Hauen perhokalastus

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Hyvää pätkää ja hyvät selostukset ! :D Jos sitä itekin pääsis ylihuomenna väsyttelemään videon arvosta jeedua olen daivaassa
|SKPJ|
haavittaja
Viestit: 17
Liittynyt: 13:30:40 27.03.2010

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja haavittaja »

Sama kävi milessä..=D KIITOKsIA!
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Toku »

Mukavaa pätkää Haavittajalla ja komeat fisut!

Mä väänsin tollasen koosteen viime viikon perjantailta.
Yksi iso pelastaa päivän!
Avatar
AriSalo
Viestit: 382
Liittynyt: 21:34:41 27.12.2010
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja AriSalo »

Toku kirjoitti:Mukavaa pätkää Haavittajalla ja komeat fisut!

Mä väänsin tollasen koosteen viime viikon perjantailta.
Olikos tuossa 5.30min jälkeen taas yks lukkohauki. Jos oli, niin kyl on kätsää.
Lukkovalikoima hintoineen: https://photos.app.goo.gl/Qv2L5zH14TM4ZU3y5 (klikkaa hiiren oikealla ja avaa omaan välilehteen ni, johan aukeaa)
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Toku »

AriSalo kirjoitti:
Toku kirjoitti:Mukavaa pätkää Haavittajalla ja komeat fisut!

Mä väänsin tollasen koosteen viime viikon perjantailta.
Olikos tuossa 5.30min jälkeen taas yks lukkohauki. Jos oli, niin kyl on kätsää.
Jep , lukko toimi jälleen!
Hyvin tartuttaa ja pysyy kiinni , jopa paremmin kuin tuossa perhon omassa koukussa :D
Yksi iso pelastaa päivän!
haavittaja
Viestit: 17
Liittynyt: 13:30:40 27.03.2010

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja haavittaja »

jäätävän hienoa settiä toku!!! pikkasen pistää polttelemaan.. :D
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja mauser »

Poistin kalastusmessuilta Guidelinen lpxe rs v2 ysiluokan ysijalkasen haukihommeleihin, oli testiheitoissa big daddyä sun muita hitosti smuutimman/voimakkaamman tuntunen... on kai ihan hyvä vapa.
mutta ku se makso niin paljon, nii päätin sitte ostaa halvan kelan, myivät mulle lähes kaupanpäälle visionin deep 7/8 kelan. tajusin että eihän toi kela ole edes laajakehä ja rupesin miettimään että ostinko paskan. mitä mieltä ootte? onko jollain kokemusta deepistä haukihommeleissa.

Nii sitte mitäs siimaa tohon settiin kantsis iskeä? varmaan kellu ja toiselle puolalle uppo? vision? guideline? what ?

jes jes
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja walt »

Itsehän olen samaista kepukkaa, mutta luokkaa raskaampana tässä kaavaillut. Harmillisesti ei löytynyt messuilta koeheitettäväksi, koska en ole ihan varma onko Rion Outbound Short #10 liian raskas. Kasiluokkaista LPXe RS V2:sta heitin ja tuntui kyllä muikealta vavalta.

Kelalla ei oikeasti haukihommissa ole väliä. Siihen on ihan turha uhrata valuuttaa, satsaa sitten siimaan mieluummin. Tuossa ostamassasi vavassa kuvittelisin Guidelinen Piken toimivan luokkaisena, mutta kokemusta ei asiasta ole. Guidelinen osastolla kuitenkin jamppa kertoi itse käyttävänsä luokkaista Pikea, joten eikai se ainakaan ihan väärin mene.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Mummo joskus opetti, että köyhän ei oo varaa ostaa halpaa. Sitä neuvoa, ku malttais kuunnella, eikä tekis hätiköityjä ostoksia, pääsis loppupeleissä huomattavasti halvemmalla. Eikait tässä lajissa kela ole se oleellisin elementti, mutta on tuossa laajakehäsessä mukavuusetuja ja piuhat tuntuis ainakin itellä pysyvän kivempana, ku ei laajakehäsissä. Näin mudulla ja päivä sitten piuhoja oikoneena. :D

Toisekseen. Onko olemassa ihmistä, joka ei ois jääny hakin pervoiluun koukkuun, jolloin sitä Kesportin halvinta ei välttämättä ehkä kannata ostaa, koska jossain vaiheessa joutuu kuitenni ostamaan paremman, tai oletettavasti paremman lähes 100% varmuudella. Mukavuusetulyöntiasema.

Nim. Perse-ejellä puuhun.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
LL13
Viestit: 83
Liittynyt: 08:19:20 24.05.2011

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja LL13 »

Mulla on ollut toi vissun Deep 7-8 viimekauden haukihomissa.
Ei mitään moitteita toistaiseksi. Tulipa sellasella pari lohtakin rantautettua viime kesänä.
Kaikenkaikkiaan soiva peli.
Ruoppaaja uppomatalaa etsimässä.
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja walt »

Kyllä tuo Deep mun mielestä jossain määrin on laajakehäinen. Tuohon kun laittaa vielä sopivasti pohjia niin ei ole heittosiima ihan sykkyrällä. Jos tosiaan malttaa ajatella järjellä eikä hurahda ädläykseen itse ädläyksen vuoksi niin tuo Deep on loistava valinta. Säästyneet roposet voi sitten budjetoida siimoihin ja muuhun olennaisempaan.

