sähköperämoottori

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

olen aloittelija ja kaipaan opastusta sähköperämoottorin suhteen... on kyseessä lyhyet matkat, mökki sijaitsee saaressa n.1,5 päässä rannasta....jos mennään keskellä järvee niin halkasiax tulee n.0.5km... ja pitkille matkoille ei lähdetä, max.2 km.mökistä.(rannasta rantaan 1 km max. järvellä)tuuli kenties 5 m/s korkeintaan.mökkejä ja matalikkoja joka suunnassa...joten minn kota enduraa harkitsen joten 30 vai 40? tasaperäseen 4,5 metriä pitkään lasikuitu veneeseen?kokemuksia?
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

girly1981 kirjoitti:olen aloittelija ja kaipaan opastusta sähköperämoottorin suhteen... on kyseessä lyhyet matkat, mökki sijaitsee saaressa n.1,5 päässä rannasta....jos mennään keskellä järvee niin halkasiax tulee n.0.5km... ja pitkille matkoille ei lähdetä, max.2 km.mökistä.(rannasta rantaan 1 km max. järvellä)tuuli kenties 5 m/s korkeintaan.mökkejä ja matalikkoja joka suunnassa...joten minn kota enduraa harkitsen joten 30 vai 40? tasaperäseen 4,5 metriä pitkään lasikuitu veneeseen?kokemuksia?
Eiköhän tuollainen kone tuollaisessa hommassa mene hyvinkin? Toki kaikkihan riippuu akkukapasiteetistä ja miten konetta käytetetään. Jos paljon ajoa vastatuuleen ja täydellä kaasulla loppuu veto varmasti ennen aikojaan. Hyvällä ja tyynellä kelillä pääsee sitten jo pitempää siivua ja menee tuo jopa ihan vetokoneenakin auttavasti. Eihän tuo tietenkään oikeaa moottoria korvaa, mutta ajaa asiansa siinä pienessä sivu käytössä.

Airot kanattaa pitää mukana ihan varmuuden vuoksi. :wink:
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Re: sähköperämoottori

Viesti Kirjoittaja Mokia »

sakkeus kirjoitti:Airot kanattaa pitää mukana ihan varmuuden vuoksi. :wink:
Todellakin!

Nimim. 'Kerran 3km katkenneella, puolilapaisella airolla isohkoa venettä vasta tuuleen melonut...'

Kyllä tuolla sähkökoneella tosiaan tyynehköllä kelillä pärjää jopa pieniä siirtymiä, mikäli akuissa on kapasiteettia ja ovat kunnossa. Kovemmalla tuulella tosiaan voi olla aika onnetonta, koska joutuu käyttämään suuria vaihteita, mitkä syövät akun todella nopeasti tyhjäksi. Veneen tulisi myös olla kevyesti liikkuvaa sorttia, mitä taas ei monetkaan tasaperä veneet noissa nopeuksissa ole. Kevyessä soutuveneessä minulla on ollut 28 lbs:n työnnöllä varustettu kone ja sillä on menty välillä tuulellakin ja ihan kohtalaisesti pärjätty. Akun osuutta sähkökoneessa ei voida painottaa koskaan liikaa, sillä siihen kannattaa panostaa oikeasti.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

onko joku vapaa ajan akku tarkoitukseen sopiva, kuinka iso olis aloittelijalle hyvä?jos nyt ajatellaan et hommaisin minn kota endura 40 mallin ja 3 vaihteella ajettais, pikku tuulella... kauanko esim. 60 amppeerin akku kestää?
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viestit: 2742
Liittynyt: 17:17:31 22.04.2005
Paikkakunta: Tammela
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Muistaakseni toi minnkota kuluttaa reilu 30a tunnissa. Minimissään kai 5, jossain täällä noi luvutkin oli, mutten jaksa kaivaa nyt.
60ah vapaa-ajan akku riittää lyhyisiin reissuihin hyvin, ja on kevyempi kantaa kuin 110ah. Jos toi nimimerkki viittaa sukupuoleen, voi toi 110a akku jäädä äkkiä maahan... Riippuu myös voiko akun ladata veneessä.
Toi Supin ehdotus on paras, mutta kohtuulaitteita saa halvemmallakin 110ah akku tais olla 120€, noin, ku motonetissä viimeks katoin.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

