Kajakki kalastus

Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Nyt olen kaksi vuotta pähkäillyt kalastus kajakin hankinnan kanssa ja vihdoin tullut sellaiseen tulokseen, että sellaisen hankin.

Haluaisinkin kysellä hieman kokemuksia kajakeista ja ylipäätänsä kajakki kalastuksen mukavista ja huonoista puolista. Itselläni on nyt hankintalistalla Ride135:nen kajakki ja käyttöalueet varmasti suurimmaksi osaksi järvet ja meren lahdet. Kauan aikaa olen pähkäillyt Riden, Synergyn ja Tarponin välillä minkä otan.

Ihan fiilistelyjäkin olisi mukava kuulla jos täällä kajakki kalastusporukka on.
Avatar
Hannesvihannes
Viestit: 141
Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Hannesvihannes »

Itse innostuin vuosi sitten kalastuskajakeista oikein kunnolla ja lueskelin ahkerasti http://www.kayakfishingstuff.com sivustoa. Monestakin syystä en ehtinyt kovin paljoa sitä käyttää, mutta keväällä lähtee sitten kunnolla ja toivottavasti täällä keskustellaan aiheesta.

Olen ehtinyt käyttää kajakkiani (malibu kayaks x-factor) lähinnä mökillä kevyessä heittokalastuksessa, ravustuksessa 20 rapurosvon kanssa ja sitten uistelussa. Omia mielipiteitä listattuna:

+ hemmetin hauskaa ja hieno fiilis olla lähellä vettä
+ hyvää kuntoilua
+ helppohoitoinen
+ rajattomasti vaihtoehtoja kalastuspaikoissa
+ mukava, nojatuolimainen kalastusasento
+ helppo rantautua ja ottaa kantoon
- ei mahdu kalakaveri mukaan, eikä kollegoita kaveripiirissä
- märkää touhua jos ei varusteet oikeanlaiset
- säilytyspaikka pitää löytää sillekin
- rajattu kalastusalue (aika ja fyysinen kunto)

Siinä vähän minun mielipiteitä ja hieno että löytyy muitakin innokkaita.
Tuure
Viestit: 2
Liittynyt: 11:39:18 22.11.2009

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Tuure »

Hitusen menee ehkä aiheen ohi mutta tuollaisella tulee oltua kesäisin kalassa.
http://www.kelownakayak.com/ProdImages/ ... 2_cust.jpg

Ei kehtaa mennä selkävesille missä isot Busterit jyllää. Muuten ollaan kohta märkiä.
Kyllähän tuolla hyvin pääsee "hiipimään" hyville paikoille. Heittely sujuu ja vetouistelukin jotenkuten.
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Viikonloppuna ajelin Sipooseen Bear & Wateriin ja ostin sitten sen Ride 135:sen + palio muuta tilipethööriä olen daivaassa

Kevättä orotelles....
Avatar
Hannesvihannes
Viestit: 141
Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Hannesvihannes »

villes kirjoitti:Viikonloppuna ajelin Sipooseen Bear & Wateriin ja ostin sitten sen Ride 135:sen + palio muuta tilipethööriä olen daivaassa

Kevättä orotelles....
Hieno homma ja onneksi olkoon! Varmasti hieno ja tukeva paketti? Mitä kaikki malleja testasit ja millai ne erosi toisistaan? Itse en voinut testata kuin kolmea kajakkia oman X-factoriani ostaessa.. Valitsin sen mikä tuntui vakaimmalta. Nopeus siinä vähän kärsi.
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Hannesvihannes kirjoitti:
villes kirjoitti:Viikonloppuna ajelin Sipooseen Bear & Wateriin ja ostin sitten sen Ride 135:sen + palio muuta tilipethööriä olen daivaassa

