Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tämä varmaan kelpaa? http://kalastus.hongkong.fi/fi/siimat/f ... a/p/27087/

Paksuutta varman saa olla jotain 0.30 vai? Kuitu mulla on 0.20.
kalajorma
Viestit: 132
Liittynyt: 15:55:30 14.01.2010

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja kalajorma »

kekko.png
kekko.png (46.28 KiB) Katsottu 7655 kertaa
tänään tuli vertikaalilla ihan jeppis fisu 8790g
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja tkj »

jänis kirjoitti:Tämä varmaan kelpaa? http://kalastus.hongkong.fi/fi/siimat/f ... a/p/27087/

Paksuutta varman saa olla jotain 0.30 vai? Kuitu mulla on 0.20.
Varmaan siitä 0.3- 0.4 väliltä on passeli, jos et ihan hirveitä murkuloita käytä.
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jurppe »

kalajorma kirjoitti:
kekko.png
tänään tuli vertikaalilla ihan jeppis fisu 8790g
'ihan jeppis' = mörköjen äiti :shock:
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

jänis kirjoitti:Tämä varmaan kelpaa? http://kalastus.hongkong.fi/fi/siimat/f ... a/p/27087/

Paksuutta varman saa olla jotain 0.30 vai? Kuitu mulla on 0.20.
Miks noin paksua kuitua?
0,10 nousee kyllä varmasti kaikki kalat veneeseen ihan yhtälailla ja ei tee tuuli niin pahaa pussia siimaan = tuntuma paranee = kalaa tulee enemmän.
Jos löytyy paikallisesta liikkeestä niin tää hiseasin fluoro on paljon parempaa kun trilene, kestää selkeesti enemmän kiviä ja hauen hammasta.
Kuva
Myös sufixin fluoroa pidän parempana kuin trilenen ja paksuutta saa olla 0,35...
Tosissaan muttei totisesti.
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

kalajorma kirjoitti:
kekko.png
tänään tuli vertikaalilla ihan jeppis fisu 8790g
Tuliko kierimöstä vai hahkalasta?
Joko alkaa syysruuhkat kertyä vuolteisiin?
Tosissaan muttei totisesti.
kalajorma
Viestit: 132
Liittynyt: 15:55:30 14.01.2010

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja kalajorma »

jagge86 kirjoitti:
kalajorma kirjoitti:
kekko.png
tänään tuli vertikaalilla ihan jeppis fisu 8790g
Tuliko kierimöstä vai hahkalasta?
Joko alkaa syysruuhkat kertyä vuolteisiin?



ei kummastakaan, ei oo hahkalasta porukka saanu mitään alkukesän jälkeen eikä sen paremmin kierimostakaan. hahkalassakin tuli käytyä, yks nelosen hauki, kuhista ei hajuakaan. ei näkyny kalamiehiä vuolteissa, ne on ottipaikoilla:)
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

kalajorma kirjoitti:
jagge86 kirjoitti:
kalajorma kirjoitti:
kekko.png
tänään tuli vertikaalilla ihan jeppis fisu 8790g
Tuliko kierimöstä vai hahkalasta?
Joko alkaa syysruuhkat kertyä vuolteisiin?



ei kummastakaan, ei oo hahkalasta porukka saanu mitään alkukesän jälkeen eikä sen paremmin kierimostakaan. hahkalassakin tuli käytyä, yks nelosen hauki, kuhista ei hajuakaan. ei näkyny kalamiehiä vuolteissa, ne on ottipaikoilla:)
Juu eipä sieltä itsekkään ole mitään tullut sen pari kertaa mitä on vuosien saatossa tullut käytyä, tuppaa vaan yleensä nuo pyhäjärven jättiläiset nousemaan jommasta kummasta...
Tosissaan muttei totisesti.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jänis »

jagge86 kirjoitti:
jänis kirjoitti:Tämä varmaan kelpaa? http://kalastus.hongkong.fi/fi/siimat/f ... a/p/27087/

Paksuutta varman saa olla jotain 0.30 vai? Kuitu mulla on 0.20.
Miks noin paksua kuitua?
Siksi kö käytän samaa settiä koskikalassa. Normaalisti mulla on 0.25 mutta nyt vaan sattu oleen hyllyssä puola 0.20 uuteen kelaan.
Tuo 0.20 on hivenen ohutta mun koskilla. 0.25 saa lähes kaikki uistimet kivien sammaleesta irti, mutta tuo ohuempi jo jättää puolet kuvista pohjaan.
lazylada
Viestit: 6
Liittynyt: 18:11:34 30.04.2012

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja lazylada »

Antakaapas gurut pientä vinkkiä millaisista paikoista vertikaalilla kannattaisi tähän vuodenaikaan kuhaa tavoitella.

