Kairan kunnostus projekti
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viestit: 2711
- Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
- Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
- Viesti:
Kairan kunnostus projekti
Otin tuossa purkuun pari vuotta vähässä käytössä olleen 160mm Mora Novan ja vanhan -78 vuoden stanssauksella olevan UR 6" joka on vaarini käytössä aikanaan ollut.
Kumpikin lähtee alkuun hiekkapuhallukseen ja puhalluksen jälkeen pyöristän käsin noiden spiraaleiden reunat toivoen että se maalin pysyvyyttä parantaa tuolla kohtaa. Ainakin Novassa on aivan viimeistelemättömät nuo reunat ja niistähän alkoi maalit rapista heti ekalla reissulla. Muutenkin Novan maalit on aivan surkeat tuon hintaiseen kairaan. Tuo -78 vuoden kaira joka on kairattu todella paljon vuosien aikana on maaliltaan liki samassa kunnossa kuin tuo Mora!
Puhalluksen jälkeen toimitan kairat pulverimaalaukseen ja väriksi tulee todennäköisesti musta tai sitten joku muu tumma väri johon aurinko ottaa hyvin ja jäät siitä helpommin sulattaa. Kumpikin kaira myös valjastetaan akkuporakäyttöön. Moraan tulee valmis adapteri, mutta vanha UR saa katkaisutuomion ja adapteri joko viritetään kaupan malleista sopivaksi tai hitsataan suoraan kiinteäksi varteen. Samalla kairan vartta lyhennetään suorasta päästä ja kierreosaa pitää vähän heppailla alaosastaan paremmin runkoon kiinni, koska varsi on sieltä alhanut vanhuuttaan halkeamaan.
Jatkuu kunhan saan varret hiekkapuhallukseen.
Lähtökohta varsille on puhallukseen lähtiessä tällainen, Novasta on varren kumit veistelty pois.
Kumpikin lähtee alkuun hiekkapuhallukseen ja puhalluksen jälkeen pyöristän käsin noiden spiraaleiden reunat toivoen että se maalin pysyvyyttä parantaa tuolla kohtaa. Ainakin Novassa on aivan viimeistelemättömät nuo reunat ja niistähän alkoi maalit rapista heti ekalla reissulla. Muutenkin Novan maalit on aivan surkeat tuon hintaiseen kairaan. Tuo -78 vuoden kaira joka on kairattu todella paljon vuosien aikana on maaliltaan liki samassa kunnossa kuin tuo Mora!
Puhalluksen jälkeen toimitan kairat pulverimaalaukseen ja väriksi tulee todennäköisesti musta tai sitten joku muu tumma väri johon aurinko ottaa hyvin ja jäät siitä helpommin sulattaa. Kumpikin kaira myös valjastetaan akkuporakäyttöön. Moraan tulee valmis adapteri, mutta vanha UR saa katkaisutuomion ja adapteri joko viritetään kaupan malleista sopivaksi tai hitsataan suoraan kiinteäksi varteen. Samalla kairan vartta lyhennetään suorasta päästä ja kierreosaa pitää vähän heppailla alaosastaan paremmin runkoon kiinni, koska varsi on sieltä alhanut vanhuuttaan halkeamaan.
Jatkuu kunhan saan varret hiekkapuhallukseen.
Lähtökohta varsille on puhallukseen lähtiessä tällainen, Novasta on varren kumit veistelty pois.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Re: Kairan kunnostus projekti
Sooda puhallus olisi hellempi käsittely. Ja tollasen soodapuhalluspistoolin saa letkun laitolla värkättyä paineilmapistoolista. Hieman vie aikaa, mutta loppujen lopuksi pinta-ala aika pieni.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: 16:59:12 26.03.2012
Re: Kairan kunnostus projekti
Lasikuulalla puhaltelin omaa kairaani ja totesin olevan liian hellä. Näissä kairoissa maali on vielä paremmassa tikissä, joten hiekalla puhtaaksi asti.
Paljonko Silli on hinta maalaukselle? Olen miettinyt nimittäin juuri samaa väriä myöten, tällä hetkellä yhdessä kairassa palvelee musta käläkälä maalina.
Paljonko Silli on hinta maalaukselle? Olen miettinyt nimittäin juuri samaa väriä myöten, tällä hetkellä yhdessä kairassa palvelee musta käläkälä maalina.
