Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%
 
Ääniä yhteensä: 96

Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

tilaat netistä jostai keramiikka liikkeestä titaanioksidia, tais ollakki titaanidioksidia. halpaa kamaa. sekoita jauhe mieluummin ohenteeseen ja sitte se väri nestemäisenä lakkaan niin ei tuu paakkuja :)
Kipetys
Viestit: 1645
Liittynyt: 19:08:19 10.01.2008
Paikkakunta: Kotka

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kipetys »

Kiitoksia nopeille :bigboss:

T:kipe
MYYN RAPALA COUNTDOWN 7cm KOKOELMAA KAPPALEITTAIN
http://picasaweb.google.fi/117803013042502682219
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

:wink:
Avatar
eshoo
Viestit: 259
Liittynyt: 23:20:15 03.01.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja eshoo »

Kipetys kirjoitti:Millä saa cabin kirkkaan lakan valkoseksi?
Ei viitsisi nytten cabin valkosta alkaa ostelemaan kun joutuisi tilaamaan ja taas kirkasta cabia löytyy ihan liiaks asti :lol:

Joskus muistan jonkin keskustelun olleen jostakin "jauheesta" millä saa lakan "valkastua"! kuukaus on jo etitty mut kun ei löydy niin pakko kysyä niin pääsee ehkä helpommalla :pliis:

Kiitoksia jo valmiiksi 8)

T:kipetys
Tilaa sitä titaanidoksidia (? €) TAI kävele lähimpään rautakauppaan ja pyydä valkoista ylijäämäsävytyspastaa (0 € ja muitakin, esim. läpikuultavia pintalakkaukseenkin sopivia pastoja löytyy)... Pastaa ei tartte paljoo! Mulla meni ehkä 0,5dl litraan Cabia (siinäkin varmaan puolet liikaa)...
Kalavaje
Viestit: 8
Liittynyt: 11:34:24 06.09.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kalavaje »

Kuinka monta kertaa kastatte LV 1:llä, jotta saadaan kohtuullisen kestävä pinta haukikapuloihin? Himmentääkö välihionta paljon värejä? esim. 4 kastoa, välihionta, ja taas 4 kastoa? Käytössä Createx vesiohenteiset värit.
Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta......
Avatar
JoN
Viestit: 84
Liittynyt: 17:03:40 27.08.2009

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja JoN »

Ite oon kastanu Lv1 5-8 kertaa. Pohjilla joku 10 kastoa probia. Kestosta en voi vielä mitään sanoa kun ei oo päässy raadille tarjoileen. Jos on välihiontaa tarvinu niin 600-1000 vesihiomapaprulla vetässy pinnan mataksi, jonka jälkeen muutama kerros lakkaa. Ei oo värit haalistunut. Ja Createxit mullakin käytössä.
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja JaRu »

gf
Viimeksi muokannut JaRu, 14:07:57 28.04.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalavaje
Viestit: 8
Liittynyt: 11:34:24 06.09.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Kalavaje »

Kiitokset vastauksista! Nyt voi hyvin mielin jakaa pintalakkauksen muutamaan päivään.
Minähän en asiasta mitään tiedä, mutta......
Avatar
Käämö
Viestit: 523
Liittynyt: 16:03:05 24.11.2008
Paikkakunta: Ruovesi

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Käämö »

Melkein kyllä väittäisin, että jos LV pääsee kuivahtaan yli 8h(riippuen lämpötilasta), niin välihionta olis paikoillaan. Tuo kuivunut lv:hän ei sula sitten millään - kun koittaa ksyleenillä sivellä valmista pintaa, niin mitn sulamistahan ei tapahdu. Eli uusi lakkakerroskaan ei tällöin sula vanhaan kiinni.
Avatar
joonaz
Viestit: 73
Liittynyt: 09:13:49 19.04.2008

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja joonaz »

Nyt ahdistaa ihan kamalasti... CAB KUPLII :x Tätä vikaa ei vissiin ihan jokapojalla ole ollut.

Pohjalakkailin vaappuja valkoisella Cabilla, ensimmäinen lakkaus oli pidempi, aihiot oli yön yli purkissa. Pohjista tuli tasaiset, muutamia ilmakuplia siellä, täällä, mutta pistin sen piikkiin, että aihion pinnassa olevat "karvat" ne vaan kiusaa.

