LV1 asiaa

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Sepalus
Viestit: 385
Liittynyt: 18:20:00 10.04.2006
Paikkakunta: 01120

Viesti Kirjoittaja Sepalus »

Minulla sellainen epäilys että maalipinta on ollut liian "sileä" ja lakka ei ole saanut tartuntaa. Joskus joutuu vetään tosi paksusti maalia ja monia kerroksia että pohjalakan karhenettu pinta on tullut täyteen. Maalipinnan karhennus vois olla lääke tähän. Mulla käytössä Debeerin maalit..
Kyllä Ahti muistaa!
Jartsu
Viestit: 12
Liittynyt: 01:44:54 29.02.2008
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Eikka_ kirjoitti: Mistäs muuten kannattaisi jyväskylässä etsiä ns."patenttikorki" purkkeja?
Seppälän kirppikseltä on nuita ainaskin löytynyt. Tietty valikoima vaihtelee viikoittain. Löytötexissä/Jyskän Varastovalinnassa oon noita hypistellyt kanssa. Varmaan akselillä Prisma-Cittari-Minimani löytyy myös.

Itte olen käytellyt viimeaikoina sellaisia tavan pitkiä & kapeita hillopurkkeja (normaali kierrekansi) ja laittanut muovikelmua väliin. Hyvin on pysynyt notkeana. Tarttee vaan pitää purkki mahd. täytenä (ilmaa vähän), tehdä kastot ripeästi ja vältää purkin turhaa heiluttelua. Pimeä, kuiva ja viileähkö säilytyspaikka ei ole pahasta. Orkkispurkin kierteet kun vielä puhastaa täytön jälkeen, niin ei sekään jämähdä kiinni. Ja kelmua sinnekin väliin... :p

LV1:tä viimeksi olen bongannut Tourutornissa.
Eikka_
Viestit: 301
Liittynyt: 17:00:49 27.09.2007
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja Eikka_ »

Tourutornissa oli juu viimeviikolla iso nippu lv:tä mjuu.
Jos tänään taistelis sen purkin auki ja vaihtais johonkin kierrekorkilliseen purkkiin :roll:
Avatar
Rav3
Viestit: 295
Liittynyt: 14:38:42 30.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rav3 »

mä en ymmärrä tuota taistelua? kierrekorkki auki,siihen sulkupeltiin mattopuukolla reikä. Kaada pelti purkista dippaus purkkiin täydennys, KUIVAA kierteet paperilla. seuraavalla kerralla LV-1 purkin korkki aukeaa ilman mitään ongelmia...
Pandafolio vaappuja ei kannata enää sitten kysellä. Kaikki loput jäävät omaan käyttöön..prkl..
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Pakko kysyä että miten älveellä saa lakatua niin ettei pintaan muodostu kuivuttuaan ilmakuplia?
Testasin taas pitkästä aikaa puoltoista vuotta vanhaa älvee ykköstä(avaamaton purkki) ja kas kummaa kuivuttuaan pinnassa olikin enemmän ja vähemmän ilmakuplia. Lakatessa niitä ei ollut, mutta kun lakka kuivui niin kyllä löytyy kuplaa.
Lakkasin n. tunnin välein 5 kastoa. Pohjat oli cabia. Tää oli kyllä viimenen LV-1 kokeilu eli sinänsä ole hyötyä vaikka syyn sais selvillekkin. P
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Rav3
Viestit: 295
Liittynyt: 14:38:42 30.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rav3 »

mulla ei ole ikinä ollut lv-1 kanssa mitään kuplimis ongelmia?ja joskus oon vedellyt ristiin rastiin cabin valkoista ,kirkasta hardia/regularia ja lv-1. Ettei se kupliminen vaan johtus cabin maaleista?
Pandafolio vaappuja ei kannata enää sitten kysellä. Kaikki loput jäävät omaan käyttöön..prkl..
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Rav3 kirjoitti:mulla ei ole ikinä ollut lv-1 kanssa mitään kuplimis ongelmia?ja joskus oon vedellyt ristiin rastiin cabin valkoista ,kirkasta hardia/regularia ja lv-1. Ettei se kupliminen vaan johtus cabin maaleista?
On kyllä käyny mielessä, muttakun aikasemmin ihan ekoilla kerroilla kun lakkailin älveellä niin ei ollut mitään ogelmia ja tuli tosi hyvä pinta.

