Turinaa täkyraksiuistelun tiimoilta

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Eikäkö, täähän piti olla kuolleiden kalojen hinaajien oma topikki :oops:

-jouni
diipa daapa
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Joopa. mä oon luupäitten pääluattamusmiäs :twisted:
Kuhaa ois kyllä ihan mukava raksilla koittaa, mutta nää tienoot on melko kuhavapaata aluetta. Muutama onnenkantamoinen sentään viimekesänäkin löyty. Mikkelinseutu näkyy olevan hyvää kuha aluetta.

Muuten: Hyvä keino kiertyneen siiman oikasuun jöytyy. Olen kiinnittänyt semmosen Caterine painon( se semmonen ongenkohon näköinen) siiman päähän. veneelle vauhtia viis kilsaa tunnissa, paino veteen ja vähän peukalolla hilliten rulla tyhjäksi veneen perään. paino vie rullan tyhjäksi hyvällä vauhdilla ja poistaa kierrettä kokoajan. kun rulla on tyhjä, parin minuutin roikotus ja sisäänkelaus. Kierre läks.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

munapata kirjoitti:Muuten: Hyvä keino kiertyneen siiman oikasuun jöytyy. Olen kiinnittänyt semmosen Caterine painon( se semmonen ongenkohon näköinen) siiman päähän. veneelle vauhtia viis kilsaa tunnissa, paino veteen ja vähän peukalolla hilliten rulla tyhjäksi veneen perään. paino vie rullan tyhjäksi hyvällä vauhdilla ja poistaa kierrettä kokoajan. kun rulla on tyhjä, parin minuutin roikotus ja sisäänkelaus. Kierre läks.

-munapata
Joo toimii normisykkyröihin. Jos siima on kelalta tullessa, ennen ensimmäistä siimarengasta, 5 miljuunan sykkyrällä, niin ei tehoo, ku puukko.

-jouni
diipa daapa
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Raksi virrassa

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Toimii ainakin Vaajavirrassa!

Isolla koukulla niskasta kii, parit 3haarat kupeeseen ja puntin kanssa menemään..

Tosin aika harvoissa virtapaikoissa tuo luonnollinen syötti sallittaneen.
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

munapata kirjoitti:mutteri kirjoitti: oon kokeillut, mut siihen se jäikin.


:shock: Mikäs siin mätti? Tuliko jotain käytännön vaikeuksia? Mä oon siinä mielessä onnellisessa asemassa, et oli parilla ensimmäisellä reissulla hommaa vuosia harrastannu opettaja mukana(viimevuoden vetouistelun suomenmestari) joka näytti kädestä pitäen kaikki perusjutut. Siitä oli helppo jatkaa. Mä kyllä jaan oman tietoni ja kokemukseni ihan mielelläni, jos joltain kinnostusta löytyy.

-munapata
Sillon kun kokeilin, oli hankaluuksia saaha täkykaloja. Käytin salakoita, muikut oli niin pehmeitä että hajosivat mun "pieniin kätösiin". No kaikkiaan kymmenen eri kertaa uittelin täkyrakseja, yhteensä jotain 35 tuntia, tuloksena yksi alamittainen taimen. :roll:
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Mulle nää raksit on ihan uus juttu ja olisi kiva päästä jonkun oppiin edes yhdeksi reissuksi.
Jarre
Viestit: 25
Liittynyt: 20:10:33 10.04.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jarre »

Muutama vuosi on nyt tullut rakseja hinattua. Tuli opeteltua ihan itse kantapään kautta tuo homma ja kyllähän sen oppi jo muutaman kerran jälkeen. Kalastelen Etelä-Päijänteellä pelkästään lohikaloja. Käytössä yleisimmin 8 vapaa (4kpl takila, 4kpl plaanari). Syötit salakoita, huput AS ja Minnow Teaser, muovikassillinen erimerkkisiä houkutinlevyjä. Raksikalastuksessakin on tyylejä monia ja kaikki ovat tehokkaita kun tekee suhtkoht oikein. Mikään taikatemppu se ei kuitenkaan ole.... kalat pitää silti etsiä ihan kuten ennenkin, ottisyvyydet, ottivärit, jne.
Omasta mielestäni raksikalastus on uistinkalastusta työläämpää, mutta samalla mielenkiintoisempaa ja palkitsevampaa. Tehokkuutta ei voi edes verrata; Ainakin niillä vesillä joilla itse kalastan, pesee raksi uistimet niin kirkkaasti että paluuta entiseen tuohuun ei yksinkertaisesti ole. Kukin kalastakoon kuitenkin niin miten tykkää. Harrastushan tämä on ja harrastaessa kuuluu olla hauskaa.
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Itse olen opetellut raksitouhut minäkin. Eikä sitäkään kalastus muotoa taida oppia ikinä. Aina riittää testattavaa ja opeteltavaa. Yleensä tulee vedettyä 6 vavalla. 4 täkyä pyörii pikkulevittäjien perässä, erilaisilla painotuksilla. 2 keppiä sitten takilassa tai syvääjälevyjen kanssa. Tekemistä riittää noissakin, välillä liikkaakin. Pienellä avoveneellä kun tulee uisteltua. Huppuina AS ja syötteinä yleensä oma onkimat salakat. Mukavaa touhuahan se on. Ei aina tehokkain pyytö, joskus vain muut uistimet pyytää paremmin.

