Taimenvieheen valinta.

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Emppai
Käsijuusto
Viestit: 7219
Liittynyt: 22:20:26 04.01.2006

Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Emppai »

Olisi kiva kuulla mitä värejä muut suosii kelien mukaan. Eli suosikki värit erikeleihin? Itse olen vielä niin noviisi, että luulen saaneeni kalat suht sattumalta. Mitä väriä sateeseen, entä aurinkoon, vai onko sillä niin väliä?
Froste
Pissapoika
Viestit: 2310
Liittynyt: 18:42:12 15.05.2008
Paikkakunta: Bergen, Hordaland

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Froste »

Erittäin vähäisellä kokemuksella tanehommista tuntuisi että pikemminkin kuin kelin mukaan (tyyliin sade/aurinko) menisi jaottelu luomun ja ärsyn kesken, johon kelillä ei välttämättä ole tekemistä. Saatan toki olla viärässäkin (jälleen)..
Avatar
Parkkeri
Viestit: 375
Liittynyt: 20:21:21 15.06.2010
Paikkakunta: "Fishriver"

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Parkkeri »

Täälläki ois kiinnostusta ku tuntuu kans että tuurilla on meijän veneeseen tanelit noussu...?? Parhaiten on tosin tullu puoli pilvisellä säällä messinkisellä pikku tiuralla ja aurinkoisella kelta/valko/mustat pilkut smoltilla...
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Kylmäutuun vilu, eli liilaa ja hopiaa.

Tummaan keliin klassinen seepra.

Noutaja/lehmänpaska/savukala, ykskään ei koskaan huono.

Perus messinki ja hopee toimii ku on valoa.

Kuitenkin väriä tärkeämpää on muutama seikka:

1) Löytää ne kalat.
2) Tarjota niille tilanteeseen sopivalla nopeudella uivaa uistetta.
3) Tarjota niille tilanteeseen sopivan kokoista uistetta.
jnejnejne....

Kannattaa myös huomioida että sekä lipat että kumit ja niiden kompinaatiot toimii tantulle varin hyvin, "perinteisten taimenuisteiden" ohella.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Jani
Olut ON Kustavissa
Viestit: 1393
Liittynyt: 21:19:53 21.04.2005
Paikkakunta: Turku

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Jani »

Fiiliksen mukaan :-). En mä ole viel keksiny mitään kaava mil valitsen päivän alotusuistimen. Veneessä kuitenkin yleensä 2-3 ukkoja virpomas ni kaikilla kuitenkin erivärinen uistin roikkuu alotuksessa (ja päivän päätteeks) siiman päässä ja siitä sit aletaan arpomaan eteenpäin värejä ja toivotan et kala ja uistin kohtaan jossain välissä. Aika harvoin kyl tuntuu et värillä olis hirveest ollut väliä ku tapahtumiakin on todella vähän per päivä meikäläiselle keskimäärin ni on paha on tehdä vertailuja värien suhteen. Kun ja jos uistin ja kala sattuu samaan paikkaan samaan aikaan ni kyl silloin jotain tapahtuu siiman päässä jos on tapahtuakseen ei sil väril sit ole ollut kauhiast merkitystä.

Sen verran huomannu et ihmisille kertyy luottoa muutamaan uistimeen (yleensä uistin jolla on onnistumisia tullut viimeaikoina) ja niistä sit valitaan se alotusuistin sen enempää keliin katsomatta. Esim. faijalla suht kovat tulokset meidän mittapuun mukaan tullut viime vuosina 9 cm tormentoriin (väri tumma liila/pinkki?pilkuilla) ja tämä uistin päätyy hyvinkin usein siiman päähän alotuksessa sen enempää keliin katsomatta. Mä en taas ole saanut samaan uistimeen ku muutaman hassun tapahtuman mut voi olla et tässä tapauksessa on enemmän kiinni uittotyylistä ku siitä kenen siiman päässä kyseinen uistin roikkuu.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Mun mielest ensimmäisenä pitää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja sen jälkeen vasta miettii värejä. Seuraa kelejä ja tuulia niin niillä päsee jo aika pitkälle. Toki paikallistuntemus ja paikkojen tieto auttaa asiaa. Värejä ei tartte olla montaakaan ja yleiseti n. 5-6 pärjää vallan mainiosti. Yleensä en vaihtele paljoakaan uistinta päivän aikana joten koitan saada uitettua lusikat pelipaikoille hyvällä uinnilla. Kannattaa opetella yks-kaks lusikkamallia ja opetella uittamaan niitä oikein.

