Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kho
Viestit: 14
Liittynyt: 15:31:21 04.12.2007

Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Kho »

Minn Kota keulasähkömoottorriin liittyvä kysymys arvon palstalaisille. Nämähän ovat viime vuosina yleistyneet kovasti. Tuli haettua kaupasta Busteri XS:n keulille tuollainen uusi 55 lbs Minn Kota Powerdrive V2 I-pilotti. Busteri on 4.15 m pitkä alumiinivene 15-20 hv koneelle suunniteltu ja painaa n. 165 kg. Nyt kesän mittaan tullut moottoria käytettyä ja herännyt epäilyksiä onkohan kaikki koneessa kunnossa. Ajattelin kysyä palstan tietäjiltä ovatko seuraavat asiat näille sähkökoneille normaalia vai otanko maahantuojaan yhteyttä? Paljonhan näistä ollut positiivista palautetta, joten omia huonoja kokemuksia laitteesta ihmettelen.

1. Ensimmäisenä moottorin teho vaikuttaa vähäiseltä. Ei tahdo jaksaa liikuttaa pikku Busteria. Täysin tyynessä kelissä menee 4 km/h täydellä kaasulla nopeuden ollessa kaukosäätimen pykälässä 10/10. Jos tuulee enemmän esim. n. 5 m/s tuuli vaikuttaa hyytyvän ja täydellä kaasulla menee juuri ja juuri eteenpäin n. 1 km/h vauhtia. Uisteluakin olen motilla heittelyn lisäksi kokeillut. Tässäkin tehottomuus näkyy. Päästäkseni tyynellä 2.8-3 km/h uisteluvauhtiin joutuu vauhtia pitämään kaukosäätimen pykälässa 8/10, jolloin 90 Ah akku on tyhjä 3 tunnissa. Ongelmana virta ei tahdo riittää vähänkään koko päivän käyttöön. Tämä tehottomuus herättää ihmetystä, koska käsittääkseni 55 lbs koneita myydään yleisesti isompiin esim. Buster M ja L kokoluokan veneisiin. Jos teho ei riitä Buster XS:ään eihän se voi riittää huomattavasti isompaan L:nkään? Mitenkä käyttäjillä ovat 55 lbs Powerdrivellä eri veneet liikkuneet? Paljonko on realistinen nopeus 4 m veneelle 55 lbs sähkökoneella?
Tehoon liittyen on vesillä pistänyt silmään samoilla kalapaikoilla jigaileva huomattavasti suurempi vene 80 lbs Terrovalla. Vene on Trackerin Targa v-18 (pituus 5,82 m, leveys 2,24 m ja veneen paino n.800 kg kone 140 hv). Tämä paketti näyttää vesillä menevän huomattavasti kovempaa. Menee ”silmällä katsottuna” vähintään tuplasti kovempaa mitä oma vene täydellä kaasulla. Hauskan näköistä kun iso ”jytky” venejossa pieni sähkökone keulilla ja omalla pikkuveneellä ei pysy mitenkään perässä. Mitenköhän tämä mahdollista?

2. Toinen asia on moottorin kaukosäädin. Kaukosäädin tahtoo sammua välillä itsestään ja ei meinaa lähteä uudestaan päälle. Tämä vika on ollut siinä alusta asti ja tulee esille aina jonkun reissun jälkeen aina uudestaan. Eli yhtäkkiä kaukosäädin menee täysin pimeäksi ja ei lähde virtapainikkeesta päälle. Moottori kyllä jää käyntiin säädettyyn tilaan, mutta et pysty ohjaamaa konetta. Kun odottelet ja painelet useamman kerran virtapainiketta lähtee sitten yleensä jonkinajan kuluttua päälle. Sangen veemäistä ,kun uistellessa kaukosäädin menee pimeäksi. Vene menee kiveä kohti tai meinaa pyörähtää ympäri, etkä pysty tekemään mitään. Pari kertaa joutunut katkaisemaan veneestä virrat ettei tapahdu ikäviä.