Tuossa jo joku totesikin että samoista paikoista mistä alkukesästä kuhaa nousi, ei nyt syksyllä ole juuri mitään (paria alamittasinttiä lukuunottamatta) noussut.

Tarkempiakin koordinaatteja saa tietysti kertoa Pirkanmaan alueelta :lol:
Avatar
jagge86
Viestit: 1347
Liittynyt: 20:43:29 26.03.2008
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jagge86 »

Kyllä on länkky lukossa, ei yhtään ahventa tänään.
Kuhia tuli kaksi ja ilman ruokakaloja jäätiin, toinen oli liian pieni ja toinen liian iso...

2,4 kg synttärilahja kuha C&R:
Kuva
Tosissaan muttei totisesti.
Avatar
Taapo
Viestit: 29
Liittynyt: 16:25:03 10.05.2012
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Taapo »

Pari kyssäriä kovemmille jätkille. Innostuin jigihommista tänä kesänä parin positiivisen reissun perusteella totaalisesti, mutta muutamaa pointtia olen tässä viime aikoina miettinyt. Ensinnäkin, siiman päässä ui usein tollaset 5-6 tuumaset lierot tai melko kapeaprofiiliset kalajigit. Mitään suuria ongelmia tartutuksessa ei ole ilmennyt, mutta kun tiputin elämäni kalan pikkuväännön jälkeen, rupesin funtsimaan olisko lisäkoukutuksesta mainittavaa hyötyä. Kolunkuntia tuntuu olevan tässäkin asiassa kaksi. Uudessa Kalastuslehdessä lisäkoukku suositeltiin asetettavaksi siten, että se roikkuu tavallaan vapaana. Jotenkin tuntuisi, että etenkin todella hitaassa uitossa koukku jäisi liiaksi jigin alle keräten shaissea tms. Mites, painatteko lisäkolmihaarasta yhden kiinni jigiin, vai annatteko roikkua sellaisenaan?

Sitten kysymys koukuista. Olen jostain syystä jumiutunut 2/0 koukkuihin olipa kyseessä sitten parikolmetuumanen kalajigi tai 6-tuumanen mato. Etenkin kuha tuntuu napsauttavan lähes poikkeuksetta päähän, ja kuuden tuuman lieroilla ei tietysti ahventa haetakkaan. Lisäksi 2/0 kita tuntuu toimivan pienemmissä kalajigeissä abborreille vallan hyvin. Silloin harvoin, kun haukea ollaan jigillä ronkittu, sama koukku on pysynyt 5- ja 6-kiloisten haukien suupielessä (ehkä tuurilla) ihan hyvin. Mutta entäs se suuri kuha sitten? Ihan mielenkiinnosta, minkäs koon koukkuja herrat käyttää ja minkälaisten jigien kanssa?
kalajorma
Viestit: 132
Liittynyt: 15:55:30 14.01.2010

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja kalajorma »

itse käytän vertikaalihommissa lisäkoukkua niin että sidon sen noin 20cm pätkään siimaa jonka solmin sitten siimalenkkiin.sitten pyörittelen siiman koukun juureen niin että se tulee lähelle jigin pyrstöä. näin kun on ns. ylimääräistä siimaa niin lisäkoukun etäisyys pyrstöstä on helppo säätää mieleisekseen jigin mallista riippumatta.ainiin kaverille tänään 8280g kössi...
Avatar
Taapo
Viestit: 29
Liittynyt: 16:25:03 10.05.2012
Paikkakunta: Tampere

