Vavankarkunaru

Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja MMan »

Olen harrastuksen alkuaikoin käyttänyt k-gearin melan karkuremmejä myös vavoissa mutta luovuin koska olivat hankalia käyttää ja Tarponissa ei tarvinnut. Nyt kun otin commanderissa takaa vavan säilytysputkista niin toinen vapa tuli mukana. Kun katseli calcutan ja abu majestyn vajoamista aaltoihin niin tuli varmistusnarut uudelleen ajankohtaiseksi. :cry: Tietenkin paikka on kosken alusta jossa näkyvyys nolla, sukeltajakaaan ei löytäne ikinä. Yritin kyllä 3 tuntia naarata.

Eli minkälaisia varmistuksia käytössä. Mietinnässä mini flexit tai vaihtoehtona kajakkikäytössä vain edulliset setit. Alle satasen setti ei harmittaisi näin paljon. :evil:
T: M
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Tervetuloa kerhoon. Miittingissä meni yksi Abu haspeli ja rakennettu vapa, löin kylläkin melalla irti putkestaan. Ihan melan karkuremmiä olen nyt käyttänyt.
JaskaA
Avatar
weisto
Viestit: 115
Liittynyt: 00:52:57 24.08.2009
Paikkakunta: Jägesteri

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja weisto »

Kannattaa laittaa sitten uponneista kamoista matkavakuutukseen ilmoitus. Itse sain maksamaani hintaan uponneista tavaroista korvauksen. :)
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Liimatkaa putken pohjaan magneetti, sitten vavan päähän toinen soviteputkessa
oleva magneetti jonka saa vavan päähän.
(mulla oli soviteputki narulla kiinni varsinaisessa putkessa ja sen sai aina irti vavasta)

Jos ei halua liimata magneettia itse vapaan...

Mulla ollu käytössä fillarissa jossa vapaputki...:)

Ei lähe itekseen kävelemään kun on hyvä magneetti, suapi nykästä.
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Jepla
Viestit: 89
Liittynyt: 09:47:25 18.04.2012
Paikkakunta: Oulu

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jepla »

Mulla on perämoottorin hätäkatkaisimesta tehty karkuremmi. Toinen pää tuolin naruun kiinni ja toisessa päässä palohaka joka napsautetaan kelan jalkaan kiinni. Hyrräkelalle piti tehdä niparipatentti vavan kahvaan johon haka lyödään kiinni. Antaa joustoa ja voi käsitellä vapaa irroittamattakin remmistä. Heitellessä vapa pitää irroittaa mutta putkissa ollessaan aina kiinni.
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja masssa »

Mulla on pari mustekalaa joiden päissä on jousihaat. Niillä saa pysymään vaikka mitä tavaraa kajakissa kiinni. Eikä maksanu motonetissä ku muutaman euron.
The chase is better than the catch
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja jurppe »

Motonetistä joustavaa muovikierrettä. Kuvassa mun hätäpaskaratkaisu pikaliimalla yhdistetty tappi 2mm köyteen, mutta vaikka n. 3mm poralla reikä tapin tms. ja kierteen läpi, ja siihen lenkki 2mm köyttä varmistamaan, niin kestää useimmat tapaukset. On mulla jo kerran pelastanut setin vedestä. Joustaa, ei sotkeennu, ei vety eikä paina käytännössä mitään.

Kuva
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Minkälaista karkuremmiä tarttis käyttää kun melankarkuremmiä taskusta otettaessa
auton avaimet tuli samalla vedolla ja suoraan mereen?
Paljoko niitä oikein tarttis olla? Melalle, vapoja 3, haavi, termari, avaimet,pihdit,silmälasit, kamera,puukko,ym???
Varmaan pitää vielä miesin kiinnittää kajakkiin että pysyy mukana.

ps kalat ei olleet otillaan.
JaskaA
pikeBoy
Viestit: 893
Liittynyt: 20:02:24 03.05.2010

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja pikeBoy »

Ohhoh aika nakki kävi :shock: Pistät joka hilppeen narun varaan ja päät kaikki samaan nippuun. Sitten samalla tavalla kun sellasessa narunvetopelissä yrität arvailla, että mikä on minkäkin :buahaha: http://m.sarkanniemi.fi/wp-content/uplo ... unveto.jpg

ps. Mikä melokki sulla jaska on? Voisin jokukerta tulla paikkakuntalaisena turisemaan tyhjiä aiheen tiimoilta :wink:
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Kajakkina 330 Explorer.
JaskaA
Avatar
Hynde
Viestit: 117
Liittynyt: 00:00:30 12.12.2011
Paikkakunta: Turku