E: vastataan vielä tähän että kyllä on kuplia tullut ihan kaupasta tuoreeltaankin ostetusta lakasta. Kyseinen pönttö vielä tiltattiin k-raudan toimesta.
Viimeksi muokannut perza, 15:55:52 19.02.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
gdlp
Viestit: 515
Liittynyt: 21:51:06 23.08.2007
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja gdlp »

perza kirjoitti:Pakko kysyä että miten älveellä saa lakatua niin ettei pintaan muodostu kuivuttuaan ilmakuplia?
Testasin taas pitkästä aikaa puoltoista vuotta vanhaa älvee ykköstä(avaamaton purkki) ja kas kummaa kuivuttuaan pinnassa olikin enemmän ja vähemmän ilmakuplia. Lakatessa niitä ei ollut, mutta kun lakka kuivui niin kyllä löytyy kuplaa.
Lakkasin n. tunnin välein 5 kastoa. Pohjat oli cabia. Tää oli kyllä viimenen LV-1 kokeilu eli sinänsä ole hyötyä vaikka syyn sais selvillekkin. P
Itellä tuli just toi sama kans vastaan kun käytin vanhaa lv:tä, joka kuitenkin oli vielä paksuuntumatonta. Sitten vaihdoin tuoreeseen purkkiin niin ongelmat hävis...
"Leuka rintaan ja kohti uusia vastoinkäymisiä!"
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

perza kirjoitti:Pakko kysyä että miten älveellä saa lakatua niin ettei pintaan muodostu kuivuttuaan ilmakuplia?
Testasin taas pitkästä aikaa puoltoista vuotta vanhaa älvee ykköstä(avaamaton purkki) ja kas kummaa kuivuttuaan pinnassa olikin enemmän ja vähemmän ilmakuplia. Lakatessa niitä ei ollut, mutta kun lakka kuivui niin kyllä löytyy kuplaa.
Lakkasin n. tunnin välein 5 kastoa. Pohjat oli cabia. Tää oli kyllä viimenen LV-1 kokeilu eli sinänsä ole hyötyä vaikka syyn sais selvillekkin. P
Väittäisin että liian nopea lakkaustahti. Kasta 4 - 8 tunnin välein, niin ongelma saattaa poistua.
Lisäksi LV jämähtää aika äkkiä, jos vaapun pinnasta valuu osittain kovettunutta lakkaa dippauspurkkiin.
Minä kastan seuraavan kerran, kun edellinen kerros on niin kuiva, että pinta tuntuu nihkeältä, mutta sormi ei tartu enää kiinni.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
Rav3
Viestit: 295
Liittynyt: 14:38:42 30.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rav3 »

mä olen syntynyt varmaan onnellisten tähtien alla kun en ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt :roll:
Pandafolio vaappuja ei kannata enää sitten kysellä. Kaikki loput jäävät omaan käyttöön..prkl..
Avatar
jarno75
Great Balls Of Fire
Viestit: 873
Liittynyt: 10:19:18 05.01.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno75 »

Rav3 kirjoitti:mä olen syntynyt varmaan onnellisten tähtien alla kun en ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt :roll:
sama täällä ei ikinä ole ollut mitään ongelmia lv:n kanssa ja kuitenkin sillä noin 200-250??? vaappua tehnyt. mitä nyt joskus jotain pieniä valumia tiettyjen värien kanssa mutta ei mitään kupla ongelmia ole ollut ikinä. lakkaus kertojen välillä on aina ollut noin 1 vuorokausi / puolikin vuorokautta. antakaa sen kuivua kunnolla ennenkuin laitatte uutta pintaan. kuplat johtuvat meikäläisen mielestä liian jäykästä lakasta. korjatkaa jos olen väärässä. ps: hiljaa hyvää tulee kiirehtimällä ei tule kuin kus...... kakaroita
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

jarno75 kirjoitti:
Rav3 kirjoitti:mä olen syntynyt varmaan onnellisten tähtien alla kun en ole tuollaisiin ongelmiin törmännyt :roll:
sama täällä ei ikinä ole ollut mitään ongelmia lv:n kanssa ja kuitenkin sillä noin 200-250??? vaappua tehnyt. mitä nyt joskus jotain pieniä valumia tiettyjen värien kanssa mutta ei mitään kupla ongelmia ole ollut ikinä. lakkaus kertojen välillä on aina ollut noin 1 vuorokausi / puolikin vuorokautta. antakaa sen kuivua kunnolla ennenkuin laitatte uutta pintaan. kuplat johtuvat meikäläisen mielestä liian jäykästä lakasta. korjatkaa jos olen väärässä. ps: hiljaa hyvää tulee kiirehtimällä ei tule kuin kus...... kakaroita
1 vuorokausi... :shock:

ite silloin aikoinaan kun sain älveellä onnistumaan lakkaukset hyvin tein muutaman vaapun niin että lakkasin useamman tunnin välein. En nyt muista tarkalleen tunteja, mutta niin kuitenkin että parin päivän aikana oli lakkaukset tehty. No kuinka ollakkaan ekan kalan(hauki) jälkeen lakka lähti hilseinä pois vaapun pinnasta, tai jäi siihen maalin päälle kerros joka oli varmaankin eka kerros. Eli lakka oli jo liian kuivaa kun päälle lakkasin uudestaan. Aikaa tosiaan oli paljon vähemmän kuin vuorokausi lakkausten välissä.