3. Koneen kippimekanismi alaspäin on melkoisen jäykkä. Konetta ei tahdo heikompi kaveri jaksaa kääntää kuljetus asennosta veteen. Kun painaa lukituksen vapautus osaa saa silti käyttää voimaa alas kippaukseen ja joutuu toisinaan hetken puljata koneen laskemisessa. En usko jotta nuorelta lapselta varren taitto veteen onnistuisi.

4. Neljäs asia on nylkyttäminen i-pilotin ankkurissa. Kone alkaa välillä sahaamaan nopeaan tahtiin n. 10 cm liikettä toistuvasti. Eli sahaa pientä liikettä pitkänkin ajan pysähtymättä, vaikka tällaiselle liikkeelle ei olisi paikalla pysymisen kannalta tarvetta. Turha jatkuva sahaaminen kuluttaa turhaan virtaa ja aiheuttaa ärsyttävää ääntä. Vaikuttaisi jonkinlaiselle gps-häiriölle. Onkohan tämä yleistä?

Moottoria olen kokeillut kahdella eri akulla. 90 Ah normi nestevapaa-ajanakulla sekä 80 Ah AGM akulla. Molemmilla akuilla toimii yhtä tehottomasti ja virtasta kuluu epäilyttävän paljon. Kaapeli 16 neliöistä ja välissä yksi 60 Ah sulake. Kommentteja asioihin?
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja drwho »

Kho kirjoitti:1. Ensimmäisenä moottorin teho vaikuttaa vähäiseltä. Ei tahdo jaksaa liikuttaa pikku Busteria. Täysin tyynessä kelissä menee 4 km/h täydellä kaasulla nopeuden ollessa kaukosäätimen pykälässä 10/10. Jos tuulee enemmän esim. n. 5 m/s tuuli vaikuttaa hyytyvän ja täydellä kaasulla menee juuri ja juuri eteenpäin n. 1 km/h vauhtia. Uisteluakin olen motilla heittelyn lisäksi kokeillut. Tässäkin tehottomuus näkyy. Päästäkseni tyynellä 2.8-3 km/h uisteluvauhtiin joutuu vauhtia pitämään kaukosäätimen pykälässa 8/10, jolloin 90 Ah akku on tyhjä 3 tunnissa. Ongelmana virta ei tahdo riittää vähänkään koko päivän käyttöön. Tämä tehottomuus herättää ihmetystä, koska käsittääkseni 55 lbs koneita myydään yleisesti isompiin esim. Buster M ja L kokoluokan veneisiin. Jos teho ei riitä Buster XS:ään eihän se voi riittää huomattavasti isompaan L:nkään? Mitenkä käyttäjillä ovat 55 lbs Powerdrivellä eri veneet liikkuneet? Paljonko on realistinen nopeus 4 m veneelle 55 lbs sähkökoneella?
Tehoon liittyen on vesillä pistänyt silmään samoilla kalapaikoilla jigaileva huomattavasti suurempi vene 80 lbs Terrovalla. Vene on Trackerin Targa v-18 (pituus 5,82 m, leveys 2,24 m ja veneen paino n.800 kg kone 140 hv). Tämä paketti näyttää vesillä menevän huomattavasti kovempaa. Menee ”silmällä katsottuna” vähintään tuplasti kovempaa mitä oma vene täydellä kaasulla. Hauskan näköistä kun iso ”jytky” venejossa pieni sähkökone keulilla ja omalla pikkuveneellä ei pysy mitenkään perässä. Mitenköhän tämä mahdollista?
Normalz. 55lbs keulasähkövispilän teho vastaa sitä, että vedät sitä sun ruuhtas 30Kg vastaavalla voimalla.

Tuntuu vaikealta ajatukselta, että Tracker kulkis kovempaa mutta yhtäkovaa se voi helposti kulkea koska siinä on pidempi runkolinja kun sun pikkubusterissas.

