on ollut ylitse muiden, miltei läpi kauden ja seuraavana kesänä ei ole enää toiminut. Toki jokainen tai varmaan ainakin enemmistö laittaa ekalle laskulle omat luottopelinsä, mutta joka tekee valinnat vallitsivien olosuhteiden mukaan usein korjaa potin, poikkeuksia lukuunottamatta. Kuten aiemmin kirjoitin, jos useammalla vavalla soutaa, kannattaa kokeilla rohkeasti eri uinteja ja värejä.
Jokos Liba on vaihtanu enos tekemään vaappuun koukut, niitä varmaan taas koitella ennnen juhannusta?
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

Ylläri kannattaa aina laittaa. Perho viidenteen vapaan mutta levyjä ei kun ne jää pohjaan.
Lohestuksen tarkoitus kun on että tuntuu että jäi pohjaan kiinni mutta se pohja liikkuu.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Avatar
Henrik
Viestit: 112
Liittynyt: 14:11:34 01.07.2006

Viesti Kirjoittaja Henrik »

Lohen Kyyneleen "levyjä" kannattaa ainakin koittaa. Ei jää kovin helposti pohjaan ja voi saada kalankin... Erityisesti, jos väylä on tulvassa ja kovassa roskassa, voi laput pelastaa päivän. Vaapuja lyhyemmällä siimalla, EIKÄ seitsemää yhtä aikaa perään, niin kuin eräs nimeltä mainitsematon henkilö pitää tapanaan :shock: . Vähemmillä lapuilla voi säästyä paremmin siimasopalta.
Avatar
Liba
Viestit: 678
Liittynyt: 18:22:00 25.07.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liba »

Timppa_78 kirjoitti:Jokos Liba on vaihtanu enos tekemään vaappuun koukut, niitä varmaan taas koitella ennnen juhannusta?
Tulihan ne vaihdettua, vaan piti jättää koko vaappu Kymin pohjarytöihin. Samassa värissä on tullu kyllä tilattua useampia vappuja tilalle... :D
Avatar
Jiiässä
Viestit: 430
Liittynyt: 12:07:21 14.03.2006
Paikkakunta: Mieluinenkylä

Viesti Kirjoittaja Jiiässä »

Ite sain kk sitten käteeni 8kpl vaappuja joilla kaikilla oli saatu yli kympin kala.

Mielenkiintoiseksi teki se ,että kaikki vaaput oli erinlaisia uinnilleen kuin väreilleenkin (oli tiheäpotkuista ja laajapotkuista, myös hyvin hakevaa eikä yhtään hakevaa, oli tummaa ja kirkasta väriä)
Pyynti aika oli ollut jokaisella kalalla kesäkuun lopulla.
Eli kyllä minä paikkatietämykselle anna sen suurimman arvosanan...

Arvakkaapa onko ko. henkilöllä enskesänä minun tekemiä vaappuja testissä... :wink:

Edit: yhden yhdistävän tekijän löysin kuitenkin nuista 8 vaapusta..
Mutta taidan pitää sen omana tietonani olen daivaassa
Mitäkä?
PePe
Viestit: 45
Liittynyt: 19:09:51 06.04.2006
Paikkakunta: Owlasala

Viesti Kirjoittaja PePe »

Jiiässä kirjoitti: Edit: yhden yhdistävän tekijän löysin kuitenkin nuista 8 vaapusta..
Mutta taidan pitää sen omana tietonani olen daivaassa
Ei tuollaista saa pitää omana tietona vaan pitää kertoa heti :wink:
Avatar
Jiiässä
Viestit: 430
Liittynyt: 12:07:21 14.03.2006
Paikkakunta: Mieluinenkylä

Viesti Kirjoittaja Jiiässä »

PePe kirjoitti:
Jiiässä kirjoitti: Edit: yhden yhdistävän tekijän löysin kuitenkin nuista 8 vaapusta..
Mutta taidan pitää sen omana tietonani olen daivaassa
Ei tuollaista saa pitää omana tietona vaan pitää kertoa heti :wink:
No.... niissä kaikissa oli kolmihaarakoukut nokkapysty

