Alamitat noussee 1.1.2014

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Emppai kirjoitti: Vasta nyt ne alamitat takaa sen, että kala on pyydettäessä käynyt edes kerran kudulla. Sen vaikutus tulee olemaan erittäin suuri ja toivon mukaan sanktiot saadaan alamittaisten tappamisen kohdalla vihdoin myös ylös.
Ei tainnut mennä kaaliin, että miten ne lisääntyy, jos ei oo kutupaikkoja.
Jos esim Konnekoskesta löytyy 10 kpl nollilkkaita, niin takaako se että kanta lisääntyy, tai että pysyy edes pyydettävässä kunnossa? Minä olen huolissani omista kalavesistäni, en teidän etelän miesten reittivesistä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Jäpäkyörä kirjoitti:Toisekseen, minä olen jo niin vanha, että se mitä minä teen, ei vaikuta tuleviin kalakantoihin huitsin vittua,
Ja minä niin huono kalastamaan, että...
Ja minä niin harvoin kun pääsen käymään, niin...
Ja minä kun en juuri täällä paljon käykään, niin...
Ja minä...
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja selenius »

Jäpäkyörä kirjoitti:Toisekseen, minä olen jo niin vanha, että se mitä minä teen, ei vaikuta tuleviin kalakantoihin huitsin vittua.
Täh, meinaatko jo ens syksynä kasvaa horsmaa?
Jos et ja ajattelit kalastaa myös 2015 niin tilanne on se että sulla pitäis olla juhannuksesta eteenpäin noita +60cm kaloja tasaisesti saaliissa pienempien joukossa. Toki, jos pieniä on oppinut pyytämään niin vähän joutunee sorvaamaan vieheitä yms isommille.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Aavikkosammakko kirjoitti:
Jäpäkyörä kirjoitti:Toisekseen, minä olen jo niin vanha, että se mitä minä teen, ei vaikuta tuleviin kalakantoihin huitsin vittua,
Ja minä niin huono kalastamaan, että...
Ja minä niin harvoin kun pääsen käymään, niin...
Ja minä kun en juuri täällä paljon käykään, niin...
Ja minä...
Niin juuri. Ei tunnu vaikuttavan.
Mutta minä sentäs olen tehnyt jotain. Paljonkin. Jos se vain jossain näkyisi.
Vaikka täällä purnaankin.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Juha Köresaar
Viestit: 2015
Liittynyt: 13:08:33 10.11.2012

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Juha Köresaar »

ELY-keskuksilla on valtuudet laskea lakisääteisiä alamittoja tapauskohtaisesti, esimerkiksi istuta&ongi -tyyppisissä kohteissa, joissa taimenella ei ole mahdollisuutta luonnolliseen lisääntymiseen.

Mitä tulee järvilohen ja taimenen keskikokoon reittivesistöissämme, niin kalastajat saavat syyttää vain ja ainoastaan itseään suurten yksilöiden "katoamisesta". Ne ovat lottovoittoja, koska esimerkiksi Vuoksen vesistössä vaelluskaloista kalastetaan 75% ensimmäisen järvivuotensa aikana pois kuljeksimasta. Siinäpä sitä suomalaista kalastuskulttuuria parhaimmillaan.
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

selenius kirjoitti: Jos et ja ajattelit kalastaa myös 2015 niin tilanne on se että sulla pitäis olla juhannuksesta eteenpäin noita +60cm kaloja tasaisesti saaliissa pienempien joukossa. Toki, jos pieniä on oppinut pyytämään niin vähän joutunee sorvaamaan vieheitä yms isommille.
Täytynee varmaan vähän valottaa tuota juttua.
Seuralla on ollut oma koski noin 25v. jota on hoidettu kuin kipeetä v.....a.
Vuosittain siitä on otettu noin kymmenkunta mitan täyttävää.
Lisäksi ala ja yläpuolella ei ole mainittavaa verkkokalastusta.
Siitä huolimatta ei koskesta löydy juuri 50cm ylittävää kalaa.
Eli huuhaata nuo utopiat isoista kaloista.
Vuan suahan sitä toivoo ja ja unelmissä ellee.
Jos luulee tulevansa onnellimensaksi
kirjoitti Jäpäkyörä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
jarppa
Viestit: 56
Liittynyt: 01:29:17 28.12.2005

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja jarppa »

