hauelle ala mitta

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Tumppu
Viestit: 5
Liittynyt: 23:04:03 16.04.2006
Paikkakunta: TURKU

hauelle ala mitta

Viesti Kirjoittaja Tumppu »

Kaikki hauet kalastetaan nykyään alle metrisinä pois nii suuret kalat häviää, mutta suuretki hauet pitäis heittää pois jot tulee pienii, joist kasvaa suurii :?
Avatar
ferrix
"Kotimainen Lyijymönjä"
Viestit: 339
Liittynyt: 11:53:46 14.01.2006
Paikkakunta: Stadi

Viesti Kirjoittaja ferrix »

:idea:
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

eli jos ei kalasteta niin silloni pitäisi kalojen keskikoko kasvaa!
mutta sitten tulee liikaa niitä pieniä eikä kaikille riitä ravinto ja kalat kääpiöiytyy kunnes tulee kalatuateja ja kalat kuolee sukupuuttoon.
:lol:
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Minu aivo ei ritä tämä vaikejan tejoreman etesä :roll: Te ole kyl likavisaita minule. Oi suret visat ratkaska te tämä maailma onkelomat ni maalima pelastuksei :shock:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

eli sinun mielestä vesialueella X hauentuotto on 1000 yksikköä Y ja kalastetaan 500 Y eli kalakanta kasvaa joka vuosi tuolla 500 Y:llä jotta ns. tasapaino säilyisi kalastaa pitäisi lähes 1000 Y että kalakanta ei kasvaisisi liian tiheäksi . hulluutta oottaa että kala kasvaisi metriseksi siihen mennessä on tapahtunut jo 8-10 kutua ja kalakanta on 4-5 kertaistunut ja ravintotilanne vesistössä varmasti alkaa oleen melko heikko tai heikkenemään päin ja alkaa tapahtumaan kalojen kääpiöitymistä kun kalakanta on suurempi kuin vesistön ravinnon tuotto ... lopuksi luonto alkaa karsimaan itse taudeilla kalakantaa
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Kuusisto
Viestit: 143
Liittynyt: 15:17:28 12.08.2005
Paikkakunta: Noormarkun Söörmarkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuusisto »

.... kaivaa vesipiipun kaapista, laittaa pesään "jänskää mustaa" mitä beduiinit aavikolla myivät ja vetäytyy pössyttelemään etupihalle. Jos vaikka siten omakin rajoittunut tajunta valaisisi mielipidettäni muodostamaan mielipide tähän ajatelmaan...
Avatar
Wallu
Hymyilevä Haukiguru
Viestit: 1570
Liittynyt: 16:39:51 22.04.2005
Paikkakunta: Nordsjö

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Tyrä kirjoitti:Minu aivo ei ritä tämä vaikejan tejoreman etesä :roll: Te ole kyl likavisaita minule. Oi suret visat ratkaska te tämä maailma onkelomat ni maalima pelastuksei :shock:
No tuohon olisi paras olla mitään sorkkimatta,ja syy on Tyrän viestistä pomittu sana "visat" (lausutaan ilmeisesti viisaat) ,mutta koska tunnetusti hämmennän joka keitosta niin miksi en sitten tätä.

Suurin hauki minkä olen elämäni aikana saanut oli meetterin ja kakskytäkahreksansenttiä,tuon otin ylös,en siis ceeärrännyt sitä.
Kala meni kyllä ravinnoksi mutta pää jäi siihen koivun haaraan.
Hauen söivät päivän eksyksissä ja tunturikuruissa märkänä rämpineet vaeltajat,syöntipaikka oli yksi autiotupa siellä jossakin.
Kala siis meni ns.tosi tarpeeseen ja mielestäni en kauheaa rikosta tehnyt,saantipaikan huomioon ottaen omasta mielestäni enemmänkin ns.hyvän työn.

Onko tuon kokoinen sitten se alamitta tai ylämitta,mielestäni ei vaan tuo nyt sattui olemaan tuon mittainen.