Hyvänä esimerkkinä on muutama vuosi sitten saadut taimenet jotka kaikki yhtä lukuun ottamatta tuli yhdellä ja samalla lusikalla! Sillä saa mitä vedessä uitat....
Avatar
Varaani
Viestit: 1885
Liittynyt: 07:24:34 11.05.2005
Paikkakunta: Saari

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Varaani »

Itse menen hyvin vähällä värivalikoimalla. Sellaista kovin kattavaa karttaa on vaikea tehdä, kun tuo tärppiväli on hiukan harvempi kuin hauella...

Mutta muutama on erottunut selvästi joukosta:

Yleensä vavoissa päivän alussa roikkuu silakka sekä suomenlahti.
Erityisesti loppukaudesta haastajina ovat myös piikkikala, helmiäisvalkoinen ja pumu.

Jos taimen syö silakkaa, tarjotaan sitä eikä piikkikalaa jne.

Mutta juu, se kalojen löytäminen on ehkä kuitenkin tärkeämpi juttu...
I am the lizard king, I can do anything!
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Käsittääkseni se noutaja olisi aika varma peli eli fluorikeltainen ja fluori oranssi pisteet :mitaviddua:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä
Viestit: 1835
Liittynyt: 20:47:15 02.06.2006
Paikkakunta: Kaarina

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Laiska »

Meillä on noutaja pelannut ehkä parhaiten kirkkaina ja Aurinkoisina päivinä.
Kilohaili on takuuvarma peli jokaiseen keliin. Auringonlaskuun tykkään ite laittaa vähän
tummempaa esim. kupari/ruskeaa tai punaista.

Kalaa tulee enemmän tai vähemmän huonosti. Selkeästi eniten kaloja on kyllä antanut kilohaili sekä noutaja, tosin niitä myös eniten meillä heitetään.. :wink:
"Asioilla on tapana järjestyä"
Avatar
kari
Yrjö I Rusetti
Viestit: 897
Liittynyt: 14:56:05 14.09.2005
Paikkakunta: Hki

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja kari »

mää mitään mistään tiiä, mutta loihinpahan lausumahan...
Sillä saa millä pyytää (tai on saamatta)...
Itse suosin "luomua", jos ei siihen iske niin "ärsykettä" peliin. => koko värisuora pöytään joka mestassa ja paikan vaihto...
Kyllä kait se paikka ja aika ratkaisee enempi kuin se uisteen väri, niinku nuo gurut tuossa jo ylenpänä sanoikin...
- kari -
sekakäyttäjä vm -73
Se kaikki alkoi ihan mato-ongesta, sitten kokeilin waariwainaan apumatikkia. Jossain vaiheessa siirryin avokelaan ja kokeilin myös vetouistelua...
joro
Viestit: 20
Liittynyt: 20:03:41 22.02.2009

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja joro »

minun mielestä uittotyyli on väriä tärkeämpää.
huippu syönnillä on sama mitä uistinta heittää ja miten sitä uittaa-kaloja tulee.
yleensä taimen on hyvin tarkka ja arka kala.
uistimen pysäytys ja vajotus useita kertoja joka heitolla on usein tehokasta.
pysäytyksen kesto vaihtelee päivittäin, joskus kala nappaa ustimeen juuri ennen pohjaa.
uistimen täytyy vajota tasapainossa ja mielellään väristen.
PFCompany
Viestit: 1721
Liittynyt: 04:37:07 14.05.2009

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja PFCompany »

90-luvulla kun kalaa vielä oikeesti Airistolla oli, kaksi ylivoimaisesti parasta väriä normaaliin syksyn utukeliin olivat marjapuuro ja keltaselkä (Rapalan SFC väri) Merkeistä en sano mitään, pääasiassa omatekoja kun uittelin ja kalaa tuli.

