Vehkeet pikkujärvelle

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
spiido
Viestit: 60
Liittynyt: 21:38:16 31.08.2006

Vehkeet pikkujärvelle

Viesti Kirjoittaja spiido »

Välineläppää...pahoittelen heti alkuun.

Multa löytyy ihan UL vehkeet ja sitten sellaset raskaahkot haukivehkeet merelle. Nyt tulee käytyä pienellä järvellä ja haluaisi pikkasen uuällää rankemman setin ja keppikin voisi olla hiukan pidempi kuin 150cm, mutta silti hauska kalastaa (ehkä joku 5-25g?). Järvestä nousee haukea, ahventa ja kuulema kuhaa, ja tietty särkeä.

Eli hakusessa olisi vapa. Sekä sopivia uistimia tollaseen. Käsittääkseni 15cm nilsut ei ole parhaita haukivehkeitä tollaseen.. Peruslippoja multa löytyy, mutta vaaput ja lusikat on aika lailla ison tuntuisia tuonne. Ja mun UL uistimet on sitten taas enemmän jokiuistimia, leechiä, pikkupikkupintavaappua tms. Jaksaisko joku vinkata hyvää vapaa ja uistinta. Järvellä kun ei ole pahemmin tullut heiteltyä kuin mato-onkea.
honkiz
Heikkohermoinen nypyttäjä
Viestit: 421
Liittynyt: 15:21:56 12.01.2007

Viesti Kirjoittaja honkiz »

omalla kokemuksella, jos lusikat on ison tuntuisi niin ne on sopivia. iso proffa ja vähän pienenmpi räsänen on passeleita.

itse sain isolla proffalla saman kokoisen hauen ja oli purrut koukut pästä läpi, raivolla käynyt itsensä kokoisen proffaan kimppuun.

E. niin sa siitä vavasta, riippuu nyt noista viehepainoista ja ihan siitä mistä tykkää mutta itse ainakin tykkään tuollaisella 255 pitkällä pike speciaalilla(15-75g) viskoa, se on kiva kun saa lentämään kunnolla.
spiido
Viestit: 60
Liittynyt: 21:38:16 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja spiido »

Jepjep. Painoille öbaut 5-25g voisi toi vapa olla. Eikä sen uistimen tartte lentää tajuttoman kauas, kun on venho. Se on kato oltava tunnokas vapa, kun en kuitenkaan saa mitään isoa ja pikkuaffenatkin tuntuu kevyellä vehkeellä hurjalta taistelulta.

Oon tullut siihen tulokseen, että mun jykevämpi haukivapa on aika tylsä kalastaa. Eihän siinä alle 2kg kalat juuri edes tunnu. "Jaha, kala kiinni, hinataan veneeseen..."
afusaffen
Viestit: 64
Liittynyt: 21:05:01 15.01.2007
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja afusaffen »

shitmanon nexave-ax 180cm on itsellä käytössä "UL"-vapana ja sillä on kiva taistella pienempien kalojen kanssa. Ja kyllä sillä just ja just parikilosen taimenenkin pikkukoskesta rantauttaa.
spiido
Viestit: 60
Liittynyt: 21:38:16 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja spiido »

Näyttäisi olevan kolmea mallia tuota sun Nexavea. Siis eri painosille. Mikä sulla on? Lentääkö sun vehkeellä 20g vieheet? Mulla siis on 150cm UL vapa, jolle 10 grammaset alkaa olla liikaa. Ei vissiin liian kallis ole toi Nexave?
afusaffen
Viestit: 64
Liittynyt: 21:05:01 15.01.2007
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja afusaffen »

spiido kirjoitti:Näyttäisi olevan kolmea mallia tuota sun Nexavea. Siis eri painosille. Mikä sulla on? Lentääkö sun vehkeellä 20g vieheet? Mulla siis on 150cm UL vapa, jolle 10 grammaset alkaa olla liikaa. Ei vissiin liian kallis ole toi Nexave?
3-12g on suositus. en ole kokeillut kuin räsäsen seiskaa suurimmillaan, se lentää!
Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Berkley Phazer M1 tai jykevämpänä M2,
jos keveyttä ja tunnokkuutta haluaa piiskaansa halbaan hintaan.
Kelan kiinnike vois olla mukavampi käteen, mutta aihio on OK.

