Paras kuitusiima??

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Paras kuitusiima??

Viesti Kirjoittaja jones »

Eli kommentteja kaivattaisiin. Hyrräkelassa tällä hetkellä Rapalan kuitu, joka on osoittautunut pettymykseksi joten vaihtoon menee..

Jones
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
Suentassu
Viestit: 134
Liittynyt: 22:32:46 22.04.2005

Power Pro

Viesti Kirjoittaja Suentassu »

En tiedä voiko sanoa parhaaksi, kun muita en ole käyttänyt. Kuitenkin usean vuoden ajan Power Pro on hyrrissä ollut.

Muutaman kerran puntti on lähtenyt nevadaan äkkistopissa (siimahässäkkä), mutta useimmiten on kestänyt. Muita kommervenkkejä ei toistaiseksi ole ollut.

Käytössä ollut koko ajan 0.36. Joskus ajatellut vaihtaa ohuempaan, mutta ei ole saanut aikaiseksi.
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

PPtä oon kanssa käyttänyt. En tiiä onko paras, mutta ainoa se on.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Mä liputan Finns PRT Braidin puolesta. Pitää värinsä melko hyvin ja on kestänyt jumit paremmin kuin PP (haamunapsut: nolla vs. puolen kymmentä). Paksuutena mulla on käytössä 0,30 mm. Mulla toimi kyllä tuo Rapalan 0,26 kuitu ihan hyvin. Muistaakseni yks napsu tuli parissa kaudessa.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
Cello
Viestit: 121
Liittynyt: 09:42:26 04.05.2005
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Cello »

Kokemusta on firelinesta, powerprosta, herculinesta ja tuf xp:stä. Kokemukset siis hyrrän kanssa.

- Fireline ok mutta lyhytkestoinen ja olematon heittojumikestävyys.
- PowerPro uutena tahmea heitossa ja äänekäs kelatessa, muuten ok. Kestävyys kohdallaan eikä arka heittojumeille.
- Herculine ok. Ei suuria yllätyksiä suuntaan tai toiseen.
- Tuf XP liian pehmeä. Pureutuu alempien siimakerrosten alle ja aiheuttaa heittojumeja.

Kaiken kaikkiaan näistä valitsisin PowerPron ja tokana Herculinen.
Avatar
Merirules
Viestit: 79
Liittynyt: 09:17:29 22.04.2005
Paikkakunta: Espoo

Fireline

Viesti Kirjoittaja Merirules »

Olen Cellon kanssa enemmän kuin samaa mieltä varsinkin Firelinesta, on tullut hyrrällä nakeltua monia uistimia jonkkaan kun siimajumin seurauksena siima on mennyt poikki luvattoman helposti :( Ko. siima ei todellakaan sovi hyrräkelakäyttöön ellei sitten käytä erittäin paksua siimaa. Powerpro on minun valintani!
Jos tunnet itsesi minua fiksummaksi luettuasi tämän olet varmaankin oikeassa... sehän oli tarkoituskin!
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja villes »

Firelinestä kans karvaita kokemuksia esim. eiliseltä reissulta! Kaksi uistin katosi ahdin vietäväksi siiman katketessa heiton aikana. Katkeaa todella helposti kelan jumittua heiton aikana..
flatlander
Viestit: 100
Liittynyt: 10:25:56 05.05.2005
Paikkakunta: lahti

Viesti Kirjoittaja flatlander »

oon itse käyttänyt pover pro siimaa ja se on toiminut ihan hyvin siimoissa on myös paljon eroja kuten onko se punottu vai kuitusiima aatteli itse tulevalle kaudelle hankkia koe mielessä whiplash pro:ta on ainakin veto lujuudet kohdallaan 0,06mm 10,6kg elikkäs voi siis kalastaa myös uppotukkeja:) kausi alkoi kivasti kun pamahti 2,2 ja 1,9kg:n hauet koukkuun:)
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

0.46 whiplash toimi jerkatessa kivasti. Ja helppo selvittää sotkut
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Kiitos kommenteista kaikille.

