Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kaippa
Viestit: 30
Liittynyt: 11:56:48 12.09.2011

Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja kaippa »

Heittokalastukseni on 99% jigitystä saaristomerellä; kuhaa, affea ja alkusyksystä haukea, omistan molemmat kelatyypit. Pikku haspelini on ollut nyt kuukauden toimintakyvytön ja olen heitellyt pelkällä hyrrällä.

Kun olen nyt päässyt sinuiksi pakon edessä paremmin hyrrään, niin haspeliin paluu on kyllä vaikeaa.. vaikka aikaisemmin se tuntui mukavammalta ja käytönnöllisemmältä, kuin hiukan kömpelö hyrrä.

Mites muut, kumpi kelatyyppi on käytössä ja kumpaa suosit ja miksi? hyvä tietty valottaa myös saaliskohde.
terv.
Kaitsu

http://kaiappelberg.blogspot.com-Fishing.Spot.Blog Heitto-/vetoaiheinen blogi.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Kyllä tuo haspeli itellä on ihan sen helppouden tähden, ei tarvi keskittyä heittämiseen niin paljoa... Varsinkin tuulisella kelillä on vaan helpompi käyttää haspelia ja uskon että myös heittopituus on kuitenkin parempi. Jos esim puhutaan 5gr jigipään heitosta, niin ihan varmasti se on helpompaa haspelilla ja pidempiä heittojakin saa. Veikkaisimpa että tarkempiakin. No tää on vaan mun näkemykseni... Hyrrällä heittänyt 20v ja en näe siihen mitään tarvetta, että jigausta sillä harrastais. Vai mikä siinä ois sitten parempaa???
muupeli79
Viestit: 649
Liittynyt: 19:00:25 25.10.2008

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja muupeli79 »

Jigi touhut hoituu hyrrällä, hyrrä sopii mun mielestä just parhaiten jigittelyyn. Heittely veneestä on kuitenkin huoletonta, kun ei ole esteitä tiellä. Kyllä 5g:kin lentää, tai vaikka 2, riippuu pitkälti pyrstöstä. Helpompi säätää peukulla heiton pituuksia ja tärkeimpänä ehkä vastaiskussa peukun laittaminen puolalle. Pienet jigit joissa pään ja pyrstön paino jää tosi kevyeksi on mukavampi heittää haspelilla, mutta harvemmin tulee käytettyä.
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Käytän molempia.

Kun mennään matalassa, niin sekakäytöllä, kun syvyys ylittää 5 metriä, niin haspelilla, pääosin.
Hyrrällä heittäminen on hauskempaa, mutta haspelilla syysjigaus syvästä onnistuu huomattavasti paremmin.


Jos joku urputtaa heittopituuksista, niin hän ei osaa heittää.
I am the lizard king, I can do anything!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

PFCompany kirjoitti: Hyrrällä heittänyt 20v ja en näe siihen mitään tarvetta, että jigausta sillä harrastais. Vai mikä siinä ois sitten parempaa???
Kolme sanaa: Tuntuma.

Ja mitä tulee heittopituuksiin, niin ainakin minä heitän hyrrällä pitempää siivua kuin haspelilla. Tosin hyrrän pitää olla laadukas, sopivan kokoinen ja herkkä eikä mikään 6000-luokan syncrotraktori tai vastaava. Shimanon tietokonehyrrät, laadukkaaman pään Daiwat ja mustana hevosena eri EON-mallit heittää piiiitkälle myös pieniä jigipäitä. Haspeli on jigauksessa(kin) täysi turhake IMHO.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Kolme sanaa: Tuntuma.