Juu asiaan pitää ny tarttua.. jos yleisiin koskiin jo aikoja istutettu istari taimenia, näitä kilon molemmin puolin.
eihän ne kasva.. kuihtuvat pois.. ihan samaa mössöö ku kirjolohet..
tässä tää vouhutus.. ei ne vittu kasva :)
Maksatko 20€ päiväluvasta koskelle..kalastat riutuneita käärmeitä..
Jotain ihan muuta pitäs tehdä, istuttaa pienpoikasia..mätirasioita.. kuntoon kutupaikat.
kyllähän se taimen niin laitostunu..
Pitäs aloittaa ihan toisella pohjalla, osa koskista täyskieltoon jos tapahtuu luonnollista lisääntymistä.
Voisihan sitä tehdä kiertävän kiellon vuosittain koskiin.. vaikka 3 koskee ja niistä yks kiellossa..
rauhaa taimenille ottaa se oma lokeronsa sieltä ekosysyteemistä..
Käsi pystyyn kuka viime vuonna näki keväällä taimenia ajamasa koskissa salakoita.. saanu taimenia jotka sylkevät pikkukalaa suusta.. ei.. niin nää istarit mököttää pohjissa..
liitsi on kova juttu haulin kanssa suoraan suuhun..kuulostaa tutulta.. ainiin kirreehän niin kalastellaan :)
Juha Köresaar
Viestit: 2015
Liittynyt: 13:08:33 10.11.2012

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Juha Köresaar »

Kun utopia isommista kaloista on huuhaata niin kertoisitko, mihin ne kalat pääsääntöisesti kuolevat järvellä keskenkasvuisina?
jarppa
Viestit: 56
Liittynyt: 01:29:17 28.12.2005

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja jarppa »

Nyt tätä asiaa hieman epäilen.. voiko tätä alamittaa tosiaa joustaa.. tämähän tässä kusee heti koko ajatus..
voi päivää.. :)
voiko sit istuttaa näitä istari taimenia eväleikattuina ja papittaa 40cm..
aikas takapajula..
entäs järvillä verkot jos alamitta on 60cm..
Verkot pois järviltä.. ne ei lajittele kuka sinne pussiin jää, varsinkin taimen/järväri jää hampaista oli verkon koko mitä tahansa..
ei järkeä tässä vouhotuksessa..
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Ja nyt sit pitäs heittää se jotain ja. Paljonkin. roskiin tappamalla verkoilla kaiken, mikä silmiin jää? Provokaationa sille, että valtio on pikkuhiljaa ja vaivihkaa kiinnostumassa ehkä omista vesistä ja tietyn seudun maakuntakalan tulevaisuuden petraamisesta?

Ymmärrän, että se omien toimien näkymättömyys turhauttaa, mutta se kannattaa huomioida, että tässä maassa hommissa on totuttu pitkään lägiin. Se johtuu osaltaan myös meistä kalastajista, asenteista ja suhtautumisesta. Miten meihin suhtaudutaan.

Paljon on puroon kiviä vieriny esim. kettusen vuonna 99 pohjolan perhokalastajaan kirjoittamasta artikkelista, jossa käsitellään pienpurojen tärkeyttä taimenen suhteen. Siitä käy sangen hyvin ilmi, että pahimmat, tai eräät pahimmista jarruista on muinoin ollu harrastajat ja järjestöt. Tammukka pilaa suurtaimenkannat!

Mites nykyään? Onneks näin ei enää ole. Kerrankin, ku selkeää muutosta, asiallista pöhinää, ni on jokseenkin harmillista lukea tässä ketjussa esiintyneen kaltaisia, minäkeskeisiä kommenttej(a). Viittaan tällä tuohon verkolla kaikki kylmäks turhautumiseen. Siitä nyt on kuitenkin laajamittaista näyttöä, että jos useampi kalastaja muuttaa toimiaan hieman, ni muutos voi olla piirun nopeampi, ja toimet yllättävänkin tehokkaat vs tuo monta vuosikymmentä. Tähän, kun löytyy valitettavasti todistusaineistoa ihan täältä suomestakin.