Houkutin levyjen käyttöä on tarkoitus opetella jatkossa, vieläkin innokkaamin kuin edellis kesänä.
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
tkb76
Viestit: 858
Liittynyt: 20:47:32 30.10.2006
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja tkb76 »

4 kausi rakseilla aluillaan. 6 vavalla yleensä vedetään välillä 8.lla. 1 takila käytössä ja 3 pikku plaanaria puolelleen. Lohikalaa on saatu kohtuudella ja kuha on hulluna rakseihin. Keskikoko tosiaan kasvanut kuhan uistelussa. Ei juuri alle 50cm kuhaa ole raksilla tullut.

Vaappua ja peltiä tulee vielä välillä käytettyä, mutta ei juurikaan.

Tulevana kautena on kokeilussa itsemaalattuja huppuja. Eihän kaupasta saa valmiina mitään hyvää ja toimivaa :D
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Jou40 kirjoitti:
perza kirjoitti:5kg hauki takilasta 6 jalkaa, tinttipllillä!
:lol: röpesin
Menit sitte raiskaamaan Tanttupeltien valion :shock: Kait heitit pellin pitkänaaman perään, ettei samaa vahinkoa uudelleen kävis :?:

-jouni
Noo ite käytän noita tinttejä hauen ja kuha uistelussa! Toimii kuin tauti...varsinkin tuo normi järväri ja tyynemalli, isommalle hauelle sitten tintti mag.
Pikku järväriä sitten kirjolohen pilkinnässä! Kannattaa tota muuten koittaa jos joku kirjolohia pilkkii!
Muutamia peltejä pakista löytyy...
:shock:
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Puumalan seudulla vannotaan Tinttipeltien nimeen kuhanuistelussa :?
Vähän oudolta se kuullosti, kun niitä yleensä vaapuilla ja erilaisilla painouistimilla on tottunut saamaan. Tosin en ole puumalassa kalastelevista kenenkään kuullut raksilla kuhia tosissaan koittaneenkaan.
Suunniteltiin uistelukaverin kanssa, että ruvettais onkimaan itse syöttisalakoita. Mahtaako porukoilla olla kokemuksia moisesta touhusta?Millä pyydätte? Jos pakastatte varastoon, minkälaisilla systeemeillä? Onko joku kokeillut lämpimien vesien aikaan syöttien keston parantamista "marinoimalla"?
Tossa muutama kysymys, joista ois mukava vaihtaa ajatuksia.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

munapata kirjoitti:Suunniteltiin uistelukaverin kanssa, että ruvettais onkimaan itse syöttisalakoita. Mahtaako porukoilla olla kokemuksia moisesta touhusta?Millä pyydätte? Jos pakastatte varastoon, minkälaisilla systeemeillä? Onko joku kokeillut lämpimien vesien aikaan syöttien keston parantamista "marinoimalla"?
Tossa muutama kysymys, joista ois mukava vaihtaa ajatuksia.

-munapata
Mie oon ihan tavan pintaongella onkinut salakoita alkukesästä. Ainoo vaan että paikasta josta salakoita olen onkinut, ei kyseisii fisui ole kovin pitkän aikaa, eli sesonki on lyhyt. Olen ihan pakastanut pussissa. Liekö sit oikee metodi mut oon pärjännyt noin. Nyt tulevan kesänä olis tarkotus kokeilla uudemman kerran tuota täykyraksiuistelua.
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Kokemusta on. Tyyni ja nätti kesäilta, niin salakat nousee parveksi pintaa. Sinne on helppo suunnata onkivavan kanssa. Pieni koukku ja koho sekä ohut siima. Koukkuun teko surviaisen pätkä syötiksi. Jo on kumma jos ei salakkaa tule. Mukana olen pitänyt ämpäriä jossa on jääkylmää vettä sekä reilusti jäitä seassa. Elävä salakka suoraan ämpäriin jäitten sekaan. Salakat olen säilönyt siten, että olen laittanut kymmenkunta salakkaa minigrip pussiin. Nätisti toisista erilleen sekä suoraksi. Sitten eikun pakastimeen ja odottelemaan tositoimiin päsyä...
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
tkb76
Viestit: 858
Liittynyt: 20:47:32 30.10.2006
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja tkb76 »

