" Pikaperuke"

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
anssi64
Viestit: 603
Liittynyt: 20:47:17 13.01.2006
Paikkakunta: Pertteli

" Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja anssi64 »

Oletteko olleet tämän näköisen perukkeen kanssa tekemisessä?? Tää on pikalukko, jota ei avata----kierretään uistin vaan sisään. Lipoissa, lusikoissa ja jossain vaapuissa aika näppärä. Ei aukea.
Liitteet
16112011475.jpg
16112011475.jpg (43.58 KiB) Katsottu 9980 kertaa
16112011474.jpg
16112011474.jpg (36.28 KiB) Katsottu 9979 kertaa
Avatar
Samthefisherman
Viestit: 2817
Liittynyt: 21:16:30 07.10.2005
Paikkakunta: Vantaa-Savonlinna

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Lukko näyttää "Nordic aukeamattomalta", joka on mulla pettänyt pari kertaa. Lukon väsymistä ei havaitse ja pari jerkkiä jäi kolmosen haukien leukaan.

En luota enää valmisperukkeisiin. Hakusanalla paljon infoa perukkeista.
Beltsu
Viestit: 55
Liittynyt: 11:51:01 03.09.2010
Paikkakunta: Jämsä

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Beltsu »

Samthefisherman kirjoitti:Lukko näyttää "Nordic aukeamattomalta", joka on mulla pettänyt pari kertaa. Lukon väsymistä ei havaitse ja pari jerkkiä jäi kolmosen haukien leukaan.

En luota enää valmisperukkeisiin. Hakusanalla paljon infoa perukkeista.
Itselläni ainakin on "nordic aukeamaton viehelukko" kestänyt, eikä ole valittamista ollut, hyvin on saanut nostaa taimenia koskesta. Tällä kaudellakin suurimman olleen reilu nelosen tane. Tiedä sitten miksi samthemanillä mennyt pettämään! eikö kuggaan osaa
Lajinsa viimeinen.
Avatar
PeeKoo
Viestit: 139
Liittynyt: 18:03:19 31.07.2006
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja PeeKoo »

Meinaa +100gr uistimilla tulla lukolle aika paljon kulutusta. Heittojumeja ~0,40mm kuidulla ja kovimmat vastaiskut aina kiven/paksun kaislan kylkeen. :D

Ite tykkään tuosta Nordicin/DAM Sumon ideasta kun lukko on ja pysyy kiinni. Muutama on hajonnut minultakin noita, viimeksi keväällä meni yks poikki tuosta tynnyreiden välistä.
- Pientä ja matalasta -
Avatar
anssi64
Viestit: 603
Liittynyt: 20:47:17 13.01.2006
Paikkakunta: Pertteli

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja anssi64 »

Onko saanu laitettua kaikki uistimet hyvin kiinni tohon??
Beltsu
Viestit: 55
Liittynyt: 11:51:01 03.09.2010
Paikkakunta: Jämsä

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Beltsu »

anssi64 kirjoitti:Onko saanu laitettua kaikki uistimet hyvin kiinni tohon??
Ei itselläni ainakaan ole ollut minkäänlaista ongelmaa vieheen pujottamisen kanssa lukkoon :)
Lajinsa viimeinen.
Avatar
anssi64
Viestit: 603
Liittynyt: 20:47:17 13.01.2006
Paikkakunta: Pertteli

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja anssi64 »

Saattais kuvitella et jotkut syvännevaaput olis hankalii laittaa tohon kiinni. Mulla on muutama s-vaappu, mihin ei meinaa saada tavallistakaan tapsia kiinni.
Beltsu
Viestit: 55
Liittynyt: 11:51:01 03.09.2010
Paikkakunta: Jämsä

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Beltsu »

Empä itse ole törmännyt vielä tilanteeseen jossa olisi jäänyt vaappu laittamatta.
Lajinsa viimeinen.
Avatar
Fishmancer
Viestit: 5
Liittynyt: 19:12:37 17.11.2011
Paikkakunta: Raisio

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Fishmancer »

Joskus tullut ostettua, en muista valmistajaa. Ko. perukkeessa oli todella lyhyt "jämä" joka jäi lukon kierreosasta yli. Joihinkin vaappuihin oli työläs laitettava sillä usein uintilevy oli sopivasti tiellä haittaamassa kiertämistä paikalleen.

