Kaiku kajakkiin

Avatar
neko
Viestit: 104
Liittynyt: 21:14:24 19.06.2011

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja neko »

tähän oon aika tyytyväinen. oli jotenkin hankalaa pujotella noita piuhoja niin, ettei plugeihin tulis kovin kovaa rasitusta laitetteen kulmaa muuttaessa. nyt näytön kulmaa saa muutettua ~150-160 astetta ilman ylimäärästä runnomista. :bigboss:

alkuperänen suunnitelma oli tuoda luotaimen piuhat ihan vaan muutaman sentin rungon läpi suoraan laitteeseen. huomasin kuitenkin, että katselukulman muuttaminen oli tällöin aivan olematon. en kuitenkaan halunnut kovin pitkiä kaapelikiehkurioita laitteen taakse, jottei koukut olis siellä kokoajan kiinni. siispä päädyin tähän ratkaisuun. eli eipä ole sen kummosemmasta jutusta kyse, kuin että kääntökulmaa on riittävästi eikä piuhat ole tiellä. :lol:
Liitteet
IMG_2341.JPG
IMG_2341.JPG (37.36 KiB) Katsottu 7991 kertaa
IMG_2339.JPG
IMG_2339.JPG (33.87 KiB) Katsottu 7990 kertaa
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja psy1 »

antti_engineer kirjoitti:Hei,

Onko kenelläkään kokemuksia Lowrancen Elite-4x kaiusta kajakissa? Syökö värinäyttö kuinka paljon virtaa?

Antti
Virran kulutukset löytyy laitteen papereista. Jos kellään palstalaisella ei ole masiina ja tietoa, niin paikallinen kalastusliike pystyy varmasti auttaan tiedon hankkimisessa. Äkkiseltään Googlella ei löytyny vastausta.
Mustavalkosen ja värinäytön kulutuksen erot on mitättömät, jos ollenkaan.

Jahka ehdin koukkukauppaan, niin voin sit samalla kattoo kulutuksen. Ellei sit joku ehdi infota...
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Mistäs löytys teline anturille,en löytänyt ainakaan Bear/Waterin sivuilta....

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Eipä näihin kajakeihin hirveesti valmiita ole.
Millasta telinettä haet tai tarkotat?

Onko kaiku tulossa vain kajakkiin vai pitääkö olla irrotettavissa?
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Entinen kiuku,anturi sisäpuolella eli täysin omaa elämää....Ens viikolla uusi töllö ja jos sekoilu jatkuu,heitän anturin perään ulkopuolelle.Luulen kyll ett vanha kiuku tullut matkansa päähän...

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Veikkaan myös että kieku mäsä, koska itellä oli sisäasennuksella se siinä kiinni ja toimi ilman onkelmia ja häiriöitä. Mitä ainetta käytit kiinnityksessä? Ja kuinka hyvin nitkutit anturia massassa?
Tremcon PL400 massaa on porukka käyttäny ja itellä oli Marinen venesilikoni millä toimi.
Avatar
Åbo_
Vantaan soppamies
Viestit: 2012
Liittynyt: 13:32:22 14.06.2005
Paikkakunta: Vanda

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Åbo_ »

Nyt on uusi kaiku paikoillaan ja käytin P.Sillin ideaa,vettä mukissa,vaikuttaa pätevältä ratkaisulta,huomenna sen näkee.Samalla tuli perhovavan telineen paikkaa vaihdettua lähemmäs olen daivaassa

-Åbo-
..Pike Performance...Hauen kalastusta jo yli 30-vuotta..
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Vihdoin sain kokonaan kaiun asennettua, pitkä on ollut prosessi, alkoi lumien ollessa maassa :D Ensi viikolla sitten testaamaan, olisi viikko haukilomaa edessä.

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
wobbler
Viestit: 331
Liittynyt: 22:38:39 31.12.2008

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja wobbler »

Jukkis69 kirjoitti:Vihdoin sain kokonaan kaiun asennettua, pitkä on ollut prosessi, alkoi lumien ollessa maassa :D Ensi viikolla sitten testaamaan, olisi viikko haukilomaa edessä.

-Jukkis
eiku sunnuntaina :lol:
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

wobbler kirjoitti:
Jukkis69 kirjoitti:Vihdoin sain kokonaan kaiun asennettua, pitkä on ollut prosessi, alkoi lumien ollessa maassa :D Ensi viikolla sitten testaamaan, olisi viikko haukilomaa edessä.

-Jukkis
eiku sunnuntaina :lol:
Juu, niinhän se olikin puhe :oops:
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Åbo kirjoitti:Mistäs löytys teline anturille,en löytänyt ainakaan Bear/Waterin sivuilta....