munapata kirjoitti: Suunniteltiin uistelukaverin kanssa, että ruvettais onkimaan itse syöttisalakoita. Mahtaako porukoilla olla kokemuksia moisesta touhusta?Millä pyydätte? Jos pakastatte varastoon, minkälaisilla systeemeillä? Onko joku kokeillut lämpimien vesien aikaan syöttien keston parantamista "marinoimalla"?
Tossa muutama kysymys, joista ois mukava vaihtaa ajatuksia.

-munapata
Onkimalla saa parhaat kunnoltaan. Koukun koko muistaakseni itsellä 20-22 ja syöttinä pieni valkoinen pala kaupan kumimatoja. Kohon oltava todella suippo malliltaan ja painoitettava silleen, että juuri erotat kohon pinnan rajassa. Ei saa olla kohosta vastusta salakalle kun vetää koukkua.
Mielenkiintoista hommaa. Itse hieman laiskana tulee pyydeltyä täkyverkolla.

Salakat suoraan jääkylmään veteen. Lämpöisestä otettu salakka kun laitetaan jääkylmään veteen niin ei elä siellä kauaa ja säilyy matkan kotiin hyvänä. Kotona saman tien ollaan pakastettu ne silleen, että 8kpl vakuumiin ja heti pakkaseen. Jotkut kaiketi suolaakin salakat ennen pakastamista.

Marinoimisella jos tarkoittanet suolausta niin ollaan sulatettu salakat melko raa´assa suolaliuoksessa. Salakasta tulee napakampi suolaamalla. Ilman suolaakin ollaan sulatettu ja ottiin ei olla huomattu onko parempi suolalla vai ilman. Pro ukot kehuu, että suolan oltava merisuolaa. Jodipitoinen ei käy. Ei olla testattu itse vaan uskottu kuultua. Toiset laittavat marinadiin vielä maitojauhetta ja jopa olikohan se nyt sitten silakkamurskaa.

Toivottavasti oli jotain pohjaa salakan onkimiseen, säilömiseen ja sulattamiseen.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

munapata kirjoitti:Puumalan seudulla vannotaan Tinttipeltien nimeen kuhanuistelussa :?
Vähän oudolta se kuullosti, kun niitä yleensä vaapuilla ja erilaisilla painouistimilla on tottunut saamaan. Tosin en ole puumalassa kalastelevista kenenkään kuullut raksilla kuhia tosissaan koittaneenkaan.
Suunniteltiin uistelukaverin kanssa, että ruvettais onkimaan itse syöttisalakoita. Mahtaako porukoilla olla kokemuksia moisesta touhusta?Millä pyydätte? Jos pakastatte varastoon, minkälaisilla systeemeillä? Onko joku kokeillut lämpimien vesien aikaan syöttien keston parantamista "marinoimalla"?
Tossa muutama kysymys, joista ois mukava vaihtaa ajatuksia.

-munapata
Munis, miulla ja kaimalla saattas olla pari salkkipaikkaa tiedossa. Kaima jopa perehtynyt mäskäämisen jaloon taitoon. Sillä on muuten vissiin vieläkin pakasteessa salkkeja joita miuta varten onki.

-jouni
diipa daapa
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Kiitokset informaatiosta :D Hyvää vinkkiä rapsahti roppakaupalla. Täytyy polkasta homma alulle heti kun pintavedet rupee keväällä lämpenemään. Maistuuhan se nyt itteongitulla salakalla saatu lohi tai taimen paljon paremmalta :wink:

-munapata

Ps. vai mitä Jouni :roll:
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
ArtoL
Kansikuvatyttö
Viestit: 1837
Liittynyt: 22:25:42 21.04.2005
Paikkakunta: Heinävesi

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

munapata kirjoitti: Maistuuhan se nyt itteongitulla salakalla saatu lohi tai taimen paljon paremmalta :wink:
Huomattavasti paremmalle :juunääs:
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

munapata kirjoitti:Kiitokset informaatiosta :D Hyvää vinkkiä rapsahti roppakaupalla. Täytyy polkasta homma alulle heti kun pintavedet rupee keväällä lämpenemään. Maistuuhan se nyt itteongitulla salakalla saatu lohi tai taimen paljon paremmalta :wink:

-munapata

Ps. vai mitä Jouni :roll:
Eikös se kannattas kokeilla savusalkkia, kylmäsavusalkkia, tönkkösuolattuasalkkia...Muikkua ei ehkä niinkään, miulla ainakin menis täkykalat omaan persiiseen... :?

