Kajakin kuljetuskalusto
- Jarzi75
- Viestit: 688
- Liittynyt: 12:38:46 27.04.2005
- Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Oikein päin mä oon Rideä kuskannu. Foamia näppärämpi on vetästä kattotelineen putken päälle kortsuksi polkupyörän sisägummi. Ride ainaki on pysyny ku tauti katolla.
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...
Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 12:50:32 27.01.2009
- Paikkakunta: kangasala
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Tämmönen apuvärkki on mulla.
- Liitteet
-
- nosto.jpg (80.28 KiB) Katsottu 14875 kertaa
-
- nosto2.jpg (49.14 KiB) Katsottu 14875 kertaa
-
- nosto3.jpg (63.64 KiB) Katsottu 14875 kertaa
-
- nosto4.jpg (54.19 KiB) Katsottu 14875 kertaa
Re: Kajakin kuljetuskalusto
aika helmi
Re: Kajakin kuljetuskalusto
no on kyllä!hobao kirjoitti:aika helmi
-
- Viestit: 1
- Liittynyt: 17:51:54 16.09.2014
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Hieno on, täytyy myöntää. Itselläni on ollut aina vähän vaikeuksia saada kaljakkia kattotelineiden päälle, kun en ole hirveän pitkä ja toisaalta autoni on melko korkea... Aina ei ole mieskään paikalla kajakkia nostamassa Sulkavan souduissa oli näytillä sellainen koukkuun kiinnitettävä teline, jossa oli vähän sama idis kuin tuossa yllä olevassa telineessä, eli kajakki laitetaan telineen päälle ja sitten "työnnetään" sinne katolle. Laitoin nyt sitten sellaisen tilaukseen... Onko jollakin kokemuksia tästä http://rowaspro.com/klik-n/rest/ ?
- jorkkiporkki
- Viestit: 379
- Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Kun tuli hommattua toinen kajakki niin aluksi meinasin, että on vääjäämättä reissu edessä Thule-kauppaan pidempiä putkia hakemaan kun mulla on vaan 120 cm.
Vaan onnistuihan se ilmankin kun Ecklan nostotuen siirsi ihan toiseen reunaan ja toiseen reunaan laittoi J-kaaret. X-Trail on sen verran kookas, että helposti pysyy lain puitteissa eli kattokuorma ei missään kohtaa ylitä auton leveyttä.
Welhonpesässä oli J-kaaria ainakin paria mallia, mutta päädyin noihin kotimaisiin koska niissä J:n kaari on lyhyempi eli nostokorkeus jää matalammaksi. Lisäksi kaaret vaikuttavat aika jämäkältä metallityöltä. Toi X-Trail on sen verran korkea, että pientä apujakkaraa joudun silti käyttämään. Kajakkeineen yhdistelmän korkeus on 230cm.
Pienemmän kajakin nostotekniikkana tuntuu toimivan, että vetää sen maasta reisien päälle samalla vähän kyykäten, kääntää kyljelleen toisen reiden varassa ja siitä ylös suorille käsille.
Ecklan nostotuki toimii vielä tossa ihan jees. Kajakin etuosaa ei tosin pysty viemään niin pitkälle konepellin päälle, että kajakin molemmat reunat olisivat etutelineen päällä kun takaosa on nostoavun varassa. Tämän takia täytyy lopullinen tuuppaus kattotelineelle tehdä sivusta samalla vähän tukien.
Vaan onnistuihan se ilmankin kun Ecklan nostotuen siirsi ihan toiseen reunaan ja toiseen reunaan laittoi J-kaaret. X-Trail on sen verran kookas, että helposti pysyy lain puitteissa eli kattokuorma ei missään kohtaa ylitä auton leveyttä.
Welhonpesässä oli J-kaaria ainakin paria mallia, mutta päädyin noihin kotimaisiin koska niissä J:n kaari on lyhyempi eli nostokorkeus jää matalammaksi. Lisäksi kaaret vaikuttavat aika jämäkältä metallityöltä. Toi X-Trail on sen verran korkea, että pientä apujakkaraa joudun silti käyttämään. Kajakkeineen yhdistelmän korkeus on 230cm.
Pienemmän kajakin nostotekniikkana tuntuu toimivan, että vetää sen maasta reisien päälle samalla vähän kyykäten, kääntää kyljelleen toisen reiden varassa ja siitä ylös suorille käsille.