Vertailun vuoksi 55Lbs Riptide kuljettaa mun 555 Fasteria @WOT (pläkässä) 1.6kts ja kun tuulee yli 7m/s ei keulasähkövispilällä enää tee mitään (osittain koska keula alkaa nousee senverran aallokossa että vispilä haukkaa ilmaa).
Kho kirjoitti:4. Neljäs asia on nylkyttäminen i-pilotin ankkurissa. Kone alkaa välillä sahaamaan nopeaan tahtiin n. 10 cm liikettä toistuvasti. Eli sahaa pientä liikettä pitkänkin ajan pysähtymättä, vaikka tällaiselle liikkeelle ei olisi paikalla pysymisen kannalta tarvetta. Turha jatkuva sahaaminen kuluttaa turhaan virtaa ja aiheuttaa ärsyttävää ääntä. Vaikuttaisi jonkinlaiselle gps-häiriölle. Onkohan tämä yleistä?
Tota ei tapahdu Riptidessä. Kysäses iBoats/TheHullTruth/WalleyeCentral sektorista, siellä vois olla paras tieto onko toi vika vai ominaisuus.
Kho kirjoitti:Moottoria olen kokeillut kahdella eri akulla. 90 Ah normi nestevapaa-ajanakulla sekä 80 Ah AGM akulla. Molemmilla akuilla toimii yhtä tehottomasti ja virtasta kuluu epäilyttävän paljon. Kaapeli 16 neliöistä ja välissä yksi 60 Ah sulake. Kommentteja asioihin?
Normalz. Hommaa lisää akkua jos haluat uistella pidempään. Speksin mukaan 55lbs Riptide vie 60A@WOT. [EDIT: 50A@WOT]
Viimeksi muokannut drwho, 23:27:01 21.09.2014. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Tonnin painoinen Fasteri 610 toimii perus 55 koneella kaislapyörityksessä ihan hyvin, mutta jos vähääkää tuulee ei ruuti riitä. 90 amppeerin akulla pärjää kyllä yhden heitto päivän hyvinkin syksyisin. Toki riippuu kyllä akustakin.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Kannattaa tarkistaa ettei potkurin ja moottorin välissä ole kietoutuneena kaislaa, siimaa tms. Potkurin pitää pyöriä käsivaralla kevyesti. Välissä olevat ylimääräiset moskat aiheuttaa tehottomuutta ja nostaa virrankulutusta. 90Ah akulla pitäis ton kokoista kiulua pyöritellä vähintään pitkä kalapäivä mielummin kaks. Toki taivasankkurin käyttö kasvattaa kulutusta.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja drwho »

Minn Kotan speksi kuinka monta ampeeria mikäkin kone vie täydellä teholla:

http://www.minnkotamotors.com/Support/B ... --Rigging/

Minn Kotan kaavat jolla voi laskea itse kuinkakauan akku arviolta kestää:

http://www.minnkotamotors.com/Search/?q=amp%20draw (Tuolta "Formulas chart", en pysty linkkaamaan tohon jostain syystä)

Koska saat koneesta irti täydet tehot (4km/h) ei koneessa ole mitään vikaa eikä siellä ole roskaa. Koska pystyt uistelemaan kolmetuntia vie 55lbs kone 25,5A 80% tehoilla. [EDIT: Korjattu typot]
Kho
Viestit: 14
Liittynyt: 15:31:21 04.12.2007

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Kho »

Kiitokset virran kulutus tieodoista drwho. Virrankulutus tiedot vaikuttaa selittävän kovaa virrankulutusta. Järkevään kulutukseen pitäisi siis pystyä käyttämään konetta 1-6 pykälillä.

Tämä tehoasia ihmetyttää sekä epäilyttää vieläkin. Ei oikein käy järkeen tuo vauhti huomioiden veneen koon. Jos 0,6 m leveämpi, lähes 2 m pidempi, syväykseltään syvempi ja 5 kertaa raskaampi Trackeri menee 80 lb koneella selvästi kovempaa. Tässä on vielä se etten ole kysynyt ajaako Trackeri edes täydellä virralla vai pienemmällä kaasulla. Mutta jokatapauksessa omalla paketilla ei pysy perässä 10/10 pykälällä/täydellä kaasulla. Tämä pisti vesillä erityisesti silmään ja siksi vauhteja kyselen. Työntovoimaakin pohdin. 55 lbs on n. 70% 80 lbs työntovoimasta. Miten ihmeessä 30 % työntovoimaltaan tehokkaampi 80 lbs kone vie paljon isompaa venettä kovempaa?