Elämä on, mutta kalastus vasta onkin.
Re: Kairan kunnostus projekti
Mielenkiintoinen rojekti, tuo mustaksi maalaaminen on yksikertaisen nerokas ajatus. Nyt kun alkaa oikein miettimään, niin miksköhän sitä ei oo kukaan aikasemmin tajunnut. Pitääpä itekkin puhaltaa yhestä värit mäkeen ja maalata mustaksi.
Kahvoihin kun keksis vielä lämmittävän materiaalin, että se niissä kestäs.
Kahvoihin kun keksis vielä lämmittävän materiaalin, että se niissä kestäs.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8464
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: Kairan kunnostus projekti
...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 09:36:23 20.05.2015. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: Kairan kunnostus projekti
Joo, en oo ikinä nähny tai tehny kairan puhallusta joten en asiasta varmaks tiedä. Auton alumiini vanteiden 18" pulverimaalaus maksoi 5€ kpl, kun vain odotti et maalaavat samalla värillä muutakin. Erikseen jos olisivat maalanneet lujemmalla maalilla( käytetään rekka-auton vanteissa) olisi maksanut 10€ kpl.... hinta todennäköisesti riippuu hyvin pitkälti firmasta ja kehtaavatko laittaa kairat koukkuun roikkumaan...
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
- Viestit: 4439
- Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
- Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo
Re: Kairan kunnostus projekti
Noissa vanhoissa Rantasen kairoissa on hieno spiraali, ainakin 6" hieman ylöspäin kaartuva.
Työn laatu muutenkin ensiluokkaista.
Työn laatu muutenkin ensiluokkaista.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: 16:59:12 26.03.2012
Re: Kairan kunnostus projekti
Mutta vanhoissa UR:ssa on kammen kääntösysteemi haitarista, niinkuin kaikki tiedämme. Tässä asiassa vanha ei oo parempi.
No ei toi pulveri pahan hintanen ois sitte. Musta käläkälä on tällähetkellä 100mm kisaoksaporassa, jolla ei oo väännetty ainootakaan reikää tänä talvena.
Omasta kuustuumasesta otin ylimääräsen kierteen veke, jotta olalla kantaminen helpottuisi ja kairaa nyt pystyy kantamaan tasapainokohdasta. 500mm kierre+ terä on riittäny ihan hyvin ahistamatta kertaakaan tänä talvena.
No ei toi pulveri pahan hintanen ois sitte. Musta käläkälä on tällähetkellä 100mm kisaoksaporassa, jolla ei oo väännetty ainootakaan reikää tänä talvena.
Omasta kuustuumasesta otin ylimääräsen kierteen veke, jotta olalla kantaminen helpottuisi ja kairaa nyt pystyy kantamaan tasapainokohdasta. 500mm kierre+ terä on riittäny ihan hyvin ahistamatta kertaakaan tänä talvena.
Elämä on, mutta kalastus vasta onkin.
Re: Kairan kunnostus projekti
Jokin fluoriväri ja amppariväritys tms. olisi hieno. Näkisi ehkä ilman kiikareitakin missä Silli pilkkii.
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viestit: 2711
- Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
- Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kairan kunnostus projekti
En edes kysellyt hintoja vielä. Tänään meni varret puhallettavaksi. Puhalluksen tekee Mestaripuhallus Jaakola jossa parit aluvanteet olen puhalluttanut. Vanteista hinta on ollut muutaman kympin/sarja. Varmaan joku tekee halvemmallakin, mutta en ole tinkinyt kun tiedän jäljen mitä saan. Maalauksen tekee Muuramessa Pulverimaalaus Kari Vanhanen, sama kaveri on maalannut nuo vanteeni aiemmin eikä ole valittamista ollut jäljessä eikä maalien pysyvyydessä. Maalauksen hinta on ollut yleensä joku 50e sarja vanteilta. Jos kairojen pinnoitus menisi puhalluksineen edes alle 50e/kpl niin olisin varsin tyytyväinen, nyt tehdään kuitenkin spesiaalituotteita joita ei kaupasta löydy.
Vanhassa UR:ssä on tosiaan sellainen vähän kupilla oleva spiraali. Vähän haperohan tuo alkaa jo olemaan, niin varren kuin spiraalin hitsaustenkin osalta, mutta katsotaan jos sen saisi pelastettua vielä joksikin vuodeksi käyttöön. Kaira ei ole ole ollut käytössä ainakaan kymmeneen vuoteen kertaakaan.