Ecklan nostotuki toimii vielä tossa ihan jees. Kajakin etuosaa ei tosin pysty viemään niin pitkälle konepellin päälle, että kajakin molemmat reunat olisivat etutelineen päällä kun takaosa on nostoavun varassa. Tämän takia täytyy lopullinen tuuppaus kattotelineelle tehdä sivusta samalla vähän tukien.
- Liitteet
-
- Sisarukset sulassa sovussa
- IMG_1236.JPG (92.34 KiB) Katsottu 14414 kertaa
-
- Nostotuki siirretty toiseen reunaan ja J-kaari lisätty toiseen
- IMG_1233-003.JPG (80.03 KiB) Katsottu 14414 kertaa
-
- Kiinnitykset kiskoon
- IMG_1232.JPG (72.24 KiB) Katsottu 14414 kertaa
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Onko täällä ketään pakettiautolla kajakkia kuskaavaa? Hiace työautona ja silläkin pääsisi kalalla käymään. Mietityttää vaan millaisen virityksen siihen tekisi että saisi kajakin katolle asti koko autoa naarmuttamatta.
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Ehdotan tuota kuhavellinkeittäjän systeemiä tuosta ylempää ketjusta. Toiminee korkeammassakin auotossa, ainakin takasivutukiin huopa niin liukuu ja ohjautuu hyvin. Rakenne vaikuttaisi myös sellaiselta että perikunta ihmettelee mikä tämä kiskonpätkä pyörillä on.Raikali kirjoitti:Onko täällä ketään pakettiautolla kajakkia kuskaavaa? Hiace työautona ja silläkin pääsisi kalalla käymään. Mietityttää vaan millaisen virityksen siihen tekisi että saisi kajakin katolle asti koko autoa naarmuttamatta.
T. M
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Itseasiassa tuo on kyllä herättänyt kiinnostusta. Olisi helppo ja halpa toteuttaakin. Pitänee värkkäillä.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
- Paikkakunta: Turku
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Kattokaiteelliseen autoon on toiminut hyvin ihan yksinkeratanen systeemi, jota monet täälläkin varmaan käyttävät, ja joka on tullut tässä topiikissa esille ainakin jonain versiona:
Kuljetan kajakin kattotelineillä Welhonpesästä ostettujen vaahtomuovipalikoiden päällä kajakki oikeinpäin. Kyytiin nostaminen tapahtuu suhteellisen helposti ja vaarattomasti siten, että laitan ensin etumaisen vaahtomuovipalikan kiinni kattokaiteeseen heti etumaisen telineen taakse. Taaimmainen palikka on jo paikallaan. Nostan kajakin keulan etumaisen palikan päälle 60-40 kulmassa. Tässä vaiheessa yleensä pidän isoa pahvinpalaa perän alla suojana kulumista vähentämään. Peräsimen särkemistä kannattaa tässä kohtaa välttää, mikäli asennettuna. Kunhan ei vie keulaa liian pitkälle, niin kulma ainakin 4,20m abacossa riittää pitämään kiinnitystapin ehjänä. Siirryn kajakkia tukien perään ja nostan ja käännän takapään paikalleen. Etupään palkin siirron ja keulan sille asettelun jälkeen voikin jo alkaa sitomaan. Ikävin puoli kyseisessä toimintatavassa on ääni jonka vaahtomuovi pitää kun märkää kajakkia liutetaan sen päällä Alkaa asuinseudun verhot rakoilemaan, kun illalla/yöllä tulee kalastusreissulta.
Kuljetan kajakin kattotelineillä Welhonpesästä ostettujen vaahtomuovipalikoiden päällä kajakki oikeinpäin. Kyytiin nostaminen tapahtuu suhteellisen helposti ja vaarattomasti siten, että laitan ensin etumaisen vaahtomuovipalikan kiinni kattokaiteeseen heti etumaisen telineen taakse. Taaimmainen palikka on jo paikallaan. Nostan kajakin keulan etumaisen palikan päälle 60-40 kulmassa. Tässä vaiheessa yleensä pidän isoa pahvinpalaa perän alla suojana kulumista vähentämään. Peräsimen särkemistä kannattaa tässä kohtaa välttää, mikäli asennettuna. Kunhan ei vie keulaa liian pitkälle, niin kulma ainakin 4,20m abacossa riittää pitämään kiinnitystapin ehjänä. Siirryn kajakkia tukien perään ja nostan ja käännän takapään paikalleen. Etupään palkin siirron ja keulan sille asettelun jälkeen voikin jo alkaa sitomaan. Ikävin puoli kyseisessä toimintatavassa on ääni jonka vaahtomuovi pitää kun märkää kajakkia liutetaan sen päällä Alkaa asuinseudun verhot rakoilemaan, kun illalla/yöllä tulee kalastusreissulta.