Tuntuu ettei tuo teho tahdo riittää heittelyyn, kun normaalilla tuulella alkaa heti hyytyä ja täydellä kaasulla vauhti putoaa sinne 2 km/h tuntumaan. Täysin tyynessä toimii jotenkin kuten kirjoittelin. Normaalilla tuulella en tarkoita metrin aaltoa tai jotta vispilä haukkoo ilmaa, vaan pientä aaltoa. Jos on kovempi tuuli ei mene ollenkaan eteenpäin, vaan menee aallokossa taaksepäin kaasu pohjassa.

Sakkeus ja muut 55 lbs koneiden käyttäjät, olisiko teillä heittää mitattuja nopeuksia erilaisilla veneillä? Näitä voisi vaikka listailla vertailun vuoksi. Näkisi mikä on todellinen normaali nopeus näille 55 lbs koneille ja mihin sähkökoneiden kyky riittää. Minn Kotan esitteiden mukaan 55 lbs koneiden max veneen koot ovat melko isojakin.

Tapsal puhui, että potkurin pitää pyöriä kevyesti. Muistaakseni kun olen potkuria sammutettuna hieman huvikseni pyöritellyt niin jonkinlainen omituinen ratasmainen/pykältävä vastus tuntuu pyöritettäessä. Potkuria kyllä pystyi pyörittämään verrattain kivuttomasti. Mutta jäi mieleen, kun pensakoneden potkureita pyörittäessä taas tuntuma on ihan erilainen täysin tasainen ja vastus vakio. Saatan muistaa myös väärin ja varmaan johtuu koneiden erilaisesta tekniikasta.

Onko kenelläkään ollut ongelmia kaukosäätimen kanssa? Minkälaista käsitystä vispilämiehillä on tuosta kippaus mekanismista? Luulisi että alas kippaaminen olisi kevyt/smoothi yhdenkädenhomma, eikä jumittaisi yhtään. Ylös nostettaessa koneen kippaaminen paljon helpompaa.
Avatar
silli
Multimediatäkyonkija
Viestit: 2711
Liittynyt: 21:17:10 21.04.2005
Paikkakunta: Tikkala, Jyväskylä
Viesti:

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja silli »

Joo ei mulla ainakaan koneen lasku ahdista yhtään. Päinvastoin saa kovin pidellä vastaan kun kahvasta on kone vapautettu ja eteenpäin alettu työntämään konetta telakastaan. En nyt muista huippuja mitä tuo Silver Wolfia (varusteineen ja kuormassa liki tonnin lasti) hinaa, mutta virtavedessäkin veti hienosti erään nivapaikan yli ilman että tarvitsi Hondaa käynnistellä. Olen kyllä ollut erittäin tyytyväinen tuohon 55 Riptideen. Ainoa ihmetyksen aihe on ollut taivasankkurissa kun kone joskus pyörittää itsensä johtoon kuristuksiin.? Onkohan mulla jäänyt joku koneen suunnan kalibrointi tekemättä?
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Potkuri pitää pyöriä ihan yhdellä sormella kierittämällä. Pientä pykällystä voi tuntua mutta se on normaalia. Rohinaa taas ei.