Amppariväritys kävi mielessä itselläkin, mutta en tiedä kuinka pulverimaalaus onnistuu eri väreillä. Olisi aika hieno jos esim. varsi olisi keltainen ja spiraali musta. Sopisi tuohon tänään hankitun akkuporan väreihinkin. Koneeksi tuli akkukairaan 18V DeWalt 4Ah akuilla.
Vanhassa UR:ssä on tosiaan sellainen vähän kupilla oleva spiraali. Vähän haperohan tuo alkaa jo olemaan, niin varren kuin spiraalin hitsaustenkin osalta, mutta katsotaan jos sen saisi pelastettua vielä joksikin vuodeksi käyttöön. Kaira ei ole ole ollut käytössä ainakaan kymmeneen vuoteen kertaakaan.
Amppariväritys kävi mielessä itselläkin, mutta en tiedä kuinka pulverimaalaus onnistuu eri väreillä. Olisi aika hieno jos esim. varsi olisi keltainen ja spiraali musta. Sopisi tuohon tänään hankitun akkuporan väreihinkin. Koneeksi tuli akkukairaan 18V DeWalt 4Ah akuilla.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
- Aavikkosammakko
- PaMu "the Hand" Henry
- Viestit: 3524
- Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
- Paikkakunta: Mansesteri
- Viesti:
Re: Kairan kunnostus projekti
Tulee taas halpa proggis Sillillä, vaikka toki porakonetta voi muutenkin käyttää. Moottorikairakin taitaa varastosta jo löytyä... Mutta erittäin mielenkiintoinen projekti on!
On varmaan totta, että musta kaira ei ole niin myyvä, ja siksi ei värivalikoimassa ole. Ja onhan se kyllä vähän tylsä, vaikka toki ehkä aavistuksen parempi tuossa jäidensulattelumielessä. Itse laittaisin silti jotain räväkämpää väriä jos valkkaan pääsee
On varmaan totta, että musta kaira ei ole niin myyvä, ja siksi ei värivalikoimassa ole. Ja onhan se kyllä vähän tylsä, vaikka toki ehkä aavistuksen parempi tuossa jäidensulattelumielessä. Itse laittaisin silti jotain räväkämpää väriä jos valkkaan pääsee
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
http://www.nasijarvi.fi/
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viestit: 2711
- Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
- Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kairan kunnostus projekti
Toi "moottorikoira" on aika raskas kuljetella muuten kuin moottorikelkkareissuilla. Ja kovin lähellä asutuksia sillä ei kehtaa muutenkaan pöristellä, joten jää yleensä kotiin näillä etelämpään suuntautuvilla reissuilla. Tuolla pohjoisen vesillä se kyllä rokkaa 8 tuumaisena.
Tuosta kairan jäätymisestähän tuo ajatus alulle lähti. Mielestäni valkoinen Nova jäätyy moninverroin Ur:ää nopemmin ja ehkä tiukempaankin, tämä on tietysti ihan mutua.. Varmaa on ainakin että musta kaira alkaisi kevätauringossa valkoista aiemmin jäitä pinnaltaan pudottelemaan. Myöhään keväällä saa varmaan varoa ettei kairaa jätä jäälle makaamaan, nuo ur:ätkin uppoavat lämmetessään melko syvälle jäähän päivän mittaan.
Tuosta kairan jäätymisestähän tuo ajatus alulle lähti. Mielestäni valkoinen Nova jäätyy moninverroin Ur:ää nopemmin ja ehkä tiukempaankin, tämä on tietysti ihan mutua.. Varmaa on ainakin että musta kaira alkaisi kevätauringossa valkoista aiemmin jäitä pinnaltaan pudottelemaan. Myöhään keväällä saa varmaan varoa ettei kairaa jätä jäälle makaamaan, nuo ur:ätkin uppoavat lämmetessään melko syvälle jäähän päivän mittaan.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Re: Kairan kunnostus projekti
Onhan noita mustiakin kairoja ihan tehdasvalmisteisiakin. Isällä on yksi vanha. Ei tosin ole Ur. Isällä nyt on jos jonkinlaista kairaa muutenkin, Ur kairoja taitaa olla toistakymmentä juurikin tuossa kunnossa että vois vaikka puhaltaa ja maalata. Noo saattaa tarvita hitsaustakin jotkut.