Wallu
Avatar
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viestit: 5701
Liittynyt: 18:52:54 21.04.2005
Paikkakunta: Nousiainen 854 Vuotta.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Totta töriset Kuusisto :D
OT. Mun allekirjoitus pätee sun allekirjoitukseen :D :D
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
jaska joku
etelä-savon amiraali
Viestit: 614
Liittynyt: 15:06:06 14.12.2005
Paikkakunta: etelä-savo

Viesti Kirjoittaja jaska joku »

mun kommentia nyt tuskin tähän soppaan enää tarvittais ,mutta jos soppa vaikka sakenis..

eli ,kyllä se luonto osais hoitaa kalakannat kuriin,jos vaan sais mahollisuuden,ilman ihmisen sörkkimistä.tapahtuu vaan viiveellä.

tasasesti kaikkia lajeja ja kaiken kokoisia pyytämällä ei tehtäisi suuria aukkoja populaatioon ja järkytettäisi tasapainoa.

jaska(toinen persoonani otti vallan)
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Viesti Kirjoittaja DC »

Jeps' Jos ihmiset eivät mitenkään puuttuisi tai olisi puuttunut luonnon kiertokulkuun, olisi järvissämme ja merissä paljon enemmän isompia kaloja ja paljon enemmän pienempiä kaloja. Se on varma. Poisluettuna tietenkin jotkut ylitäyteen buukatut pullalohilammat y.m.s.

Jos olette käyneet tuolla itärajan takana lähes koskemattomilla erämaavesillä, niin senhän voitte itsekin todeta.
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Tumppu
Viestit: 5
Liittynyt: 23:04:03 16.04.2006
Paikkakunta: TURKU

Viesti Kirjoittaja Tumppu »

en mä oo varma täst teoriast, mut tyrän pitäis olla tod. hauki guru ainaki teugen mielestä, ett silt pitäis tull vastaus :D
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Tumppu kirjoitti:en mä oo varma täst teoriast, mut tyrän pitäis olla tod. hauki guru ainaki teugen mielestä, ett silt pitäis tull vastaus :D
Teugen näkemys on kovin subjektiivinen, joten se siitä "guruilusta". Älä sinä Tumppu pane liikaa painoa sen "vähämielisen aikamiesveljeni" kännihorinoille :lol: Ja sitä paitsi mä en oo "kybää" saanut, mutta sinä olet, joten kumpihan se guru meistä lopulta onkaan :lol: Voisit muuten laittaa vaikka kuvan siitä järkäleestäsi tonne raporttiosioon, että saatais me koko ikämme turhaan isoa jahdanneet "gurut" ihailla tekijämiehen tuloksia :lol:

Tuohon sinun alkuperäiseen juttuusi sanon omana kantanani, että itse lasken pois nimenomaan isot hauet (ja ylimääräiset pienet tietysti myös), koska olen tällä hetkellä siinä uskossa, että se on parasta kalakantojen hoitoa. Lisäksi on mukava ajatella sitä metristä veteen laskiessaan, että "tavataan taas muutaman vuoden päästä" :lol: Mielelläni toki treffaan myös muiden aikanaan vapauttamia isomuksia, mikäpä siinä :wink:

Toisaalta olen kyllä sitä mieltä, että jos joku haluaa enkkahaukensa kotiin kantaa tai muuten vain isomuksen pistää poskeensa, niin kettuako asia mulle kuuluu. Toisten kalastustapojen moralisoiminen on /c:stä. Tosin siinä vaiheessa kun enkka alkaa olla ihan komea, niin minusta on aina vain helpompaa laskea niitä isomuksia takaisin, enkä keksi kunnollista syytä niiden lahtaamiseen, mutta kukin tyylillään.

Tuo "mutta suuretki hauet pitäis heittää pois jot tulee pienii, joist kasvaa suurii" on kuitenkin tietääkseni juuri noin. Kas kun juuri niitä suuria tarvitaan lisääntymään jotta siirtäisivät "hyviä geenejään" uusille sukupolville ja isoja haukia riittäisi vastakin. Lisäksi iso mamma tuottaa paljon enemmän mätimunia kuin joku teiniprinsessa. Toisaalta muistaakseni joku 10% sukukypsistä mammoista jos pääsee kutemaan, niin se riittää pitämään haukipopulaation ennallaan (muistikuva, joten korjatkaa jos olen ihan metsässä), joten niiden pienten järkevä verottaminen ei kantaa uhkaa :wink:

Hauenkalastus ja etenkin sen suuren metsästys on hauskaa hommaa, joten yritetään jättää niitä isoja sinunkin tuleville lapsillesi, eikö vaan :wink: Eipä muuta, kuin morjenstellaan jos joskus osutaan samoille apajille, vaikka "konussa" :wink: Ai niin, ja myöhästyneet onnittelut komeasta kalasta :wink:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Kallel
Mr. Takakenopönö
Viestit: 515
Liittynyt: 10:16:24 23.01.2006
Paikkakunta: Vantaalainen torppari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kallel »

Pari asiaa on pakko pohtia, ellei muuten niin vaan sen takia et on jotain mistä vääntää kättä (nyt kun valokaaret on loppuunkoluttu) veneessä :D
Tyrä kirjoitti:Kas kun juuri niitä suuria tarvitaan lisääntymään jotta siirtäisivät "hyviä geenejään" uusille sukupolville ja isoja haukia riittäisi vastakin.
No ei ihan näin yksiselkoista? Suuren hauen geenit kontra pienen hauen geenit, kyllä nuo geenit ovat aika pieni tekijä siinä kasvaako hauesta kuinka iso. Tottakai jos on joku vakava puute niin se hauki ei isoksi kasva mutta tämähän on puhdasta luonnonvalintaa. 99.999999% hauista omaa tarpeeksi hyvät geenit jotta voisivat kasvaa isoiks. Geenien kannalta on ihan sama otetaanko isot ylös vai ei. Vaikka otettais kaikki isot pois esim kahden haukisukupolven aikana niin edelleen kasvaisi tulevaisuudessa isoja haukia. Se vaatisi muutamat kymmenen- ellei satatuhatta vuotta että evoluutio ehtisi muuttamaan geenikantaa niin paljon että geenit suosisivat pieniä haukia. Eli mitä yritän sanoa on se että "isohaukigeeni" löytyy käytännössä kaikista hauista.
Tyrä kirjoitti:Lisäksi iso mamma tuottaa paljon enemmän mätimunia kuin joku teiniprinsessa.
Totta, jos verrataan yksi vastaan yksi. Mutta kumpi tuottaa enemmän mätimunia, 1000 1kg haukia vai 1 10kg hauki? Väitän että suhde on itse asiassa isompikin kuin tässä teoreettisessä esimerkissä. Joten ison hauen takaisin päästäminen on toki hyvä asia mutta ei sillä ole ratkaisevaa merkitystä.

Ja nyt tärkeä huomio: suosin ehdottomasti isojen haukien takaisin päästämistä. Syy on yksinkertaisen luonnollinen: Tyrän mainitsema "nähdään taas" toive!

Kirjoittajan huomio: ylläoleva on täysin omaa spekulointia ja mietiskelyä joten siitä ei kannata vetää pallokaloja korvaonteloon tai muita hernenenään tyyppisiä pultteja :D
Kalastakaa!
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kallel kirjoitti:Pari asiaa on pakko pohtia, ellei muuten niin vaan sen takia et on jotain mistä vääntää kättä (nyt kun valokaaret on loppuunkoluttu) veneessä :D
Tyrä kirjoitti:Kas kun juuri niitä suuria tarvitaan lisääntymään jotta siirtäisivät "hyviä geenejään" uusille sukupolville ja isoja haukia riittäisi vastakin.
No ei ihan näin yksiselkoista? Suuren hauen geenit kontra pienen hauen geenit, kyllä nuo geenit ovat aika pieni tekijä siinä kasvaako hauesta kuinka iso. Tottakai jos on joku vakava puute niin se hauki ei isoksi kasva mutta tämähän on puhdasta luonnonvalintaa. 99.999999% hauista omaa tarpeeksi hyvät geenit jotta voisivat kasvaa isoiks. Geenien kannalta on ihan sama otetaanko isot ylös vai ei. Vaikka otettais kaikki isot pois esim kahden haukisukupolven aikana niin edelleen kasvaisi tulevaisuudessa isoja haukia. Se vaatisi muutamat kymmenen- ellei satatuhatta vuotta että evoluutio ehtisi muuttamaan geenikantaa niin paljon että geenit suosisivat pieniä haukia. Eli mitä yritän sanoa on se että "isohaukigeeni" löytyy käytännössä kaikista hauista.
Tyrä kirjoitti:Lisäksi iso mamma tuottaa paljon enemmän mätimunia kuin joku teiniprinsessa.
Totta, jos verrataan yksi vastaan yksi. Mutta kumpi tuottaa enemmän mätimunia, 1000 1kg haukia vai 1 10kg hauki? Väitän että suhde on itse asiassa isompikin kuin tässä teoreettisessä esimerkissä. Joten ison hauen takaisin päästäminen on toki hyvä asia mutta ei sillä ole ratkaisevaa merkitystä.