Tuon perusteella marssin myymälään ja nappasin rullan 0.32 PowerPro:ta. Tänään raksitaan Rapalat huis helv.. pois ja uutta puolalle.

Torstaina on sitten koeponnistus.. :D
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Ostin tuossa FireLineä 0,25mm -paksuisena ja jo ekalla reissulla luotto Professori jäi pohjaan luvattoman pienellä vedolla :( Sitten jo toisella reissulla huomasin, ettei tuo kestä ollenkaan vetoa. Palomar -solmulla napsui poikki paljain käsin vedettynä. Reissun jälkeen sitten kotona mittailin vaa'an kanssa vetolujuutta, niin parhaaksi tulokseksi tasaisella vedolla sain n. 6kg!!! Testailin siimaa usealla solmulla ja ilman solmua, mutta yhtä huonoilla tuloksilla. Muistin, että tänä vuonna on jotain sekundaa ollut liikkeellä, joten soitto maahantuojalle ja siima puolassa sinne. Nyt sitten odotellaan parempaa tavaraa tilalle. Se vain harmittaa, että suunniteltu parin päivän hauestus reissu jouduttiin toteuttamaan yllättäen monofiilin kera :?
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Muutamaa eri siimaa kokeilleena (Fireline, PowerPro, Rapala Thermic Braid, Whiplash, Spiderwire) yhdyn yllä kirjoittaneiden mielipiteisiin, eli omasta, huom. omasta mielestäni Fireline soveltuu haspeliin vähiten huonosti kun taas PP on toiminut täysin moitteetta hyrrällä.

Firelineä tulee nyttemmin käytettyä oikeastaan pelkästään koskilla haspelin kanssa, jolloin toimii hyvin, mutta hankautumisen takia heikkenee nopeasti.

PP taas johtaa helposti tuulensolmuihin haspelissa, mutta toimii hyrrällä erittäin hyvin. Nykyään käytänkin .36mm PP:ta hauestuksessa ja hiukan ohuempaa kevyemmässä kalastuksessa hyrrällä.

.36mm PP ei ole minun käytössä koskaan katkennut äkkistopissa, perukkeet ja lukot ovat kylläkin antaneet periksi. Viime viikkona PP petti ensimmäisen kerran vetäessäni uistinta kaislikosta, mutta veikkaan että siima oli kulunut aiemmasta kivitärpistä ja tämän takia heikentynyt. Omaa laiskuuttani siis (en jaksanut pätkäistä siimaa) upotin tuliterän Buster Jerkin ja BFT:n titaaniperukkeen viiteen metriin :(

Eli Firelineä haspeliin ja PP:ta hyrrään on minun suositus. Kaikki nuo muut siimat ovat nykyään jääneet minulta pois käytöstä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Finlandssvensk
Viestit: 35
Liittynyt: 14:45:02 22.09.2005
Paikkakunta: Sydvästra kusten i Finland

Viesti Kirjoittaja Finlandssvensk »

Omalta osalta myös tullut testattua useampia siimoja. Alla kokemuksia niistä.

Power Pro: Kuten yllä todettiin, kankea alussa, mutta sen jälkeen ei pahaa sanottavaa. Puolatessa kelalle ensimmäistä kertaa siimasta tosin irtoaa väriainepölyä enemmän kuin laki sallii, ja ainakin keltainen väri mys haalistuu käytössä. Nykyään oma valintani niin haspeliin (0.15) kuin hyrräänkin (0.36). Solmunpitävyydessä ei tähän saakka moitittavaa, mutta liukuvaraa kannattaa jättää varsinkin siiman ollessa uusi, jolloin se tuntuu olevan liukkaampi kuin sisäänjettuna.

