Eilen Espoossa jigittelemässä

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Ruuvari
Viestit: 22
Liittynyt: 23:46:43 31.03.2012

Eilen Espoossa jigittelemässä

Viesti Kirjoittaja Ruuvari »

Tuli tossa eilen käytyä vähän kokeilemassa kalapaikkoja, kun tänä vuonna sain ensimmäistä kertaa veneen tähän PK-alueelle Suomenojan satamaan. Oli hieman lämpimämpi päivä tässä kylmien päivien seassa ja päätin lähteä kartoittamaan kalamestoja ja siinä samalla käydä vähän käristämässä kyrsää lähisaarissa. Ajattelin, että voisi ahven ja kuha olla liikkeellä, kun pidemmän matalapaineen jälkeen vaihtui korkeapaineeksi ja tuuli kääntyi taas eteläisemmäksi.

Muutaman ihan potenttiaalisen paikan olen mielestäni jo löytänyt Kuhaa ja Ahventa ajatellen, mutta eilen ei mitään tullut, vaikka toisessa paikassa kaikukin näytti jotakin pohjan tuntumasta ja välivedestä. En sitten tiedä, mitä oli, kun ei tullut edes tärppejä, vaikka sinne tarjoilin erivärisiä ja kokoisia jigejä. Voisiko olla Silakkaa, vai onko ne jo lähtenyt ulos?

Kumpikin paikka, mitä tässä nyt ensimmäisinä veneily kertoina olen käynyt tarkastamassa, ovat salmia, joista tullaan ulkomereltä sisään. Salmen keskeltä löytyy syvempää monttua ja tämän montun läheltä löytyy nopeasti karikoksi nousevaa penkaaa ja tasannetta. Tiedän, että ainakin johonkin aikaan vuodesta tämän tyyppiset paikat ovat hyviä, mutta olisiko tällä hetkellä parempi etsiä kaloja muualta, ehkä enemmän sisälahdista?

Espoon lahdelta tiedän porukan naaraavan kuhaa keski- ja loppukesästä, mutta olen itse jotenkin siinä uskossa, että sitä saa jigillä ympäri vuoden noista syvänteiden läheisistä penkoista ja selkä pakoilta. Vielä ei tosin ole empiiristä kokemusta asiasta tukemaan oletustani, koska vasta nyt sain veneen ekaa kertaa käyttöön. Aikaisemmin, kun en vielä venettä omistanut, olen kuhaa ja ahventa saanut siltojen alta kapeikoista, jotka avautuvat sisälahtiin. Ei tosin nyt huvittaisi mennä yhtään niihin paikkoihin meluisan motarin viereen, kun veneellä voi mennä johonkin rauhallisiin paikkoihin.

Ei kalojen saamattomuus toisaalta haittaa, kun oli niin mukava keli. Kävin siinä paistamassa makkarat ja palasin takaisin oletetuille pelimestoille. Siinä vaiheessa oli tuuli lakannut ja merenpinta peilaili aivan tyynenä laskevan auringon valossa. Oli ihan sellainen fiilis, että olisi paljon pidemmällä jossain mökillä luonnon rauhassa, eikä vartin matkan päässä Suomen ruuhkaisimmista teistä ja lähiöistä. Hienoa ottaa tuollasia minilomia duunipäivän jälkeen ja lähteä vähän veneilemään ja siinä samassa vähän uittaa jigiä. :)
Avatar
kalakeisari78
Viestit: 20
Liittynyt: 15:18:13 02.05.2012

Re: Eilen Espoossa jigittelemässä

Viesti Kirjoittaja kalakeisari78 »

Joo kyllä se mieli lepää töiden jälkeen kun pääsee vesille Ja kaupunki näyttää ihan erillaiselta vesistön suunnasta kateltuna, eikä niin väliä tuleeko kalaa vai ei.

Eiköhän ne kuhat mellasta noissa kutulahdissa tällä hetkellä.
Vastaa Viestiin