Sillä taimenella on paljon muutakin arvoa, ku pelkkä kalastuksellinen. Jostain syystä moni puro miellyttää silmää. Myös muita ystäviä, ku aktiivikalastajat. Saattaapi olla tulevaisuudessa niin, että vapaa-ajan kalastajan pahin vihollinen on haagalainen ala-astelainen ;) Toivottavaa itseasiassa olisi, että taimen sais ystäviä entistä enemmän kalastusharrastuksen ulkopuolelta, josta tulis se viimeinen potku persiille näille jäärille.
Mitä tulee järvilohen ja taimenen keskikokoon reittivesistöissämme, niin kalastajat saavat syyttää vain ja ainoastaan itseään suurten yksilöiden "katoamisesta". Ne ovat lottovoittoja, koska esimerkiksi Vuoksen vesistössä vaelluskaloista kalastetaan 75% ensimmäisen järvivuotensa aikana pois kuljeksimasta. Siinäpä sitä suomalaista kalastuskulttuuria parhaimmillaan.
Ei se ole minä, vaan ne muut pojat!
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Jäpäkyörä kirjoitti:
Juha Köresaar kirjoitti:Kun utopia isommista kaloista on huuhaata niin kertoisitko, mihin ne kalat pääsääntöisesti kuolevat järvellä keskenkasvuisina?
Niin, kertoisitko sinä sen.
Kun ei niitä näy.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Ei tainnut mennä kaaliin, että miten ne lisääntyy, jos ei oo kutupaikkoja.
Jos esim Konnekoskesta löytyy 10 kpl nollilkkaita, niin takaako se että kanta lisääntyy, tai että pysyy edes pyydettävässä kunnossa? Minä olen huolissani omista kalavesistäni, en teidän etelän miesten reittivesistä.
Eks ton pitäis jo jumalauta itsessään herättää hälytyskellot muuhun suuntaan, ku siihen millä silmäkoolla noi saa kopattua pois kuleksimasta? Voi hyvää päivää.

Mulla ei aivot osaa käsittää ilman tilttiä. Käy niin sääliks Valkeajärvet, Norrelit ja monet muut aktiivit, jotka on vuosia ja vuosia koittanu muuttaa ajattelua ja iskeä järkeä vesille.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Elekää vouhottako.
Me ollan istutettu 1 -2 vuotiaita pienpoikasia koko aika. Ei mitään onkikokoisia.

Pitäisi niitä 5-60 senttisiä pikkuhiljaa näkymään. 20 vuoden jälkeen.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

vlasek kirjoitti:
Ei tainnut mennä kaaliin, että miten ne lisääntyy, jos ei oo kutupaikkoja.
Jos esim Konnekoskesta löytyy 10 kpl nollilkkaita, niin takaako se että kanta lisääntyy, tai että pysyy edes pyydettävässä kunnossa? Minä olen huolissani omista kalavesistäni, en teidän etelän miesten reittivesistä.
Eks ton pitäis jo jumalauta itsessään herättää hälytyskellot muuhun suuntaan, ku siihen millä silmäkoolla noi saa kopattua pois kuleksimasta? Voi hyvää päivää.

Mulla ei aivot osaa käsittää ilman tilttiä. Käy niin sääliks Valkeajärvet, Norrelit ja monet muut aktiivit, jotka on vuosia ja vuosia koittanu muuttaa ajattelua ja iskeä järkeä vesille.
Kuule Lasekki.
Sä et taida olla tästä maailmasta.
Me puhutaan ihan eri asioista,
Eihän tässä puhuta verkkojen silmäkoosta, eikä siitä millä kalat saa pois. :mulko:

Kyllä minä ymmärrän , jos ääneen puhutaan, mutta sinun aivojuoksusi on jotain muuta. :mulko:
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Jäpäkyörä kirjoitti:Elekää vouhottako.
Me ollan istutettu 1 -2 vuotiaita pienpoikasia koko aika. Ei mitään onkikokoisia.

Pitäisi niitä 5-60 senttisiä pikkuhiljaa näkymään. 20 vuoden jälkeen.
Eks tossa nyt aika looginen selitys ole se, että kalat kuolee keskenkasvuisina, tai se, että istukasgeeni on paskaa.

Jos Vaajakosken kalatiestä poimitaan vuosittain kaikki yks 65 sentin luomukala ja vielä jokunen vuosikymmen määrä oli yli 100, josta se on vuodesta 86(Scania invaasio) laskenu jatkuvalla syötöllä kohti tätä surua. Eihän tossa herranisä tarvita Nobelia, tai Tohtorin lappuja, että ymmärtää missä vika.