Seuraavaksi hioin pulikat kevyesti, jotta pienet kraateri ja muut tasoittuisi. Uusi lakkaus Cabissa ja nyt on kaikki aihiot ihan kuplilla. Touh

Seuraavat asiat reilassa/testattu:
*lakka on kusen ohutta
*Ohennettu tinnerillä, joka vastaa ohenne 8 (ksyleeni, isobutanoli...)
*Kokeiltu hidasta ja nopeaa upotusta
*Huoneen lämmössä ja ulkona

Melkein kelvolliseen tulokseen pääsi, kun dippasin aihion ensin tinneriin ja sitten lakkaan. Nyt aihiossa oli enää muutama kupla. Ei paljon naurata, enhän mä voi kaikkia vuorotellen alkaa dippaamaan, ensin tinneriin, sit lakkaan.

Vaikuttaako lämpötila hommaan kuinka paljon. Olisiko parempi lakkailla vielä lämpöisemmässä, heittää lakka roskiin ja haistatella päälle, vai mitä?
Avatar
Janne2
Viestit: 811
Liittynyt: 23:27:27 28.12.2005
Paikkakunta: Espoo

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Janne2 »

joonaz kirjoitti:Seuraavaksi hioin pulikat kevyesti, jotta pienet kraateri ja muut tasoittuisi. Uusi lakkaus Cabissa ja nyt on kaikki aihiot ihan kuplilla. Touh
Jätä tuo hionta välistä. Lakkaa kusen ohkasella joku 3kertaa, heiluttele aihioita lakassa edes takaisin, jotta kuplat lähtevät liikkeelle. 4. lakkaus paksummalla lakalla. Yleensä tuo kupliminen johtuu siittä että liian aikaisin välihioo. Juuri kun lakka on saanut puunsyyt piiloon, hionta avaa syyt ja taas kuplii..

Vielä sen verran, että kannattaa tehdä pohjat kirkkaalla lakalla, sitten päälle valkoista lakkaa, kun pinta on tasainen.
Avatar
joonaz
Viestit: 73
Liittynyt: 09:13:49 19.04.2008

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja joonaz »

Janne2 kirjoitti:Jätä tuo hionta välistä. Lakkaa kusen ohkasella joku 3kertaa, heiluttele aihioita lakassa edes takaisin, jotta kuplat lähtevät liikkeelle. 4. lakkaus paksummalla lakalla. Yleensä tuo kupliminen johtuu siittä että liian aikaisin välihioo. Juuri kun lakka on saanut puunsyyt piiloon, hionta avaa syyt ja taas kuplii..
Kiitokset Janne2 nopeesta palautteesta. Kun vetää kunnon pultit, niin ei se ajatus vaan kulje. Heti piti kokeilla ja tosiaan jo pelkkä huljuttelu auttoi tosi paljon. 0/1 kuplaa per aihio. Nyt tosiaan voi ihan nopeesti törkätä purkkiin, huljutus ja nosto.
Janne2 kirjoitti:Vielä sen verran, että kannattaa tehdä pohjat kirkkaalla lakalla, sitten päälle valkoista lakkaa, kun pinta on tasainen.
Kirkasta propia oon ennen käyttäny pohjissa, mut toiveena oli, että pääsis suoraan valkosella cabilla pohjaamaan, kun kirkkaaksi lakaksi oon suunnitellu vaihtavani LV:n. Saas nähdä kuinka äijän käy...
JouniKuha
Viestit: 130
Liittynyt: 20:49:45 25.03.2009
Paikkakunta: Priestcape

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja JouniKuha »

Kirkasta propia oon ennen käyttäny pohjissa, mut toiveena oli, että pääsis suoraan valkosella cabilla pohjaamaan, kun kirkkaaksi lakaksi oon suunnitellu vaihtavani LV:n. Saas nähdä kuinka äijän käy...[/quote]


LV1:n pitäisi toimia pinnassa kun CAB on pohjalla ,näin ainakin mulla,mutta
jos olet käyttänyt CABiä ennen pinnassa,niin herää kysymys,että miksi haluat vaihtaa
lv1:n. Itse ainakin aion vaihtaa LV:n CAB:iin jos ja kun saan sen sen toimimaan vesiohenteisten maalien lakkana ja jos en saa, niin vaihdan CAB:n maaleihinkin!
Suoraan sanoen vituttaa toi LV:n erittäin huono säilyvyys autsz autsz !!!!
Mary-Ann is dead
Reborn through hate...
Avatar
jarna
Lumiukko
Viestit: 485
Liittynyt: 16:34:31 06.11.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja jarna »

JouniKuha kirjoitti:Kirkasta propia oon ennen käyttäny pohjissa, mut toiveena oli, että pääsis suoraan valkosella cabilla pohjaamaan, kun kirkkaaksi lakaksi oon suunnitellu vaihtavani LV:n. Saas nähdä kuinka äijän käy...