Kevättä orotelles....
Hieno homma ja onneksi olkoon! Varmasti hieno ja tukeva paketti? Mitä kaikki malleja testasit ja millai ne erosi toisistaan? Itse en voinut testata kuin kolmea kajakkia oman X-factoriani ostaessa.. Valitsin sen mikä tuntui vakaimmalta. Nopeus siinä vähän kärsi.
Vakaus oli mun ykköskriteeri ja toisena tuli istuvuus 190 senttiselle ruholle ja perseelle. En mäkään testannut kuin Ridea, Tarponin 140 ja 160:sta, Synergya ja jotakin paria mallia joita en muista. Ride oli mun miäleen paras, koska on SOT:eista tukevin vaikkakiin nopeus siinä hieman kärsiikin.
Otin pakettiin parit upotettavat vapaputket, jotka pitääs asentaa ja Scottyn etuvapatelineen + muita härpäkkeitä. Huamenna tai keskiviikkona pitääs kajakin tulla kiitolinjan rahtina s-joelle.
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Kajakki kotona verstaalla ja kuivaharjoittelu alkanut olen daivaassa
Avatar
Hannesvihannes
Viestit: 141
Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Hannesvihannes »

Mä menin ostamaan alennuksista kaiun kajakkiin. Täytyyhän sellainen olla :lol:

Mitä tulee noihin lehtiin niin mulla on muutama ruotsinkielinen juttu jos joku on kiinnostunut saamaan "lainaksi" niin YV:tä vaan.

Tää digilehti kannattaa lukea: http://www.kayakanglermag.com/
Sitten löytyy myös tarinaa: http://www.kayakfishingmagazine.net/
savolax
Savolainen Siimaleikkuri
Viestit: 1817
Liittynyt: 01:23:26 12.01.2006
Paikkakunta: Savo

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja savolax »

Sittenhän ei tarvii ottaa jenkkiolutta mukaan ;)
http://en.wikiquote.org/wiki/Eric_Idle
Tieto lisää tuskaa ja kuitu paskaa
Avatar
Hannesvihannes
Viestit: 141
Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Hannesvihannes »

Kerropa VilleS vähän kajakkikokemuksiasi. Huomasin muuten että olit virittänyt kaiun paikalleen. Onko antaa vinkkejä tännepäin?
hhotti
Viestit: 24
Liittynyt: 12:53:05 15.03.2007

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja hhotti »

Kalastuskajakin rigausvihjeitä voi katsoa Hottipaikka Facebook-sivustolta / kuvat välilehdestä / Kayak Fishing.

Hottipaikka löytyy oman Facebook-sivustosi kautta haulla Hottipaikka tai Google-hakutoiminnalla kirjoittamalla hakuruutuun Facebook Hottipaikka.

Ystävällisin Terveisin Harri Hotti
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Hannesvihannes kirjoitti:Kerropa VilleS vähän kajakkikokemuksiasi. Huomasin muuten että olit virittänyt kaiun paikalleen. Onko antaa vinkkejä tännepäin?

moro vihannes

Voin yrittää laittaa jossakin välissä kuvaa mitä olen kajakkiin asentanut ja miten.

- tein kajakin keulaan polycarbonaattilevystä akulle telineen ettei akku pääse liikkumaan vaikka kajakin kaataisi. Ittelläni käytössä geeliakku 12v/12,8ambeerituntia.
- penkin taakse vetäisin kylymän rauhallisesti reikäporalla pari reikää ja upotin kajakkiin upotettavat vapatelineet ettei tule liikaa ulkoisia "kilkkeitä"
- Keulalle etuponttoonin päälle asensin Scotyn telineen sitä varten, että saa tarvittaessa nopeasti ja helposti heittovavan telineeseen. Sitäkin varten oli pakko laittaa yksi Scotty kun perhovapaa ei saa oikein muuhun telineeseen ja upotettaviin ei sitä voi laittaa.
- Kaiku on asennettu etupaneeliin. anturin läpiviäntiin käytin sähköteollisuudesta tuttua "kutistetuluppaa" ettei vesi pääsisi kajakin sisään tihkumaan. Nua silikoonit pakkaa jossain välissä vuatamaan.
- Kaiun anturi on asennettu penkin alle sisäpohjaan ja sieltä kulkee kajakin "katto"osia myöten johdotus akulle ja luotaimelle.
- Lisäksi etuboxista löytyy tupakinsytytinliitin vaikka halogeenille tai kännyn lataukseen.