Kippi kuulostaa kans oudolta. Meillä nosto ja lasku menee ihan jouhevasti, alaspäin laskettaessa ei koneesta voi irti päästää, muuten kolahtaa. Onhan koneen runko varmasti suora ja kiinnitetty suoraan? Ettei siinä ole mitään vääntymistä. Virrankulutuskin tuntuu aika rajulta. Hyväkuntoisella 90Ah akulla ton kokokoisella veneellä pitäis varmasti pystyä pitempiin käyttöaikoihin. Tietysti jos 10m/s tuulessa roikutaan koko ajan taivasakkurissa niin voihan se kovilla olla. Mut silti... Me vedetään isommalla veneellä 55Ah Optimalla helposti 8-10h heittopäivä. Eikä tee edes heikkoo...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
flipper 535
Viestit: 94
Liittynyt: 22:15:08 11.03.2012
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja flipper 535 »

Meillä muistaakseni sama keulakone.
Ensimmäisenä kun tuli meille, niin vaihdettiin ne paukkalangat 35mm2 kaapeliin ja kunnon liittimet juotettuna.
Tuo 16mm2 ei oikein riitä työntämään virtaa läpi.
Tuo ankkuri toiminto samanlainen meilläkin, ominaisuus, ei hetkekään kone hiljaa.

Meillä kone liikuttaa flipperiä tyynessä 10km/h ajettaessa täysillä.
Eikä vaikuta pienet tuulet menoon, painetaan vaan vauhtia lisää mikäli ei liikuta.

Tuo kaukosäädin menee unitilaan kun on käyttämättä, säästää pattereita, tekee myös samaa mikäli huonot patterit( vaihdettiin kokeilumielessä)

Kipissä sama vika, joutuu auttamaan käsin laskussa jotta menee lukkoon.

Silli, meillä kone pyörii johdon suoraksi mikäli on kiertynyt varren ympärille.

Me ollaan ainakin oltu erittäin tyytyväisiä hankintaan :D
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Toi johdon koko ja liitokset oli kans hyvä huomio.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja drwho »

Minn Kotan speksi minkä laitoin tuolla ylempänä sisältää myös valmistajan näkemyksen siitä miten paksua kaapelia pitää käyttää minkäkinpituisella matkalla koneen ja akun välillä. MK käyttää jenkki AWG (American Wire Gauge) merkintätyyppiä mutta tuohon löytyy konvertterit netistä.

55lbs koneella, 5m matkalla (15ft) koneen ja akun välillä pitää käyttää 21mm2 kaapelia (4 AWG) jne.

Olen silti sitämieltä, että jos 55lbs sähkövispilää luukuttaa 3h 80% tehoilla niin 90Ah akku on loppu - näin sanoo MK itsekkin.
piisami
Viestit: 199
Liittynyt: 17:52:05 19.01.2009
Paikkakunta: Nystad
Viesti:

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja piisami »

Eilen tuli testattua 10/10:Lpusteri,2 miestä,n.5m/s vastatuuleen 3.5km/h.
Kho
Viestit: 14
Liittynyt: 15:31:21 04.12.2007

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Kho »

Kiitoksia nopeustiedoista. Itsellä ei aikaisepaa kokemuksia näistä sähkökoneista, joten tämä sähkone asia on uutta tietoa minulle. Lisääkin voi nopeuksia laitella. Tämä vahvistaa epäilyksiä, ettei omassa koneessa ole kaikki kohdillaan. Ei kyllä 55 Ah optimalla pärjäisi päivää heittelyssä. Flipperin, Tapsal:n ja piisamin tietojen perusteella moottori toimii hyvin isommissa veneissä.

Flipper: Vinkkasit kaukosäätimen menevän unitilaan. Lähteekö unitila helposti pois vai onko siihen joku erityinen konsti olemassa? Ongelma on se, ettei kaukosäädin tahdo herätä sammuksista pois. Vasta kun odottelee ja tarpeeksi pitkään ja monta kertaa painelee niin herää. Alkoi tekemään tuota muistaakseni parin reissun jälkeen. Voisiko paristot kulua näin nopeasti?

Kipille täytyisi ilmeisesti jotakin keksiä, koska ärsyttävän jäykkä se on.

Taivas ankkurissa täälläkin kone välillä kieputtaa hieman johtoa ja sitten oikaisee itsestään johdon.