Fireline: Tästä siimasta enemmän huonoja kuin hyviä kokemuksia. Uuden valmistustekniikan johdosta ne siimassa esiintyvät "paakut" on saatu vähenemään, mutta tämänvuotisen tuotantouudistuksen jälkeen siimasta on tullut todella kankeata ja ainakin omasta mielestä tunnottonta aikaisempaan verrattuna. Lisäksi harakanpesiä tulee helpommin ainakin omassa käytössä kuin esim. PP:llä, ja fire napsahtaa myös PP:tä helpommin itsellä poikki näissä sotkuissa. Solmunpitävyys vaihdellut (ilmeisesti tuotantotekniikasta johtuen). Tästä uusimman teknologian firestä (kalliimpi versio) ei ole kokemuksia.

Ron Thompson (dyna cable?): erittäin kankea ja tunnoton siima, joka poistettiin haspelista heti ensimmäisen päivän jälkeen. Lisäksi siimalla oli huono solmunpitävyys. Mielestäni todella huono valinta. Hyrrässä ei kokemuksia tästä siimasta.

Spiderwire: Pehmeä siima joka on mielestäni soveltunut erinomaisesti haspelikäyttöön. Hyrrässä kokeilin sitä huonolla menestyksellä, harakanpesissä siima pureutui liiallisen pehmeytensä takia aina alempiin kerroksiin, ja heittäminen ei ollut kovin nautinnollista. Haspelissa mielestäni todella hyvä valinta, ja syvältäkin jigatessa tuntuma säilyi erinomaisena. Solmunpitävyys ei paras mahdollinen, mutta jättämällä vähän pidemmän liukuvaran, kestää melko pitkälti.

Whiplash: Mahtava siima kestävyydeltään, tällä tuli hyrrässä revittyä 0.36 paksuisena pohjasta puita, koukkuja suoriksi isoistakin vaapuista/jerkeistä, kaisloja juurineen jne... ja hyvä solmunpitävyys. Huono puoli on siiman pehmeys, joka kostautuu sen pureutuessa hyrrässä alempiin siimakerroksiin. Haspeleissa ei kokemusta tästä siimasta.
Skitt Fiske!!
Avatar
Kuusisto
Viestit: 143
Liittynyt: 15:17:28 12.08.2005
Paikkakunta: Noormarkun Söörmarkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuusisto »

Mikähän solmu tuolle kuidulle kannattaa laittaa, kun perivanhoillisena vasta 20v. kalastamisen jälkeen tänään aamulla ensimmäistä kertaa kuitua puolalle runttasin.
Fiilikset taimenen tyrskykalastuksessa olivat mahtavat kun aaveen vankka uintiliikekin vapaan tuntui. Kareilta palatessamme nakkasin muutaman heiton kaislikoiden edessä haukea haikaillen ja viehe kaislan juurakkoon kiinni, muutama terävä tunnusteluveto ja mitä v*ttua, aave jäi pohjaan siiman napsahtaessa poikki kuin tyhjää vain!!!
Siirtymämatkalla olin kuidun rispaantumisjuttuja kuulleena koitellut siimani, terveeksi todeten. Uistin oli kiinni hyvin kostutetulla UNI-solmulla. Siima pervonpinkkiä .20 firelineä.
Tuntuma uistimeen niin komea, että mielläni kuidun kanssa jatkaisin mutta jos tuollaisia miinoja alkaa tulemaan niin edelleenkin nautin kuituni ruisleivästä ja siiman virkaan kuminauha.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Ensinnäkin tuosta pinkist Firest on kuulunut et on haamukatkovii eriä liikkeellä. Toisekseen UNI on huono solmu kuidulle. Palomar toimii ok.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Palomar tai sama tuplana.

Toisaalta tuommoinen kaislikon vierestä naps kuullostaa hiukan hauelta. Jäljet johtavat puuhun, epäilemme oravaa...