Hauestuksessa ei oikein ole mitään osa-aluetta, joka vaatisi kelalta erityistä suorituskykyä. Kala ei ole niin kova taistelija, että jarrun ominaisuudet nousisivat kovin tärkeäksi kriteeriksi. Heitot eivät usein ole hurjan pitkiä, etenkään renkaasta, joten tavallista suurempi sisäänkelausnopeuskaan ei ole kovin tärkeä. Kunhan kestää murtovettä jos kalastaa rannikolla. Iskunkestävyys tietysti plussaa.

Eriäviä mielipiteitä saa esittää. Itsellä käytössä TFO:n Cast Prism 9/11, joka on myös huokea rulla. Ei ole ollut tarvetta paremmalle näiden muutaman kauden aikana kun haukea on tullut perholla jahdattua.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kyllä laajakehäisyys kuuluu ainakin mulla haukikelan hankintakriteereihin. Kuten myös toimiva jarru joka kestää huoltamatta, kuten myös murtovedenkestävyys, eli käytännössä kelan pitää kestää veteen upotus (tapahtuu mulle rengashommissa usein) ilman että sitä joutuu jälkikäteen availemaan ja huoltamaan. Huoltamattomuus on siis kohdallani myös kriteeri. Ja kelan pitää tosiaan kestää kolhuja, sillä niitä tulee, varsinkin rengashommissa mutta myös venekalastuksessa. Olen ylipaska käsittelemään vermeitäni silkkikäsinenin, ja miksen olisi, käyttöönhän ne on hankittu, eli harrastaessani en varo.

Laajakehäisyys siksi, että kun kala (isompi sellainen) on ottanut, haluan löysät puolalle asap. Siinä laajakehäinen kela jossa ei ole kelausvastusta, on omiaan. Eli puolanlaakerointia saa mielellään löytyä, jopa suolaa kestävänä. Jarrua olen tarvinnut useasti isompien haukien kanssa, sillä kyllä nuo osaa mennä jos sille tuulelle sattuu. Jarrun pitää olla tasainen ja lähtökitkaa ei saisi olla, kasvavan karkuutusvaaran vuoksi.

Deep lienee ns. mid arbour-kela.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja mauser »

Joo, Nyt on kelailtu kelajuttuja.
Kyl toi deeppi menee vaihtoon paristaki syystä: puolanvapautusnuppi tulee tossa kelassa senverran ulos sieltä keskiöstä, että kelatessa osuu sormeen kokoajan(swiduttaa), sit jarru aika kämänen. Jotta saa tarpeeks kireelle, pitää säätönupista vääntää hiessä ja siltikään ei tunnu saavan kireelle ja lähtökitka tossa on aika ärjy varsinki jarru kireellä.
Sit räikkä. en tykkää ku räikkä pärisee kelattaessa siimaa sisään, mutta kalastukseen munmielestä kuuluu räikän pärinä kalan syöksyillessä. Otin kelasta räikän pois ja lähti myös jarrusta, BAD.
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja mauser »

Näyttäs aika hyvältä toi GT, tai nite
Liitteet
GT 67 black_10cm.jpg
GT 67 black_10cm.jpg (30.98 KiB) Katsottu 4896 kertaa
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Mulla on käytössä muutama Okuman Airframe. Eihän tota voi nyt niin hehkuttaa mutta sillä pärjää hyvin ja nimenomaan helposti. Ei ole liian tarkka käsittelystä ja jos sattuu kela rikkoutumaan (ei ole vielä käynyt) niin uusi vaan tilalle sillä melkein varapuolan hinnalla saa koko kelan, eli pelkkiä varapuolia en itse ainakaa ole ostanu. Jarrusta ei imo tarvii saada hirveitä tehoja irti vaan riittää että siimaa kelalta nykiessä ei lähde pyörimään ylimääräisiä kierroksia (tän verran voimaa löytyy varmaan joka jarrusta :) ) Haukea käskiessä sitten vaan kädellä jarruttelee puolaa tilanteen mukaan. Pari oikeesti tiukkaa tilannetta on kaislikon seassa ollut ja en ole tämän kummempaa jarrua tarvinnut. Kerran siima pureutui puolan ja "siimanohjaimen" välistä, mutta se ei väsyttelyä suuremmin haittanut...
|SKPJ|
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Niin se miinus jäi mainitsematta. Toi Airframe on saatanan ruma verratuna esim niihin vissun sinisiin ja kultasiin keloihin
|SKPJ|
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Minulla on käytössä Okuman Airframeja sekä Visionin GT rullia.
GT on hyvä, vain yhden puolan olen onnistunut pistämään särölle, eikä takkulle/ulise vaikka uitan useamman kymmentä kertaa vuodessa murtovedessä, enkä huuhtele.