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Hynde »

Jaska kirjoitti:... auton avaimet tuli samalla vedolla ja suoraan mereen?
Paljoko niitä oikein tarttis olla? Melalle, vapoja 3, haavi, termari, avaimet,pihdit,silmälasit, kamera,puukko,ym???
Noiden melan ja vapojen karkuremmien lisäksi minulla on pari Key Bakkia http://www.keybak.com/, mistä toinen on kiinni vesitiiviissä kännykkäpussissa ja toinen puukossa. Aika näppäriä värkkejä ja ainakin webbikaupoista löytyy. Täällä päin Raision Myllyn pikasuutarilla on satunnaisesti aina joku malli hyllyssä.
Feelfree Moken 10 Lite, ex. Wilderness Tarpon 160. Tiderace Xplore M retkille, Jackson Super Hero allasharkkoihin
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Joo kyllä yleensä avaimet omassa taskussaan. Mutta nyt en muistanut että tuo karkuremmi oli siinä taskussa minne avaimet laitoin. Kamera oli toisessa taskussa.
En viitsinyt kuivapukua avata sen takia että avaimet olisin saanut kännykkäpussiin.
JaskaA
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Vielä ei oo mitään tavaraa kadonnu kajakista, mutta välillä käy mielessä tuo hukkaamismahis. Avaimet mä pidän laskuvarjonarusta tehdyssä avainnarussa, mutta setit on irrallaan, samoin kuin uistinrasiat. Varustelaatikossa ei oo päällä mitään varmistamassa rasioita. Loota ittessään on kumiköysillä kiinni takatilassa. Ton jos pyöräyttää, niin siellä on äkkiä reilulla tonnilla jerkkejä plus setit... Huh... Ei passaa edes ajatella tuota...

Mutta asiaan: Motonetis on Snowbeen kahluusauvajojoja. Maksaa 11,50 € ja siinä on pitkä sekä kestävä naru. Hyvin samantyyppinen ku Key-Bak, mutta ei niin fiini ja huokeempi. Semmonen varmistaa mulla ny pihtejä... Miksei tommosella virppasettiki tallella pysy...
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja masssa »

Ei oli kai ihan tyhmää virittää joku miehenkarkunarukin kajakkiin. Jos seisoskelet purkissa ja satut lentämään veteen lähtee kajakki melko varmasti eri suuntaan kuin äijä. Tuulessa voi olla aika veemäinen homma...
Mielellään sit semmonen minkä saa hätätapauksessa nopeasti ja helposti irti
The chase is better than the catch
Avatar
MMan
Viestit: 176
Liittynyt: 13:14:18 15.01.2012
Paikkakunta: Tornio

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja MMan »

Miehenkarkunaruna 8mm oranssi polyeteeniköysi jossa sulkurengas kummassakin päässä. Liiveihin olen laittanut suuren(40mm)renkaan josta sulkurenkaan saa helposti pois tarvittaessa. Toinen pää on kajakin keulakahvassa.
Olen kerran kaatanut kajakin rantatyrskyyn ja oli mukava kun sai rauhassa huohottaa eikä tarvinnut juosta/uida kajakin perässä. paluuaalto nykäisi kajakin varmistusnarun päähän. vavat pysyivät telineissään ja pakki on kiinni melanarulla. T: M
opo
Viestit: 3
Liittynyt: 20:50:31 01.06.2012

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja opo »

moro !
mulla on vapojen karkunaruna muistaakseni tarjoustalosta ostettua kumiköyttä
olikohan 3 mm paksua,leikkasin n.metrin pätkiä ja pieni palomiehenhaka toiseen päähän
ja toinen pää kiinni riden takaosan kuminauhoihin on toiminut toistaiseksi.
tosta karkunarusta kajakista melojaan,ainakin huonolla kelillä asiaa,kokeiltiin viime kesänä
kajakkia ei saa kiinni uimalla tuulella ja liivit päällä joten karkunaru ois paikallaan.
Avatar
jorkkiporkki
Viestit: 379
Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja jorkkiporkki »