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Pitäisi vielä keksiä noihin telineisiin jotain päällystettä. Pyörän sisuskumia ajattelin ekana koittaa. Hyvin kestänyt kyllä noinkin kun ainoastaan sivutietä hiljakseen ajanut. Liinoina ollut perus pikalukkovyöt mutta pitemmille reissuille vedetään räikkäliinoilla. Painoa tuolla kajakilla 28kg joten ei tuota nostelut suurta päänvaivaa.
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Itse laitoin Hiacen kattotelineisiin pyörän sisuskumea päälle kun olivat pelkkää metallia. Hyvin tuntuu kajakki asettuvan katolle. Pidempiä reissuja en kyllä ole vielä käynyt.
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Häiritseekö teitä kajakin ujellus kuljetuksen aikana? Omani toin helsingistä tampereelle ja ujelsi jo viidenkympin vauhdissa niin perhanasti ettei matkan jälkeen tahtonut kuulla mitään. Kalareissulla taas kiinnitys oli jotenkin erilainen ja ei ujeltanut yhtään. Resonoiko tässä liinat vai muovipurnukka? Väärinpäin kuljetusta en ole kokeillut koska kattotelineitä ei sillon vielä ollut, ja nytkin saa vain eteen (3 ovinen auto). Ei tulisi pullonsuuefektiä kun aukot ovat ilmavirralta suojassa.
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
- Viestit: 1947
- Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
- Paikkakunta: Aura
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Ujeltaminen on henkimaailman juttuja. Joskus ongelma poistuu kun siirtää meloottia muutaman sentin eteen/taakse. Joskus liinojen ylimääräisen pään kireydellä on väliä, varsinkin sateella.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Asia on mielestäni juurikin näin. Välillä ujeltaa niin pirhanasti ja välillä ei juuri ollenkaan, vaikka näennäisesti samalla tavalla pulkka kiinni tellingeillä.catch_a_fish kirjoitti:Ujeltaminen on henkimaailman juttuja. Joskus ongelma poistuu kun siirtää meloottia muutaman sentin eteen/taakse. Joskus liinojen ylimääräisen pään kireydellä on väliä, varsinkin sateella.
Illalla hilpeinä kaljaa, aamulla kalpeina hiljaa.
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 11:04:55 29.10.2014
- Paikkakunta: Turku
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Itsellä on nämä olleet vasin hyvät: http://www.welhonpesa.fi/tuote/599/foam ... e-putkelle. Motarilla menty ilman ongelmia. Ja toisaan kuten ylempänä jo tarinoin toimii myös nostossa kaiteen suojana. Ovat toki vähän hintavat pelkäksi foamiksi.Somnium kirjoitti:
Pitäisi vielä keksiä noihin telineisiin jotain päällystettä. Pyörän sisuskumia ajattelin ekana koittaa. Hyvin kestänyt kyllä noinkin kun ainoastaan sivutietä hiljakseen ajanut. Liinoina ollut perus pikalukkovyöt mutta pitemmille reissuille vedetään räikkäliinoilla. Painoa tuolla kajakilla 28kg joten ei tuota nostelut suurta päänvaivaa.
Abaco ujeltaa melkeinpä joka tapauksessa. Veikkaisin, että anturia varten tehty syvennys pohjassa viheltää kuin huilu tyhjäysreiän kanssa.
Re: Kajakin kuljetuskalusto
No päätinpä tilata suosiolla nuo foamit niin ei tarvinne leikkiä kumien kanssa. Ujellusta havaittavissa täälläkin. Jo 40-50 km/h vauhissa viheltää aika hirveästi. Saa nähdä joutuuko ottaa Peltorit päähän ens viikonloppuna kun ois pidempi siirtymä edessä pulkan kera.
- jorkkiporkki
- Viestit: 379
- Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kajakin kuljetuskalusto
En tiedä johtuuko kuljetusasennosta (kuljetan Abacoa nurinpäin ja Ecklan nostotuki nostaa vielä perän ylemmäs) vai X-Trailin tiiliskivimäisestä aerodynamiikattomuudesta, mutta mulla ei kyllä vislaa juuri koskaan. Myöskin Disco kulkee hiljaa Abacon kanssa ja ilman. Sivutuuli kyllä siihen nappaa enemmän kun on kuin purje katolla.JohnnyGoGo kirjoitti: ...