Edit: kyllä niistä löytyi pari muutakin yhtäläisyyttä..
Eli kaikissa oli hilettä ja kaikki oli painottamattomia, eli pullahti pintaan kuin ongenkoho...
Mitäkä?
PePe
Viestit: 45
Liittynyt: 19:09:51 06.04.2006
Paikkakunta: Owlasala

Viesti Kirjoittaja PePe »

Jiiässä kirjoitti:kaikki oli painottamattomia, eli pullahti pintaan kuin ongenkoho...
:shock:

Olisit sittenki jättänyt kertomatta :lol:
Lopez
Viestit: 53
Liittynyt: 13:15:52 25.04.2005
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Lopez »

Määä olen kyllä Ojanperän linjoilla. Uinti se ratkaisee. Wäylällä pärjää kolmella värillä.
Monikaan tuskin kyseenalaistaa uinnin merkitystä, eiköhän SUURINPIIRTEIN kaikki ole samoilla linjoilla että uinti on tärkein, ja sitten vasta väri, kun valitaan uistinta lohestukseen. Ainakin Väylällä :wink: Tenosta en ossoo sannoo mittää, joten en sano. En toki epäile sitäkään, että kolmella värillä ei pärjäisi, mutta ne 3 väriä saattaa vaihdella vuoden, jopa soutualueen mukaan :wink: Olet muuten varmaan seurannut J O:n toimintaa joella virityksestä kalan tarttumiseen (ja väsyttelyyn ja koukkaamiseen, joka onkin sitten ihan oma taiteenlajinsa hällä)? Vaikka k.o. herrasmies vannookin uinnin tärkeyteen ja hieman... sanotaanko jopa vähättelee värin vaikutusta, kuitenkin kaikissa vavoissa on eriväriset vaaput, kun soutamaan lähtee :) Ja kyllä se värejäkin neuvoo, jos oman pakkinsa avaa eteen ja kysyy; "mitä laitetaan" :)
Eli kyllä minä paikkatietämykselle anna sen suurimman arvosanan...
Totta kyllä. KAIKKEIN tärkein asia on kalastaa sielä, missä kala on. Muutenhan koko uistimella ei ole merkitystä. MUTTA paikallistietämys SINÄNSÄ ei vaikuta itse uistimen valintaan :wink: Niin, no, paitsi että ainakin Kirakkavaapun "luoja" (kevyet mullat...) oli sitä mieltä, että jopa eri suvannoilla toimii eri värit, joten ehkä sillätavalla VOIDAAN yhdistää paikallistuntemus vaapun valintaan, mutta se menee jo NIIN hifistelyksi, että taitaa olla aikamoinen suo alkaa suvantokohtaisesti kirjoittamaan valintaopasta :D :wink:


MUTTA KUN asia tuli esille niin;
Mielenkiintoiseksi teki se ,että kaikki vaaput oli erinlaisia uinnilleen kuin väreilleenkin (oli tiheäpotkuista ja laajapotkuista, myös hyvin hakevaa eikä yhtään hakevaa, oli tummaa ja kirkasta väriä)
Olisi kiva tietää, noin yleisellä tasolla, miten nuo liikkeet ja soutualueet meni k.o. vaapuilla. Tarkoitan että oliko kaikki kalat saatu samalta soutualueelta. Meinaan vaan, että kovassa virrassahan virta itse lisää vaappuun haun / hakua, joten sitä ei ehkä(?) itse perusvaapussa tarvita(?) kun taas hidasvirtaisessa suvannossa uinti ei hirveän paljon apuja saa vedeltä. Toisaalta, jotkut vannoo punaisen värin, jotkut punamustan, jotkut todella holtittomasti hakevan ja jotkut tirraavan uinnin nimeen. Sanoisin jopa niin, että tästä on eri koulukuntiakin olemassa. Ehkä se perus koulukunta ero on väri / liike, mutta koulukuntien sisältä löytyy sitten eri koulukuntia...

