Kalamiehen kateus

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Kalakaima
Viestit: 421
Liittynyt: 12:02:23 25.05.2006
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Kalakaima »

Vihaan: Kalamiesten välistä kalakateutta ja kalastuslupa politiikkaa ammatin toteutukseen. Vihaan myös valehtelua ja kaksinaamaisuutta. Kaikilla vapaa-ajan kalastusmuodoilla saa kalaa -Toiveeni olisi: reilu peli asioista keskusteluun ja itse tekemiseen. :juu:

Ps. Ihan oman "osion" saisi varmaan aiheesta: Kalamiehen kateus (modet huom.) :shock:

- Kalakaima -
Liitteet
Tässäkö kateuden siemen?<br />Joku on saanut suuremman.
Tässäkö kateuden siemen?
Joku on saanut suuremman.
th43.jpg (22.52 KiB) Katsottu 15183 kertaa
Kaikki okei....
Kalakaima
Viestit: 421
Liittynyt: 12:02:23 25.05.2006
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Kalakaima »

Kyllä varmaan jokaisella "kalaäijällä" on jonkinlainen kade toista tai jotain kalastukseen liittyvää juttua kohtaan. Antakaa sanan palaa..... :lol:

- Kalakaima -
Kaikki okei....
Avatar
psy1
Vähän ihastunut
Viestit: 2070
Liittynyt: 09:32:46 21.03.2006
Paikkakunta: Tampere

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja psy1 »

Mä oon kateellinen kaikille niille jotka pääsee kalastaan merellä jatkuvasti.
Mää mukkasi rotvalli reunaa ja pipa lens.
Avatar
RiWeHe
Muumiopönömies
Viestit: 969
Liittynyt: 19:25:20 09.10.2006
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja RiWeHe »

Mä oon kateelline ku en saa yhtä paljon ja yhtä isoja ku isot pojat!
|SKPJ|
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Minä en ole kateellinen kellekään, niin kauan kun saan kalastaa verkolla

















MUIKKUJA
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
JaRu
Joka alan wannabe-besserwisser
Viestit: 1545
Liittynyt: 09:50:15 22.12.2005
Paikkakunta: t.Urku

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja JaRu »

Kalakaima kirjoitti:Vihaan: Kalamiesten välistä kalakateutta ja kalastuslupa politiikkaa ammatin toteutukseen. Vihaan myös valehtelua ja kaksinaamaisuutta. Kaikilla vapaa-ajan kalastusmuodoilla saa kalaa -Toiveeni olisi: reilu peli asioista keskusteluun ja itse tekemiseen. :juu:

Ps. Ihan oman "osion" saisi varmaan aiheesta: Kalamiehen kateus (modet huom.) :shock:

- Kalakaima -
Tuostahan voisi saada sen käsityksen että vihaat kalamiesten kateutta sitä kautta että kalastuslupa -asioiden kanssa alettaisiin ilmoituksia tekemään.
Siis meinaan sitä että luvanvaraisella luvalla kalastava yrittäjä kalastaa asiakkaiden kanssa lupa-alueensa ulkopuolella ja siitä kateuksissaan toiset kalamiehet tekevät ilmoituksia kalastuksenvalvojille ja viranomaisille? Vai olenko ihan metsässä? Vai oliko noi kaksi eri asiaa joita vihaat?
Kalakaima
Viestit: 421
Liittynyt: 12:02:23 25.05.2006
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Kalakaima »

Metsässä olet. Kaksi eri asiaa on kyseessä. (Piste vaan puuttuu välistä)

Lupia ei vaan saa vesialueiden omistajilta, kun kyseessä on kaupallinen toimi. Lääninluvalla ja kalastuksen hoitomaksulla ei asiakaskalastusta voi toteuttaa. Tämä on asetuksissa rangaistava teko. Näin tämä vaan täällä merellä menee, samoin järvellä - siitä myös tuo "viha" (tuleeko tähän uusi lakimuutos 2011 ? sen luoja yksin tietää! veikkaukseni on, että ei milloinkaan tule)

Alueet joihin on lupia ovat yleensä pieniä ja ne ovat erillään toisistaan ja näihin jokaiseen on ostettava erillinen lupa (esim. vaikka 2 -5:lle eri alueelle per. päivä, eli kh-maksu ja jokaiselle henkilölle vesialueen maksu) . Tämä taasen nostaa kalastuspainetta ko. alueilla. Asiakas ei sitä tahdo ymmärtää, että miksi näin. (siis on pienet alueet ja erilliset KALLIIT MAKSUT ja vielä monelle alueelle erikseen)