Pelkästään hakille:
Ite haspeloin lammilla hakkia Walley Spessulla,
koska vapaan saa ladattua hurjasti voimaa 20-25g viehepainolla.

Edit. Unohda M1 - en lukenut tuota alkua. :oops:
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
spiido
Viestit: 60
Liittynyt: 21:38:16 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja spiido »

cheers! osaatko vinkata mistä tota phazeria kannattaa etsiä eteläisestä suomesta?
Avatar
Dilnen
oikeesti ihan mukava norsunvittukärpänen
Viestit: 2067
Liittynyt: 02:53:27 10.04.2006
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja Dilnen »

Eteläinen Suomi - verrattain laajahko käsite :lol:

Sanavalinnasta päätellen asut ehkäpä eräitten kehäteiden aurinkoisemmalla puolella.
Vantaan HK tavaraladossa vois olla ja hinta tsykologisesti 39 tai 49.
Keino ei oo konsti eikä mikään, kun sen tietää.
spiido
Viestit: 60
Liittynyt: 21:38:16 31.08.2006

Viesti Kirjoittaja spiido »

etelä-suomi = kehäIII:n sisäpuoli tai lähialue. heh

emmää löytäny feiseriä. mukaan tuli kuitenkin 6 jalkanen shakespeare ambidex titanium 5-20g (35e). tuntuu aika jämäkältä.

ja nyt saa sanoa, että paskan ostit...

(ja mikä siinä on ettei voi vain ostaa vapaa vaan mukaan tulee liuta uistimia. aina.)
Vision 17
Hamekentän sentteri
Viestit: 3778
Liittynyt: 16:40:31 17.02.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

afusaffen kirjoitti:shitmanon nexave-ax 180cm on itsellä käytössä "UL"-vapana ja sillä on kiva taistella pienempien kalojen kanssa. Ja kyllä sillä just ja just parikilosen taimenenkin pikkukoskesta rantauttaa.
Oon ite saanu nexaven 140 ul vavalla 2,7kg taimenen ylös asti! että kyllä tolla sun vavalla vetää pari kilosen heleosti ylös...
Yk_
Viestit: 41
Liittynyt: 04:21:57 01.09.2006
Paikkakunta: KUOPIO

Viesti Kirjoittaja Yk_ »

Itsellä kans toi nexaven lyhin malli ja 3,2 kg taimen ja 9 kg hauki suurimmat
mitä sillä on ylös saatu.vaatii kyllä lähinnä hyvän jarrun kelassa ja malttia,ja
tietysti tuuria ettei kala köytä itseään mihinkään kiinni.tänään tuli ostettua
shakespearin 180 cm ambidex titanium jigivavaksi.tuntu ainakin mun käteen
sopivalta eikä ollu pahan hintainen(49 e.)
afusaffen
Viestit: 64
Liittynyt: 21:05:01 15.01.2007
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja afusaffen »

Vision 17 kirjoitti:
afusaffen kirjoitti:shitmanon nexave-ax 180cm on itsellä käytössä "UL"-vapana ja sillä on kiva taistella pienempien kalojen kanssa. Ja kyllä sillä just ja just parikilosen taimenenkin pikkukoskesta rantauttaa.
Oon ite saanu nexaven 140 ul vavalla 2,7kg taimenen ylös asti! että kyllä tolla sun vavalla vetää pari kilosen heleosti ylös...
Joo, varmasti vetää isommankin _istarin_ lammesta. Mutta villimpi kovasta koskesta voi jo pistää homman eri vaikeusasteelle. :shock:
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vehkeet pikkujärvelle

Viesti Kirjoittaja pikeye »

spiido kirjoitti:Välineläppää...pahoittelen heti alkuun.

