Perämoottorin nostoon vinkkejä

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mawred »

Perätuupparia pitäisi saada reikä tai pari ylemmäs, mutta henkinen tuki raadilta olisi tarpeen ennen aloittamista. Kyseessä siis hieman isompi (~180kg) murkula ja tahtotilana olisi saada toteutettua homma kotioloissa ilman yläpuolista nosturia.

Ideana on ollut löysätä alempia kiskoissa olevia kiinnityspultteja ja irroittaa ylemmät. Tämän jälkeen varovasti tunkilla nostaa evästä moottoria sopiviin reikiin. Tässä saattaa kuitenkin olla muuttujia jota ei osaa etukäteen edes ajatella, joten mitä kannattaisi huomioida ennen aloitusta?

Vaihtoehtoisesti kannattaako tälläinen idea haudata lähtökohtaisesti tai toteuttaa suosiolla täysin muulla tavalla?
1518964
Viestit: 98
Liittynyt: 14:07:58 29.10.2015

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja 1518964 »

Olisiko kuitenkin järkevää väkästellä puutavarasta a-pukit ja koettaa taljalla nostella ylöspäin? Ei kuitenkaan tarvitsisi mitään liimapuupalkkeja tuohon hommaan hakea ja varmuus olisi vähän parempi.
En ole tunkata kokeillut, mutta itse lähtisin noin kokeilemaan.
scenic
Viestit: 7
Liittynyt: 10:40:16 02.03.2013
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja scenic »

Itse nostin 90hv hondaa sillai että trailerista keulapyörä alas ja sitten sopivan mittainen kakkosnelonen tuettuna maahan ja toinen pää tuonne moottorin "jalkaan" eli siihen mistä kiinnittyy perälautaan... Toiset pultit pois ja toiset löysälle ja eikun keulapyörästä ruuvaan... suosittelen kuitenkin ottamaan jonkun kaverin avuksi jos ei meinaa pultin reiät heti osua kohdilleen...
mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mawred »

scenic kirjoitti:Itse nostin 90hv hondaa sillai että trailerista keulapyörä alas ja sitten sopivan mittainen kakkosnelonen tuettuna maahan ja toinen pää tuonne moottorin "jalkaan" eli siihen mistä kiinnittyy perälautaan... Toiset pultit pois ja toiset löysälle ja eikun keulapyörästä ruuvaan... suosittelen kuitenkin ottamaan jonkun kaverin avuksi jos ei meinaa pultin reiät heti osua kohdilleen...
Tämä vaikuttaa itseasiassa kaikessa yksinkertaisuudessaan nerokkaalta ratkaisulta. Mikäli tässä ei vielä parempia ideoita tule framille, niin taidan kokeilla tätä.
mfroberg
Viestit: 255
Liittynyt: 11:54:46 13.04.2012

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Itse asensin aikoinaan ison koneen seuraavasti. Autotallissa kun oli pariovet niin ne auki ja niiden päälle kakkoskuutonen poikittain. Siihen sitten liina/talja systeemi kiinni ja kone ilmaan. Tämäkin keino tarvitsee kaverin/pari avuksi.
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

... ja kestävät ovet :)
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Herring
Viestit: 190
Liittynyt: 22:27:48 17.09.2011
Paikkakunta: Kehä Ykkösen sisältä
Viesti:

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Herring »

Kuten edellä todettiin. Trailerin keulapyörä vaan alas, pölkky evän alle ja sitten ruuvaamaan. Mutta ei pidä ahnettia.
mawred
Viestit: 95
Liittynyt: 16:21:20 10.04.2007
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Perämoottorin nostoon vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mawred »

scenic kirjoitti:Itse nostin 90hv hondaa sillai että trailerista keulapyörä alas ja sitten sopivan mittainen kakkosnelonen tuettuna maahan ja toinen pää tuonne moottorin "jalkaan" eli siihen mistä kiinnittyy perälautaan... Toiset pultit pois ja toiset löysälle ja eikun keulapyörästä ruuvaan... suosittelen kuitenkin ottamaan jonkun kaverin avuksi jos ei meinaa pultin reiät heti osua kohdilleen...
Tämä oli näin tehtynä aivan naurettavan helppo homma. Kiitos vinkeistä!
Vastaa Viestiin