En ymmärrä, välillä tuntuu että ei puhuta edes samasta lakasta...

Niin siis se viimeeksi käyttämäni älvee oli tarkalleen ostettu puolitoista vuotta sitten k-raudasta(sinne tilattiin minun pyynnöstä sitä). Ostin kaksi purkkia joista toisen laitoin jemmaan ja nyt sitten avasin sen. Eli ei kai pitäis mennä mikskään, kun ei ole avattu?
lakka oli ihan niin ohutta kun tuoreeltaankin. Lakan laitoin lasipurkkiin jossa edellinenkin älvee säilyi puolitoista vuotta. Joku hillopurkkihan tuo on. Dippasin tunnin välein niinkun aikasemminkin olin tehnyt ja hyvin onnistunut.
Jerkkejä tuolla ajattelin lakkilla ja kerran vielä kokeilen, jos ei onnistu niin kiroan koko lakan prkl...
Se on vaan cabilla lakatut jerkit melko kovilla haukien hamapaissa ja Nitroon en enää koske vaappujen ja jerkkien osalta.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Rav3
Viestit: 295
Liittynyt: 14:38:42 30.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rav3 »

mä lakkaan n.45 min välein lv-1:sellä, muutaman kerran ja sitten useamman tunnin väli ja taas muutaman kerran sama setti. Kesä vasta näyttää miten tuon kestävyyden laita sitten on.
Yhtä pilalle mennyttä runkoa rouhin eri työkaluilla eikä ainakaan sen lakkapinta kovin heikolta vaikuttanut.
Pandafolio vaappuja ei kannata enää sitten kysellä. Kaikki loput jäävät omaan käyttöön..prkl..
Avatar
Anár
Viestit: 922
Liittynyt: 12:25:38 02.03.2006

Viesti Kirjoittaja Anár »

Ite kastelen n. tunnin välein, eli tahmeaan pintaan. Joskus jopa 20 min. Mulla tosin vaaput kuivuu patterin vieressä eli lämmintä on. Kasto sellainen aika hätäinen tapahtuma, eli mitään hidastettua siinä hommassa ei ole.

Tahmealla pinnalla tarkoitan sitä että kun nappaan vaapusta kiinni, lakkaan jää sormenjälkikuvio. Jos annan lakan kuivua kunnolla, vaikkapa sen vuorokauden, seuraavan lakkakerroksen saa ottaa pois niin kuin pottua kuorisi.

Ei ole ikinä kuplinut taikka muutenkaan kiukutellut jos pohjat on kunnossa (pohjat nykyään tehään Paven nitrolla eli kunnossa on). Mulla paikallisen maalikaupan kanssa diili eli saan aina tuoretta lakkaa. Tilaavat sitä pyynnöstä. Purkki kestää minun tekotahdilla vajaa vuoden eli onhan ne viimeiset desit aika vanhaa ja sakeaa tavaraa. Säilytys aina täydessä astiassa eli kun otan dippiastiaan, loput laitan sellaiseen purkkiin että tukee täyteen. Säilytyspurkin korkin välissä ohut pakastepussi ja purkki ylösalasin hyllylle.
Lähetäämpä kattomaan mikä unohtu kotia
Avatar
Kaalihäkki
Pelle Peloton
Viestit: 350
Liittynyt: 10:32:47 30.05.2006
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Kaalihäkki »

Saisikohan lv:n kestoikää purkissa pidennettyä jos liimaisi purkin kannen sisäpuolelle sitä silica geeliä vai mitä se oli mitä tulee uusien vaatteiden taskuissa mukana joskus, imisi kaiken kosteuden purkista :?:
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.
Avatar
Keino
Viestit: 48
Liittynyt: 11:26:56 24.07.2008

Viesti Kirjoittaja Keino »

Kaalihäkki kirjoitti:Saisikohan lv:n kestoikää purkissa pidennettyä jos liimaisi purkin kannen sisäpuolelle sitä silica geeliä vai mitä se oli mitä tulee uusien vaatteiden taskuissa mukana joskus, imisi kaiken kosteuden purkista :?:
Mun käsittääkseni se on se purkkiin jäävä ilma, joka lakan kovettaa/pilaa, ei niinkään kosteus...
Avatar
Kaalihäkki
Pelle Peloton
Viestit: 350
Liittynyt: 10:32:47 30.05.2006
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Kaalihäkki »