Airframessa ei ole mitään muuta vikaa kuin se että jarrun säätönupin ja puolan välissä on niin iso rakonen että siima tuppaa menemään sinne väliin. Mutta hinta-laatusuhde vähintäänkin tappava.
I am the lizard king, I can do anything!
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Se, että siima pääsee purkautumaan kelan rungon ja puolan väliltä varmistaa mun kohdallani hylsyn. Tuota vaan ei saa tapahtua. Jos puola pääsee tuon takia lukkiutumaan kasvaa karkuutuksen vaara olennaisesti. Ja mä en ymmärrä miksi kannattaisi ottaa moinen riski, kun voi ostaa keloja joille tuo ei tapahdu. Jokainen kela joka on mulle tuon tehnyt on lähtenyt kiertoon alta aikayksikön. Toinen huono puoli Airframessa on paino, tai lähinnä sen puute. Mielestäni ko. kelalla on vaikea saada settiä tasapainoon ja etupainoisella setillä on kovin ikävä kalastella. Lisäpainoja ei ole ollut tapana buttiin lisäillä, eli mielummin ostan himpun verran raskaamman kelan sitten.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Ääni täältäkin Airframelle. Noilla on menty alusta asti haukihommissa ja mennään jatkossakin. Mulla ei kyllä kertaakaan ole karannut yhdessäkään Airframessa siima puolan ja rungon välistä. Ehkä joku ohut rannari tai mono sieltä saattaisi tulla? Pikkunen päittäisklappi kyllä löytyy kun puolaa vetelee edestakaisin. Mulle on sattunut hyviä yksilöitä :D

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja jänis »

Voisko täällä kysyä semmostiit, että mimmosta siimaa ja hakkeperhoo vois tarjota tuommoseen 6luokan vapaan, notta vois saada hauen?
Ja tietysti tottakai halvalla.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Vastaisin, että mikä tahansa wf-siima kelpaa. Kuutosen vapa vaan rajoittaa perhojen kokoa aikalailla, eli perhoksi valkkaisin melkeinpä ihan normi tinselin jota heität joellakin. Sopivan pieni, 10-12cm pituinen tinseli on helppo heittää ja kalastaa hyvin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Pitäs kai ostaa toinen vapa, vaikka mun kineticin halpispakettiruoska on ihan riittävän hyvä ollu. Kaverilta ku katkes syksyllä vapa, niin tajusin että varakeppi pitää olla vähintään autolla mukana.

Meinasin ostaa vissun Nite Catapultin, 9-luokkaisena. Siimana on outbound #8, nyt normina ja myöhemmin shorttina. Toi vapa on aika kivan hintainen perhokepiksi, ja muistan kuulleeni siitä hyvää. Kalliimpaa en viittis ostaa, joten onko toi hintansa väärti vai onko jo parempiakin tyrkyllä?
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Ajanut asiansa. Ainakin tuolla 9 luokan outboundilla ja saman merkin 9 luokan pikellä skulannu ihan kivasti näillä heittotaidoilla. Tuulella tuntus, että vaatis suht onnistunutta ajotusta, jos mielii sinne normi kalastuspituuksia pijemmälle. Ehkä ite kaipaisin vähän lepposampaa kepakkoa, jolla ois kyky antaa anteeks. Ehkä juontaa siitä, että muu pervoilu tapahtuu melko lailla pajunvartta muistuttavalla aparaatilla. Mutta näin ranskalaisilla viivoilla:

-Kankimainen, mutta myös samalla työkalumainen
-perholenksu on ainakin omassa vavassa ihan kiinasta
-edukas
-korkki ihan ok
-ulkonäkö ok
-jokusia pimeitä kohtia ehkä aihiossa. En tiedä oisko tuo ny sitte medium fastia snadisti nopiampi. Voimakas.

Renkaassa tuo 9 outbound short oli miun makkuun. Ysi se muistaakseni oli, ja ykkösenlailla uppoava. Istu, ku hakkarainen sahan taukotuvassa. Tiedä sitte, miten kasilla lataa? Oikeissa käsissä varmaan niin, ku pitää.

Imo yhen syksyn amatöörinäkemyksen perusteella. Siirrän vastuun pro miehille.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja vlasek »

.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Hauen perhostelua, fiiliksiä ja döfiksiä

Viesti Kirjoittaja selenius »

Nite Catapultti on ihan mainio vapa. Mulla ollu parikautta niitä ensimmäiseksi valituksi tulleita. Hyvä valinta, uskallan suositella.

Siimoina mulla itse askarreltuja 23-25g klumppeja, kaupasta en oo mun toiveiden mukaista narua löytynyt joten siksipä aloin noita askartelemaan.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Vastaa Viestiin