Muuta ei ole viälä laitettu vaan toista kajakkia pitääs alkaa varustamaan hieman eri käyttötarkoitukseen, mutta suurinpiirtein samoilla rensseleillä.

Yritän näpsiä jossain välissä kuvia miten minä toteutin kajakin tuunaamisen.
Avatar
Hannesvihannes
Viestit: 141
Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Hannesvihannes »

Hienoa VilleS,

Tarkennatko vielä millätavalla kiinnitit anturan sinne sisäpohjaan? Sikaflex?

Kohta pääsee itsekin fiksailemaan X-factoria
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Laitan muutaman kuvan seleventämään mitä ja miten itte varustelin tuan ensimmäisen kajakin

Ensiksi kaiun läpivienti ja paikka mihin kaiun asensin.
Liitteet
kajakki.JPG
kajakki.JPG (43.19 KiB) Katsottu 14188 kertaa
kaiku.JPG
kaiku.JPG (44.12 KiB) Katsottu 14187 kertaa
kaiku2.JPG
kaiku2.JPG (37.58 KiB) Katsottu 14177 kertaa
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Akun aluslevy on tehty kajakin etupoxiin ja johdotus on viety kajakin kannen alta anturille ja kaiun näytölle + anturille...
Liitteet
akku.JPG
akku.JPG (46.63 KiB) Katsottu 13800 kertaa
akku1.JPG
akku1.JPG (42.87 KiB) Katsottu 13797 kertaa
Viimeksi muokannut villes, 20:33:02 17.04.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Anturii on asenettu penkin alle ja oon käyttänyt Locititen liimamassaa kiinnityksessä.
Liitteet
anturi.JPG
anturi.JPG (39.2 KiB) Katsottu 13792 kertaa
anturi1.JPG
anturi1.JPG (49.04 KiB) Katsottu 13789 kertaa
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Vapaputket on asennettu penkin taakse upotettuna...
Liitteet
putket.JPG
putket.JPG (40.92 KiB) Katsottu 13694 kertaa
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

Laitoin nua takapualen vapatelineet hiaman viistosti taaksepäin ettei olisi melan tiällä kun meloo. Oli mun miälestä toimivin ratkaisu.
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja atho »

Aika kätevältä peliltä vaikuttaa. Kaiun anturikaan ei ole tiellä kun se on noin asennettu :)
Tuommonen kajakki olisi kyllä yksi sellainen vehje mistä on tullut haaveiltua jo jonkin aikaa. Pääsisi sellaisillekin paikoille minne veneellä ei pääse.
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

atho kirjoitti:Aika kätevältä peliltä vaikuttaa. Kaiun anturikaan ei ole tiellä kun se on noin asennettu :)
Tuommonen kajakki olisi kyllä yksi sellainen vehje mistä on tullut haaveiltua jo jonkin aikaa. Pääsisi sellaisillekin paikoille minne veneellä ei pääse.
Se mullakin oli päällimmäinen syy, että pääsöö sellaisille paikoille jonne ei ole veneellä uskaltanut mennä. Tuloopahan taas ainakin uus perspektiivi kalastukseen kun kaikkia on jo melekeen kokeeltu.