Tämä em. on yksi puhutuin juttu, kun kalassa olemme. Tuo lupa-alueen ulkopuolelle meno ei todellakaan tule kuuloonkaan, sillä jos kuka on enemmän seurattu ja eniten tarkastettuja lupa-asiapapereita kuin kalaopas - ilmoittakoon sen. Tästä myös "viha"

Arvatkaa ihan oikeasti, että mikä fiilis on asiakkailla veneessä, kun sieltä tarkastaja tulee.
Vielä kaiken lisäksi, kun olen tapana pitänyt soittamisen vesialueiden isännille ennen kalastusta, niin sieltä se isäntä tai lupavalvoja kurvaa silti veneen vierelle. Ihan oikeasti tästä jää fiilis, että olisi niin kuin "pahanteossa" kun harjoittaa ammattia. Mökkiläiset on oma lukunsa, silloin kun siellä laiturilla seisotaan kädet lanteilla, niin se on selkeä ja sanaton viesti, että painu helvettiin. Tätä tapahtuu paljon, vaikka olemme reilusti kaukana laitureista.
Jos olisi suuria-alueita ilman mökkejä ja asuntoja kalastus olisi helpompaa. Näitä on, mutta sinne ei taas myydä kaupalliseen toimeen lupia.

Sorry tämä vuodatus keskellä yötä :oops: , mutta näiden em. asioiden takia olen vakavissani harkinnut lopettavani opastyöt ja ryhtyväni "vapaasti hengittäväksi lääninlupa kalastajaksi" saisi ainakin kaloja :wink: Nykyistä tekemistä olen tarkoituksella siirtänyt enenevissä määrissä Säkylän Pyhäjärvelle siellä on kalaa ja hyvä olla.

ps. nyt joudankin lähtemään jo omaan kalastukseen....


- Kalakaima -
Liitteet
Omaa saalista ilman asiakkaita.
Omaa saalista ilman asiakkaita.
esite.jpg (55.39 KiB) Katsottu 14541 kertaa
Kaikki okei....
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Froste »

Kalamiehen kateus on yksi ehtymättömistä luonnonvaroista, ja myönnän itsekin syyllistyneeni tähän. Se joka ei ole, heittäköön ensimmäisen kiven!

Toisaalta kateudella voidaan "perustella" toisten mielipiteitä, esim. hauen cr-kalastukseen liittyen. Täysin ilman muita perusteita. Tällöin ollaan metsässä aika pitkällä, näkemättä sitä puilta.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mä olen koko ajan kateellinen jollekin. Yleensä niille, jotka ovat kalassa kun en itse ole. Tahi eräälle ryhmälle, joka vietti uskomattomia peijaisia kanadassa hetki sitten. Mun lompakko ei laskenu mua sinne...
Olen kateellinen, kyllä. Mutta, se ei vaikuta millään tavalla mun toimintaan tai käytökseen. Mun kateellisuus ei saa mua puhumaan paskaa tai haukkumaan muita. Mun kateellisuus on vaan sitä kateutta, että haluaisin itse olla mukana/olla ollut mukana.
Kateellisuutta on montaa lajia...
Niitä ihmisiä en ymmärrä, jotka alkavat kateellisuuden takia solvaamaan muita tai jopa tekevät toisten elämän hankaloittamiseksi jotain.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Catana
Viestit: 23
Liittynyt: 18:22:06 17.07.2009
Paikkakunta: Kokemäki

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Catana »

En taida olla enää kateellinen oikeastaan kellekkään. Ei tätä harrasrusta saa liian vakavasti ottaa. On se helvetin hienoa kun kokoajan saa kulkea sarvi otsassa ja itse tästä lajista ei nauti.
Avatar
Anna Kuivana
Viestit: 254
Liittynyt: 10:19:14 05.10.2009
Paikkakunta: Pajis

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Anna Kuivana »

On sitä välillä tullut katseltua kateellisena kun toinen venekunta kiskoo ihan simona kalaa. Aikoinaan jopa otti pannuun, jos kaveri sai kalaa.
Nykyään kun kaveri kiskoo kalaa niin tulee samanlainen euforinen tunne kuin itse saisi kalaa.
Kalastuksenhan pitää olla mukavaa, hauskaa ja jossain määrin myös rauhoittavaa puuhaa. Miksi siis pilaamaan omat fiilikset kateudella ja venkuloimisella? Ehkä kalastus ei olisi kalastusta, jos ei kalakateutta olisi!
Ei ole kalaa karvoihin katsomista.
Pike Yakuza
KTK - Kalasta Tai Kuole since 2009!
Pikkuhauki expertti!
kitkaton
Viestit: 3577
Liittynyt: 18:32:39 18.12.2007
Paikkakunta: Kota-kylä

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja kitkaton »

Enpä oo kadehtinut , vaikka naapurin muijan hameen alla haiskahtaa vähän sillille ? :mitaviddua:
Kerran Suomen raskaassa opettivat , että "teidän täytyy olla parempia kuin muut",
:soo soo:
Pyytävä kalan saapi ja nukkuva unen näkee.
Kaikkia kaloja ja karhuja ei pussailla.

http://www.aneenloma.fi/
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Kadehdin niitä, jotka nukkuvat rauhassa yönsä, vaikka ovat lähdössä seuraavana aamuna kalaan :evil:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Tyrä kirjoitti:Kadehdin niitä, jotka nukkuvat rauhassa yönsä, vaikka ovat lähdössä seuraavana aamuna kalaan :evil:
Hyvä puhe!

