Perhoilu kajakista

Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Kajakkia, ihan kalastuskäyttöön, merikajakin rinnalle, olen hommaamassa, mutta speksit hiukan hukassa.

Tykkään kalastaa perholla, koneonki ei sytytä kuin jigailussa.
Onko porukalla kokemusta, mitkä kajakkimallit soveltuvat parhaiten perhonheittoon? Eli että siiman voi lapata sisään kajakkin että olisi mahdollisimman vähän juttuja mihin siiman takertua. Kaikuluotain kuitenkin pitää saada kiinni ja peräsin pitää olla. Samten siirtymiä varten säilytysteline perhovavalle tai parille.

Vai pitääkö viritellä jokin aukkopeite?
I am the lizard king, I can do anything!
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Varaani kirjoitti:Kajakkia, ihan kalastuskäyttöön, merikajakin rinnalle, olen hommaamassa, mutta speksit hiukan hukassa.

Tykkään kalastaa perholla, koneonki ei sytytä kuin jigailussa.
Onko porukalla kokemusta, mitkä kajakkimallit soveltuvat parhaiten perhonheittoon? Eli että siiman voi lapata sisään kajakkin että olisi mahdollisimman vähän juttuja mihin siiman takertua. Kaikuluotain kuitenkin pitää saada kiinni ja peräsin pitää olla. Samten siirtymiä varten säilytysteline perhovavalle tai parille.

Vai pitääkö viritellä jokin aukkopeite?
Minkälaisissa vesistöissä pervoilet? Meri, järvi vai pääasiassa joet?

Merelle, varmaa vaihtoehtoina Ride 135 ja Jackson Kayakin Cuda. Näissä voi seistä molemmissa ja helposti siis pervoilla. Kannattaa katsoa tuo Cudan esittely video tubesta: http://www.youtube.com/watch?v=mf8WMjpiaiA
Tuossa löytyy perhovavalle valmis paikka myös siirtymille.
Tuon Hi/Low penkin ansiosta pääsee myös heittämään hiukan korkeammasta istuma asennosta. Hiukan nopeampi ja kevyempi kuin Ride.

Tässä esittely uudesta Ridestä: http://www.youtube.com/watch?v=q4mBFk3inAY
Ride on vakaampi, tosin tämän vuoden malli ilmeisesti muuttunut joten ei tietoa vakaudesta, tosin eipä ole myöskään Cudan vakaudesta omaa kokemusta kun ekat tulee suomeen Huhtikuussa.

Molempiin edellämainittuihin saa peräsimen, mutta toimii ilmankin.

Mikäli pervoilet joella niin valmistajat samat, mutta mallit on eri. Eli WS Ride 115 ja Jackson kayak Coosa.
Nämä on lyhyempiä sekä ketterämpiä kääntymään. Huomattavasti hitaampia ja ei niin suuntavakaita.
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Melkeinpä pelkästään merellä olisi tuo käyttö. Seisominen (perhoilussa) ei ole mikään pääasia, ihan vain se että ei jokaisen heiton/strippauksen jälkeen tartte varttia selvitellä siimoja :)

Itse mietin vähän Prowler Tridenttiä.
Onko kellään siitä kokemusta?
I am the lizard king, I can do anything!
Deep
kirjuri
Viestit: 3313
Liittynyt: 11:40:21 13.01.2006
Paikkakunta: Vantaa

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Deep »

Mun kokemus perustuu (SOT) kajakissa kuivilla istumiseen, mutta siis mikäli et laita laitoja täyteen tavaraa ja strippaat siiman tyyliin jalkojen väliin, niin ei liene paljon ulkonemia mihin se jäisi kiinni.
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Taitaa aika nollissa olla noi laitteet missä ei ois mitään ulokkeita. Aina löytyy luukkua tai remmejä tai nippeleitä. Ainoo malli mikä tulee äkkiseltään mieleen on WS Commander. Merelle kuitenkin valittisin SOT:in turvallisuussyistä.

Lähtisin juurikin tuolle aukkopeite linjalle. Joku "matto" syliin mihin siimat saa stripata. Kajakki sit valita sen mukaan mitä ominaisuuksia siltä haluaa.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
Staskiewicz
Viestit: 303
Liittynyt: 15:58:59 29.09.2010
Paikkakunta: Turku

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Staskiewicz »

ite pidän ihan kellurengashommissa jotain vanhaa matto "sylissä". Ku siinäkin on noita lenkkejä esim mihin tulee se etuputki kiinni..
Kuka pelkää mustaa miestä?
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Viime kesä tuli perhoa heitettyä Ridestä ja itsellä on tapana lappoa ylimääräiset siimat osittain vasemman laidan päälle, osa jääpi veteen kajakin viereen ja osa on jalkojen päällä/kajakin pohjalla. Eli milloin missäkin. Ainakaan Ridessä ei mitään siiman tarttumisongelmia ole ollut. Varustelun olenkin pitänyt minimaalisena juuri tuon takia, vain yksi vapateline perhovavalle löytyy, tosin kaiku odottaa vielä(kin) asennusta. Perhoilu sujuu mallikkaasti kajakista, tosi mukavaa hommaa. Niin ja ei ole tarvinnut heittää seisoaltaan, lentää tarpeeksi hyvin siitä penkistäkin.