Samanaikaisesti voidaan tarkastella koskia, jossa on päädytty viimevuosina radikaaleihin vetoihin, voidaan nähdä, että niitä kutukuoppia ilmestyy vuosvuodelta enemmän, ja jopa niitä isoja 65 ruuvaamia 3 metrin kutukuoppia alkaa näkyä. Noi satunnaiset vaeltajat valitettavasti vaan yksinkertaisesti koe mitään suojaa jahka ne joutuu tietyn sektorin ulkopuolelle.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Me puhutaan ihan eri asioista,
No etkös sä avannu koko homman väsähtäneellä verkkohomoprovolla.
Sä et taida olla tästä maailmasta.
No sitä se äitikin sanoi, mutta mä oon ihan sinut sen asian kanssa.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7406
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

vlasek kirjoitti:
Sä et taida olla tästä maailmasta.
No sitä se äitikin sanoi, mutta mä oon ihan sinut sen asian kanssa.
Okei!
Jos asia on noin. Otan osaa.
Sä oot vain liian viisas mun aivokäyrälle.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja munapata »

Kymmenkunta vuotta taakseppäin aloittelin vetouistelun eteläisellä saimaalla ja kai vuoden kalasteltuani kuulin ensimmäisen kerran näistä aktiiviuistelijoiden keskenään sopimista herrasmies säännöistä. Ne olivat taimenen osalta 50cm. ja järvilohen 60cm. Näillä säännöillä on edetty, eikä tuohon muuta muutosta ole tullut kuin taimenen osalta. Muutamat enemmän järvellä viihtyvät korottivat taimenenkin alamitan kuuteenkymmeneen senttiin ja näyttäisi siltä, että se tänä päivänä on enemmistön vetouistelijoista käyttämä alamitta. Toisinsanoen näitä vuodenvaiteessa korotettavia alamittoja on vetouistelupiireissä eteläisellä saimaalla noudatettu vapaaehtoisesti jo ennenkuin elykeskuksesta oli kukaan kuullutkaan. Turha on rääkyä, että vetouistelija vie kalat eteläisestä saimaasta jo poikaskokoisena. Jo tänä lyhyenä aikana, jonka olen alueella raksejani uitellut olen nähnyt järvilohen keskikoon kasvaneen runsaalla kilolla. Jos ei emokaloja riitä mätisäkeiksi kasvatusaltaita varten, niin kuka saatana ne on tappanut. Eteläiselle saimaalle tehtyjen istutusten aikaansaannosten en usko leimautuneen kuin kasvatusaltaaseen ja alueelle johon ne täällä on kipattu, joten näistä ei emokaloiksi ole. Vetouistelijoita kehotettiin vapauttamaan suursaimaan yhtenäislupa-alueen luvassa rasvaevälliset lohet jo vuotta ennenkuin ensimmäistäkään rasvaeväleikattua lohta ui saimaan vesistössä. Sama saatanan vouhotus jatkuu kiihtyvällä melulla, eikä alueelle ole istutettu edelleenkään rasvaeväleikattuja lohia. Onko tarkoitus kenties lopettaa vetouistelemalla tapahtuva lohenpyynti kiitoksena vuosikausia jatkuneesta vapaaehtoistyöstä järvilohen hyväksi, vai onko kyseessä "impperiumin" vastaisku luvattomasta troolauksesta alkaneen metelin takia? Suuren luokan kusetus on käsittääkseni käynnissä ja sen alullepanijat nauttivat tilanteesta jossa vetouistelijat tappelevat keskenään. Jo kirjoittaessa alkaa vituttaa niin vahvasti, että olkoon tältä erää tässä Touh

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Sä oot vain liian viisas mun aivokäyrälle.
Todennäköisesti liian typerä, mutta mietippäs vaikka seuraavaa toteaumusta:

"Kun taimenen olo käy puroissa ahtaaksi, lisääntyy myös sen luontainen vaellusvietti."
http://yle.fi/uutiset/taimenkannan_elvy ... ta/6160119

Sen jälkeen pohdi tilannetta, jossa vaellusvietti on ylikalastuksen/liiallisen kalastuspaineen takia päässyt heikentymään, mitä pitäis tapahtua, että vaellusvietti pääsis jälleen valloilleen?

Kolmantena, jos tuolta jokunen syrjäytynyt lähtee etsimään onnea ja isompaa ravintoa selille, mitkä teoreettiset mahdollisuudet kalalla on nykyisellään päästä siihen 65 sentin mittaan ja palata jonain kauniina päivänä takas kutemaan arvokkaat geenit matkassa.