Abaco ujeltaa melkeinpä joka tapauksessa. Veikkaisin, että anturia varten tehty syvennys pohjassa viheltää kuin huilu tyhjäysreiän kanssa.
Joskus kun Abaco on äännellyt, niin on tainnut vapaputken korkki olla auki. Tyypillisesti juurikin varmaan tollanen toisesta päästä avoin tila pillinä toimii ja kuljetushihnat voivat myös värähdellä.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
Re: Kajakin kuljetuskalusto
X-Traililla kuskailen Big Rigiäni. Auton malli vähän erikoisempi, kun on nuo kattopalkit valoineen ja kiinteät kattotelineet. Oikein päin olen kuskaillut, alumiinisten kattotelineputkien suojana siskoni ompelemat foamilla pehmustetut tarranauhakiinikkeiset kankaat. Ei ole ujeltanut, mutta kajakin yläpuolella oleva liina pitää muistaa kääntää kierteelle, suorana oleva liina ulvoo sietämättömästi.
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Dacia Dusterilla kuskailen
- Liitteet
-
- IMG_20150715_143938.jpg (90.69 KiB) Katsottu 13387 kertaa
-
- IMG_20150715_143945.jpg (87.73 KiB) Katsottu 13387 kertaa
-
- IMG_20150715_143957.jpg (87.84 KiB) Katsottu 13387 kertaa
-
- IMG_20150715_144056.jpg (90.91 KiB) Katsottu 13387 kertaa
- jorkkiporkki
- Viestit: 379
- Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Tuli autoa vaihdettua niin piti miettiä kajakkien kuljetus uusiksi.
Ongelmana meinasi olla, että Subarussa on kattokaiteet, joissa on tartunta vaan sisäpuolella ja Thule lupaa telineen nettokantavuudeksi ainoastaan 45kg. Lisäksi kiinnikkeet ovat nykyisin vähän epäilyttävän näköisiä, pääosin muovisia, himmeleitä. Yksi 6mm ruuvi sekä puristaa telineen kattokaiteen uraan että puristaa samalla kiinni kattoputken muoviosaa vasten.
Kun en jaksanut mitään custom-tellinkejä alkaa värkkäämään, niin laitoin sitten molemmille kajakeille omat telineet.
Ei toi ratkaisu varmaan bensankulutusta vähennä ja jonkin verran sai siirrellä, että sai ulinat (pääosin) pois.
Pienenä lisäongelmana ovat Subarun tuulilasissa olevat vakionopeussäätimen/hätäpysäyttimen kamerat, jotka meinasivat jäädä osittain Abacon varjoon. Myöskin takaluukku aukesi vähän niukasti ilman mitään korotusta. Samassa yhteydessä huomasin, että Subarun keula on niin pitkä, etten yletä kuljettamaan kajakkia etupuolelta paikoilleen.
Nämä ongelmat ratkoin hankkimalla toisen Ecklan nostotuen korokkeeksi ja käyttämällä etummaista nostotukea katolle nostossa, jolloin nostan ensin keulan nostotuelle ja sitten manipuloin kajakin paikalleen peräpäätä nostamalla ja painamalla.
Abaco siis matkustaa edelleen mahallaan katolla ja Disco noilla Kajaksportin J-kaarilla. Welhonpesässä jälleen palvelu pelasi ja kaikki tarvikkeet löytyivät sieltä.
Ongelmana meinasi olla, että Subarussa on kattokaiteet, joissa on tartunta vaan sisäpuolella ja Thule lupaa telineen nettokantavuudeksi ainoastaan 45kg. Lisäksi kiinnikkeet ovat nykyisin vähän epäilyttävän näköisiä, pääosin muovisia, himmeleitä. Yksi 6mm ruuvi sekä puristaa telineen kattokaiteen uraan että puristaa samalla kiinni kattoputken muoviosaa vasten.
Kun en jaksanut mitään custom-tellinkejä alkaa värkkäämään, niin laitoin sitten molemmille kajakeille omat telineet.
Ei toi ratkaisu varmaan bensankulutusta vähennä ja jonkin verran sai siirrellä, että sai ulinat (pääosin) pois.
Pienenä lisäongelmana ovat Subarun tuulilasissa olevat vakionopeussäätimen/hätäpysäyttimen kamerat, jotka meinasivat jäädä osittain Abacon varjoon. Myöskin takaluukku aukesi vähän niukasti ilman mitään korotusta. Samassa yhteydessä huomasin, että Subarun keula on niin pitkä, etten yletä kuljettamaan kajakkia etupuolelta paikoilleen.