T: Jännärien kungas
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Ja vieraileva tähti vielä nukkui pommiin, joten jännitys jatkuu... :cry:
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
JuhaV
Viestit: 720
Liittynyt: 14:04:39 13.11.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja JuhaV »

Ai muillakin on tota hermoilua, ettei malta nukkuu, kun pitää miettiä ja suunnitella ja varmistella koko yö szeko
Avatar
Byfåne
Viestit: 39
Liittynyt: 10:56:25 13.11.2007
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Byfåne »

Samthemaniin ja Tyrän kanssa täysin samoilla linjoilla. Useammin pitäis vesille päästä, mutta kun muitakin hommiakin pitäisi saada aikaan, mukamas tärkeitä... Hermoilu alkaa yleensä jo pari iltaa ennen lähtöä.
Mutkaa, prkl!
Avatar
Jarzi75
Viestit: 688
Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Tyrä kirjoitti:Kadehdin niitä, jotka nukkuvat rauhassa yönsä, vaikka ovat lähdössä seuraavana aamuna kalaan :evil:
Joo, tätä kalajännitystä varten pitäis saada terapiaa. Uni ei tule silmään, kun miettii seuraavan päivän hirmusaaliita... :roll:
Pahimmillaan on kauan odotettu reissu oltu kuumeessa, kun jännitys laukee (useammankin kerran). :oops:

Minäkin kadehdin niitä, jotka pääsevät aina halutessaan tai usein vesille. Epämääräiset työvuorot sotkevat pahasti aikatauluja mun kohdalla. :evil:
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Avatar
Haukikoira
Lohikissa
Viestit: 1477
Liittynyt: 17:12:39 04.05.2006
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Haukikoira »

Tyrä kirjoitti:Kadehdin niitä, jotka nukkuvat rauhassa yönsä, vaikka ovat lähdössä seuraavana aamuna kalaan :evil:
Mä olen tuossa lajissa aika hyvä, olen siis hiukkasen kadehdittu :D

Paluu nuoruusvuosien odotusta sisältäviin öihin tapahtui pari kk sitten Kanadassa, eipä tahtonut uni tulla, eikä heräämiseen kelloa tarvittu. On se vaan hieno tunne odottaa kalaan pääsyä.
Avatar
Tyrä
Raksiteline
Viestit: 4555
Liittynyt: 07:11:01 28.05.2005
Paikkakunta: Maameri
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Sensuroitu
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Avatar
Teuge
Irstas baarimikko
Viestit: 1192
Liittynyt: 15:43:05 14.12.2005
Paikkakunta: VAHTO
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Teuge »