Multa löytyy ihan UL vehkeet ja sitten sellaset raskaahkot haukivehkeet merelle. Nyt tulee käytyä pienellä järvellä ja haluaisi pikkasen uuällää rankemman setin ja keppikin voisi olla hiukan pidempi kuin 150cm, mutta silti hauska kalastaa (ehkä joku 5-25g?). Järvestä nousee haukea, ahventa ja kuulema kuhaa, ja tietty särkeä.
Miten olisi Shimano BeastMaster AX 210ML? Kepillä on pituutta 210 cm ja viehesuositus 5–20 grammaa. Omassa käytössäni (kevyehköä hauenkalastusta sisävesillä) on ollut tuosta vavasta pykälää raskaampi 210 cm / 10 – 30 grammaa -versio nyt toista kautta. Mielestäni kaikin puolin oikein mukava vapa: tunnokas, kevyt ja kohtuullisen pitkäheittoinenkin. Tuon 5 – 20 gramman version paino on grammalleen sama, 148 g.

Sain vavan Normarkilta ilmaiseksi katkenneen Nexaven tilalle, joten BeastMastereiden hinnoista minulla ei ole tämänhetkistä tarkkaa tietoa. Käsittääkseni ne ovat kuitenkin Nexaveita hieman kalliimpia, joten hinta pyörinee jossain 80 - 100 euron nurkilla?

Tuolle vavalle voisi hommata kaveriksi avokelan kooltaan 1500 – 2000 -luokkaa.

http://www.normark.fi/index.php?page=12&cid=274&pid=475

*Haukivieheiden valintaan ja käyttöön liittyvistä jutuista löytyy esim. artikkelitoisen kalastusportaalin puolelta.
Viimeksi muokannut pikeye, 06:09:05 14.01.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Timky
Viestit: 442
Liittynyt: 21:41:00 02.05.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Timky »

BeastMasteria voin suositella. Minulla on ollut tuo 10-30g versio jo muutaman kauden juuri tuommoisen mukavan kevyehkönä pikku järvi vapana. Enpä juuri moitittavaa löydä, mutta onhan vapa toki suht. hinnakas.

Vavan alla hyrrää 2500 kokoinen Shimano Sidestab, ja olen ollut siihenkin tyytyväinen. Tuohon 10-30gramman vapaan sopii mielestäni kakspual tonninen kela hyvin. Jos ostat 5-20gramman vavan, niin siihen voi ostaa vähän pienemmän kelan, kuten Kaivo suositteli (1500-2000).
Jesukki
Viestit: 56
Liittynyt: 00:30:24 25.06.2007

Viesti Kirjoittaja Jesukki »

Itellä on tämmönen Techniumin DF? menikö oikein mutta oli aika halpa (50€) ja erittäin hyvä alle viiskiloisille haugille. väsyttelin tällä myös 7.90 kg hauen ja siinä alkoi jo vähän voima vavasta loppua. Pituus 210 cm ja paino suositus 10-30 g tai jotain mut hyvin lentää viel 40g uistimet.
huug0
Viestit: 8
Liittynyt: 19:19:41 25.07.2007
Paikkakunta: luvia

shimano setti.

Viesti Kirjoittaja huug0 »

shimanon valmiit setit on laadultaan ihan huippu luokkaa, eikä hintakaan hirvitä(noin:30,50€) mukana 3 vuoden takuu
viehe suositus oli muistaakseni toisessa 10-25g ja toisessa 15-30g
pituus oli 180 ja 240cm
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja atho »

Osta vaikka Shakespeare Ambidex Titanium 6 jalkaisena ja kelaksi joku siihen sopiva avokela. Noilla heittelee hyvin keskikoon perusvieheitä eli lusikoita, lippoja, vaappuja ja jigejä. Vapa on tunnokas ja halpa ja sillä väsyttää kookkaammankin kalan :roll:
Vastaa Viestiin