kestääkö kela?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Stickan kirjoitti:14.02.2003 oli mun kelan ostopäivä. Eli ei toistakymmentä vuotta ihan vielä käytössä. Huoltokuittikin löytyi ja summa oli 38€ + postit. Eli halpaa ja vaivatonta hupia, hyrrämiesten jokaisen kalapäivän jälkeiseen huoltamiseen verrattuna.
Kröhöm. Ostin TE DC Calcuttan Tyrskytaimenesta joskus, jaa, lonkalta vedettynä vuonna 2005, ja vieläkään en ole sitä huoltanut, huuhdellut, upotellut makeaan veteen tai öljynnyt kertaakaan. Avannut olen uteliaisuuttani, mutta sen tein kelan olessa tuliterä, ennen ensimmäistä käyttökertaa. Kelalla on kalastettu niin Tanskassa kuin Ruotsissakin, eli suolaakin se on osakseen saanut. Kuluneena syksynä kelaus rupesi tosin hieman tahmaamaan, joten tässä talven aikana joutunee katsomaan mitä töhnää kelan sisältä löytyy. Aika hyvin kuitenkin on kestänyt ko. kela, hyrräksi tai haspeliksi.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Jaa, että nuljukeloihin.(jari tuiskunen erässä)

Eka sesonki lunalla takana. Hiekkaa, murtovettä ja muuta kelaystävällistä. Eipä oo tullu avattua. Herkällä käypi vielä toistaseks. Kelaa paukuteltiin tällä palstalla lähes Tom Cruisen pelastuskapselin veroiseksi, notta näin yhen etapin jälkeen pysynee vielä kategoriassaan. Jos vielä takuuajan jälkeenki toimii jarruineen yhtä smoothisti, lienee paras kullan värinen ostos sitte termostaatillisen Mokkamaisterin?

Ennustan kelalleni kestoa. Kalakontakteja sen sijaan en voi luvata. Mutta vi...kos, tuommosella pelillä sitä on vinssaillessa dewonia kohti kotirantaa. Kiiltelee notskillaki, ku mikäki olen daivaassa
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Ihis
Viestit: 420
Liittynyt: 23:37:12 11.12.2006
Paikkakunta: Laru

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja Ihis »

Stellaa en ole vielä raaskinut ostaa. Cardinal 55 jälkeen siirryin 2000 luvun twinpowereihin, enkä yhtään ole katunut. Käytössä merellä 2500FA ja 2500FB. Nykyään kelat taimenkäytössä, mutta tolla FAlla tuli aloitettua jopa jerkkauskin kunnes ostin siihen curadot. FA ollut käytössä noin 10 kautta ja syksyllä W-kaupan Jaska vaihtoi siihen uuden o-renkaan kun vanha oli jo kulahtanut. Siimanohjaimenlaakeri myös vaihdettu ja muutama tippa öljyä on kulunut eli huoltokulut olleet alle 30,-. Väittävät, että twinissä on aina edellisen vuosimallin stellan eväät sisällä, mutta uusimpia malleja ei ole tarvinnut edes kokeilla olen daivaassa .
Avatar
pilkkikunkku
Viestit: 171
Liittynyt: 14:33:34 07.08.2009
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja pilkkikunkku »

Itsellä ollut Shimanon Aspire 2500FA yhden kauden merikäytössä. Kela on kaikinpuolin helvetin hyvä, ei muuta moitittavaa, paitsi kela on alkanut pitää pientä "kohinaa" kelatessa. Olen aina säilyttänyt kelaa sisällä kalastuksen jälkeen ja usein huuhdellut sen kraanan alla ja laittanut kuivumaan. Ilmeisesti noi S-ARB laakerit kuitenkin hapettuu tai ruostuu jollain tasolla. No nehän saa vaihdettua. EVÄ-lehden testissä ne tosin moittivat kelan ääntä, mutta omasta mielestäni se ei kylläkään aluksi pitänyt mitään suhinaa vaan se tuli muutaman kuukauden jälkeen. Muilla samanlaisia kokemuksia Shimanon haspelilaakereista? Kela ei tunnu yhtään jäykemmältä käyttää, vain ääni ilmaantui.

Viimekaudelle tuli myös ostettua 1000 Rarenium ja Twinpower 2500FC. Näitä enne kalastelin halpiskeloilla mitä nyt sattui käteen tarttumaan. Kun ton Aspiren osti niin ei ollut enää halpiksiin paluuta. Sen verran mukavampaa toi kammenheiluttelu näillä laadukkaimmilla on. Näiden kalliiden kelojen turnauskestävyys tietty kiinnostaa. No se selviää ajallaan.
Ant
Viestit: 3
Liittynyt: 08:55:41 07.03.2011

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja Ant »

Nekolle sellainen näkemys jotta osta Stella jos harrastat kalastusta vähänkään enemmän. Itse ostin Stellan sw 10000. Mutta ois pitäny ostaa paljon aikaisemmin, itse asiassa stellan hinta meni nuihin huonompiin keloihin pitkässä juoksussa, puhumattakaan sitten kalastuksellisuuden tappioista. Kannattaa muistaa myös se että stellalla on hyvä jälleenmyyntiarvo. On toki muitakin huippuhaspeleita mutta eipä niitä juuri halvemmalla saa. Minusta stella ei käyttöarvoonsa nähden niin kallis ole. Heittona vaan että minkätasoisen uuden aseen saa 500 eurolla...
Avatar
neko
Viestit: 104
Liittynyt: 21:14:24 19.06.2011

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja neko »

mitä itte oon noita nettiarvosteluja kahlannu lävitte niin käyttökokemuksien kautta annetut arviot puhuu kyl puolestaan.

eli stellan ostan varmasti ennemmin tai myöhemmin! tipahti vaan melko alas ostoslistalla muun muassa kajakin ja kaikuplotterin kiilatessa kärkeen. järkeilin asia niin, ettei se kalastus pidemmän päälle oo niin mielekästä espoon rantaseudulla ees sillä muailman parhaalla kelalla jos ei pääse kunnolla kalapaikoille.

eli tuleva kausi mennään upouudella mustalla cardinal 55:lla. sain verrattaen edullisesti, jotta päätin sijoittaa luotettavaan työkaluun/kelaan. saattaa uus vinssi jopa kestääkin siihen asti, että saan talouden taas kuntoon edellisten ostosten jäljiltä. :wink:
River
Viestit: 536
Liittynyt: 19:25:25 13.04.2007

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja River »

Stella on varmastikkin se kestävin vaihtoehto. Kelassa on kuitenkin eräs todella ärsyttävä piirre, jonka takia siitä ei saa hyvää ostosta, ja se on varapuolan puute. Tätä vikaa korostaa vielä itse kelan ja varapuolan hinta.
Avatar
Apena
Viestit: 47
Liittynyt: 17:35:55 05.12.2011
Paikkakunta: Länsi-Suomi
Viesti:

Re: kestääkö kela?

Viesti Kirjoittaja Apena »

Kela kesti kuukauden verran ja sitten heittäessä huomasin sangan katkenneen.
Kelassa on kolmen (3) vuoden takuu, nyt saapi sitten nähdä jos tuo Prisman takuu toimii käytännössä.

Edith: Jo vain, takuu toimii Prismassa, sain samanhintaisen Shimanon tilalle!
Mikä on suurempi paha, ansaitseminen vaiko menettäminen?
Vastaa Viestiin