Kaapeli ja liitin puoli hyvä huomio ja tätä olen myös hieman miettinyt. Minn Kotan ohjekirjoissa ei valitettavasti ole minkäänlaisia ohjeita kaapeleista, sulakkeen koosta tai tehosta, joten itse joutunut etsimään tietoja netistä. Kaapelin pituus on n. 3,5 m. DRWHO:n Minn Kota linkin perusteella siinä rajoilla:16 vai 21 neliön kaapeli. 16 neliön kaapelin laitoin, koska palstan aikaisemmissa ketjuissa tätä paksuutta on käytetty yleisesti. Laskeskelin myös paksuutta aditan kaapelilaskurilla: http://www.adita.fi/alasivut/kaapelilaskuri/. Kaapelilaskurin mukaan 16 ja 25 neliön kaapelilla on tehohäviö ero vain n. 2 % täydellä kaasulla. Tehon laskin täydelle kaasulle 50 A virran kulutus x 12V = 600 W. Lisäksi tehohäviö oletettavasti pienenisi käyttökaasulla, jolloin virtaa menisi se 5-30 A. Onkohan tuo kaapelilaskuri oikeassa tai luotettava kaapelin mitoituksessa? Kannattaakohan tässä tilanteessa purkaa 16 neliön kaapeli ja kokeilla paksummalla? Jostakin syystä Minn Kotassa ollut n. 0.8 m valmiin lähtökaapelin paksuus on huomattavasti 16 neliötä ohuempi.

Liitokset on puristettavia, koska periaatteessa veneen tärinä on riskitekijä juotoksen kannalta. En sitten tiedä onko tällä puristettava vai juotettu todellisuudessa väliä? Moottorin eteen laitoin vielä trukkiliittimen jonka suositus virta oli jotakin 50-100 A välillä.Tälläisiä trukkiliititimiä palstalla suositeltiin ja luulisi trukeissa liikkuvan suurikin virta...
Liitteet
kaapeli 1.PNG
kaapeli 1.PNG (11.35 KiB) Katsottu 14588 kertaa
kaapeli 2.PNG
kaapeli 2.PNG (11.21 KiB) Katsottu 14588 kertaa
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Welling »

Minulla on/oli myös iPilotin kaukkarin kanssa tuota sammumisongelmaa. Ei ole mikään uniajastus ja esiintyi myös uudella patterilla. Joskus heräsi henkiin ihan taputtelemalla ohjainta. Kevään reissulla tuli sitten hermostuttua tuohon tarpeeksi, että vaivauduin avaamaan paristokannen ja kiristämään sen suutuspäissäni momenttiin. Lähti pelittämään ja ainakaan sillä reissulla ongelma ei palannut. Liekö ollut koneella itsesuojeluvaistoa, koska olisi joutunut seuraavasta sammumisesta maata kiertävälle. En ole perheenlisäyksen vuoksi päässyt tuon keikan jälkeen vesille, joten en osaa sanoa, ratkesiko tuohon.
daddycool
Baania perkele!
Viestit: 509
Liittynyt: 20:11:10 21.04.2005
Paikkakunta: kymi

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja daddycool »

tohon ipilotin ongelmaan auttaa vaikka gigantti ja uudet 1.6€ patterit. kaukkari menee helposti tyhjäksi ja suosittelen avaimeksi JYKEVIÄ PIHTEJÄ JA 20CENTIN KOLIKKOA joka on mitään ruuvimeisseliä sopivampi tuohon uraan.mun haukkaa 5.3m kuljettaa tuo riptide ja 110ampperin akku koko taimenpäivä
ja vieläkin vähän pitempään
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Kyllä 3,5m matkalla 16mm2 riittää. Se on sitten eriasia jos 600W kuormaa pidettäisiin päällä useita tunteja putkeen alkaa nuo 16mm2 kaapelikin hieman hukkaamaan tehoja lämpönä

