Aikuisten värityskirja, sitähän se omalla tavallaan on, ainakin heidän mielestä, jotka eivät ole tussanneet koskaan. En tiedä mikä itseeni meni kun hurahdin tussaamiseen. Ei se ihan uusi juttu ole. Tutustuin tussaamiseen yli kymmenen vuotta sitten, mutta silloin en saanut tussaamisessa onnistumisia, sotkin ja suttasin eli tein sekundaa. Sitten onnistuin tekemään muutamat hienot raidat. Eihän ne oikeasti kummoiset olleet, mutta olin tyytyväinen. En tohtinut niitä kenellekään näyttää, nolotti, mutta onneksi uskalsin ostaa uuden hienon shadin tussaamista varten.

Teksti JANI MÄKELÄINEN Kuvat JANI MÄKELÄINEN, JAAKKO VARJOKORPI & TUOMAS HAKALA

Työn puolesta tussaaminen on nykyään tuttua juttua. Esimerkiksi jigejä suunnitellessa ensimmäiset värisuunnittelut tehdään edelleen tussaamalla, mutta tietenkin samalla tavalla suunnittelu toimii myös shadien puolella. 

Vaikkakin suurin osa shadien väreistä perustuukin moneen olemassa olevaan väriin, tulee nykytekniikan avulla mahdolliseksi tehdä entistä yksityiskohtaisempia värejä. Tussaaminen on myös itselleni harrastus. Keräilen erilaisia shadeja ja jigejä, hankin niitä myös siksi, että saan tehtyä omia värisävyjä ja viettää aikaa harrastuksen parissa. 

Mitä tarvitaan?

Shadien pintakäsittelyissä on eroja. Esimerkiksi joidenkin pinta on ”liukas”, jolloin väri lähtee liukumaan helposti. Kuva Jaakko Varjokorpi.

Tietenkin vieheitä ja tusseja. Itse olen hankkinut tusseja melkein joka merkiltä, koska varsinkin jigipuolella tulee tehtyä useita erilaisia sävyjä. Mutta jatkuvasti myös shad-puolella tämä yleistyy ja huomataan, ettei sininen ole vain sininen vaan, että sinisiä on useita erilaisia. Tussit ovat kuitenkin suhteellisen edullisia, koska ne myös kestävät pitkään. Pyri pitämään niitä hyvänä, etteivät värit sotke pahasti keskenään.

Tärkeä väline on myös toho eli kaasusytytin tai jokin vastaava nestekaasulämmitin. Mitä enemmän saat säädeltyä liekin kovuutta niin aina parempi. Alusta lämmittämistä varten ja paljon hermoja. Mutta suosittelen, kannattaa hypätä tähän mukaan ja testata rohkeasti.

Kalastusopas Pyry Granlundin tussaus on kelvannut raadille.

3D, 4D, perinteinen ja Core

3D- ja 4D-mallien ero on yksinkertaisuudessaan maalattu tai printattu. Molemmat jäljittelevät yksityiskohtaisesta esikuvaansa. Maalatussa on luonnollisesti vähemmän yksityiskohtia, kun taas 4D usein pursuaa yksityiskohtia. Vieheissä on siis paljon eroja, mutta kumpaan tulee paremmat tussaukset? 

4D-pohjalle tussaaminen tarkoittaa käytännössä aina pohjakuvioinnin vahvistamista. Saadaan tietenkin tehtyä hienoja värejä ja yksityiskohtia, mutta pohjalla olevaa printtiä on vaikea häivyttää pois. Mikäli kuviossa on esimerkiksi suomuissa tummennukset niin ne ovat myös tussauksen jälkeen. Siksi itse näen asian niin, että tussaus tulee ajatella vahvistavana. Tuodaan vieheen alkuperäistä kuviota esille tussauksen avulla paremmin.

