Vanhankaupunginkoski

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Froste »

Toisaalta kudun jälkeen pamputtaminen vie yhden ainakin kerran onnistuneesti kuteneen ts. kestävän geeniperimän omaavan mahdollisen uudelleenkutijan pois kannasta, ja myös suurikokoisen kerran kuteneen kalan pois meren kiintiöistä. Kerran kuteneitahan mereltä saatujen kalojen pitäisi periaatteessa olla, ja tätä yritetään alamitoilla säädellä, nimenomaan yritetään sillä esimerkiksi meritaimenen alamitta on rääpälemäinen (samoin järvitaimenen mielestäni).

Pohjoisen virroilla on jo vapautuksenjälkeisen hatunnoston arvoinen suoritus se, että ensin välttää kaikki espanjalaisten, puolalaisten ja muiden Jäämerelle varmasti kuuluvien troolit, norskien vuonoverkot, turistien vieheet ja perhot, ja Suomen puolella vielä saamelaisten laillisten ja laittomien kalastajien verkotuksen, nousee ylävirtaan kuohuvia koskia ja suuria korkeusvaihteluita kymmeniä ellei satoja kilometrejä, valtaa kutukuopan ja suojelee sitä aggressiivisia lajitovereita vastaan, kutee, onnistuu talvenkin vielä viettämään joessa syömättä mitään, ja sitten vielä menee sen saman joen alas takaisin mereen. On niillä Etelän kaloilla helppoa tuohon verrattuna, mutta silti ainoa oikea toimintatapa on päästää kutenut vaelluskala mahdollisimman hellävaroen takaisin omaan elementtiinsä, oli se taimen tai lohi.

Huh huh, tulipa pitkä lause tuohon Touh

Edit: lainaus pois
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mun mielestä mertsarin alamitta on ihan ok. Toki joessa saisi olla 55 cm.
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Froste »

Emppai kirjoitti:Mun mielestä mertsarin alamitta on ihan ok. Toki joessa saisi olla 55 cm.
Vaikka mereltä taimenia olen saanut tasan 2, molemmat alle 55 cm (toinen pamputettu ja toinenkin melkein), silti mun mielestä se 50cm on hiton pieni kala ja tuskin päässyt kutemaan.
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Eihän se mikään jätti ole ja jos istarin erottais jotenkin varmasti luonnon kalasta niin en ottais yhtään luonnon kalaa ylös oli ne sitten 55 tai 95 cm pitkiä. Jossain heikommilla tanemestoilla missä kutupaikkoja ei käytännössä katsoen ole, on 53 cm tane päivässä jo ihan hyvin ja kyllä se ainakin mun ruokapöytään aika herkästi lähtee.
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Froste »

Emppai kirjoitti:Eihän se mikään jätti ole ja jos istarin erottais jotenkin varmasti luonnon kalasta niin en ottais yhtään luonnon kalaa ylös oli ne sitten 55 tai 95 cm pitkiä. Jossain heikommilla tanemestoilla missä kutupaikkoja ei käytännössä katsoen ole, on 53 cm tane päivässä jo ihan hyvin ja kyllä se ainakin mun ruokapöytään aika herkästi lähtee.
Nykyään kuitenkin ainakin Etelä-Itä rannikolla käytännössä kaikki kalat on joko luonnonkutua tai jokipoikasina istutettu.. Istarit kyllä pitäisi jotenkin pystyä erottamaan luonnonkannasta munkin mielestä.
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

Istareilta leikata rasvaevä poies?
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Froste »

Vilttiketju kirjoitti:Istareilta leikata rasvaevä poies?
No älä. Ei luulisi nyt niin saatanan hankalaa olevan.
Juutalainen
Viestit: 1677
Liittynyt: 19:09:16 24.10.2005
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Juutalainen »

Niitä istareita on jokunen :wink: .
Avatar
mikko_mallikas
Viestit: 211
Liittynyt: 17:37:27 06.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja mikko_mallikas »

ainakin jokeen istutetaan nykyään paljon vastakuoriutuneita taimenten poikasia ja kokoluokka semmosta 25mm :wink:
luulin kerran olevani väärässä.. mutta erehdyin..
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Froste »

Sitä mä mietin kanssa, että varmaan osa laitetaan niin pienenä että rasvaevää ei edes näe + niitä on vitusti. Jotainhan kuitenkin luonnontanen säilymiseksi pitäisi tehdä jo nykyisten toimien lisäksi, ja se jotain voisi olla alamitan nosto 55 senttiin.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Tuota nuin...

