Hyvä järjestelmäkamera

Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

PhotoShop on IHQ softa, mutta hiukan vaatii perehtymistä ja aikaa. Usein käytän pikaiseen katseluun ja editointiin sellaista softaa kuin ACDSee..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Kun noista polarisaatiofilsuista on ollut puhetta, niin onko kellään kokemuksia tuollaiseen pokkarikameraan (Canon Ixus 850 tms) asennettavista polarisaatio yms.. lisäkilkkeistä??
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Jarkooppi
Viestit: 57
Liittynyt: 18:34:39 08.06.2008

Viesti Kirjoittaja Jarkooppi »

Ite ostin hiljattain ekan järjestelmäkamerani ja täytyy sanoa, että oon ollu tyytyväinen tohon. Kameera on siis Nikonin d40. Mielestäni hintalaatusuhde ei enään tosta parane; hintaa oli 400 kittiobjektin ja lisäsalaman kera. Megapixeleitä on 6 ja se riittää vallan hyvin a4-tulosteisiinkin, enhän mä mitään megapikselifetismiä sairasta. Yks valintaperusteista oli vähä kohina. Taitaa olla jopa markkinoiden parhaasta päästä, joten pimeistä kalakuvistaki pitäs jotain tulla. Toistaseks viel mennään kittiobjektilla, mutta rinnalle tulee jossain vaiheessa luultavasti nikkorin 55-200mm zUUmi. Suosittelen lämpimästi tota kameraa halpaa & hyvää aloittelijan kameraa etsivälle. Pieni koko on omasta mielestä plussaa. Saatavuus on nykyään iso kysymysmerkki. Ainakin suurimmista elektroiniikkamyymälöistä noi on jo loppu.
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Jarkooppi kirjoitti:Yks valintaperusteista oli vähä kohina. Taitaa olla jopa markkinoiden parhaasta päästä, joten pimeistä kalakuvistaki pitäs jotain tulla.
Noh, miten sen nyt ottaa :lol:

D60 on syrjäyttänyt tuon nelikymppisen ja sitäkin saa alle 400e (tais Rahalassa olla?). Ilmeisen hyvä setti tuokin. Luultavasti isot herkkyydetkin parempia kuin nelikymppisessä.

Juu Rajalastahan tuo löytyi: http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=5159
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Jarkooppi
Viestit: 57
Liittynyt: 18:34:39 08.06.2008

Viesti Kirjoittaja Jarkooppi »

Tatuu kirjoitti:
Jarkooppi kirjoitti:Yks valintaperusteista oli vähä kohina. Taitaa olla jopa markkinoiden parhaasta päästä, joten pimeistä kalakuvistaki pitäs jotain tulla.
Noh, miten sen nyt ottaa :lol:

D60 on syrjäyttänyt tuon nelikymppisen ja sitäkin saa alle 400e (tais Rahalassa olla?). Ilmeisen hyvä setti tuokin. Luultavasti isot herkkyydetkin parempia kuin nelikymppisessä.

Juu Rajalastahan tuo löytyi: http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=5159
Itte aaasias nelikymppisessä suurilla iso-arvoilla otetut kuvat kohisee vähemmän, kuin d60:ssa. Jos nyt jonkun arvostelun osotteen muistaisin, niin laittaisin toki linkin. Yks vaihtoehto olis mulla ollu toi d60 samalla kittipaketilla ja salamalla, mut siitä ei oo mitään hyvää sanottavaa oikeen kuullu. Jotku sanoo että d40/d60x ovat epäonnistuneita seuraajia? No jos niitä lisä megapixeleitä jostain syystä haluaa, niin sit d60 on hyvä valinta.
Mulla ainakin kohina menee megapikseleiden edelle. :wink:
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Tuo "markkinoiden parhaasta päästä" pisti vain silmään. Kyllähän jo esim. Nikonin 100-sarja on aika lailla toiselta planeetalta, saati sitten esim. Canonin vitonen, vanha tai uusi.

Tarkemmin en noista Nikoneista tiedä, kun itse leikin Canonin leirissä. Kyllä niistä pikkelsseistäkin on ihan oikeasti jotain hyötyä, kun 10M pystyy croppaamaan aika lailla reilummin kuin 6M. Anyway onhan tuo D40 hinta-laatusuhteeltaan kova luu siitä ei mihinkään pääse.
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Jarkooppi
Viestit: 57
Liittynyt: 18:34:39 08.06.2008

Viesti Kirjoittaja Jarkooppi »

Tatuu kirjoitti:Tuo "markkinoiden parhaasta päästä" pisti vain silmään. Kyllähän jo esim. Nikonin 100-sarja on aika lailla toiselta planeetalta, saati sitten esim. Canonin vitonen, vanha tai uusi.