Kaikua ei varmaan kannata eres muuten harkita laittavansa. Eipähän oo tiällä kun kajakki nostaa auton katolle tai kärryyn.
savolax
Savolainen Siimaleikkuri
Viestit: 1817
Liittynyt: 01:23:26 12.01.2006
Paikkakunta: Savo

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja savolax »

Tuolla olisi mielenkiintoisen näköinen peli tuo Kahuna: http://www.oddee.com/item_97036.aspx

Muitakin mielenkiintoisia majoitteita
Tieto lisää tuskaa ja kuitu paskaa
savolax
Savolainen Siimaleikkuri
Viestit: 1817
Liittynyt: 01:23:26 12.01.2006
Paikkakunta: Savo

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja savolax »

Oletko villes ehtinyt miten kajakilla kalastamaan?
Käyttökokoemuksista olisin kiinnostunut. Tarkoitus olisi perjantaina mennä ostoksille karhuvedelle
Tieto lisää tuskaa ja kuitu paskaa
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja villes »

savolax kirjoitti:Oletko villes ehtinyt miten kajakilla kalastamaan?
Käyttökokoemuksista olisin kiinnostunut. Tarkoitus olisi perjantaina mennä ostoksille karhuvedelle
Jep. Melkein kaikki kalastustapahtumani on olleet kajakilla ja voin sanoa kelluntarengasta, soutuvenettä, kanoottia, uisteluvenettä yms. muuta käyttäneenä, että on mielenkiintoisin ja mukavin tapa kalastaa. on niin pirun heleppo liikkua kajakin kanssa matalissa ja vaikeissa vesissä ja on myös suht heleppo viedä kajakki melekeen minne vaan iliman sen parempia luiskia.

Pahassakin kelissä on tullut oltua pari kertaa ja aina on kaikki pienet veneet lähteneet pois, mutta kajakilla on saanut olla aivan rauhallisin mielin. Tua tukevuus mua miällyttää kovasti ja Riden kyky ottaa aallot vastaan. Joskus on toki märkääkin hommaa, mutta sen minkä kesä kastelee sen .......... kuivaa.

Ainut huano juttu on kajakilla kalastelles ison kalan ottaminen kyytiin ja sen käsittely. Vähän sama asia kuin kellurenkaalla. Venseessä on tottunut että kalan voi aina laittaa lattialle, mutta nyt ei ole aivan liikaa tilaa kalan käsittelyyn. toki mulla on kajakin takaosis aina mukana kalalaatikko jonne nuijitut saa heleposti laitettua.

Suosittelen ainakin kokeilemista olen daivaassa
Meillä on noita Riden 135 kajakkeja nyt se kolme kappaletta, joten aika lailla siihen tykästyttiin!
savolax
Savolainen Siimaleikkuri
Viestit: 1817
Liittynyt: 01:23:26 12.01.2006
Paikkakunta: Savo

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja savolax »

Kiitos nopeasta vastauksesta :juu:
Ride 135 kuullostaa tuossa valossa kyllä varsin hyvälle :D

Oletko lukenut Vanhus ja meri? Siinä on hyvä kuvaus miten toimia IISON kalan kanssa :D

Millä tapaa olet yleensä kajakista kalastanut: perholla, koneongella vai hinaamalla?
Kaikkihan tuolla onnistuu ja varmaan tulee kokeiltua. Tuota vappuhuiskien kanssa virpomista itse meinasin kokeilla, ei ole aiemmin tullut kokeiltuakaan.
Tieto lisää tuskaa ja kuitu paskaa
Avatar
Hannesvihannes
Viestit: 141
Liittynyt: 16:59:54 25.11.2006
Paikkakunta: Turku

Re: Kajakki kalastus

Viesti Kirjoittaja Hannesvihannes »

Mun mielestä heittokalastus jerkkamista lukuunottamatta onnistuu kuten veneestä paitsi että on hauskempaa. Trollaamalla sen sijaan itsellä ollut ongelmana se, että vapatelineet selän takana eli tärpit ja pohjakosketukset on vaikea havaita eikä jatkuvasti viitsisi pysähdellä tsekkaamaan.

Isoja kaloja en ole saanut kajakkiin ollenkaan, mutta ravustus onnistuu hyvin ainakin 20kpl setillä limittäin meneviä rapurosvoja.

Onko joku kokeillut jonkinnäköistä ankkuria/pussia tuulisella kelillä vai annatteko ajelehtia vaan?
Vastaa Viestiin