Laitahan sitte silli infoa mitä tulee maksamaan koko projekti(2 kairaa).
Katotaan viitsiikö tuohon joskus itse ruveta.
Laitahan sitte silli infoa mitä tulee maksamaan koko projekti(2 kairaa).
Katotaan viitsiikö tuohon joskus itse ruveta.
Re: Kairan kunnostus projekti
Täällä kiinnostaa myös maalauksen hinta.
UR:n kasista lähtee maalit kierteistä kans aika iloseen...
Eri asia sit tietysti, et kestääkö tuossa mikään maali, kun kierteet tuntuu elävän/vääntyilevän jonkun verran.
UR:n kasista lähtee maalit kierteistä kans aika iloseen...
Eri asia sit tietysti, et kestääkö tuossa mikään maali, kun kierteet tuntuu elävän/vääntyilevän jonkun verran.
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viestit: 2711
- Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
- Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kairan kunnostus projekti
Mun kaseissa on pysynyt hyvin maalit. Toinen on tuossa moottorikairassa ja toinen käsivintilässä. Yleensä UR kairoissa on ainakin hyvät maalit.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8464
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: Kairan kunnostus projekti
...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 09:36:53 20.05.2015. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: Kairan kunnostus projekti
Mietinkin että miksi papan vanha UR oli maalattu mustaksi mutta johan se syy selvisi. Oli mulla alkutalven käytössä ja kyllä siitä jäät helpommin lähti auringossa mitä nykysestä vihreestä. Ihmettelin jopa parilla ekalla reissulla ton vihreen kans että miten jää on niin tiukassa vaikkei aiemmassa ollut, värihän sen tekee.
Re: Kairan kunnostus projekti
Sillä itsekkin sytyin tuohon mustaan, kun muista väreistä ei taida olla mitään hyötyä kuin ilo silmälle, musta tosiaan sulattelee aurinkoisena päivänä jäitä mukavasti pois. Kaikki hyötyhän se kannattaa maksimoida silloin kun sille päälle ruetaan.... Pimp my kaira vai mikä se oli
Pulverimaaleista kannattaa kysellä, meillä töissä maalaillaan paljon pulvereilla ja niitä on sitten monen monta variaatiota. Joskus olen kuullut että kairoissa ois käytetty polyesteriepoksi pulverimaalia, mutta tää on ihan hatusta taas. Meilläkin on ammattimaalareita ja ikänsä maalailleet, mutta kukaan ei osannut oikein sanoa hyvää maalia kairaan, tai kaikki tuputti sitä peruspulveria jolla jää karhea pinta ja se ei ole hyvä vaikkka sitten kestäisikin.
Taidan maaluuttaa pojilla mustalla kiiltäväpintasella ja tuplasti pulveria niskaan jotta kerros on reilusti ylipaksu.
Joku fosfatointipesu ois pohjalle kova sana tarttuvuuden parantamiseksi.
Pitäskö kairan runkoputki vielä ruostesuojata sisältäpäin niin ei pääse sieltäkään happanemaan ajansaatossa ?
Pulverimaaleista kannattaa kysellä, meillä töissä maalaillaan paljon pulvereilla ja niitä on sitten monen monta variaatiota. Joskus olen kuullut että kairoissa ois käytetty polyesteriepoksi pulverimaalia, mutta tää on ihan hatusta taas. Meilläkin on ammattimaalareita ja ikänsä maalailleet, mutta kukaan ei osannut oikein sanoa hyvää maalia kairaan, tai kaikki tuputti sitä peruspulveria jolla jää karhea pinta ja se ei ole hyvä vaikkka sitten kestäisikin.
Taidan maaluuttaa pojilla mustalla kiiltäväpintasella ja tuplasti pulveria niskaan jotta kerros on reilusti ylipaksu.
Joku fosfatointipesu ois pohjalle kova sana tarttuvuuden parantamiseksi.
Pitäskö kairan runkoputki vielä ruostesuojata sisältäpäin niin ei pääse sieltäkään happanemaan ajansaatossa ?