Sitä paitsi tunto ei voi parantua noin. Monolla tuntee kaiken mahdollisen.
:):)
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Palomar -solmuahan FireLine:lle ja muillekin kuiduille/punotuille suositellaan. Oletko tarkastanut siimasi vetokestävyyden siten, että vedät ihan normi solmun siimaan ja vedät tasaisesti? Jos menee ihan pienestä vedosta poikki, olet saanut käsiisi sekunda FireLineä, jota on ollut aika paljon liikkeellä. Itsekin tuossa aiemmin kerroin samanlaisesta tapauksesta ja sain vaihdossa uudet siimat, jotka on aivan eri kaliiperia, kuin mitä edellinen oli.
Viimeksi muokannut Mokia, 20:28:43 23.10.2005. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

JiiHoo oli nopeampi. :D
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Vain nopeat elävät... :D
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Kuusisto
Viestit: 143
Liittynyt: 15:17:28 12.08.2005
Paikkakunta: Noormarkun Söörmarkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuusisto »

Vetelin tuohon lankaan kolme solmua eri paikkoihin, ja kyllä siinä kätensä auki saa kiskoa katkeamatta. Pitänee haeskella netin syövereistä ohje tuohon palomar-solmuun.
edit: ja ei se hauki ollut, sen verran liki paattia ja matala vesi notta routakiilatärpin olisi kyllä jo havainnut.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

En mä silti sulkisi siimassa olevaa vikaa pois. Toissakesänä mulla oli kelalla Rapalan 0,21 mm Titanium Braidia joka meni poikki pikku heittojumeissa jopa 8 grammaista vaappua viskottaessa. Joskus meni poikki jopa niin, että siima vaan purkautui epätasaisesti ja nykäisi, ilman todellista harakanpesän syntymistä. Käsin kun repi niin ei saanut millään poikki. Ihan outo juttu, olisi pitänyt vaan lähettää Rapalalle takaisin koko rulla...
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
puttikalle
Sylttytehtailija
Viestit: 260
Liittynyt: 19:28:50 21.04.2005
Paikkakunta: Mäntyharju-City

Viesti Kirjoittaja puttikalle »

catch-a-fish kirjoitti:En mä silti sulkisi siimassa olevaa vikaa pois. Toissakesänä mulla oli kelalla Rapalan 0,21 mm Titanium Braidia joka meni poikki pikku heittojumeissa jopa 8 grammaista vaappua viskottaessa. Joskus meni poikki jopa niin, että siima vaan purkautui epätasaisesti ja nykäisi, ilman todellista harakanpesän syntymistä. Käsin kun repi niin ei saanut millään poikki. Ihan outo juttu, olisi pitänyt vaan lähettää Rapalalle takaisin koko rulla...
isälläni oli sama ongelma titanium braidin kanssa, ja hän lähetti takaisin rapalalle rullan ja palautetta, lähettivät sieltä sitten rullallisen thermic braidia, vaapun, pelikortit ja avaimenperän :D
olisit vaan lähettäny sen rapalalle :wink:
Avatar
Antt1
Viestit: 136
Liittynyt: 18:47:02 15.07.2005
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Antt1 »

puttikalle kirjoitti:lähettivät sieltä sitten rullallisen thermic braidia, vaapun, pelikortit ja avaimenperän :D
olisit vaan lähettäny sen rapalalle :wink:
Nyt alko ketuttaa kun mulla ei oo ollu mitään ongelmia ton titaniumin kanssa :(
"Älä milloinkaan unohda, että vain kuolleet kalat uivat myötävirtaan."

Ama-dööri.
Avatar
Stickan
RantaruÅttalainen ojaharppi
Viestit: 8114
Liittynyt: 19:53:03 21.04.2005
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stickan »

Power Prota ehdottomasti.
Avatar
Kuusisto
Viestit: 143
Liittynyt: 15:17:28 12.08.2005
Paikkakunta: Noormarkun Söörmarkku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kuusisto »

Pitänee kokeilla tuota poweriakin, lueskelin vaan notta haspeliin olis paree tuo FL.
Vastaa Viestiin