3D-pohjat ovat itse tussaukselle otollisemmat, koska usein yksityiskohtia on vähemmän eivätkä pohjavärit sekä piirteet ole niin voimakkaita. Tällöin voidaan helpommin peittää vieheen omaa väriä ja yksityiskohtia, jolloin periaatteessa vieheestä voidaan tehdä helpommin omanlainen. Erinomainen 3D-malli on SG 3D River Roach ja SG 3D Line Thru Roach, varsinkin luonnolliset värit. Niihin on helppo tehdä kokonaan uusia värejä ja kuvioita.

Suomukuvioisiin shadeihin saa tehtyä hienosti varjostuksia.
Pyry Granlundin onnistuminen itse tussatulla shadilla huhtikuussa 2020. Kuva Pyry Granlund.

Savage Gear 3D Goby shad

Erinomainen shadi värjäämiseen. Goby shad kuuluu shadeihin, joita on helppo värjätä ja joissa pohjavärit ovat hyviä. Omia suosikkeja on Rainbow-väri, jonka valkoiselle vatsalle on helppo lisätä keltaista, punaista, vihreää tai mitä tahansa väriä. 

Samalla kylkien värejä on helppo vahvistaa tai värjätä yli. SG 3D Goby shadissä on myös core värejä, eli pintamateriaali on läpikuultavaa. Core-väreihin saa tehtyä upeita läpikuultavia värejä ja käytänkin Core-pohjia paljon tussauksissa. Teen useat ruskeat, oliivit ja oranssit core-versioihin.

3D ja 4D ei siis koske pelkästään Savage Gearia

Esimerkiksi Fox Ragella on erinomaisia 3D- ja 4D-malleja. Myös Foxin 3D-malleihin on helpompi tehdä suuria värimuunnoksia, mutta 4D:hen on paljon vaikeampi toteuttaa suuria muutoksia. Foxin 3D-malleissa on paljon pystyraidoitettuja shadeja, joihin saa hienosti tehtyä tietyn alueen värjäyksiä, tussi ikään kuin on tehty juuri oikean levyiseksi. Foxin 4D-mallit ovat hyvin kiiltopintaisia, joten niiden kohdalla taas puhutaan pohjakuviota vahvistavasta tussauksesta.

Foxin shadit ovat kiitollisia tussattavia.

Perinteiset shadit

Kun puhutaan perinteisistä shadeistä, kuten vanhemmista käsin valetuista shadeista, sekä niistä jotka eivät suoranaisesti jäljittele mitään tiettyä saaliskalaa kuten SG 3D Line Thru Roach tai vastaavat. Hanko Gummi on hyvä esimerkki perinteisestä mallista ja olen hankkinut näitä itselleni paljon, varsinkin vanhempaa mallia, koska niihin on hyvin helppo tehdä useita eri värejä. 

Jos vaaleita värejä sattuu löytämään hyvään hintaan kannattaa niitä hankkia varastoon, koska kun luovuus iskee, saa niihin tehtyä mitä värejä tahansa. Käytännössä koko viehe on helposti värjättävissä, mutta kannattaa muistaa, että värit jäävät näissä käsin valetuissa melkein aina mattapintaisiksi. 

Värjäys kannattaa tehdä useassa erässä, jotta väri imeytyy ja kuivuu pintaan ennen uutta kerrosta. Tällä tavalla saat tehtyä väristä tasaisemman vaikkakin siitä ei juuri koskaan tule yhtä tasaista kuin 4D-malleihin.

Värjäys onnistuu käytännössä kaikkiin muihinkin malleihin

Esimerkiksi Svartzonkerit ovat helppoja värjätä, oli kyseessä sitten vertikaalijigi tai shadi, toimii värjäys hyvin. Monessa shadissa pinta on ”liukas”, jolloin väri lähtee liukumaan ja pisaroituu. Kun ensimmäinen väri on saatu pintaan, on toinen kerros helpompi tehdä. 

Näissä liukaspintaisissa shadeissa hyvänä puolena on se, että voit tehdä uusia värjäyksiä useita ennen kuin hyväksyt mikä on lopullinen väri tai kuvio. Huonona puolena on se, että joudut värjäämään ja pyyhkimään vieheen pintaa usein ennen kuin saat kunnolla väriä näkyviin, on kuin tussisi olisi laimea jatkuvasti.