Jos oivalsit, sun ei enään tarvii välttämättä hämmästellä, miks eräällä jos toisellakin reittivedellä, jossa on mahdollisesti vielä suht vapaat väylät iso vaeltaja on verrattavissa erääseen uhanalaiseen tiikerilajiin.

Aiheesta löytyy kiitettävästi dokumenttejä, ja jos niihin löytyy mielenkiintoa perehtyä on sangen vaikea ymmärtää verkkohomoprovokaation älyllistä virrantaa. Esim. seuraavasta

http://www.rktl.fi/kala/tietoa_kalalaje ... isuus.html

"Tärkein uhkatekijä on kalastus, joka kohdistuu liian pieniin yksilöihin. Taimenkantojen arvellaan edelleen pieelinevän, koska hoitotoimia ei ole saatu toteutetuiksi tarpeeksi tehokkaina. Ilmastomuutoksen takia purojen kuivuminen ja lämpeneminen on merkittävä tulevaisuuden uhkatekijä."

LIIAN PIENIIN YKSILÖIHIN! HASSU TYPO! mut se tarkoittaa pienennevän.

http://www.rktl.fi/www/uploads/pdf/uude ... taimen.pdf

Otetaas tosta muutama poiminta:

"Vuonna 2011 kalaportaan katiskasta saatiin 22 taimenta. Niistä vain yksi (5 %) ylitti 60 cm, mitä
pidetään kudulle nousevan naarastaimenen minimimittana."

MINIMI! PIENIN MAHDOLLINEN! 45 tai 40 cm. ALLE MINIMI! REILUSTI!

"Järvillä vaeltavat taimenet pyydetään edelleen pois aivan liian pieninä, jotta järvitaimenen elinkierto voisi toimia."

"Osa vaeltavista kaloista saavutti ainakin sata vuotta sitten sukukypsyyden vasta 80
cm pituisina,.."

JUHANI AHO, RENFORS, HÖYRYVETURI, TUKINUITTO! AIVAN LIIAN PIENINÄ, ELI REIPPAASTI ALLE MINIMIN!


Oks tässä vielä jotain epäselvää. Ei muuta, ku nahkapöksyt ylle ja verkkohomoilemaan.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Turha on rääkyä, että vetouistelija vie kalat eteläisestä saimaasta jo poikaskokoisena. Jo tänä lyhyenä aikana, jonka olen alueella raksejani uitellut olen nähnyt järvilohen keskikoon kasvaneen runsaalla kilolla.
Mun mielestä se on taas jokseenkin huvittavaa. Nimenomaan huvittavaa, että oma harraste on niin pyhä, että pienikin rakentava kritiikki on liikaa. Se on välitön hyökkäys, vaikka oletettavasti ne uistelijat jotka näitä palloja pistelee ilmoille toivoo lähtökohtaisesti entistä suurempia kiloja ja parempaa kalastusta.

Jos tulos näinkin mitättömällä liikkeellä on näin huima, mitä tekiskään ton mitan korottaminen vielä sillä 5 sentillä, jos tutkija seminaarissa heitti pallon jopa 70 sentistä, mitä sisävesiin tulee.

Eikös toi vois tarkoittaa sitä, että emokaloja ois enemmän----> istukasmateriaa enemmän ja näinollen sitä rasvaeväleikattua potentiaalia enemmän. Tilanne ois taas piirun lähempänä sitä ainaista aidan vihreämpää puolta. Puhumattakaan siitä, että sitä vuotuista tappolimittiä nyittäis vielä piiru. Ei provoilua. Pointteja ilmoille. Voivat olla vääriä, tuskin edesvastuuttomia.

Se on tietenkin harmi, jos tommonen "uhraus" valuu prisman tiskille.

Mut lähtikö toi nykyinen herrasmiessääntökään ihan täysin kivuttomasti ja 100% sitoumuksella liikkeelle? Todella hienoa jos lähti.