- Kalamaakari
- Viestit: 20
- Liittynyt: 22:10:24 01.03.2012
Re: Kairan kunnostus projekti
Kairan putkeen sisään uutena kotelosuojaa reippaasti, Pinnan karhennus/puhallus, ja pintaan sitten musta/tummanvihreä vasaralakka, ei tule kalliiksi. pulveria on paistettuna ur:ssä eikä pysy. Paras 2K jäänmurtajan kylkiväri pysyy parhaiten. Kikkakolmonen uutena puhallus ja galvanointi ei ala ruostuun! Kaikki -70 luvun vanajat vielä ilman veikeää keijo korroosia. Niissä Haverisen trimmaamat terät ja toimii. Kola Olli ei ole näitä testannut
Re: Kairan kunnostus projekti
Joo ja nyt tuli semmoinenkin maali kuin konemaali mieleen, samaa tököttiä millä maalataan aurat ja muut raskaat kalustot, se on aika jämyä kamaa kans.
- silli
- Multimediatäkyonkija
- Viestit: 2711
- Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
- Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
- Viesti:
Re: Kairan kunnostus projekti
Noilla raskaan kaluston maaleilla, mitä sitten sisältävätkään, olen kuullut myös vanteita maalattavan ja kuulemma hyvin pysyy. Ja saattaa olla vähän halvempikin homma kuin pulverimaalaus.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Re: Kairan kunnostus projekti
ainakin merikäytössä ur-kairat ruostuu putken sisältä..eli ruostesuojaa sisään.ja tuo jäänmurtajamaali kestää jopa hiekkapuhallusta..
"Ainahan sitä nuorta saa,harvoin hyvää wanhaa"
-
- Viestit: 229
- Liittynyt: 16:59:12 26.03.2012
Re: Kairan kunnostus projekti
Onko tuolle "jäänmurtajamaalille" kauppanimeä? Voivat olla paikallisessa vähän huuli pyöreenä ku menee tilaamaan kannun "sitä jäänmurtajamaalia mustana".
Elämä on, mutta kalastus vasta onkin.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
- Viestit: 8464
- Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
- Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä
Re: Kairan kunnostus projekti
.....
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 09:37:27 20.05.2015. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Re: Kairan kunnostus projekti
Tuo "jäämurtajamaali" oiskin varmaan maalien maali, mutta en äkkiseltää tavottanu, pitää illalla lukea nuo keskustelupalstat läpi jos sieltä löytys jotain tyyppiä.
Tässä on ihan perus konemaaleja noihin raktoreihin ja maatalouskoneisiin, näillä olen ite kans jonkinverran lätrännyt, kestää aika kauan ennenkuin on ihan kunnolla kuiva, mutta vielä on minusta erikseen se maali jolla esim, juuri aurat maalataan.
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikk ... super-red/
Mää vetäsen kuitenkin moraan uudet pulverit, kestää mitä kestää ja niin kuin silli tuossa mainitsi niin ne terävät särmät kun hioo pois, niin vaikuttaa jo paljon maalin pysymiseen, sieltähän ne lohkeamiset alkaa. Ja minun morassa on aika paljon hitsausroiskeita joista on myös maalit ottanu ritolat, nekin pitää hioa pois.
Meinasin kans tuunata moran nokkaa varovasti hiomalla sitä loivemmaksi, terän kiinnityksen kohdalta ja laittaa senkkikantaruuvit, jos se auttas vielä siihen läpimenovaiheen tökkäykseen. Saa nähä...
Tässä on ihan perus konemaaleja noihin raktoreihin ja maatalouskoneisiin, näillä olen ite kans jonkinverran lätrännyt, kestää aika kauan ennenkuin on ihan kunnolla kuiva, mutta vielä on minusta erikseen se maali jolla esim, juuri aurat maalataan.
http://www.agrimarket.fi/Koneet/Tarvikk ... super-red/
Mää vetäsen kuitenkin moraan uudet pulverit, kestää mitä kestää ja niin kuin silli tuossa mainitsi niin ne terävät särmät kun hioo pois, niin vaikuttaa jo paljon maalin pysymiseen, sieltähän ne lohkeamiset alkaa. Ja minun morassa on aika paljon hitsausroiskeita joista on myös maalit ottanu ritolat, nekin pitää hioa pois.
Meinasin kans tuunata moran nokkaa varovasti hiomalla sitä loivemmaksi, terän kiinnityksen kohdalta ja laittaa senkkikantaruuvit, jos se auttas vielä siihen läpimenovaiheen tökkäykseen. Saa nähä...