Komppaan ja vahvistan ton kaiman vuodatuksen. Olen voinut tän joskus tänne räpsyttääkkin jo, mutta osuu aiheeseen niin hyvin. Siis tohon mökiläisosuuteen.
Siis.
Olin kaiman kanssa SIVIILIKALASSA alueella johon hän maksaa/maksoi erikseen joka ainoasta asiakkaasta joka kerta x-summan euroja. Niin nytkin ongelmat välttääkseen.
Ilmoitimme vesilordille olevamme alueella kalassa. Sen luvallisemmin ei asiaa voi hoitaa.
Paatissa kolme ukkoa, joista yksi aivan käsi. Kookkaahko haukikaveri siiman toisessa päässä, ja hässäkkä valmis. Kaima koittaa ohjata paattia keskemmälle lahtea ja sählätä ajaessaan muita vapoja/siimoja pois edestä. Kyseessä oli siis kookkaahko kampraatti.Se hauki. Se missattiin, joten koko on ranteella arvioitu. Kolmas äijä keskittyi olemaan tiellä ja tärkeilemään.
Ajauduimme hiukan lähelle yhden mökin rantaa, jossa oli ämmä käynyt tyttärensä kanssa tanhuasennossa tanittamassa jo aiemminkin. Luulin sinisilmäisyydesäni heidän olevan vain uteliaita näkemään kuinka iso hauki sieltä nousee, ja muistaakseni moikkasin ja taisin jotain heille huudahtaakin. Kunnes sieltä alkoi aikamoinen ryöpytys siitä kuinka tulemme toisten mökkirantaan kalastamaan. Purin kieltäni, koska olimme Karin paatilla, jossa isolla lukee Kaiman kalamatkat kyljessä. Ja olimme siis Kaiman "työmaalla".
Kari asiallisesti ja vittuuntumatta selittää että ajauduimme hiukan lähelle, kun oli hiukan näytöstä ton hauen kanssa. Johon horatsu kuittaa että "niin ja tullaan vielä viemään meidän kalatkin". Koitin Karille hiljaa ehdottaa että jos se oli ton akan hauki, niin eikös se olis velvollinen korvaamaan sen vieheen, mikä lähti sen hänen haukensa matkaan. Jos sun koiras vie mun kamaa, niin kai senkin joutuu korvaamaan. Miksei siis sun hauenkin ryöväämää omaisuutta?
Juttu jäi kuitenkin kesken, kun sen muijan naapuritontilla alkoi tapahtumaan. Vesirajasta noin 100-150 metriä ylämäkeen, talonrakennustyömaalla, jossa sirkkeli lauloi, keskeytettiin hommat, polkaistiin pappatunturi tulille, ja kiirehdittiin rantaa puimaan nyrkkiä ja kertomaan meille, kuinka häiritsemme herran oleilua palstallaan. Ukko ei olis tiennyt meidän läsnäolosta hevon vittua, ellei se naapurin horatsu olis sille soittanut.
Jotta sammutappas sirkkelis ja betonimyllys siksi aikaa, että käyt haukkumassa ton ukon joka ajaa 8 heppasella nelarilla tossa parinsadan metrin päässä.

Kuinka toivoinkaan, että olisimme olleet mun veneellä retkellä.
Aion elää kunnes kuolen.
Avatar
hannur
Viestit: 373
Liittynyt: 10:03:38 22.10.2008
Paikkakunta: Littoinen

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja hannur »

Kalakateus ja muukin kateus on uusiutuva luonnovara, kai sitä on ollut aina enempi tai vähempi niin kauan kuin ihmisrotu on ollut tietoinen.

Toi opasproblematiikka on Suomessa todella vaikea, toivottavasti porvarihallitus saa siinä aikaan parannuksen ja uuteen kalastuslakiin saadaan muutos parempaan suuntaan. Yrittäjät saavat paremmat eväät toimilleen, muissa vielä olennaisimmissa asioissa ei varmasti tapahdu parannusta, mutta politiikka ei kuulu tänne.
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

kalamiehen kateus on sen verta vahvaa sorttia että se voittaa jopa kiiman
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

onneksi olette säästyneet hanhimiesten kateudelta...
*Emppu*
Viestit: 63
Liittynyt: 07:45:29 17.06.2013

Re: Kalamiehen kateus

Viesti Kirjoittaja *Emppu* »

Koitin etsiä topikkia missä mökkiläiset vs. Kalamiehet.
Nää on mun maita tyyppisiä tapauksia olisi.
Noooo. Anywäy. Olin tänään kavereiden kanssa särkisalossa pilkillä.
Ja piti olla kaislikon reunassa pilkillä kun oli jää tilanne ulompana huonompi. Jäätiin pilkille yhden kaislikon reunaan kun siinä oli ennestään reikää kairattu pirusti alueelle.
Siinä pilkittiin ja riemu huutoja ja iloisuus vallitsi kun kaiku näytti kalaa ja kalaa myös nousi. Hiljaisuuden rikkoi se kun mökille oli tullut mökkiläinen laiturinsa nokkaan meitä tuijottamaan. Sanottiin kohteliaasti päivää. Ei mies vastannut mitään kunhan tuijotti. Kaveri tuumasi että jäät vähän heikossa hapessa että ei mee kauaa kun pääsee taas veneellä kalaan. Mies ei reagoinut mitään kunhan tuijotti koiransa kanssa laiturilla. Mies ei reagoinut mihinkään mitä ystävällistä kysyi ja oltiin kohteliaita. Lähdimme siis pois ja toivotimme hyvät päivän jatkot. Edelleenkään mies ei puhunut mitään. Tuijotti vain meitä. Menimme etäämmälle kalaan. Niin mies seurasi pusikkoon tuijottamaan meitä koiransa kanssa. Sitten tuumasimme että on parempi siirtyä kunnolla. Kun ei tiedä mikä jason vorhees on kyseessä. Tuolla särkisalossa olen eniten törmännyt näihin outoihin mökkiläisiin tai universumin omistajiin. Vaikka käyn monessa eri paikassa kalassa. Niin kyllä särkisalossa kalamies tehdään terve tulleeksi.
Vastaa Viestiin