Esim. lohella ei alamitta uudelleenkutijoiden määrää pahemmin lisää, koska kalat tulee kutemaan just sen kokosena, kun geenit niille sanoo. 20kg kala voi olla ekaa kertaa hommissa, 6kg kala kolmatta. Kutu keskeyttää kasvun monella yksilöllä, ja saattaa olla jopa että kala tulee jo seuraavana vuonna taas uudestaan, juuri hätäisesti ravintovarat täyttäneenä, takaisin.
Kannalle ja sen monimuotoisuudelle olis tärkeintä, että mahdollisimman iso % kaikista kaloista pääsis kutemaan. Uudelleenkutijat on ihan hyvä ajatus, mutta niiden geenit on samat jo ekassakin aktissa.
Vaikka ahmattikalastus on vähentynyt, taitaa suurin osa taneista kohdata tiensä pään heti 50cm täytettyään. Osasyynä verkkoäijät, mutta pk-seudulla on vielä niin kova kalastuspaine, että varmasti myös meillä vapaveijareilla on kohtuu iso osuus murhista kontollamme.
Toi mun lausahdus kuteneiden pamputuksesta voitais vielä höystää: kuteneen titin pamputus. Ihan sama koska se kala tapetaan, ei se enää kude. Kuitenkin jo kerran kuteneen kalan tiedät tehneen hommansa, joten se olis siksi paras hetki. Jota siis kuitenkaan ei oikeasti kukaan tee...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Froste »

Juu tämä meni reippaasti offtopiciksi, mutta nuo alamittajutut koski lähinnä meritaimenta, lohen alamitta on mun mielestä just ok.. Varsinkin kuin aika suuri osa saaduista lohista ainakin itsellä menee heittämällä yli tuon 60cm. Eikä noi alamitta-avautumiset tuohon uudelleenkutijoiden määrään liittynyt myöskään, lähinnä siihen että se pyydetty taimen olisi päässyt mahdollisimman hyvällä todennäköisyydellä edes kerran kutemaan.

Selvähän se, että jos kala on jo kerran päässyt kutemaan niin siinä vaiheessa se olisi "fiksuin" tappaa, mutta lähinnä halusin heittää muutaman pointin vastapalloon, osoittaakseni ettei se kovin mustavalkoista ole siinäkään mielessä. Arvokkaita kaloja ne on monella tapaa, oli ne kuteneet tai ei. Ja kuteneena nimenomaan muuten kuin ravinnollisesti.

Nämä "väännöt" saa mun puolesta heittää pois reissurapsa-topikista jos siltä tuntuu, eihän nää tänne kuulu.
Hiltune
Viestit: 160
Liittynyt: 10:30:16 17.05.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Hiltune »

Mutta mutta, vieläkös weisto uskaltaa kertoa oliko tapahtumia?
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja atho »

http://www.hel.fi/wps/portal/Liikuntavi ... astusluvat
Tuolta löytyi tuommonen:
"Tammikuun alusta huhtikuun loppuun 7 e/4kk "rospuuttolupa""

Ymmärränks mää nyt oikein, eli tammi-huhtikuulle voi ostaa tuon 7 € luvan ja se on voimassa kaikki 4 kuukautta? Ei tarvitse tälle ajalle näitä vuorolupia? Eihän tuommoista kai ennen ole ollut? Tai sitten ymmärsin taas ihan väärin.
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Hiltune
Viestit: 160
Liittynyt: 10:30:16 17.05.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Hiltune »

Mäkin käsitin et tolla 7e saa kalastaa huhtikuun loppuun asti. Loppuliukukin auki jo :bigboss:

Eilen oli Helvetisti liikaa ulkoilijoita kalastusta ajatellen :roll:
Liitteet
Sulaa vettä löytyy jo!!
Sulaa vettä löytyy jo!!
Loppuliuku.jpg (67.65 KiB) Katsottu 9460 kertaa
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Hiltune->Hieno kuva

Paikka jossa mun kalastus on saanut alkunsa,
nykyisin käyn siellä vain fiilistelemässä kadonneita aikoja...:)
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja atho »