Nämä ongelmat ratkoin hankkimalla toisen Ecklan nostotuen korokkeeksi ja käyttämällä etummaista nostotukea katolle nostossa, jolloin nostan ensin keulan nostotuelle ja sitten manipuloin kajakin paikalleen peräpäätä nostamalla ja painamalla.
Abaco siis matkustaa edelleen mahallaan katolla ja Disco noilla Kajaksportin J-kaarilla. Welhonpesässä jälleen palvelu pelasi ja kaikki tarvikkeet löytyivät sieltä.
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
- Viestit: 1947
- Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
- Paikkakunta: Aura
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Mitä toi 45kg nettokantavuus meinaa? Havaintosi noista telineiden epäilyttävyydestä ei sinänsä varmaan ole mitenkään aiheeton, onnistuihan tuossa joku pudottamaan 2 kajakkia maantielle Thulen telineiden petettyä.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
- jorkkiporkki
- Viestit: 379
- Liittynyt: 00:34:59 04.10.2012
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Thule ilmoittaa kantavuudeksi 50kg miinus telineiden ja kiinnikkeiden paino eli nettona n. 45kg. Lisäksi on tietty pitkä litania siitä, kuinka kuorma on kiinnitettävä mahdollisimman keskelle ja pitkät esineet lisäksi sidottava auton etu- ja takaosaan, töyssyjen yli ei saa ajaa yli 10 km/h, jne. jne. eli juristit ovat varmistaneet, että jos putoaa niin ei ole ainakaan Thulen vika.catch_a_fish kirjoitti:Mitä toi 45kg nettokantavuus meinaa? Havaintosi noista telineiden epäilyttävyydestä ei sinänsä varmaan ole mitenkään aiheeton, onnistuihan tuossa joku pudottamaan 2 kajakkia maantielle Thulen telineiden petettyä.
X-Trailissa olleet vanhemman sukupolven jalat olivat sentään kokometallia ja putket menivät jaloista läpi ja jalat oli pultattu kunnolla kattoon. Huomattavasti enemmän luottamusta herättävä rakenne, mutta varmaan muutaman äyrin kalliimpi valmistaa.
Mä oon ton putoamistarinan missannut, missäs siitä oli juttua?
Nykyiset kajakit: RTM Abaco 4.2 Hi Luxe, RTM Disco+
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
- Viestit: 1947
- Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
- Paikkakunta: Aura
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Mulla on ollut vaan MontBlancin telineitä, enkä niissä ole kyllä vastaaviin törmännyt. Laitoin sulle muuten sähköpostia.jorkkiporkki kirjoitti:Thule ilmoittaa kantavuudeksi 50kg miinus telineiden ja kiinnikkeiden paino eli nettona n. 45kg. Lisäksi on tietty pitkä litania siitä, kuinka kuorma on kiinnitettävä mahdollisimman keskelle ja pitkät esineet lisäksi sidottava auton etu- ja takaosaan, töyssyjen yli ei saa ajaa yli 10 km/h, jne. jne. eli juristit ovat varmistaneet, että jos putoaa niin ei ole ainakaan Thulen vika.catch_a_fish kirjoitti:Mitä toi 45kg nettokantavuus meinaa? Havaintosi noista telineiden epäilyttävyydestä ei sinänsä varmaan ole mitenkään aiheeton, onnistuihan tuossa joku pudottamaan 2 kajakkia maantielle Thulen telineiden petettyä.
X-Trailissa olleet vanhemman sukupolven jalat olivat sentään kokometallia ja putket menivät jaloista läpi ja jalat oli pultattu kunnolla kattoon. Huomattavasti enemmän luottamusta herättävä rakenne, mutta varmaan muutaman äyrin kalliimpi valmistaa.
Mä oon ton putoamistarinan missannut, missäs siitä oli juttua?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Re: Kajakin kuljetuskalusto
Tässä pari vaihtoehtoa mitä itse käytän. http://www.a-fishing.com/kajak-auto-katusele.html
Valitettavasti Viron kielellä mutta kuvat ovat suomenkielisia
Löyty myös muita vinkkejä.
Kireitä
Alar
Valitettavasti Viron kielellä mutta kuvat ovat suomenkielisia
Löyty myös muita vinkkejä.
Kireitä
Alar