EDIT. ja tietysti myös ankkuritsydeemit on asennettu "ilman reikiä kajakkiin"-tekniikalla

-Jukkis
Viimeksi muokannut Jukkis69, 20:19:20 09.02.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jerkkaus on Saatanasta...
dooboo
Viestit: 6
Liittynyt: 13:20:07 09.02.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja dooboo »

Jovats! Viime kesälle tuli hommattua kajakki, Wildernessin Tarpon 120, ja hyvin on siinäki siimat pysyny sylissä. Ei ole sotkeentunut oikeestaan mihinkään, paitsi tietenki muutaman kerran liiveissä ollut, mutta ei häiriöksi asti. Annelissa ku on istuskellu niin siinäkin sopivan korkealla saa istuskella että siiman saa lentämään tarpeeksi pitkälle. Ja eipä sitä tarvi edes pitkälle saada lentämään, muutamat ihan näpsäkät harrit kajakin 'vierestä' nosteltu, siis n. 5m päästä.

Ainoastaan vaan kyllä siirtymälle vähän ollu onkelmallista kun ei viime kesänä vielä kunnollista vapatelinettä ollu mihin vavan ois voinu nakata holdiin pienelle siirtymälle. Siinä tuppasi aina tarttumaan johonki kun piti vapaa heilutella jaloissa vähän enempi. Sekin korjaantunee kuhan tässä piakoin saa telineet kiinni.

Ja niinku Jukkis sanoi, perhoilu on kajakista katsottuna mukavata hommaa! Hauki on toiminu mukavasti "perämoottorina?" kun ei vielä viime kesän melomisilta joutanut ankkuria asenteleen :lol:


PS. Niin, Anneli on siis minun rakas kajakkini...
Perho lentää kajakistakin!
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Tänään tuli pervoiluun teline ja Bear/Waterissa on kaikkea muutakin kivaa olen daivaassa

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
lossabalos
Viestit: 27
Liittynyt: 00:55:02 02.10.2007

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja lossabalos »

Eiköhän kaikissa kalastuskäyttöön rigatuissa kajakeissa ole kilkkeitä, jotka nappaavat ilkeästi perhosiimaan. Jo veneestä perholla kalastaessani siimajumit alkoivat rasittaa siinä määrin, että otin käyttöön itsetehdyn siimakorin, joka vähensi huomattavasti ylimääräisiä takkuiluja. Sama vehje oli käytössä kelluntarenkaassa ja viime kaudella myös kajakissa. Sanoilla stripping basket google löytää paljon kuvia aiheesta.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Kun unohtaa ampupäät ja koko ajan sykkyrällä olevat ohuet rannarit niin ei kyllä ole siimasotkut pahemmin häirinnyt, joskus niitä kuitenkin tulee. Jokainen perhokalastaja tietää, että siima tarttuu joskus johonkin. Vaikka heittelisit kurahousut jalassa koskella. Täyspitkiä siimoja ja mitä paksumpi rannari siinä, sen parempi. Jos on syltännyt niin yleensä paukkuliiveihin tai takin "ulokkeisiin". Soutuveneestä olen paljon perhoa viskonut ennen kajakkiaikaa ja silloin siima oli veneen rakenteissa kiinni useammin.
Itse en koe mitään tarvetta hankkia siimakoria tai jotain siimamattoa omaan käyttöön. Jokaisen pitää testata homma ensin ja tehdä tarvittavat lisähankinnat. Mutta mielestäni siimasopan pelko ei ole syy jättää aloittamatta kajakkiperhokalastus. Hauenpyynti ja siian pinturointi ihan parasta hommaa kajakista käsin.

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
pikkukiuru
Viestit: 252
Liittynyt: 10:56:51 04.03.2007
Paikkakunta: Veikkaala

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja pikkukiuru »

Kävin perjantaina harjoittelemassa perhonheittoa ridestä. Kertakaikkiaan homma alkoi toimimaan kun laitoin ankkurin keulaan. Siima pysyi loistavasti istuimella eikä tarttuillut lainkaan. Toki mun ride on vanhaa mallia missä lavitta on kiinteä.
Real gentleman and a lovely father. But in face to face competition-situation he's hell of the bastard.
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Jos joku haluaa PK-seudun suunnalla tuota testata Cudasta niin ottakaa yhteyttä.