jep, nainenhan minä... akkua ei tarvi kannella pitkiä matkoja.kauanko täyteenladattu akku muuten ees kestää.... siis tarkotan et ku akku sit mökkireissujen välil on käyttämättömänä, niin pitääkö sitä ylläpitää ym?
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Eipä juuri, kyllä noi nykyiset akut aika hyvin varauksen pitää. Jos alle kuukauden on käyntiväli, niin ei kannata murehtia. Tuskin pidemmälläkään välillä...
Jos akkua ei tartte kantaa lataukseen, toi 110ah(tai vastaava) voi olla ihan hyvä kapasiteetin takia. Jos pitää kanniskellä, 60ah lienee parempi.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Akku kannattaa latailla täyteen varastoinnin ajaksi. Kyllähän akku kestää vuosia, eri asia on sitten miten hyvänä virranantokyky säilyy vuosien varrella. Tavallinen halpa autonakku heikkenee syväpurkausten yhteydessä jopa merkittävästi enemmän kuin esimerkiksi tuo Supin ehdottama Yellow Top. Eri asia onkin sitten se että kannattaako kyseistä erotusta maksaa kevyessä käytössä.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Noiden välissähän on nämä muun merkkiset vapaa-ajan akut, joita saa reilusti yellow topia halvemmalla, ja ovat paremmin tuohon käyttöön soveltuvia.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

sähkövispilästä....

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

olen nyt kallistumassa minn kota endura 40, vaikka tiedän et sähköö sit kuluu ja pirusti.... tarviikos mun ostaa minkäänlaisia kaapeleita lisäx....paitsi tietty se akku laturi ja kenties suojakotelo? onko teil muil tota 40 mallia olevaa vispilää....kaipaisin nyt kokemuksia siitä. ja siis veneen suhteen virhe, siis ei oo tasaperänen...ja se on lasikuitu vene.
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

Kaapelit noissa sekoittimissa on itsessään. Joskus voivat olla vähän naftit ja joutuu pidentää (eli vaihtaa), mutta pääsääntöisesti ns. normikäyttäjä noilla pärjää.

Se että veneesi onkin ns. "perussoutuvene", eikä tasaperäinen on vain positiivinen asia sähköperämoottorikäytössä.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

edelleen sähkäreistä....tärkeetä.....

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

eli minn kota endura 40.... jos pikku tuulta, 4.5 metrinen vene vapaa-ajan akku esim. 120 amp. ja painoa veneessä akku mukaan lukien 200 kg .... (en tie mitä vene painaa)...niin kauanko vene kulkee 3 vaihteella?siis montako km/h....

ja sitten, oletteko kokeneet ohjauksen ok.vispilällä vai alkaako heittelehtiin jos sivusta laineet lyö ja tuulee?

voiko edes verrata 2,5 heppasta moottoria ja tota enduraa lähellekään toisiinsa?

ja mikähän on käsitys kovasta tuulesta m/s, teillä kokeneilla miehillä?
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Teholtaan lähempänä 0,25hv kuin 2,5hv perämoottoria.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

no tienhän mä et noi polttomoottorit on tosi tehokkaita.... mut siis niinku yleensä...moni kehuu sähkö vispilää....!nyt mut ymmärrettiin vähän väärin...oli se teho mikä hyvänsä, no anyway....en jaksa selittää, ehkä joku ymmärtää mun pointin!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Tasaperä 4½m vene, 200kg hyötykuormaa ja tuulta, paketti ei käytännössä liiku lainkaan tuollaisella sähkövispilällä. kilometri-pari on luokkaa valtamerimatka mokomalle.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

ei tasaperä......