Ja nyt tärkeä huomio: suosin ehdottomasti isojen haukien takaisin päästämistä. Syy on yksinkertaisen luonnollinen: Tyrän mainitsema "nähdään taas" toive!

Kirjoittajan huomio: ylläoleva on täysin omaa spekulointia ja mietiskelyä joten siitä ei kannata vetää pallokaloja korvaonteloon tai muita hernenenään tyyppisiä pultteja :D
Kehtasit repostella mun "viisasta puhetta", joten en puhu sulle enää ikinä






siis urdunkieltä
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
DC
Vertikaali Jigaaja
Viestit: 6416
Liittynyt: 19:43:17 20.04.2005
Paikkakunta: ääpnaaknaK

Viesti Kirjoittaja DC »

Luulenpa, että joku iso / nopeakasvuisuusperimä voisi silti olla hyvä säästää C&R
Mutta tosiaan tuo uudelleen saman kalan saaminen on hyvä.
Ja se, että tietää, että niitä (se) isojakin vielä täällä ui.
Ja on sekin kva joskus nähdä, että loiskahta kaislikonreunassa niin, kuin ois iso mies uimasille ponnistanu :shock:
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
Avatar
Wallu
Hymyilevä Haukiguru
Viestit: 1570
Liittynyt: 16:39:51 22.04.2005
Paikkakunta: Nordsjö

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Yhdyn Nm.Kallel:een mutta vain kuvainnollisesti,on niin hurjannäköinen :wink: pärstä tuossa avattaressa ja omani ei ole edes kovin vastaannottava kuten kuvasta näkyy (vaan on ollut turvallista kulkea Ruotsissakin joten etu se on sekin :P

Onko tuosta suurien haukien takaisinlaskemisesta liittyen suurien olemassaolon turvaamiseen jotain oikeaa tutkimustakin (muutakin kuin Amerikkalaista)

Se jälleennäkemisen toivo on varmasti jopa Fakta,ei kylläkään liity millään lailla suurien yksilöiden säilymiseen,omaan "napaan" kylläkin.

Ei ole omaan päähäni ikinä mahtunut vielä tuo geenihöpötys (no älkää antako sen häiritä,ei sinne ole mahtunut paljon muutakaan ja ei edes tärkeämpiä asioita) mutta aukoton tieto kyllä kiinnostaisi.

Tätä viimeistä yritin vastustaa viimeiseen asti mutta minkäs teet kun sormet juoksevat väkisin näppäimistöllä.
Ja tästä ei pidä kenenkään provosoitua,aiheelle on varattu oma paikkakin mutta on siellä jossa ei saa puhua asiaa.
En voi asialle mitään että minua askarruttaa kaiken aikaa se että pyydetään ja ei ole edes tarkoitus ottaa,eli lähtiessä ollaan jo päätetty että takas vaan,ei mahdu minun kaaliin.
Toki itsellenikin tulee noita tilanteita joissa lasken kalan takaisin,tuon olen monta kertaa jo kertonut ja pidän sitä luonnollisena,luonnollisena en pidä sitä että päätös on tehty jo ennen lähtöä.

Vaan pitäkää nyt ne herneet siellä pussissa sillä kylvöaika lähestyy,tuo viimeinen ei ollut tarkoitettu sitten missään tapauksessa provoksi.