Trukkipistoke on toimiva kunhan liittimet on varmasti puristettu kunnolla. Tiedän ainakin yhden tapauksen jossa kaikki piti olla ihan kunnolla laitettu ja sitten kun kävin paikanpäällä tutkimassa lähti 16mm2 "kunnolla puristettu" johto liittimestä kevyesti vetämällä irti... Eli sähkö haihtui lämpönä ilmaan siinä liitoksessa.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja drwho »

Kho kirjoitti:Tämä vahvistaa epäilyksiä, ettei omassa koneessa ole kaikki kohdillaan. Ei kyllä 55 Ah optimalla pärjäisi päivää heittelyssä. Flipperin, Tapsal:n ja piisamin tietojen perusteella moottori toimii hyvin isommissa veneissä.
Laskeskelin huviksen tässä aamutuimaan vähän Wymanilla (http://www.westlawn.edu/news/WestlawnMa ... Sept08.pdf p. 14) tarvittavaa tehoa kuljettamaan Fasteria ja Busteria kahta solmua. Laskelma on yksinkertainen eikä ota kantaa tuuleen jne. Ihan vaan keskusteluksi oletetaan, että 55lbs keulasähkövispilä tuottaa 1hp vastaavan tehon. Lasken seuraavilla oletuksilla:
Boat: Faster 555
Weight: 1000kg (ruuhi, pata, bensaa & 2 kaveri ja kamat)
Hull type: Semi displacement
Buttock angle: 3
LWL: 5.2m

Boat: Buster XS
Weight: 450kg (ruuhi, pata, bensaa & 2 kaveria ja kamat)
Hull type: Semi displacement
Buttock angle: 2
LWL: 4.0m
Faster 555:
faster_555.jpg
faster_555.jpg (23.04 KiB) Katsottu 14465 kertaa
Buster XS:
buster_xs.jpg
buster_xs.jpg (22.62 KiB) Katsottu 14465 kertaa
Avatar
drwho
Viestit: 684
Liittynyt: 15:11:48 16.12.2010
Paikkakunta: Helsinki

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja drwho »

Ajauduin tästä pohdiskelemaan itsekseni, että toi MK: WW2 potkurihan on potkuriteoreettisesti ihan katastrofi. Ilmeisesti toi muoto on valittu koska toi pystyy samalla leikkaamaan erilaista ruohikkoa yms joka on olennainen ominaisuua bassihommissa jenkeissä mutta suomeasa täysin turha. Tehoa menee hukkaan varmaan 50% tosta n0.6kW:sta jota toi vispilä tuottaa. Tästä päädyin pohtimaan, että saakohan tohon mun RT55:n jostain fiksumpaa potkuria. No tietenkin saa :)

http://www.kipawapropellers.com/store/p ... odels.html
flipper 535
Viestit: 94
Liittynyt: 22:15:08 11.03.2012
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja flipper 535 »

Tuohon kaukkariin:
Kaukkari SIIS menee unitilaan, säästää pattereita.
Kone lähtee käyntiin kun painat pelkästään propelin kuvaa.
Mikäli painat on/off kytkintä sammuu kaukkari kokonaan, jonka jälkeen joudut käynnistämään uudelleen kyseisestä kytkimestä.
Vaatii hieman opettelua, mutta nopeasti oppii.

Meillä kaapeli 25mm2 ja vedon pituus n.2m, akustona toimii 2*95A lasikuituakut.
Kun kone meille tuli, niin kaapeli oli 16mm2 ja akku oli optima yellowtop jossa ei paukku riittäny kokopäivän heittelyyn.
Kaapelit lämpesi aika rajusti kun moottorilla ajeli kovilla kierroksilla, siitä syystä siirryttiin paksumpiin kaapeleihin.
Nuo alkuperäiset kaapelit naftisti mitoitettu.

Uisteluveneeseen laitoin akkujen väliin 25mm2 kaapelin, ei tule lämpeämis ongelmaa joka heikentää virran kulkua.