-Pastori-
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja masssa »

Innostuin totaalisesti perhoilusta ja yhden keikan hauen perässä olen Ridellä tehnyt. Siimaa oli jaloissa ja missä millonkin, välillä jumissa. Mulla on tapana pitää pihtejä sun muita lojumassa kajakin pohjalla.
Joku korisysteemi olis hyvä saada jalkojen väliin, mihin saisi siimat siististi. Halpahallista taidan käydä hakemassa sopivan kokoisen kopan ja testata onko siitä mitään hyötyä.
The chase is better than the catch
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Lauantai meni sivu suun koska kaveri kipeänä, mutta tänään 3 tunnin pisto merelle tuotti
muutamia haukia. Ilma hieno, perhovapa saisi olla hieman jytympi.
JaskaA
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja masssa »

Mulla on Vision Big Daddy 8'4'' #9 ja oon tykänny. KAjakista ja veneestä tullut heitettyä. Tosin toi on mun eka kunnon perhovapa, niin ei oo vertailukohtiakaan.
The chase is better than the catch
dooboo
Viestit: 6
Liittynyt: 13:20:07 09.02.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja dooboo »

Herätelläämpäs tätäkin hieman näin kevään kynnyksellä. Lunta löytyy vielä, mutta ei se kuumotteluja estä! Vedet on kohta auki! 8-)

Kajakin rakentelu jäi viimevuonna vähemmälle kiireiden vuoksi, mutta tälle vuotta alotellaan hyvissä ajoin. Ja ennen kuin sinä siellä huutelet että tuuppasehan viestisi rakentelu osioon kun ei se tänne kuulu. Mutta hyss sanon minä! Annelista heiteteään vain perhoa ja rakentelut tehdään se mielessä pitäen! Vapatelineet sivuille ja vetohommia testailemaan tuohon jokisuistoon. Erään tälläkin foorumilla pyörineen vesselin antaman haasteen mukaan toothy critterit kiinni ja taimenta nostamaan! Naurakaa vain, nauran itekkin! :nuija: Kunhan nuo vapatelineet saapi kiinni niin eiköhän sitä raporttia pistetä etiäpäin, että kuinka sotkussa siimat on. Epäilen kyllä sitä kovasti, ne mihinkään tartu kun vähän kiinnittää huomiota siihen mihin siimat laittaa.

Mutta niin, vavoista oli puhetta. Hauki hommiin hommasin Vision Nite Catapultin 9' #9/10 vavan kun halvalla sain. Se on ainaki toiminu ihan hyvin itelle Koma kelan kanssa. Voisin jopa tuommosta kombinaatiota suositella muillekkin. Ja eiköhän tuo toimi merelläkin ihan makosasti. Kohtuu nopsakka vapa ja saa heitettyä raskaita siimoja isommillakin perhoille melko pienellä vaivalla. Kyseistä vapaa testailin viime kesänä kajakistakin heitellä eikä ongelmia ollut, haukia nousi kyytiin ihan makosasti eikä siimat ollu sotkussa. Peitteitä tahi muuta vastaavia, pthyi, ei ole tarpeen!
Perho lentää kajakistakin!
Avatar
izengard
Viestit: 107
Liittynyt: 06:40:20 25.09.2007
Paikkakunta: Oulu

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja izengard »

dooboo kirjoitti:Erään tälläkin foorumilla pyörineen vesselin antaman haasteen mukaan toothy critterit kiinni ja taimenta nostamaan! Naurakaa vain, nauran itekkin! :nuija:
Hähähää :twisted:
Itellä kyllä toothy critterit jää ihan haukihommiin... JOSTAPA TULIKIN MIELEEN ETTÄ:
Mulla on tuolla taistelulähetti meren rannalla ja sillä on tietopaikka-haukilahti ja se siellä tarkkailee että millon ne jäät lähtee. Sitte me lähetään kajakeilla perhoileen siihen, eikö vaan dooboo? Läheppä mukkaan!
Lainaan omaa exääni taistelulähetille (mamman luvalla toki) ja ite meen uuella upialla Cudalla.
Oisko suunnitelmantynkää mitä?
dooboo
Viestit: 6
Liittynyt: 13:20:07 09.02.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Perhoilu kajakista

Viesti Kirjoittaja dooboo »

izengard kirjoitti: Itellä kyllä toothy critterit jää ihan haukihommiin... JOSTAPA TULIKIN MIELEEN ETTÄ:
Mulla on tuolla taistelulähetti meren rannalla ja sillä on tietopaikka-haukilahti ja se siellä tarkkailee että millon ne jäät lähtee. Sitte me lähetään kajakeilla perhoileen siihen, eikö vaan dooboo? Läheppä mukkaan!
Lainaan omaa exääni taistelulähetille (mamman luvalla toki) ja ite meen uuella upialla Cudalla.
Oisko suunnitelmantynkää mitä?
Suunnitelma valmis. Hauet varokaa, Killisilimä-kiitäjä kolisuttelee jo rasiassa!
Perho lentää kajakistakin!
Vastaa Viestiin