LV1:n pitäisi toimia pinnassa kun CAB on pohjalla ,näin ainakin mulla,mutta
jos olet käyttänyt CABiä ennen pinnassa,niin herää kysymys,että miksi haluat vaihtaa
lv1:n. Itse ainakin aion vaihtaa LV:n CAB:iin jos ja kun saan sen sen toimimaan vesiohenteisten maalien lakkana ja jos en saa, niin vaihdan CAB:n maaleihinkin!
Suoraan sanoen vituttaa toi LV:n erittäin huono säilyvyys autsz autsz !!!![/quote]
lv1:n säilyy ihan hyvin kun vaan on oikeen lainen purkki :D mulla ei ole ollut ainakaan mitään ongelmaa säilyvyyden kanssa sen jälkeen kun löytyi oikeen lainen purkki missä pitää lakkaa :wink:
Avatar
joonaz
Viestit: 73
Liittynyt: 09:13:49 19.04.2008

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja joonaz »

JouniKuha kirjoitti:LV1:n pitäisi toimia pinnassa kun CAB on pohjalla ,näin ainakin mulla,mutta
jos olet käyttänyt CABiä ennen pinnassa,niin herää kysymys,että miksi haluat vaihtaa
lv1:n. Itse ainakin aion vaihtaa LV:n CAB:iin jos ja kun saan sen sen toimimaan vesiohenteisten maalien lakkana ja jos en saa, niin vaihdan CAB:n maaleihinkin!
Suoraan sanoen vituttaa toi LV:n erittäin huono säilyvyys autsz autsz !!!!
Pintalakkana on mulla ollu aiemmin toi propi. Sehän ei tunnetusti oikein kestä mitään. LV1 ajattelin kokeilla ihan sen vuoksi, että se tosiaan on turvallisempaa maaleille (vesiohenteiset) ja kestävyyttä on kehuttu.

LV:n huonon säilyvyyden takia en haluis käyttää sitä pohjissa, mahtaisko ees toimia :mitaviddua:
Säilyvyys ongelmaa meinasin helpottaa sillä, että pintalakkailen kerralla suuremman määrän, jos sais vaikka 50 vaappua lakattua satsissa, niin tuskin jämähtävän LV:n hukkaprosentti enää kirpasis.

Villiä ideointia käytin sen verran, että jos LV:n laittais patenttikorkkipurkkiin, purkki minigrippussiin ja minigripin pohjalle silicaa (donoteattia, jota kenkälaatikoissa) imemään kosteutta.
Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Anár »

joonaz kirjoitti: LV:n huonon säilyvyyden takia en haluis käyttää sitä pohjissa, mahtaisko ees toimia :mitaviddua:
Säilyvyys ongelmaa meinasin helpottaa sillä, että pintalakkailen kerralla suuremman määrän, jos sais vaikka 50 vaappua lakattua satsissa, niin tuskin jämähtävän LV:n hukkaprosentti enää kirpasis.

Villiä ideointia käytin sen verran, että jos LV:n laittais patenttikorkkipurkkiin, purkki minigrippussiin ja minigripin pohjalle silicaa (donoteattia, jota kenkälaatikoissa) imemään kosteutta.
Aikanaan pohjustin LV :llä, ja onnistui se, liotusajat karmeita ennenkuin ilman tulo balsarungosta loppui, jos loppui. Sittemmin pohjustus Paven Nitrolla ja ei tule mieleenkään enää käyttää LV:tä.

LV:n säilymiseen auttaa seuraavanlainen konsti. Kaadetaan purkin sisältö pienenmpiin lasipurkkeihin, joita otetaan käyttöön sitä mukaa kuin tarvii, täyttöaste 100%. Rokulissa olevien purkkien kannet tiivistetään sellaisella ohuella kahisevalla pakastepussilla, siis kannen väliin, ja purkki nurin hyllylle. Hetken sieltä saattaa lakkaa valua ulos mutta äkkiä kuivahtaa ja tulee taatusti tiivistä.