Auringonpaiste on aina hiukan haasteellisempi ja silloin kannattaa mielestäni panostaa aamuun ja iltaan. Monet kerrat viimeisen tunnin aikana on kolmekkin kalaa haavittu paattiin. Ambulanssi oli yks mikä toimi ainakin itellä ja ehkä sitten hieman kirkkaammat värit (esim. perus tummaselkäinen silakka foliokyljellä, SSH jne)

Mut kokemukseni ovat siis tuolta Saaristomeren lounaisosasta, joten jossain muualla saattaa värit olla ihan jotain muuta. Tuohon vaikuttanee ainakin vedenkirkkaus.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Mitenkäs pelaa nämä rannikkovieheet Vicke Sandgrävling ja vastaavat.Ajatus olisi hankkia muutama kokeeksi,olen vain kuullut et olisi ottipelejä :roll:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

stento_z kirjoitti:Mitenkäs pelaa nämä rannikkovieheet Vicke Sandgrävling ja vastaavat.Ajatus olisi hankkia muutama kokeeksi,olen vain kuullut et olisi ottipelejä :roll:
Sandg. 27g. Puikot on toiminu pirun hyvin. Tänä syksynä pojat heitelly paljonkin ja saaliit on ollu aika kovat. Itselle korjasin paikallisesta liikkeestä kokeeksi muutaman ens viikonlopuksi.
Avatar
jtm
Viestit: 263
Liittynyt: 08:56:24 12.11.2005
Paikkakunta: Kokkola

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja jtm »

stento_z kirjoitti:Mitenkäs pelaa nämä rannikkovieheet Vicke Sandgrävling ja vastaavat.Ajatus olisi hankkia muutama kokeeksi,olen vain kuullut et olisi ottipelejä :roll:
Kylmään veteen erinomaisia, Sandgrävlingenistä kannattaa kokeilla myös 16/20g malleja. Niin värikoukkuhan vähentää runkoon tulevia kopuja.
Walk with cane, write with graphite, fish with glass
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja stento_z »

Oli toi niin sanottu peräpuikko (sandgrävling) kova sana Kustavi Iniö valloituksessa Pu,Mu oli se ottiväri.Mitenkähän noi toimii vähän lämpöisemmässä vedesä :oops:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Mulla oli perjantaina tapahtuma sellaisessa husky värissä jolla supi sai myös sen nelikutosen....
Avatar
joppe
Uimaopettaja
Viestit: 1787
Liittynyt: 20:51:00 07.11.2005

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja joppe »

Mulle väri merkitsee todella paljon. yleensä vaihdan kokoajan uistinta . ainaista testaamista. todella harvoin on saman värinen viehe kiinni mikä kaverilla on. jos satun kalan saamaan niin seuraavassa paikkassa on jo eri väriä kiinni. heitän sitten paikko heittoja sillä värillä millä aikaisemmin olin saanut kalan.

lämpöisessä vedessä ( 16-10 astetta) heitän kulta/kupari pohjaista jossa väreinä oranssia tai vihreää. toki sitä tulee heitettyä muitakin mut noihin väreihin pääsääntöisesti kolahtaa.

10-6 asteeseen siiman päässä roikkuu suomenlahtea, lilla hopeaa,sinistä , valkoista, oranssi valkeaa, puna valkeaa ja pinkkiä

6-4 astetta niin pinkkiä, suomenlahtea ja valkoista.

veden lämmöstä riippumatta yhdessä vavassa on aina ihan väritöntä oleva kiinni. hopea,kulta,messinki tai kupari.
kun katsoo uistin pakkiin alkukaudesta ja loppukaudesta on isoero uistimien väreissä.
esimerkiksi jokin vihreä mikä oli lyömätön kun vesi oli 15 astetta . ei ole enään mukana kun vesi on jäähtynyt 6asteeseen.
malleista sen verran että kokoajan on yksi ja sama malli yhdessä vavassa toiseen vapaan vaihtuu sitten paria kolmea eri kokoista mallia
ja kolmas vapa on keveille 10-5g lippoihin tai muihin ihmeräpellyksiin varattu.

kelausnopeusta ja muutenki käsialaa kannattaa päivän aikana muutella.
aina on jossain kala kun vaan jaksaa yrittää eikä luovuta.
jos veneellä on liikkeellä niin miettii miten ajaa paikan sillä on iso merkitys.

tämä syksy oli kyllä niin huono täällä idässä että olen pyytänyt avovaimolta marimekon hamekangasta joululahjaksi. teen itsellen juhlamekon perkele.
Avatar
stento_z
Viestit: 245
Liittynyt: 09:47:46 27.05.2005
Paikkakunta: uusikaupunki

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja stento_z »

:mrgreen:
Vanhalla on oppimisen vaikeus
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Srock »

Hei huomasin tälläisen aiheen ja voitaisiin hieman nostella tätä taas ilmoille, koska alkaa oleen mertsarin kalastus jo käsillä ainakin täällä lounaisella merialueella :)

Itselle on iskoistunut seuraavat tavat:

Illalla tai tummemmassa kelissä aina jotain tummempaa.. yleensä PuMu tai OrMu.