Wallu
Avatar
Trolli
Leffatähti
Viestit: 778
Liittynyt: 08:19:15 12.03.2006
Paikkakunta: Larsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trolli »

Hämärästi jostain aivosolujen varastoimasta ja nyt eteenpäin lähettämästä tiedonjyväsestä väittäisin, että tuolla suuren hauen takaisin päästöllä on todellakin vaikutusta isompien yksilöiden syntyyn. Sitä, että oliko kysymys perimästä vaiko mätipallojen suuremmasta koosta en pysty tältä istumalta kertomaan, sen verran on viina formatoinut noita tiedostoja, mutta jostain löytyy tutkittua tietoa asiasta. Enemmän tietävät voivat jatkaa.

Paljonko ja minkä kokoista haukea vesistöstä voi ja kannattaa nostaa on paikkakohtainen asia. Täydellä kalastamattomuudella ei kuitenkaan usein saavuteta parasta tilaa. Alamittaa vastaan siis 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, 100, 110, 120, 130, 140 cm jne. Ja tarvitaan tai sitten ei. Jihuu, musta tulee poliiiitiiikkkooo!

Ja nyt TV:n ääreen. klo 18.35, FST ja hauenkalastusta.
Avatar
Koskelainen
Viestit: 34
Liittynyt: 14:10:35 13.02.2006
Paikkakunta: Jämsänkoski

Viesti Kirjoittaja Koskelainen »

Rassataan nyt vielä vähäsen...Tämä on vain minun mielipiteeni, ei vedetä herneitä nokkaan. Pappavainaa aikoinaan opetti kovalla kädellä sen, että ruuan kanssa ei leikitä. Kyllä minulla on vakaa tappamisen meininki aina kalalle lähtiessäni. (Catch & Eat)

Tosin jonkun sortin lipeämistä poikavuosiin verrattuna on itsellenikin ilmaantunut. Alle kilon kuhat ja alle kahden hauet päästelen vapauteen, jos ne elinkelpoisilta vaikuttavat.

Niin ja kalaa otetaan vaan sen verran mille on käyttöä. Tämänkin pappavainaani sai minulle opetettua. (Perkasin pari kertaa pilkkipäivän päätteeksi sormet verillä yli 20 kiloa pikkuahventa :lol: )

Nyt kännykkä aikanahan on helppoa kilautella kavereille, että kelpaako kala jos tuon... Myöntävän vastauksen jälkeen voi jatkaa kalastamista hyvällä omallatunnolla. (Eikä Paappakaan pyöri haudassaan) :wink:
Viimeksi muokannut Koskelainen, 19:39:51 17.04.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

suurikasvusuus ja nopeakasvusuus kun ei ole samaasia eli ilman että pystyty tekemään järvellä tarkkaa ikämääritystä kalalle eto voi tehdä mitään tarkkaa analyysiä siitä että onko tarvetta päästää juuri sitä 10 kilosta takasin... jos se on 7-8v se omaa nopean kasvun geenit mutta jos se on 10-12 v se on normaalikasvuinen kala ja ei ainaaan sillä syyllä että sillä olisis mitenkään erityinen perimä tarvitse päästää takaisin
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Kalle L:än teksti hipoo täydellisyyttä...
Kyllä se hauki isoks kasvaa jos on aikaa ja ruokaa.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
pikesman
Viestit: 125
Liittynyt: 15:32:41 08.02.2006
Paikkakunta: loviisa

Viesti Kirjoittaja pikesman »

Kallelin ja Tyrän spekulaatiota vois sotkee vielä hieman. Mitä jos lasketaan se iso takasin syömään näitä pikku haukia pois, niin se hörppää suihin niin paljon pikku haukia et sen mätimäärä voittaa jäljelle jääneiden pikku haukien mätimäärän?
Avatar
Kallel
Mr. Takakenopönö
Viestit: 515
Liittynyt: 10:16:24 23.01.2006
Paikkakunta: Vantaalainen torppari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kallel »