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Taapo »

kalajorma kirjoitti:itse käytän vertikaalihommissa lisäkoukkua niin että sidon sen noin 20cm pätkään siimaa jonka solmin sitten siimalenkkiin.sitten pyörittelen siiman koukun juureen niin että se tulee lähelle jigin pyrstöä. näin kun on ns. ylimääräistä siimaa niin lisäkoukun etäisyys pyrstöstä on helppo säätää mieleisekseen jigin mallista riippumatta.ainiin kaverille tänään 8280g kössi...
Mites normijigauksessa, onko silloinkin sama riki käytössä? Hitto, noita teidän kaloja! :o Tääkin Kirkkojärvi-Toutonen-akselilta?
Avatar
tapio300
Viestit: 350
Liittynyt: 20:49:46 04.02.2011
Paikkakunta: Manses

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

kalajorma: Millaiselta paikalta noita isoja tulee? Penkkaa, pattia, syvyyttä? Mitään koordinaatteja en siis halua. Tuleeko samalta paikalta lainkaan pienempiä? Pistä vaikka yv jos et tänne halua vastailla.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja jänis »

Mää olen tehnyt aina just sopivan mittasen tapsin siihen kolmihaaraan mutta tuo edellä mainuttu vaikuttaa hyvältä idealta!
Kolmihaaran olen tökännyt selkäpuolelle hieman ennen sitä kalajigin kapeintakohtaa pyrstössä.
Vois kuvitella että ainakin heittohommissa tommonen irti liehuva koukku lisäisi pohjaan jäämisiä.
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja hannur »

Taapo:

Laita numeron 8 tai 6 kolmihaara lenkistä jigikoukun taakse niinpäin et yhden kolmesta haarasta saa painettua jigin runkoon kiinni. Kolmihaaran lenkkiin kannattaa leikata kutistesukanpätkä, se lukittaa lisäkoukun niin ettei se kalan vääntäessä tai muuten rykiessä irtoa jigikoukusta. Riittävän hyvin on toiminut heittojigauksessa kyseinen viritys, mulla on käytössä oranssia kutistesukkaa, se voipi toimia myös iskupisteenä. Ja mä ainakin käytän 3/0 tai 4/0 jigikoukkuja.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Voi olla että mä olen nauttinut liikaa valkoviintä eli olen jopa tavallistakin hitaampi ymmärtämään, mutta voisitko hannur laittaa kuvaa sun kutistesukkasydeemistä? Tyhmä ei tajua. :mitaviddua:
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Se lenkki Mikey se lenkki siihen päälle boilieneulalla sukka, ni saat kiristettyy ettei lisäkoukut irtoo jigikoukusta. Ite pidän lisätapsit vaikka jiginupin lenkissä lukon alla, ni ei tarvi sukkaa.
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

Ja pirkkaniksi, kutistesukan tilalla voi käyttää myös vanhaa polkupyörän sisäkuminpalasta. Ja värikoukku on myös joskus kuhalle kova sana.
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Firebalissa tota kuminpalasta tullu käytettyä ettei täky hävii,mut kai se toimii stingerillekkin..
Avatar
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies
Viestit: 791
Liittynyt: 19:31:20 24.04.2005
Paikkakunta: Viiala

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja tmu »

Eli siis samalla lailla kuin spinnereiden lisäkoukuissa?
Make my day- Teemun päivä.
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja hannur »

Löysin vanhan kuvan jostain taimenjigivirityksestä, kuva on huono, mut homma selviää.
Liitteet
29032010058c.JPG
29032010058c.JPG (25.94 KiB) Katsottu 5144 kertaa
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Mikey »

No johan selvis! Tattis ja hyvästi kaiken maailman perukesysteemit. :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Kuhan jigaus ja vertikaalikalastus

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

hannur kirjoitti:Löysin vanhan kuvan jostain taimenjigivirityksestä, kuva on huono, mut homma selviää.

Just noin, ja kuristesukan tillla voi käyttää sisuskuminpalasta. Ja jos käyttää suurempaa kalajigiä tai pitkää matojigiä voi kolmihaaran koukun alle laittaa kevlar/fluorolenkin jonka päässä on pyrstöä lähemmäs tuleva kolmihaara. Ja edelleen välillä värikoukku on kova sana.
Vastaa Viestiin