Keino kirjoitti:Mun käsittääkseni se on se purkkiin jäävä ilma, joka lakan kovettaa/pilaa, ei niinkään kosteus...
Eikös lv-1 ole nimenomaan kosteuskuivuva lakka eli mitä vähemmän ilmassa on kosteutta niin sitä hitaammin kuivuu.
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.
Avatar
Keino
Viestit: 48
Liittynyt: 11:26:56 24.07.2008

Viesti Kirjoittaja Keino »

Kaalihäkki kirjoitti:
Keino kirjoitti:Mun käsittääkseni se on se purkkiin jäävä ilma, joka lakan kovettaa/pilaa, ei niinkään kosteus...
Eikös lv-1 ole nimenomaan kosteuskuivuva lakka eli mitä vähemmän ilmassa on kosteutta niin sitä hitaammin kuivuu.
On kosteuskuivuva, mutta itselläni on ehdottomasti parhaiten säilynyt kun pitää purkit täpötäynnä ja ilmatiiviinä. En ole parempaa keinoa vielä keksinyt. Mietin vaan, että nyt jos sinne kanteen alkaa teippailee tai liimailee geelipusseja niin purkkia ei saa ihan täyteen. Ei varmaan kuitenkaan ole tarkoitus niitä pusseja sitten lakassa uitella =) Mikäli kokeilet niin kerro mihin tulokseen pääsit =)
Avatar
rummukainen
Viestit: 136
Liittynyt: 22:21:34 03.12.2008
Paikkakunta: rummukkajärvi

Viesti Kirjoittaja rummukainen »

Voiko täysin kuivan älveen pintaan maalata silmät karhennuksen jälkeen ja dipata uudestaan älveeseen??tarttuuko maali enää ylipäätänsä?Unohtu silmät ja aloin tykittämään älveetä pintaan :mrgreen:
Avatar
P.J.H
Viestit: 2078
Liittynyt: 19:18:08 17.11.2005
Paikkakunta: Joroinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

rummukainen kirjoitti:Voiko täysin kuivan älveen pintaan maalata silmät karhennuksen jälkeen ja dipata uudestaan älveeseen??tarttuuko maali enää ylipäätänsä?Unohtu silmät ja aloin tykittämään älveetä pintaan :mrgreen:
Voi maalata ja lakata, kun karhennat pinnan hienolla hoimapaperilla, tai karhunkielellä joka kohdasta.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Avatar
rummukainen
Viestit: 136
Liittynyt: 22:21:34 03.12.2008
Paikkakunta: rummukkajärvi

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja rummukainen »

Onkos ketään viisas keksinyt minkä takia kun vetäiset cab hardin päälle älveetä tulee sellaisia pieniä alaspäin meneviä raitoja? josko cabbi ei ole tarpeeksi kuivaa ja reakoi älveen kanssa? Ja on karhennettu cabia.
Avatar
mutku
Viestit: 766
Liittynyt: 19:22:38 15.04.2008
Paikkakunta: Nokia

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja mutku »

jos tampereen seudulla majailevat tarviitte suht edullisesti (n.16e/l) LV:tä pukakkaa yv:tä niin tarkistelen tutulta onko nyt saatavilla..
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja silli »

rummukainen kirjoitti:Onkos ketään viisas keksinyt minkä takia kun vetäiset cab hardin päälle älveetä tulee sellaisia pieniä alaspäin meneviä raitoja? josko cabbi ei ole tarpeeksi kuivaa ja reakoi älveen kanssa? Ja on karhennettu cabia.
Minkälainen kastoväli LV- LV kerroksien välissä? Vai tekeekö raitaa heti ekan LV kaston jälkeen Cabin päälle?
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
rummukainen
Viestit: 136
Liittynyt: 22:21:34 03.12.2008
Paikkakunta: rummukkajärvi

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja rummukainen »

Kastan n. tunnin välein yht.5 kertaa. Raitoja ei tule jokaiseen vaappuun :mitaviddua:
epäilykseni on herännyt että tuo cabi ei ole tarpeeksi kuiva..Sama homma toistuu uudella ja vanhalla lv:llä! Kuinka kauan silli antaa cabin kuivua ennen älveetä jos tällä menetelmällä yleensä teet??
Avatar
rummukainen
Viestit: 136
Liittynyt: 22:21:34 03.12.2008
Paikkakunta: rummukkajärvi

Re: LV1 asiaa

Viesti Kirjoittaja rummukainen »

Niin ja raidat ilmaantuu jos ilmaantuu lakan kuivuttua ennen niitä ei näy..Aivan kun vaappu vetäytyisi jotenkin :roll:
Vastaa Viestiin