-jouni
diipa daapa
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Sie ootki semmone herkkuperse olen daivaassa

röpesin -munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

munapata kirjoitti:Sie ootki semmone herkkuperse olen daivaassa

röpesin -munapata
Joo, tosta muuten jäi Ruattissa suurillajärvillä, Vättern ja Vänern, raksiheebojen keskuudessa nykyään kovassa huudossa oleva perinteinen hapansalakka!!!

-jouni
diipa daapa
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Keväällä viimesillä jäillä kylmästä vedestä pilkillä salakoita! On hyvä laatuisia kun ovat kylmästä vedestä tai näin ainkain huomasin viime keväänä/alku kesästä. Ongin pilkillä n. 50 salakkaa ja olivat sulatettuina ihan erilaisia kun kesällä lämpimällä ongitut!
Alku kesästä tulee ongittua se n. 200kpl ja siten kun ne loppuu nini ongitaan taas uusi 200kpl satsi.
tohon 200kpl onkimiseen menee se tunti, no teitysti olutta juodessa vähän enemmänkin. Mutta mihinkäs sitä kiirettä kesällä olisi. Onkii vaikka koko illan niitä salakoita, ainut vaan on se säilyvyys. pitäsi heti saada kylmään.
Koitin kerran oma pauloittamaa täky verkkoa tuolla missä tulee kesäisin ongittua ja annoin verkon olla pari minuuttia ja nostin ylös. Tämän jälkeen ei tarvinnut enää onkia! Ja huomasin samalla että saa nämät salakat näköjään vähän nopeamminkin! :lol:
Tintti järväri toimii kuhalle eteenkin keväällä, kyyvedellä tuli voitettua yks kilpailu tintti peltien ansiosta. Etenkin tompakki+violetti teippi olut tosi hyvä kuhapelti. Vaikka ei tuosta tintti järväristä ihan heti uskoisi että on mikään kuha magneetti. kun uintikin on melko voimakasta.
:D 8) :lol:
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Valve
Mr. Warma
Viestit: 667
Liittynyt: 18:44:20 21.06.2006
Paikkakunta: Sulkava

Viesti Kirjoittaja Valve »

Saahan noita salakoista alkukesästä tiheällä verkolla. Verkot vain rannan lähelle ja pari tuntia vedessä niin johan alkaa olemaan salakkaa... :wink:
mutteri
Keskisuuri keilapallonkaatajastrumffi
Viestit: 2518
Liittynyt: 23:47:52 15.11.2005

Viesti Kirjoittaja mutteri »

Valve kirjoitti:Saahan noita salakoista alkukesästä tiheällä verkolla. Verkot vain rannan lähelle ja pari tuntia vedessä niin johan alkaa olemaan salakkaa... :wink:
Paitti et tarttee verkkoluvat, jollei omista vesialuetta jonne on oikeus verkot laittaa pyyntiin.
Avatar
Jöössi
Nami nami
Viestit: 843
Liittynyt: 21:42:40 21.04.2005
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Jöössi »

Ja ne salakat kannattaa onkia heti kun vaan alkaa ottamaan sillä kun alkukesä koittaa niin alkaa oleen kutuaika lähellä ja salakat on sellaisia roikkomahoja.

Sellaiset sutjakat salakat kestää paremmin ja on helpompi saada uimaan.

Toinen vaihtoehto on sitten syksymmällä kun kutu on ohi ja kala alkaa oleen taas sutjakassa kunnossa.

Paikkoina on ainakin täällä toiminut erilaiset sillanpielet ja laiturit.
Aina kannattaa yrittää, joskus voi saadakin!
Avatar
FisherMan
Haukimies
Viestit: 400
Liittynyt: 17:02:10 09.12.2006
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja FisherMan »

Minä käytän täkykalana särkeä tai jotain noita silakoita...

Onko kukaan muuten koittanu käyttää ahventa täkykalana????
Tässä kohti kuulus vissiin olla allekirjoitus.
Vastaa Viestiin