Minäkin rupesin ajattelemaan tuota kajakin karkaamista viikko sitten kun merellä oli tuulista ja kajakki kulki melomatta myötätuuleen 6 km/h! Ei mitenkään voi saada sitä kiinni kun yksin olen käytännössä aina liikkeellä.
Askartelin sitten oman versioni karkunarusta. Viikkasin muutaman metrin narua pieneen muoviputken pätkään ettei se olisi aina sotkussa jaloissa ja kiinnitin solmuilla pieniin nippusiteisiin. Ajatuksena on, että nippuside katkeaa jos tulee kunnon rykäys ja naru pääsee purkautumaan. Oletuksena on vapaana sen verran narua, että normaali liikkuminen on mahdollista. En ole vielä tositoimissa joutunut testaamaan, toivottavasi pelaa.
Puukko pitää tietenkin olla aina liivintaskussa jos naruihin tai siimaan sotkeentuu kaatuessa.

Kuvassa on myös Welhonpesän myymä Hikosportin melankarkailunaru, joka on erinomaisen joustava ja huomaamaton. Kun sitä ei käytä sen voi tunkea toisessa päässä olevaan pussukkaan. Toimii varmasti myös vavalle.
Liitteet
Kajakin- ja melankarkausnarut
Kajakin- ja melankarkausnarut
IMG_0955.JPG (64.16 KiB) Katsottu 14571 kertaa
Narun kiinnitys
Narun kiinnitys
IMG_0956.JPG (48.06 KiB) Katsottu 14571 kertaa
Avatar
Jaska
Viestit: 100
Liittynyt: 22:08:46 25.04.2005
Paikkakunta: Masku

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Jaska »

Itsellä tällähetkellä miehen ja kajakin välillä vanha koiran flexi,
Liivin alareunasta kiinnitettynä ei ole tiellä.
JaskaA
Powie
Viestit: 21
Liittynyt: 09:44:11 28.02.2012

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja Powie »

Melkein kaikissa vehkeissä on jollain tapaa jotain kiinni, yleensä pätkä kuminarua, vapojen kahvassa taitaa olla 2mm kuminarua hirttosilmukalla ja toisesta päästä lukolla kiulussa kiinni. Sama juttu kaiken kannella oleilevan tavaran kanssa, kiinni itsessä tai kiulussa. Melan remmi on kiinni pelastusliivin lenkissä jne.
Avatar
olaste
Viestit: 1
Liittynyt: 17:59:37 22.03.2013

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja olaste »

8-) Itse ajattelin ratkaista nuo ongelmat jojolla siis sellainen kun avain peränä käytetään kun niistä on versioita jossa on 80cm pituinen vaijeri. Niin eipä ole edessä ja menee pieneen tilaan. En tieda vielä että toimiiko mutta eiköhän se selviä jahka jäät lähtee. :wink:
Uusi mutta onnellinen guda12:sta omistaja 03/2013
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja masssa »

Jaska kirjoitti:Itsellä tällähetkellä miehen ja kajakin välillä vanha koiran flexi,
Liivin alareunasta kiinnitettynä ei ole tiellä.
Toi vaikuttais fiksulta ja helpolta konstilta. Täytyy neuvotella koiran kans jos se lainais flexiään.
The chase is better than the catch
ErikPlankton
Viestit: 41
Liittynyt: 15:56:49 17.04.2012

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja ErikPlankton »

Mistäköhän tuollaisia kunnollisia ja kestäviä jojoja pitkällä narulla tai vaijerilla kannattaisi lähteä etsimään? Saisi näppärästi pihdit ja esim. kameran kiinni alukseen.
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja masssa »

ErikPlankton kirjoitti:Mistäköhän tuollaisia kunnollisia ja kestäviä jojoja pitkällä narulla tai vaijerilla kannattaisi lähteä etsimään? Saisi näppärästi pihdit ja esim. kameran kiinni alukseen.
http://shop.eurofire.fi/category/169/ke ... imenperat/

Noi on vissin aika suosittuja ja kestäviä avainjojoja
The chase is better than the catch
ErikPlankton
Viestit: 41
Liittynyt: 15:56:49 17.04.2012

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja ErikPlankton »

Jes, juuri noita olinkin etsiskellyt, mutta en löytänyt kotimaisesta kaupasta. Kiitokset.
Avatar
masssa
Viestit: 150
Liittynyt: 17:07:26 06.06.2009
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vavankarkunaru

Viesti Kirjoittaja masssa »

Kalliitahan noi on, mut varmaan ainakin kameraa varten kannattaa olla hyvä jojo.
The chase is better than the catch
Vastaa Viestiin