Ainakin mun mielestä tuntuma oli ihan kohdillaan haspelilla viime lauantaina, kun 2,5 tunnissa 18 kpl kuhia tuli jigillä.... Paljonkohan oisin ollenkaan saanutkaan, jos oisin hyrrällä heitellyt................ eikö kuggaan osaa :shock: No ainakin 3kpl kyllä karkas, ehkä nuo hyrrällä ois tullut ylös. :cry: Syötäväksi tuli muutama otettuakin.
Liitteet
DSC07358.JPG
DSC07358.JPG (84.81 KiB) Katsottu 4984 kertaa
kaippa
Viestit: 30
Liittynyt: 11:56:48 12.09.2011

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja kaippa »

Ohoh onnittelut kuhista! Mun kuhat on hakusessa vielä.
Mielestäni kummassakin kela tyypissä on hyvät puolensa, ehkä hyrrä vähän isommille jigeille ja lentää mielestäni pitemmälle. Haspelilla saan tarkemmat heitot, mutta jotenkin tuntui kolholta kädessä hyrrän jälkeen.. :mitaviddua:


http://kaiappelberg.blogspot.com -Fishing.Spot.Blog Heitto-/vetoaiheinen blogi.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

PFCompany: Ei kai se parempi tuntuma välttämättä saalismääriä lisää, haspelilla jigaavat kaverini saavat kyllä yleensä kalaa siinä missä minäkin, väillä enemmän. Mutta kyllä tuntuma hyrrässä on haspeliin verrattuna silti parempi, ei siitä pääse yli, ei ympäri. Hyrrän parempi tuntuma kertoo mulle tärpit ja pohjaraapaisut haspelia paremmin ja siksi hyrrä tuntuu mun mielestäni käytössä mukavammalta. Paluuta haspeliin esimerkiksi jigauksessa tai mertsarihommissa ei omalla kohdallani ole.

Jokainen käyttää tietenkin sitä laitetta mikä itselleen maistuu, minä en vaan näe mikä tekisi haspelista hyrrää paremman?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

No mä oon kai käsittänyt nää hommat ihan vääri, kun oon aatellut että hyvä vapa välittää sen tuntuman pohjaan/kalaan, eikä kela...??? Kelassa on mielestäni tärkein että se on mahdollisimman kevyt, eikä haittaa tuntumaa. Mut ninku sanottu en oo ammattilainen ja aina on kovempia kalamiehiä olemassa :juunääs: :juunääs:

Hyrrä on jerkkauksessa ja mertsarihommis nro 1. juuu...
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Vapahan sen tuntuman välittääkin pääsääntöisesti. Mut kun hyvätuntumaiseen vapaan lisätään vielä pieni hyrrä, joka mahtuu kämmenen sisälle, niin tuntuma vaan lisääntyy verrattaessa esim. jos käytetään samaa vapaa vaikkapa avokelalla.. :roll:

Makuasioita, sano Musti ku muniaan nuoli. Ite jigaan nykyään pääasiassa hyrrällä myöskin. Joskus saattaa kyl avosettikin käteen eksyä. Vähenevissä määrin kylläkin... :roll:
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Haspelisetissä tuo vapa mahtuu aina kämmenen sisälle :p

Niin tai näin, pääasia että ite on tyytyväinen!
kalajorma
Viestit: 132
Liittynyt: 15:55:30 14.01.2010

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja kalajorma »

haspeli kanssa omaan käteen parempi, jokskus koittanu kaverin hyrräkamoja, ei saa oikein tuntumaa. paavolan jig lordi ja shimano stella 1000fd ykköskamoina,ei paljoo tuntuma voi parantua
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

kalajorma kirjoitti:haspeli kanssa omaan käteen parempi, jokskus koittanu kaverin hyrräkamoja, ei saa oikein tuntumaa. paavolan jig lordi ja shimano stella 1000fd ykköskamoina,ei paljoo tuntuma voi parantua

Joo-o varmaan on "ihan hyvä" tuntuma... :shock:
Varastotyöntekijän palkoilla ei tuohon pysty :?