Tarkemmin en noista Nikoneista tiedä, kun itse leikin Canonin leirissä. Kyllä niistä pikkelsseistäkin on ihan oikeasti jotain hyötyä, kun 10M pystyy croppaamaan aika lailla reilummin kuin 6M. Anyway onhan tuo D40 hinta-laatusuhteeltaan kova luu siitä ei mihinkään pääse.
Jos niitä kuvia haluaa muokkailla ja säilyttää edes puolet alkuperäsestä kuvakoosta, niin sillon kannattaakin kääntää katse kymppipikselisiin kameroihin. Markkinoiden parhaasta päästä -ilmaisulla tarkotin ton hintaluokan/ aloittelijatason vehkeitä, vaikkei sitä tosta viestistä saanu mitenkään selville.
Canonin 400d oli yhdessä vaiheessa mielessä, mutta se nyt jäi hankkimatta, kun näytti kohisevan aika rajusti. 450D onki jo sitten reilusti parempi, mutta hemmetin kallis, tällaiselle opiskelijalle.
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Pitäis hankkia joku "kunnon" kuvankäsittelyohjelma. Näistä ei juurikaan kokemusta, Elements 3 on tähän asti menty. Onko täällä ketään Lightroomin käyttäjää? Miten sen käsittelyominaisuudet esim. verrattuna Elements 7? Arkistointipuoli ei olisi kovinkaan tärkeä, joka ilmeisesti Lightroomissa on yksi parhaista, ellei paras.
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Avatar
jones
Abebe Bikila
Viestit: 4574
Liittynyt: 20:22:55 05.05.2005
Paikkakunta: Epsåå

Viesti Kirjoittaja jones »

Tatuu kirjoitti:Pitäis hankkia joku "kunnon" kuvankäsittelyohjelma. Näistä ei juurikaan kokemusta, Elements 3 on tähän asti menty. Onko täällä ketään Lightroomin käyttäjää? Miten sen käsittelyominaisuudet esim. verrattuna Elements 7? Arkistointipuoli ei olisi kovinkaan tärkeä, joka ilmeisesti Lightroomissa on yksi parhaista, ellei paras.
Eikös lightroom ole juurikin arkistointiohjelma. Suosittellen PhotoShopppia.. De Facto -ohjelma tuohon hommaan..
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Avatar
Haukkivesku
Viikonloppusavolainen
Viestit: 4968
Liittynyt: 17:10:08 26.04.2005
Paikkakunta: hellsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukkivesku »

Photo shopille ääni täältäkin
"En minäkään ole aina oikeassa, mutta silloinkin muut ovat enemmän väärässä."
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Mitä netistä lueskelin niin aika ristiriitaisia kommentteja oli. Ilmeisesti kuitenkin ihan mukavat käsittelyominaisuudetkin myös lightroomissa. Tottakai kunnon fotari ois paras, mutta ei noilla hinnoilla. Eli vaihtoehtona on lightroom tai elements. Ilmeisesti sitten tuo elements...
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mitens PSP?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Mikä se o? Vai meinaatko PPS?

EDIT: Nyt meni paintit ja proot sekasin :lol: Voishan tuoki olla toimiva paketti...
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Paint Shop Pro... http://www.corel.com/servlet/Satellite/ ... bview=tab0

Itsellä käytössä PSP X jonka jälkee tullu X1 ja tuo X2.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mä luulin ettei PSP:tä edes ole olemassa enää. Joskus aikanaan käyttänyt vitos- ja kutosversioita.

Jos hallitsee Photoshopin kymmenet tarpeelliset toiminnot ja peruskäyttäjälle tarpeettomat 6 miljoonaa toimintoa, niin GIMP on ihan hyvä valinta myös:. www.gimp.org
Löytyy myös Windowsille.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
ashrak
Viestit: 278
Liittynyt: 18:52:05 22.07.2008
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja ashrak »

Jarkooppi kirjoitti:
Tatuu kirjoitti:
Jarkooppi kirjoitti:Yks valintaperusteista oli vähä kohina. Taitaa olla jopa markkinoiden parhaasta päästä, joten pimeistä kalakuvistaki pitäs jotain tulla.
Noh, miten sen nyt ottaa :lol:

D60 on syrjäyttänyt tuon nelikymppisen ja sitäkin saa alle 400e (tais Rahalassa olla?). Ilmeisen hyvä setti tuokin. Luultavasti isot herkkyydetkin parempia kuin nelikymppisessä.

Juu Rajalastahan tuo löytyi: http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=5159
Itte aaasias nelikymppisessä suurilla iso-arvoilla otetut kuvat kohisee vähemmän, kuin d60:ssa. Jos nyt jonkun arvostelun osotteen muistaisin, niin laittaisin toki linkin. Yks vaihtoehto olis mulla ollu toi d60 samalla kittipaketilla ja salamalla, mut siitä ei oo mitään hyvää sanottavaa oikeen kuullu. Jotku sanoo että d40/d60x ovat epäonnistuneita seuraajia? No jos niitä lisä megapixeleitä jostain syystä haluaa, niin sit d60 on hyvä valinta.
Mulla ainakin kohina menee megapikseleiden edelle. :wink:
Jep. kohinan suhteen D40 on parempi kuin D60 tai D80. Itsellä ollut 40 ja nyt 80. Kasikymppi kohisee ärsyttävästi jo iso 400. Kun D40 jälki oli käytännössä virheetöntä. D80 menee ohi sitten iso 800 ja sitä suuremmilla, tosin johtuu ainoastaan paremmasta "kohinan poistosta" Todellisuudessa kohisee siinäkin enemmän mitä d40. Kohinattomuus D40:ssä johtuu kennon pikselimäärästä, suuremmat pikselit -> vähemmän kohinaa. Sama ilmiö mitä suuremmilla "täys" kennoilla. :wink: Hintalaatusuhteeltaan D40 on voittamaton peli.
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja villes »