Hieno kuva on tosiaan :) !
Jos se sitten noin on, että saa kalastaa huhtikuun loppuun asti tolla luvalla, niin voisi semmosen käydä hakemassa. Eikös ne hauet nouse siihen koskeen siinä huhtikuun puolestavälistä huhtikuun loppuun?
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Hiltune
Viestit: 160
Liittynyt: 10:30:16 17.05.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Hiltune »

Kiitokset! :)

atho kirjoitti: Eikös ne hauet nouse siihen koskeen siinä huhtikuun puolestavälistä huhtikuun loppuun?
Mun tietääkseni kyllä.
Mietityttää vaan toi huhtikuun vesitilanne jos tulee lämpimät kelit niin voi vettä riittää. Olikos se toissakevät kun seurasin sivusta pikkupoikien touhuja, loppuliu'usta vetäs jollain lipalla n. kutosen hauen, seuraavana päivänä joku veti suvannosta seiskan kalan ja ite karkuutin jigistä arviolta nelosen :bigboss:
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Joo on tuol mukava käydä fiilistelemässä. Siellä itekkin vajaa 20vuotta sitten ekoja kertoja käytiin. Voi niitä aikoja sillon isot pojat veteli puntilla ja isoilla 3haarasilla rock'n' rollia. Nykyään käyn enää onkimassa tuolla...
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Me vedettiin pohjaongella kuudella koukulla isoja ahvenia....:)
Ei me ymmärretty rokastella, eikä edes tiedetty mikä kala lohi tai taimen on.

Haukikin oltiin nähty vain kuvissa.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja atho »

Kuinka suuri todennäköisyys on heinä-elokuussa saada tuolta nousutaimen yäaikaan? Ite olen käynyt vaan päivällä kovalla helteellä, enkä ole saanut/nähnyt/nähnyt saatavan yhtään taimenta tai mitään lohikalaa. Ahvenia on tullut. Meinasin tulevana kesänä käydä vielä muutaman kerran kokeilemassa ja jos vaikka yöaikaan sijoittaisia nämä reissut :)
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Avatar
partanaama
Viestit: 675
Liittynyt: 15:33:31 15.07.2009
Paikkakunta: Hellsinki

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja partanaama »

Tosta muurilta mikä näkyy kuvas nappasin 1,7kg kuhan heinäkuun lopussa. Jigiin nappas sillon. :D
Jep Jep
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Nyt sieltä tulee kuulemma turskaa yhtenä kyrpänä, yhden sattuma turskan perusteella.
Eli raskaita (+400g) pilkkejä mukaan ja kamat vähintäänkin sen +30kg otuksen mukaan.

Viime talvena joku uuvatti "sai" sieltä pilkillä mukavan kokoisen karpin. Eli Baitrunnereita kehiin, jos meinaatte ootto-onkia. Karpin mahdollisuus on suuri etenkin näin ennen jäiden lähtöä.
Hiltune
Viestit: 160
Liittynyt: 10:30:16 17.05.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Hiltune »

Viime vuonna yks sälli väsytti n.7kg kylkikarpin, kuvat otettin ja sen jälkeen CR..
Kyllähän niitä taimenia siellä heinä-elokuussa pyörii, suvannossa ainakin, mutta mun käsityksen mukaan ne syö aika heikosti, koska kukaan ei niitä suukaloina saa. Paitsi viime elokuussa joku veti 5.3kg suukalan koskesta keskellä päivää, perholla. Tämä siis se kala minkä itse näin.
Mutta jos tanea tahtoo niin ilta ja yö on varmaan parasta aikaa siihen, luulis että kalat on aktiivisimmillaan sillon.Päivisin ne näyttävät vaan pyörivän pitkin suvantoa, menisköhän suuntavaisto sekaisin putouksesta ja koskesta tulevien virtausten välillä?
Yöllä kalastamisessa on mun mielestä se hyvä puoli, että saa luultavasti olla rauhassa koskella. Kalatapahtumatkin on jännitttäviä kun ei välttämättä hahmota koko aikaa missä se tane juroo :)

edit, Olin eilen menossa kalaan mutta meri-info oli kiinni sairastapauksen vuoksi, jäi ens viikkoon rospuuttoluvan osto..
Hiltune
Viestit: 160
Liittynyt: 10:30:16 17.05.2009
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vanhankaupunginkoski

Viesti Kirjoittaja Hiltune »

HS.fi: "Etelän jokien virtaaman odotetaan kasvavan tästä viikosta lähiten..." Täytyy käydä seuraamassa tilannetta :)
Vastaa Viestiin