Toi orkkis potkuri on kyllä ihan onneton, sutii mut ei liiku mihinkään.
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Samson »

drwho kirjoitti:Ajauduin tästä pohdiskelemaan itsekseni, että toi MK: WW2 potkurihan on potkuriteoreettisesti ihan katastrofi. Ilmeisesti toi muoto on valittu koska toi pystyy samalla leikkaamaan erilaista ruohikkoa yms joka on olennainen ominaisuua bassihommissa jenkeissä mutta suomeasa täysin turha. Tehoa menee hukkaan varmaan 50% tosta n0.6kW:sta jota toi vispilä tuottaa. Tästä päädyin pohtimaan, että saakohan tohon mun RT55:n jostain fiksumpaa potkuria. No tietenkin saa :)

http://www.kipawapropellers.com/store/p ... odels.html
Tämä muuten lähti samantien tilaukseen, kiitos vinkistä !
Avatar
Welling
Viestit: 408
Liittynyt: 16:17:33 23.09.2007

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja Welling »

flipper 535 kirjoitti:Tuohon kaukkariin:
Kaukkari SIIS menee unitilaan, säästää pattereita.
Kone lähtee käyntiin kun painat pelkästään propelin kuvaa.
Mikäli painat on/off kytkintä sammuu kaukkari kokonaan, jonka jälkeen joudut käynnistämään uudelleen kyseisestä kytkimestä.
Tarkennuksena tuohon omaan vastaukseeni, että noin insinööri on tosiaan sen ajatellut toimivan. Siis omassakin kaukkarissa on tuo sleep mode ja heräsi normaalisti vain 9 kertaa kymmenestä. Noita maanantaikappaleita ja "taputeltavia" on näköjään ollut muillakin: http://www.walleyecentral.com/forums/ar ... 58178.html.
mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja mawred »

Kho kirjoitti: 2. Toinen asia on moottorin kaukosäädin. Kaukosäädin tahtoo sammua välillä itsestään ja ei meinaa lähteä uudestaan päälle. Tämä vika on ollut siinä alusta asti ja tulee esille aina jonkun reissun jälkeen aina uudestaan. Eli yhtäkkiä kaukosäädin menee täysin pimeäksi ja ei lähde virtapainikkeesta päälle. Moottori kyllä jää käyntiin säädettyyn tilaan, mutta et pysty ohjaamaa konetta. Kun odottelet ja painelet useamman kerran virtapainiketta lähtee sitten yleensä jonkinajan kuluttua päälle.
Täälä on alkanut temppuilemaan nyt samalla tavalla alle vuoden käytön jälkeen. Patterit on vaihdettu, mutta ei auta. Myös käskyjen perillemeno kaken toimiessa on alkanut heikentymään, nappeja joutuu usein painelemaan toistuvasti.

Maahantuojaltakin kyselin, mutta ei ole vielä tullut vastausta. Ilmeisesti joutuu käyttämään takuussa.
maja2
Viestit: 91
Liittynyt: 21:07:36 10.05.2010

Re: Minn Kota i-pilot 55 lbs keulasähkömoottori

Viesti Kirjoittaja maja2 »

Tällainen Kipawa 853 on nyt ollut pari keikkaa kiinni uudemmalla rungolla olevan Buster L:n keulassa olevassa 55lbs Riptidessä ja ainakin pitoa on enempi, kiihtyvyys ja huippunopeus parani. Pihtivirtamittarilla pitäisi suorittaa mittauksia kun vaan jaksaisi ja vertailla potkurin ottamaa virtaa vakiovispilään.

Pari rosteriprikkaa piti laittaa mutterin alle jottei pitkittäisklappia jäänyt mutterin kiristyksen jälkeen.

Täältä tilasin:

http://www.aqua-marina.nl/epages/PH1149 ... /KIPAWA853

Postikulut olivat parisen kymppiä Suomeen vastoin ennakkohintaa ja ilmoittivat tilauksen saatuaan että tuossa on virhe, paluttavat rahat. Otin sitten varpotkurin kaveriksi samaan laatikkoon samoilla postikuluilla. Maksu meni Nordeasta ihan normi tilisiirtona.
Vastaa Viestiin