Stella olikin nyt "halvalla" Jokikoneessa... vaivaiset 600 egee. :roll:
http://www.vetouistelu.com/bbs/keskuste ... C=0&pts=-1
kalajorma
Viestit: 132
Liittynyt: 15:55:30 14.01.2010

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja kalajorma »

30wee lahjaks saatu kela, ei tommosta meikäläisenkään palkalla osteta.
Nilsuilija
Viestit: 511
Liittynyt: 15:41:54 01.12.2005
Paikkakunta: Joensuu

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija »

Jos haluaa hyvän haspelin jigihommiin niin Shimanon Rarenium on kyllä todella kova peli. Mulla on nyt koot 1000 ja 2500, pienemmän paino muistaakseni 170gr ja isomman 200gr eli reilusti vähemmän kuin vastaavat "normi" haspelit. Perkeleen hyviä ja laadukkaita keloja kaikin puolin. Nuo kun laittaa vielä kevyeen laatu vapaan niin on kyllä mukava ja tunnokas setti käsissä. Hintakin noilla "vaan" päälle 200e suomessa. Ulkomailta saanee halvemmalla. Ovat mielestäni hintansa arvoisia, kannattaa käydä ainakin hypiselemässä käsíssä kalaliikkeessä :wonk:
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

Ei parane menne hypisteleen, tai taas köyhtyy :lol:
vellu
Viestit: 136
Liittynyt: 09:17:03 23.02.2010
Paikkakunta: Etelän-vetelä

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja vellu »

Nilsuilija kirjoitti:Jos haluaa hyvän haspelin jigihommiin niin Shimanon Rarenium on kyllä todella kova peli. Mulla on nyt koot 1000 ja 2500, pienemmän paino muistaakseni 170gr ja isomman 200gr eli reilusti vähemmän kuin vastaavat "normi" haspelit. Perkeleen hyviä ja laadukkaita keloja kaikin puolin. Nuo kun laittaa vielä kevyeen laatu vapaan niin on kyllä mukava ja tunnokas setti käsissä. Hintakin noilla "vaan" päälle 200e suomessa. Ulkomailta saanee halvemmalla. Ovat mielestäni hintansa arvoisia, kannattaa käydä ainakin hypiselemässä käsíssä kalaliikkeessä :wonk:
Mulla kans Rareniumit noussu ykköshärveleiksi tällä hetkellä käytössä koot 1000 ja 3000
Täytynee vielä toi 2500 hankkia Touh
Mutta joo sanotaan nyt suomalaisten kauppiaiden kiusaksi että ulkomailta saa edullisesti :mrgreen:
Viimeksi 1000 ci4 kustansi 144,90 toimituskuluineen :bigboss:
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Monofiili ja haspeli on pop.
Ei sotkuja, ei köyhdy, kalaa saa sen minkä tarvii.( joskus :oops: )

Huoltoasemaseteillä tulee toimeen täysin, joskin "isohkoja" omaan mieltymykseen.

Jos perussetillä ei saa tuntumaa kalaan, on se niin pien, ettei tarvii tunteakkaan :wink:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
spande
Valtakunnansovittelija
Viestit: 1221
Liittynyt: 21:16:39 19.11.2005

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja spande »

Noissa pikkuseteissä tuntuma on aina kohdillaan, oli kyseessä hyrrä tai haspeli. Vavan ikeeksi tulee haspelin kanssa olla ottavana osapuolena useammin kuin hyrrän, puhuttaessa tärpeistä. Hyrrämiehet yleensä osoittavat siima suorana suoraan uisteeta kohden, jolloin tatsi on siimasta suoraan omalla kämmenellä ja tuntuma siten parempi. Itse olen käyttänyt jigailussa molempia kun niitä kerran on ja laittanut eri mallisia ja värisiä pyytöjä päihin, jotta vaihtelu nopeampaa tarvittaessa. Hyrrä silti heittomukavuudessa ja tuntumassa parempi. Kalantulo yhtä heikkoa molemmilla...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja psy1 »

:shock:
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
spande
Valtakunnansovittelija
Viestit: 1221
Liittynyt: 21:16:39 19.11.2005

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja spande »

Kyllä veljeni, se olen minä... :twisted: aloin taas kalastaan...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Hyrrä vai haspeli kuha/ahvenjigitykseen?

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Jaa, pitäsköhän munki?
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Vastaa Viestiin