Käytössä ei auennut kertaakaan.
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

Onhan niitä Helppokäyttöisimpiä, pyöreäpohjaisia, ruostumattomia, uudelleenmuotoiltavia ja katkeamattomia eli kaikin puolin parempia lukkoja sekä perukkeita myynnissä. En vaan vaatimattomuuttani viitti mainostaa tekijää.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

anssi64 kirjoitti:Saattais kuvitella et jotkut syvännevaaput olis hankalii laittaa tohon kiinni. Mulla on muutama s-vaappu, mihin ei meinaa saada tavallistakaan tapsia kiinni.
Syvännevaappuihin on joskus vaikea laittaa kiinni, jos on liian pieni koko, joskus tosiaan myös uintilevyt haittaavat kiinnitystä. Myöskin ongelmana on ollut, kun kiireessä tai hämärässä pyöräyttää näitä nordicin aukeamattomia viehelukkoja niin about puolenkymmentä kertaa on tullut pyöräytettyä väärälle puolen, jolloin viehettä ei saa irti kuin murjomalla lukko pihdeillä. Nämä nordicin aukeamattomat viehelukot ja perukkeella varustetut aukeamattomat viehelukot ovat olleet noin 15 vuotta aktiivikäytössä. Näitä "pikaperukkeita" saa 14-30 cm mittaisena.
https://www.rialinna.fi/tuotteet/nordic ... rilla-20cm
https://www.rialinna.fi/tuotteet/nordic ... leikarilla
https://kurre.fi/kalastus/kesakalastus/ ... -30cm.html

Hyväähän näissä nordicin viehelukoissa on myös, että niissä on tuplaleikari ja ovat kestäviä. Nordicin aukeamattomia viehelukkoja saa 2-10 koossa. Kakkonen on isoin ja kymmenen pienin. Noita nordicin aukemattomia viehelukkoja on tullut käytettyä myös talvikalastuksessa, esim. tasapainojen lukkona. Jotkut käyttää näitä aukeamattomia viehelukkoja jigauksessa, itselläni on niin romuiset pohjat, että jigipään lisäksi jäisi myös lukko, joten tulisi kalliiksi, joten jigauksessa käytän lukkona halvempia vaihtoehtoja.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
ttimonen
Viestit: 44
Liittynyt: 10:44:13 11.03.2011
Paikkakunta: Oulu

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja ttimonen »

Sostakovits da Silva kirjoitti: 15:37:22 18.02.2019

Myöskin ongelmana on ollut, kun kiireessä tai hämärässä pyöräyttää näitä nordicin aukeamattomia viehelukkoja niin about puolenkymmentä kertaa on tullut pyöräytettyä väärälle puolen, jolloin viehettä ei saa irti kuin murjomalla lukko pihdeillä. Nämä nordicin aukeamattomat viehelukot ja perukkeella varustetut aukeamattomat viehelukot ovat olleet noin 15 vuotta aktiivikäytössä.
Miten tähän voi pyöräyttää vieheen väärälle puolelle ?
Yritän katsoa kuvaa mutta ei mulla kyllä leikkaa miten sen voi väärin laittaa eikö kuggaan osaa

Lukkoja en kyllä ole itse käyttänyt niin tästä johtuu tyhmyys asiasta :D
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Mä hommasin tolla perusteella toimivia minilukkoja jigikäyttöön. Nostaessani ekaa ahventa siimasta kyytiin ahven räpisteli jigin lukosta irti. Sitten heitin pikalukot roskiin.
- Jukka
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Yleensä nämä väärin pyöräytykset ovat tulleet siitä, yrität liian pientä lukkoa tunkea syvännelevyiseen "risto rapin" tyylisiin vaappuihin, jotenkin olen onnistunut pyöräyttämään ja menee tuonne etupuolelle viehe siinä miten olen onnistunut, on houdinimainen temppu.
Nordicin lukoista ei kalat räpistele itsekseen irti. Kaverilla on näitä pikalukkoja ja on kepittänyt satoja kuhia + sitten ahvenet. Muistelen, että on tullut hänellekin on tullut näitä irtoamisia, kun nostetaan siimasta kalaa. Kaverin käyttämät pikalukot eivät ole pyöräytettäviä/kiepsautettavia, ovat nimeltään viehehaka, mitä hänellä on käytössä.
https://www.jigiparatiisi.fi/fi/tuote/2799063
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 21:12:29 11.05.2019. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: " Pikaperuke"

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Minulla on ollut jo vuosia käytössä avovesihommissa ainoastaan näitä "pikalukkoja". Merkkejä Patriot,Mustad,Mikado näitä pyöräytettäviä malleja, ja sitten vielä hieman erityyppinen Berkley. Ei pahaa sanottavaa, ja kaikille löytyy oma käyttökohde.
Kuulalaakerileikarilla lipoille, "normaalilla" leikarilla mertsarihommiin, ilman leikaria vaapuille ja jigeille.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Vastaa Viestiin