Päivisin jotain kiiltävää naturellia ja sitten taas keväällä kirkkaassa kelissä keltaisen sävyisiä ja myös kiiltävää.

Nuo aamuhämärät on vielä itsellä hieman auki eli "päivän" aloitusväri :D Aloitan yleensä jollain lempivärillä kuten PuMulla tai lilansävyisellä.
Ei kautta ilman kalaa
leyiapops
Viestit: 23
Liittynyt: 22:53:50 13.02.2015

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja leyiapops »

http://www.wakefishing.com/fi/tuotteet/ ... ikkauistin

Tuollaisiin törmäsin jotakin kautta, onko kellään kokemusta? Halpa hinta houkuttaa kokeilemaan :)
Srock
Viestit: 201
Liittynyt: 10:45:08 26.04.2012
Paikkakunta: Turku

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja Srock »

leyiapops kirjoitti:http://www.wakefishing.com/fi/tuotteet/ ... ikkauistin

Tuollaisiin törmäsin jotakin kautta, onko kellään kokemusta? Halpa hinta houkuttaa kokeilemaan :)
Ostin yhden joskus aikoja sitten ja mielestäni aivan liian kevyt. Uitin varmaa kerran ja sen jälkeen vasaran alle ja räminäkuulat talteen :lol:
Ei kautta ilman kalaa
miksu014
Viestit: 101
Liittynyt: 23:09:44 19.02.2009

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja miksu014 »

Vaihetaampa välillä jokikalastukseen.
Ainakin keskisuomessa on tullut joihinkin paikkoihin sääntö että vieheessä saa olla yksi yksihaarainen koukku. Onko palstalaiset vaihellu koukkuja ? Kuinka toimii uinnin puolesta ?
Vaappuja mihin itse olen vaihtanu keskikoukuksi ykshaaran ja poistanu takakoukun tuli aika lailla viriteltävää. Nyt ois tarkoitus kokeilla koukun ja vaapun välissä leikaria.
JustusH
Viestit: 12
Liittynyt: 11:42:27 11.06.2007
Paikkakunta: Vantaa

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja JustusH »

Olen muutaman kerran kalastanut taimenta koskella, missä säännöt vaativat käyttämään yhtä väkesetöntä yksihaaraista koukkua. Itse olen laittanut yksihaaran peräkoukkuun ja yllättävän hyvin on toiminut, eli muutaman kalankin olen saanut (pakastearkulle ei ole tullut tarvetta).

Alamittaiset on tosi helppo vapauttaa ja roskaa ja pohjaan jäämisiäkin vähemmän. Yhden karkuutuksen muistan, mutta kolmihaaroja en ole taimenvieheisiin takaisin pannut.

'Klassikkoja' olen käyttänyt (ja kalatkin on yllättäen tullut niillä, jota on uitettu) eli Team Esko, Countdown 5cm, Nilsu 5 cm, crododile yms. Joku Lordi taisi tykätä kyttyrää koukun vaihdosta ja ei meinannut pysyä pinnan alla ollenkaan, mutta luulen, että juuri tuo ylimääräinen uistinrengas saattaisi auttaa.

Menee vähän sivuun alkuperäisen kysyjän aiheesta, mutta toivottavasti ei haittaa.
tora
Viestit: 32
Liittynyt: 20:42:36 10.03.2009

Re: Taimenvieheen valinta.

Viesti Kirjoittaja tora »

Motonetissä käydessäni huomasin Aave-uistimelta tulleen myös puikkomallinen uiste. Näytti
omaan silmään erinomaisilta . Onko kukaan päässyt uittamaan kyseistä lirputinta ?
Vastaa Viestiin