Soraäänet kuuluu asiaan, kritiikki kuuluu asiaan. Itsekritiikki ja joustokin pitäis kuulua asiaan. Ei pitäis olla sen epäterveempää, tai häpeällisempää, mitä masturbointi.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
jarppa
Viestit: 56
Liittynyt: 01:29:17 28.12.2005

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja jarppa »

te ootte kujalla :)
järvilohi samoin taimen ovat tätä istutuksiin perustuvaa hyödykettä..
jos antais luonnon tehdä valinnat .. näitä lajeja ei olis..ihminen aina ne kalat istuttaa.. turha ketään syyttää tästä paskasta tilanteesta .. se on suomen kulttuuri..vitun 60c alamitta..
ne kalat ku hutkastaan sen röörinläpi.. ihmetteleen missäs vitussa ny ollaan... hieno juttu.. kirret mun mielestä samaa kaartia ku putkesta tulleet elukat.. kaikki tulee kasvattomoista ;)
munapata..sun hurskastelu.... naurettavaa.. pidä vaikka alamittaa 80cm..
ihan sama.. järvärin kalastus on todella tyhmää.. melkein menetetty kanta.. jee
mä en ole viimeseen 15v tappanu yhtään taimenta yhtään mistään..uistelen ja perhokalastan, meritaimenia saanu vahingossa c&r....järväriä saanu umpijärvistä..istareita :)
sun uistelu tunneilla sopisi varmaan ostaa, tai käydä ostaan killee kaupasta:)
tää komppaa täysin merilohiin.. mikä ollu tapetilla.. HUOM..
pässit.. siinä valoa on.. ne lohet pääsevät jatkaaan sukua..
elinvoimasuus..
tää.. taimen, järväri... heikolla ollaan.. istari paskoja :)
herätys sieltä vitun pilvilinnoista...
jarppa
Viestit: 56
Liittynyt: 01:29:17 28.12.2005

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja jarppa »

onhan se hienoa pitää jotain herrasmies alamittaa.. tappaa edelleen järvilohia..
saimaalla.. munapata!!
pidäks sä ittees ny hyvänä kalamiehenä..juu ny tapoin 61cm.. tai huomenna sen 63cm..
kalaahan sä saat paljon :)
kerros ny onko se tapettu 2,5kg parempi ku 5kg.. eiköhän ne oo ihan sama..tapettu :)
kuviat et viitsi näyttää ja omaat helvetin hankalan persoonan..juu vierestä katsellu..
ei pahalla mutta paja vasaralla ;)
sä vedät järväreitä hyvin eikö.. missä tulee raja :)
sä nin piipität.. tehny jotain näiden edestä.. vitut :)
missä menee se raja..kysyn vaan jos toi tapettu järvilohi omaa vietin mennä sukua jatkaan..
no perkele tää 60cm on ihan hyvä..
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja vlasek »

:kolmonen:
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
jarppa
Viestit: 56
Liittynyt: 01:29:17 28.12.2005

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja jarppa »

Hienoa.. mites emokala pyynti onnistu.. saimaalla..
helpommin se osuu isompaan päähän kalikka :)
Avatar
pike
J. Edgar Hoover
Viestit: 5110
Liittynyt: 18:58:45 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Alamitat noussee 1.1.2014

Viesti Kirjoittaja pike »

munapata kirjoitti:Sama saatanan vouhotus jatkuu kiihtyvällä melulla, eikä alueelle ole istutettu edelleenkään rasvaeväleikattuja lohia.
Mikä siinä on, ettei Siun onkiin ui noita eväleikattuja? Mitä noita raportteja tänne asti kulkeutuu niin noista kaloista jo puolet alkaa olla leikattuja. Selaapa, vaikka tuota vetouistelu 2013 -ketjua. Sielläkin on kuvia eväleikatuista. Tämä kusetus, ettei eväleikattuja olisi voi upota niihin ketkä eivät alueella uistele, mutta ketkä tuolla vesillä liikkuvat tietävät kyllä totuuden.

munapata kirjoitti: sen alullepanijat nauttivat tilanteesta jossa vetouistelijat tappelevat keskenään.
Tämä on varsin totta ja harmi sinänsä. Kovasti uistelijat aina on muita syyttämässä, mutta jos yhtään omaa toimintaa tarkastellaan niin pahoitetaan mieli. Herkkähipiäistä porukkaa.

Kunhan alamitat nousee ensi kaudelle niin ne aktiiviset vetouistelijat, ketkä puhuavat itsesästään lohensuojelina, nostavat tietysti omia kriteereitään otettavien kalojen suhteen. Itse en jatkossa enää tulee rasvaevällistä lohta papittamaan jos ja kun tuo alamittojen korottaminen tulee tapahtumaan.

Loppuun kysymys modeille. Eikö tässä ketjussa ala olemaan tarinaa aiheen sivusta 25%. Pitäisikö ketju jakaa useammaksi vai koskiko tämä vain osaa ketjuista?
Vastaa Viestiin