Onko tietoa Canonin 1000D:stä millainen on ominaisuuksiltaan? Erelleen on hakusessa kumpi Canonilta 1000D vai 450D vai sitten Nikon....
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

1000 oli mulle tärkeitä ominaisuuksia pudonnut pois, ettei ollut vaihtoehto mulle.
Nikonia kannattaa kattoa, putket näyttää halvemmilta. Ainakin Kanonin puolella käytetty L töötti on melkein uuden hintainen. Ja silti myyntiaika on lyhyt.

Katso myös käytettyä 40Dtä, liikkuu aika edukkaasti.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Mun mielestä ei kannata säästää sitä muutamaa kymppiä ja ostaa 1000D. 450D on kuitenkin selvästi parempi kamera.

Nikon hyvä vaihtoehto kans. Paskaa nyt on yleensäkin vaikea nykyjärkkäreistä löytää.
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Tatuu kirjoitti:Pitäis hankkia joku "kunnon" kuvankäsittelyohjelma. Näistä ei juurikaan kokemusta, Elements 3 on tähän asti menty. Onko täällä ketään Lightroomin käyttäjää? Miten sen käsittelyominaisuudet esim. verrattuna Elements 7? Arkistointipuoli ei olisi kovinkaan tärkeä, joka ilmeisesti Lightroomissa on yksi parhaista, ellei paras.
Photoshoppi vaan, sitä hommaa mitä sillei saa tehtyä niin ei tartte edes tehdä.
- Ranger Smith -
Avatar
ma^ko
Überbesserwisser
Viestit: 4622
Liittynyt: 19:25:25 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadin Maalaiskunta, Härmäland.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Kuulapää kirjoitti:Photoshoppi vaan, sitä hommaa mitä sillei saa tehtyä niin ei tartte edes tehdä.
Photari on vaan saatanallisen kallis, kukaanhan ei ohjelmia warasta, eihän :saint: :saint: :saint: .
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Avatar
Koivisto
Viestit: 1516
Liittynyt: 17:38:00 26.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Koivisto »

Tatuu kirjoitti:Pitäis hankkia joku "kunnon" kuvankäsittelyohjelma. Näistä ei juurikaan kokemusta, Elements 3 on tähän asti menty. Onko täällä ketään Lightroomin käyttäjää? Miten sen käsittelyominaisuudet esim. verrattuna Elements 7? Arkistointipuoli ei olisi kovinkaan tärkeä, joka ilmeisesti Lightroomissa on yksi parhaista, ellei paras.
Elementsistä ei kokemusta, mutta Lightroomia olen käyttänyt jo hetken ja se tuntuu erittäin pätevältä ja helpolta ohjelmalta. Arkistointi tietysti plussaa. Mulla ei ole ihan tarkkaa tietoa mitä "kuvankäsittely" tarkoittaa, mutta Lightroomissa pystyy tekemään hyvinkin kattavasti värien ja whitebalancen säädöt, croppaukset ja horisontin suoristukset, roskien poistot ja korjailut. Lightroom ei tietenkään ole Photarin tasoinen, mutta sillä saa tehtyä kaiken tarvittavan. Parasta Lightroomissa on helppous. Lightroom ei myöskään hävitä alkuperäisiä tiedostoja.

Käy hakee Adoben sivuilta 30 päivän free trial.
koivistojanne.kuvat.fi
Avatar
villes
Vikki - Tirehtööri
Viestit: 1643
Liittynyt: 13:29:01 22.04.2005
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja villes »

Sellaista pakettia tarjottiin että

EOS 1000D
Kit 18-55mm IS
ja Tamronin 70-300mm

Hintaan 599 euroa.

Ittellä on vanhastaan yksi putki Sigma 35-80mm, mutta en tiedä käykö se edes nuahin Canoneihin?
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Mä oon nyt muutaman päivän leikkinyt Lightroomilla. Ihan jees, pari ihan loistavaa toimintoa, kuten esim. se "pensseli" minkä alueella voi lisätä valotusta, tarkkuutta ym.
Huonoina puolina kuvan koon muuttaminen ja se vitun nolo arkistointi systeemi. Perinteinen on pal paree.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
espa
Viestit: 382
Liittynyt: 12:11:51 04.05.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja espa »

Tatuu kirjoitti:Mun mielestä ei kannata säästää sitä muutamaa kymppiä ja ostaa 1000D. 450D on kuitenkin selvästi parempi kamera.
Nyt pakko kysyä perusteluja. Varsinkin, jos kuvaa etsimellä.
Vastaa Viestiin