Hmmh... :)
Demokratia on kaksi sutta ja lammas äänestämässä mitä on illalliseksi. Vapaus on hyvin aseistettu lammas.
Avatar
Jiiässä
Viestit: 430
Liittynyt: 12:07:21 14.03.2006
Paikkakunta: Mieluinenkylä

Viesti Kirjoittaja Jiiässä »

Lopez kirjoitti:
Olisi kiva tietää, noin yleisellä tasolla, miten nuo liikkeet ja soutualueet meni k.o. vaapuilla. Tarkoitan että oliko kaikki kalat saatu samalta soutualueelta. Meinaan vaan, että kovassa virrassahan virta itse lisää vaappuun haun / hakua, joten sitä ei ehkä(?) itse perusvaapussa tarvita(?) kun taas hidasvirtaisessa suvannossa uinti ei hirveän paljon apuja saa vedeltä. Toisaalta, jotkut vannoo punaisen värin, jotkut punamustan, jotkut todella holtittomasti hakevan ja jotkut tirraavan uinnin nimeen. Sanoisin jopa niin, että tästä on eri koulukuntiakin olemassa. Ehkä se perus koulukunta ero on väri / liike, mutta koulukuntien sisältä löytyy sitten eri koulukuntia...

Hmmh... :)
Kalat oli saatu samalta soutualueelta.
Mutta varmasti sillä paikkatuntemuksella on väliä, tietää valita oikeaan paikkaan oikeanlaisen vaapun..

ko. henkilö oli vaappuja ostaessa valinnut aina sen "poikkeavan" näköisen
Yhdessäkin vaapussa oli leukalappu niin kierossa ,että heikompaa hirvittäs, mutta niin vain silläkin yli 10 kala oli tullut.
Mitäkä?
Lopez
Viestit: 53
Liittynyt: 13:15:52 25.04.2005
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Lopez »

Mutta varmasti sillä paikkatuntemuksella on väliä, tietää valita oikeaan paikkaan oikeanlaisen vaapun..
niin mutta :D
Mielenkiintoiseksi teki se ,että kaikki vaaput oli erinlaisia uinnilleen kuin väreilleenkin (oli tiheäpotkuista ja laajapotkuista, myös hyvin hakevaa eikä yhtään hakevaa, oli tummaa ja kirkasta väriä)
Eli mikä sitten esim. k.o. soutualueella ON se oikeanlainen vaappu? Tietenkin nuo KAIKKI on ollut oikeanlaisia, kerta niillä kalaa on tullut, muttaah...


Edit edit; Niin no, tottahan on soutualueita, joissa tuo virta muuttuu, lähtö esim. suvannosta, välillä nivaa, sitten taas suvantoa, (tai päinvastoin tai jotenkin muuten) että... :)
ko. henkilö oli vaappuja ostaessa valinnut aina sen "poikkeavan" näköisen
Yhdessäkin vaapussa oli leukalappu niin kierossa ,että heikompaa hirvittäs, mutta niin vain silläkin yli 10 kala oli tullut.
Mä tiedän pari soutajaa, jotka uudesta vaapusta mattoveitsellä leikkaavat uintilevyn toiselta laidalta palan pois, ja sitten vasta alkavat virittämään uintia. Itsekin, tunnustetaan, moiseen joskus syyllistynyt...
Demokratia on kaksi sutta ja lammas äänestämässä mitä on illalliseksi. Vapaus on hyvin aseistettu lammas.
Avatar
Jiiässä
Viestit: 430
Liittynyt: 12:07:21 14.03.2006
Paikkakunta: Mieluinenkylä

Viesti Kirjoittaja Jiiässä »

Lopez kirjoitti:
Eli mikä sitten esim. k.o. soutualueella ON se oikeanlainen vaappu? Tietenkin nuo KAIKKI on ollut oikeanlaisia, kerta niillä kalaa on tullut, muttaah...
.
Niin... onko sitä oikeaa edes olemassa?
Eiköhän yleensä niillä tule mitä siellä uitetaan.
Vai onko niin hyviä vaappuja jo olemassa ,että tulee jo uittamattakin?

Saahan näitä jaaritella vaikka kuinka.. :wink:
Mitäkä?
Vastaa Viestiin