-Åbo-
Enään o niin merkitystä, mutta nyt vasta jaksoin vastata :lol:

Wildernesin kiskoille on myös teline anturille. Tuote on Harmonyn valikoimassa, eli saa Bearin kautta. Samaan levyyn voi ruuvata kaiun kiinni ja näin koko paketti kulkee kätevästi matkassa.

http://www.harmonygear.com/product/4414 ... oyment_Arm

Sama idea, mutta eri tuote http://www.youtube.com/watch?v=z4PB2c4s ... re=related

Omaani en jaksanu tilata ja sattu oleen sopivaa alumiiniumia nurkissa =

Kuva
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Do diin. Kaiku saatu asennettua Rideen. Sijaintiin vaikutti pitkän istuskelun ja tuumailun jälkeen halu minimoida irrotus kuljetuksen ajaksi ja säilyttää mahdollisimman paljon tilaa vapaana.

Eli kiskoille en halunnut asentaa sen takia ettei tarvis irroitella koko telinettä kuljetuksen ajaksi ja kiskot jäisi vapaaksi mahdollisia vapatelineitä varten. Tölkkitelineen yläpuolelle kaiun jalka ei istunut hyvin ja se olisi ollut tiellä kun kajakki kuljettaa ylösalaisin. Akku on sijoitettu keulaan ja itse anturi on vesikippo tekniikalla keskiluukun oikealla puolella ponttoonin pohjalla. Kiinnitetty sikaflexillä ja varmaan pitää vielä tiivistää silikonilla.

Tuolla paikkaa kun ottaa näytön irti niin kaiun jalka jää matalemmalle tasolle kuin se keskellä menevä muovisarake. Tällöin kajakin nosta katolle väärinpäin ei aiheuta ongelmia.

Veden täyttäminen kippoon voipi olla haastellista mutta talon emäntä ehdotti silitysraudan vedentäyttö astiaa avuksi ja se taitaa olla kokeilun arvoinen idea.
Liitteet
kaiku.jpg
kaiku.jpg (25.03 KiB) Katsottu 7347 kertaa
vesikippo.jpg
vesikippo.jpg (14.62 KiB) Katsottu 7346 kertaa
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

Mistä ton rasian löysit? Mä etin tollasta mutta en löytäny!!!
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Pastori silli kirjoitti:Mistä ton rasian löysit? Mä etin tollasta mutta en löytäny!!!

Kippo on Biltemasta. Kansi sen verran jäykkä ettei tarvitse vahvikkeita. Ja sen verran on nafti kooltaan että anturi sopii syvyyssuunnassa justiinsa eikä ota vielä pohjaan kiinni.
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Minulla x 330 sessä samanlainen
JaskaA
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Pastori silli kirjoitti:Mistä ton rasian löysit? Mä etin tollasta mutta en löytäny!!!
Samanmoisen löysin itselleni hongkong:sta. 2,50€. Nyt ku sais vielä sen kajakin...
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Veistelin sitte tommosen viritelmän kaikua varten, kun Riden kiskot on kannen päällä. Anturin saa käännettyä tuosta näppärästi ylös. Eli ideahan on törkeesti kopioitu Mad Frog Gearin The Liberatorista...


Kuva
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Ja nyt on kuukkelissa kaikukin kiinni :übergeek: :mitaviddua:
Liitteet
25062012087.jpg
25062012087.jpg (70.2 KiB) Katsottu 6944 kertaa
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
Vilu
Viestit: 34
Liittynyt: 21:51:20 27.06.2012

Elite 4x

Viesti Kirjoittaja Vilu »

Cuda tuli kalakaveriksi ja mukavalta puuhalta tuo kajakkikalastus vaikuttaa. Kaiun kanssa oli kuitenkin ongelmia vaikka yritin tehdä asennuksen huolella.

Kaikuna mulla on Lowrance Elite 4X ja anturi asennettu vesikippometodilla Cudan etuluukun alle aivan siihen tukifoamin etupuolelle. Purkki on samanlainen kuin esim. Jeplan kuvissa edellä, liimattu Wurthin liimatiivistemassalla ja anturikin näyttää ihan samalta.

Matalan veden asetuksilla kaiku näyttää iloisesti pohjaa 0,3m syvyydessä. Kun anturin nosti kansineen kajakin sivulle vapaaseen veteen niin homma rupes pelaamaan. Kaiun asetuksia hakemalla sain sen pelaamaan välttävästi kajakin pohjan läpikin, mutta näytöllä oli paljon enemmän tauhkaa kun suoraan vedessä olevan anturin kanssa.

Mikähän tässä menee pieleen? Onko teillä muilla anturin kajakin kölilinjalla? Meinaan jos siinä on paksumpaa muovia joka sekoittaa anturin. Entä anturin ja pohjan välinen etäisys vesikippoasennuksessa? Onko merkitystä vai pitääkö yrittää laittaa anturi ihan pohjaan kiinni?
Pastori silli
Viestit: 395
Liittynyt: 09:48:45 13.06.2010

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Pastori silli »

kannattaa laittaa mahdollisimman lähelle pohjaa, muuten voi tulla tollasia häiriöitä jos keilaan osuu sitä massaa, jossa on kuplia seassa. Mulla ei ole ollu tollasia ongelmia, joten viittaa johonkin tollaseen asiaan.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