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

ei tasaperä...vaan ihan normaali vene!
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Siis jos kyseessä ei ole erityisen kevytkulkuinen soutuvene, siis sellainen banaanin muotoinen esine, niin jos etäisyyttä ja kuormaa on edes hieman, kannattaa sähkövispain unohtaa.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Rav3
Viestit: 295
Liittynyt: 14:38:42 30.10.2008
Paikkakunta: Äänekoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rav3 »

meillä on suhkoht pieni soutuvene,2-3 ukkoa kyydissä,varusteet ei nyt paljoa paina(paitsi kaljat). Meillä on 120 ampperin vapaa-ajan akku. Kyllä sillä 5-6h vetelee ihan kevyesti. vois olla varmaan penempikin.
Ja ajellaan joessa ees taas ja kosken alakuohuissa käydään kääntymässä ynnä muuta...ei meillä ainakaan mitään ongelmia ole ollut?
Moottori on yamaha merkkinen taitaa olla malliston pienin vielä.

En arvosta mitään myrskyominaisuuksia koska olen silloin jossain ihan muualla kuin järvellä taistelemassa.
Pandafolio vaappuja ei kannata enää sitten kysellä. Kaikki loput jäävät omaan käyttöön..prkl..
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Viesti Kirjoittaja jänis »

Meillä o 100kg painava ruuhi ja saken pienin sähkö prutku! Paatin viä äijät, akku ja muut kamat niin vanhalla auton akullakin vetää 2-3 tuntia!
Avatar
vesku82
Viestit: 159
Liittynyt: 19:41:12 10.02.2008
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja vesku82 »

Ite ostin viime kesään 30 minn kotan ja 85Ah veneakun ja sillä tuli vedettyy 7h vaihtelevil nopeuksil ennenku tarvi vaihtaa akku.Soutuvene meni gps:llä mitattuun parhaimmillaa 9,9km/h tyynel kelil.Kyydis oli minä ja toinen ukko,2 akkua ja kalastusvehkeet eli ihan tyytyväin oon ollu ite tohon.
girly1981
Viestit: 26
Liittynyt: 02:01:35 23.03.2009

puolesta ja vastaan,-thanks!

Viesti Kirjoittaja girly1981 »

kiitti kun ootte vastannu, ja juu kyl se nyt niin on et minn kota endura 40 lähtee mun matkaan kaupasta,... järvi jolla ajellaan ei oo mikään
"valtameri"...lähellä rantoja sitä anyway tulee ajeltua,....sieltähän ne hauetkin paremmin nappaa kuin keskeltä selkää(näin ainakin mulla ollut)
hmm...eikä siirtymät oo pitkiä...akkua ei tarvi kyllä kanniskella pitkiä matkoja, mut vielä kysyn paljonko mahtaa painaa joku 120 amp. vapaa-ajan akku?ja meneekö se noin niinku ilman suojakoteloo tms.veneessä, meinaan täl sitä et jos sattuu sataan,....niin lienee pahasta,(vai?) jos
akku kastuu-kysyvä ei tieltä eksy-....ja kai ku sitä säilytetään niin joku suojus ois ok,olla?
Avatar
Mokia
Operan Killisilmä
Viestit: 4320
Liittynyt: 11:01:14 22.04.2005

Viesti Kirjoittaja Mokia »

120Ah akku painaa keskimäärin n. 35kg ja menee veneessä ilman suojaakin, paremman puutteesa. Toki kotelo on hyvä, varsinkin jos siinä on kunnon kantokahvat. Itse tuli uisteltua akku paljaana, eikä sadekaan tuntunut suuremmin tuota haittaavan.
Kaikki jotka kalastavat meritaimenta, syyllistyvät laillistettuun uhanalaisen lajin sukupuuton edistämiseen!
Avatar
vesku82
Viestit: 159
Liittynyt: 19:41:12 10.02.2008
Paikkakunta: kouvola

Viesti Kirjoittaja vesku82 »

Muovikassia voi pitää akun päällä.Siin on ihan riittävän hyvä sateensuoja kunhan ei pitkii aikoja pidä sitä,kerää kosteutta sisää.
Avatar
abboreman
Viestit: 2758
Liittynyt: 16:45:03 21.04.2006

Viesti Kirjoittaja abboreman »

Näiden hinnoista mitään tietoa?

http://www.opm.fi/showpage.asp?id=6172
Vastaa Viestiin