Voi pussin jättää poiskin sieltä kannen välistä jos haluaa :lol:

Hukkaprosentti noilla konsteilla putosi huomattavasti.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
JouniKuha
Viestit: 130
Liittynyt: 20:49:45 25.03.2009
Paikkakunta: Priestcape

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja JouniKuha »

lv1:n säilyy ihan hyvin kun vaan on oikeen lainen purkki :D mulla ei ole ollut ainakaan mitään ongelmaa säilyvyyden kanssa sen jälkeen kun löytyi oikeen lainen purkki missä pitää lakkaa :wink:[/quote]

Näkyy Jarnalla olevan toi säilytyspurkki olevan suurta salaisuutta !!! autsz autsz
Mary-Ann is dead
Reborn through hate...
Avatar
jarna
Lumiukko
Viestit: 485
Liittynyt: 16:34:31 06.11.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja jarna »

tuossahan tuo kuva on http://kalapedia.fi/index.php?title=Pat ... nen_purkki tommosseessa mulla on säilynyt todella hyvin kunhan vaan välillä lisäilee tuoretta tavaraa sekaan :bigboss: :wink: ja en ole pitänyt korkin välissä muuta kuin tota omaa tiivistettä. Kannattaa vaan katsoa että tiivisteelle ei kauheesti lakkaa tipu!
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja JaRu »

gf
Viimeksi muokannut JaRu, 14:07:32 28.04.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jarna
Lumiukko
Viestit: 485
Liittynyt: 16:34:31 06.11.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja jarna »

JaRu kirjoitti:
jarna kirjoitti:tuossahan tuo kuva on http://kalapedia.fi/index.php?title=Pat ... nen_purkki tommosseessa mulla on säilynyt todella hyvin kunhan vaan välillä lisäilee tuoretta tavaraa sekaan :bigboss: :wink: ja en ole pitänyt korkin välissä muuta kuin tota omaa tiivistettä. Kannattaa vaan katsoa että tiivisteelle ei kauheesti lakkaa tipu!
Eikä se lakka siinä tiivisteelläkään haittaa :lol: Kokemusta on. Ehkä vähän jähmee avata jos ei usein purkilla vieraile. Mutta edelleen ekalla tiivisteellä mennään.
ai vähän jähmee on mullakin sitä siinä tiivisteellä mut tänään just kävin ostaa 3 litraa lv:ä ja huomenna haen uuden purkin samalla kyllä sillä taas pärjää vuoden!!
Avatar
Mullo
Viestit: 87
Liittynyt: 14:58:32 13.06.2008
Paikkakunta: Tampere

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Mullo »

Mistäs noita pönttöja mahtas löytyä. Ainakaan Tampereella ei ole juuri tullut vastaa riitävän korkeina jerkuille.
Avatar
jarna
Lumiukko
Viestit: 485
Liittynyt: 16:34:31 06.11.2007
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja jarna »

Mullo kirjoitti:Mistäs noita pönttöja mahtas löytyä. Ainakaan Tampereella ei ole juuri tullut vastaa riitävän korkeina jerkuille.
Anttila tarjoustalo ym. kyllä ainakin hyvinkäältä löytyy :wink:
JouniKuha
Viestit: 130
Liittynyt: 20:49:45 25.03.2009
Paikkakunta: Priestcape

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja JouniKuha »

jarna kirjoitti:tuossahan tuo kuva on http://kalapedia.fi/index.php?title=Pat ... nen_purkki tommosseessa mulla on säilynyt todella hyvin kunhan vaan välillä lisäilee tuoretta tavaraa sekaan :bigboss: :wink: ja en ole pitänyt korkin välissä muuta kuin tota omaa tiivistettä. Kannattaa vaan katsoa että tiivisteelle ei kauheesti lakkaa tipu!

KIITOS jarna,mulla on tollanen samanlainen mallia IKEA.... :juunääs: :kippis:
Mary-Ann is dead
Reborn through hate...
Sepalus
Viestit: 385
Liittynyt: 18:20:00 10.04.2006
Paikkakunta: 01120

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja Sepalus »

Suosittelen tarkistamaan huolella IKEAN purkin tiivyden.. Mulla ainaskin jokaisen sieltä ostetun purkin kansi on vuotanu..
Kyllä Ahti muistaa!
Avatar
mutku
Viestit: 766
Liittynyt: 19:22:38 15.04.2008
Paikkakunta: Nokia

Re: Suuri Lakka keskustelu

Viesti Kirjoittaja mutku »

Mullo kirjoitti:Mistäs noita pönttöja mahtas löytyä. Ainakaan Tampereella ei ole juuri tullut vastaa riitävän korkeina jerkuille.
onhan noita 2 litran puuteleina vaikka missä..vapaavalinnassa,sittarissa,tokmannilla,löytötexissä..
ainakin on aikasemmin ollu

kyllä siellä jerkin mahtuu kastaan kai
Vastaa Viestiin