pikesman kirjoitti:Kallelin ja Tyrän spekulaatiota vois sotkee vielä hieman. Mitä jos lasketaan se iso takasin syömään näitä pikku haukia pois, niin se hörppää suihin niin paljon pikku haukia et sen mätimäärä voittaa jäljelle jääneiden pikku haukien mätimäärän?
:D Saa se yksi mamma sitten popsia, pikkuhaukien mätimäärä on kuitenkin sata- tahi tuhatkertainen suuresta kappalemäärästä johtuen... Mutta siitä mammasta tulis kyllä mahtimamma ellei muuta :shock:
Kalastakaa!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Wallu kirjoitti: En voi asialle mitään että minua askarruttaa kaiken aikaa se että pyydetään ja ei ole edes tarkoitus ottaa,eli lähtiessä ollaan jo päätetty että takas vaan,ei mahdu minun kaaliin.
Toki itsellenikin tulee noita tilanteita joissa lasken kalan takaisin,tuon olen monta kertaa jo kertonut ja pidän sitä luonnollisena,luonnollisena en pidä sitä että päätös on tehty jo ennen lähtöä.

Vaan pitäkää nyt ne herneet siellä pussissa sillä kylvöaika lähestyy,tuo viimeinen ei ollut tarkoitettu sitten missään tapauksessa provoksi.

Wallu
Tuo, että päätetään jo reissuun lähtiessä, että kaikki kalat (hauet) takaisin vaan, ei toki ole selitettävissä millään muulla tavalla kuin itsekkyydellä. Näin ainakin omalla kohdallani. Nyt puhun siis hauenkalastuksesta, siinä ceeärrään suurimman osan saalista, eli kaikki kalat joilla on mahdollisuus selvitä rääkistä hengissä.

Syitä tähän on kaksi, molemmat itsekkäitä. Ensiksi, tykkään pirusti hauen kalastuksesta ja käyn usein (hauki)kalassa. Haukea tosin tulee todella paljon, hyötykäyttöön nähden liikaa, joten jo tämän takia suurin osa kaloista jatkaa uintiaan. Toiseksi tiedän myös haukea parempia ruokakaloja joita tulee myöskin kalastettua ja otettua eräksi. Tästä johtuen haukea ei ole tarvetta ottaa, kun kotoa (välillä jopa pakkasesta :!: ) löytyy jo entuudestaan haukea maukkaampaa evästä. Haukeen tekee kuitenkin mieli mennä vaikkei siihen ruokapoliittisesti mitään syytä edes löydy. Hauenkalastus vaan on nastaa touhua.

Toiseksi, isojen haukien (ja myös muiden isojen kalojen) vapauttaminen tuottaa minulle mielihyvää. On kivaa katsella kun hyvin vastaan laittanut yksilö lipuu takaisin vapauteen. En tiedä onko tuo nyt sitten perverssiä vaiko sadistista toimintaa, päättäkää te. ;)

Tuosta geeniperimästä mulla ei ole hajuakaan, kun en ole alan asiantuntija. Toivon kuitenkin että isoilla kaloilla on parempi geeniperimä, silloin olen auttanut itseäni (ja toki myös muita kalastajia) saamaan jatkossakin isoja kaloja saaliiksi.

Alkaa muuten haukikausi meikäläiselläkin pian. TJ 4.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Minusta Mikey ilmaisi asian ytimen sanomalla, että "haukea on nasta kalastaa" :lol: Kaikki muu on pelkkää selittelyä ja saivartelua :wink:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
ravunsyötti
Mr. Kumihanska
Viestit: 97
Liittynyt: 22:51:39 07.03.2006
Paikkakunta: Låviisa

Viesti Kirjoittaja ravunsyötti »

Nyt kun on pakollinen välipäivä kalastuksessa, voi hiukan pohtia tuota geenijuttua...

Eli jos kaikissa hauissa on tuo isokasvuisuusgeeni, niin sattuisikohan niistä kaikista löytymään tuo nopeakasvuisuusgeenikin.

Kuvitellaanpa hauenkutupaikka kuoriutumisen jälkeen. Kauhia määrä hauenpoikasia. Heti kun on "pussit" tyhjinä, alkavat raapia suuhunsa ympäristöstä kiireen vilkkaa ravintoa. No mitäpä siitä ympäristöstä löytyy? Ja kah, ainakin siinä on niitä hitaammin kasvaneita yksilöitä, vaan ei ole kauan...

Alkaisikohan nuo geenit vaikuttaa jo heti siinä "kovimmassa" tilanteessa niiden elämäänsä?
Vastaa Viestiin