Omaa kaikua (Lowrance X-4 ) on nyt kuluva kesä testattu ja nyt voi antaa pikkasen omia kokemuksia.
- Anturi on pysynyt hyvin Tremcon 400-massalla.
- Bilteman 12Ah geeliakku riittää moneksi päiväksi, pienempikin riittäisi.
- Kaiku näyttää syvyyden oikein
- Pohjan kovuuden näyttävä Greyline-toiminto tuntuu toimivan oikein.
- Yhtään kalakaarta ei ole näyttöön vielä ilmestynyt. Esimerkiksi kuluneen viikon meloskelin Inarijärvellä vaihtelevissa syvyyksissä eikä kalan kalaa eksynyt kajakin alle viikkoon, mitä en oikein usko. Onkohan tässä nyt kyseessä joku pielessä oleva kaiun asetus vai eikö tuossa halppis-kaiussa vaan tehot/herkkyys riitä? Viekö tuo pohjan läpi luotaus herkkyyttä pois? Toisaalta tieto onko/eikö kaloja alla lisää vaan tuskaa.
- Yhteenvetona voisin sanoa, että omassa kalastuksessani (perhoilu) pärjäisin aivan hyvinkin ilman kaikua ja monesti se on jäänytkin kaappiin. Syvyyskartta on tärkeämpi ja gepsillä löytää perille. Toisaalta onhan sitä mukava räplätä ja koittaa saada niitä puuttuvia kalakaaria näkyviin. Kaloja olen kuitenkin kyytiin saanut noilta kaiun mielestä kalattomilta vesiltä.

-Jukkis
Jerkkaus on Saatanasta...
Avatar
puuhis82
Viestit: 56
Liittynyt: 17:43:23 06.03.2012
Paikkakunta: kouvola

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja puuhis82 »

Itsellä cudassa humminbird piranha max240 kölilinjan oikeassa reunassa ja toimii moitteetta. Akkuna 9Ah biltema mopon akku ja virta riittää komeasti useampaan reissuun kera 1w biltema valon. Anturi on kyllä laitettu niin lähelle pohjaa kuin pystyi, ehkä 2mm rakoa. Anturi kipon liimaamiseen käytin normi polymeerimassaa by würth. Kuva aiemmin topicissa.
Ponsored Pai Puuhis

Jackson kayak cuda
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Mä oon ollu tyytyväinen tohon mun ulkopuoliseen asennukseen. Kalaa näkyy kaiussa välillä ihan ruuhkaksi asti...
Ei oo siis ollu vielä tarvetta laittaa sisäpuolista asennusta. Oon toki ottanu tuon tällingin yleensä pois kuljetuksen ajaksi, että hiukan vaivaa tuosta on, mutta ei siihen paria minuuttia enempää mee per reissu... Ja mun kieku on Elite-4X.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Oma kippo on nyt liimattu kolmannen tai neljännen kerran kun ei sikaflexillä pitänyt. Viimeisin liimaus viime viikolla tremcolla. Ja tuntu heti pitävämmältä. Kaiku sekoili heti alkuunsa ja aina välillä ja syy ilmeisesti on että tuota liimamassaa on nyt levinny siihen kipon sisäpuolelle anturin alle joka häirittee signaaleja. No lähti kuiten pelaan ja kalojakin näyttää. Mulla on kyllä päällä se fishfinder ku muuten näyttää pelkkiä möykkyjä eli kunnon kaaria ei ole näkynyt. Tämä riittää mulle kun syvyyden näyttää ja jos kalakuvakekin näkyy niin kun vain muistaa että kala on syvemmällä mitä fishfinder toiminnolla näyttää. Tämän testasin kalojen näkyessä näpäyttelemällä kalakuvakkeet päälle ja pois.

Ja aion kyllä rapsutella ylimääräiset massat pois kipon sisäpuolelta. Ja jos ei kippo pidä enää vettä niin sitten liimataan anturi suoraan pohjaan kiinni.
Vilu
Viestit: 34
Liittynyt: 21:51:20 27.06.2012

Re: Kaiku kajakkiin

Viesti Kirjoittaja Vilu »

Tutkin tilannetta ja anturi oli oikeastaan aivan pohjassa kiinni, joten ainakaan silmämääräisesti arvioiden purkin reunoilla oleva liimamassa ei osu keilaan.

Innostuin sitten askartelemaan ja asensin anturin kajakin oikealle puolelle etummaiseen vedenpoistoreikään. Anturi mahtuu kokonaan suojaan kajakin pohjan muotoiluun. Tai no saahan sen varmaan kolhittua kivikossa ryskäämällä, mutta normaalikäytössä tuskin osuu mihinkään. Haittapuolena on tietysti jalkatilan kautta kulkeva johto. Jostain kun löytyisi hyvälaatuinen läpivientiosa, niin kaapelin voisi tuoda sisään kajakkiin vedenpoiston "putkesta" ja asennus olisi käytännössä näkymätön.

Lyhyellä testilenkillä pohja näkyy nyt tarksti ja jotain kaloihin viittaavaakin näytöllä vilahtelee.
Vastaa Viestiin