Svartzonkerin esimerkkikuvassa näkee hyvin, miten ensimmäisen kerroksen saaminen on hankalaa, joten teen raidoitusta ensin ”töpöttelemällä” äärilinjat. Seuraavaksi teen ensimmäiset punaiset vedot kurkkuun sekä vatsalle, jonka jälkeen vahvistan raidoitusta. Annan värien imeytyä ja kuivua ennen seuraavien kerroksien tekemistä. Vahvistan jälleen vatsan punaista ”töpöttelemällä” jolloin saan tehtyä väristä voimakkaamman kuin vetämällä pitkiä vetoja, joka liikuttaisi vain alla olevaa kerrosta. Lopuksi painelen värin talouspaperilla ja tussilla tasaisemmaksi.  Kun värjäys tehdään vain tussilla vetämällä, tulee väristä kuultavampi.

Käytä lopuksi aina tohoa shadien lämmittämiseen, jotta väri tarttuu kunnolla kiinni. Varo polttamasta shadia, itseäsi, muita tai taloa. Mutta kokeilemalla opit missä menee lämmittämisen raja. Kun pinta kuumenee tarpeeksi, shadin pinta sulaa ja saadaan aikaiseksi jälleen uusi efekti. 

Ylivärjäys

Usein moni valittaa, ettei jonkin vieheen värikartassa ole esimerkiksi täysin mustaa, punaista tai vaikka oranssia väriä. Olen samaa mieltä, että esimerkiksi musta viehe tulisi olla kaikkien shadien värikartassa, mutta samalla tavalla tahtoisin täysin ruskean ja punaisen. Kaikkien yksiväristen tekeminen ei ole mahdollista ja taas toisaalta täytyy muistaa, että vieheiden tulee olla myös kaupallisia, jotta niitä tehtäisiin ja silloin täysin musta ei välttämättä ole tarpeeksi myyvä väri.

Ylivärjättyjä shadeja.

Ylivärjätty on mahdollista tehdä tussaamalla

Huomioi kuitenkin se, että ylivärjätyn pohjaväri ratkaisee mikä lopullinen väri on. Musta on tietenkin musta, oli pohjaväri mikä tahansa, mutta esimerkiksi keltaisen päälle värjätty oranssi on ”punainen”. Usein vihreän päälle tussattu sininen on turkoosi jne. Mikään ei sinänsä muutu aikaisempaan, pohjaväri tuo lopulliseen väriin oman vivahteen, mutta koska ylivärjäys on niin paljon suurempi kokonaisuus kuin vain muutama raita, niin tämä kannattaa ottaa paremmin huomioon.

Toinen tärkeä huomioitava asia on, että vaikka lämmität lopuksi shadin, niin nyt siinä on niin paljon lisää väriä, että se väkisinkin sotkee. Siksi teen esimerkiksi mustia vain tilanteen mukaan ja tarvittaessa. Näitä on turha pitää pakissa, koska väriä jää pakkiin varmasti. Vieheämpärissä nämä ylivärjätyt pysyvät kunnossa paremmin, mutta muihin shadeihin jää väriä, joten älä laita mustaksi värjättyä muita vasten.

Punamusta

Punamusta eli pumu on ehkä vieheiden legendaarisin väri, viehemallista ja merkistä riippumatta kuuluu se käytännössä kaikkiin vieheisiin, mutta itselleni punamusta on nimestään huolimatta paljon isompi kokonaisuus kuin vain väri. 

Oikean punaisen löytyminen on vaikeaa, oli kyse sitten taimenvieheestä tai shadista. Siksi oikean pohjavärin löytyminen on suurempi asia kuin tussi. Olen käynyt kymmeniä vieheitä läpi ja vain testannut minkä värisiä näistä tulee, kun niitä värjätään eri värisillä punaisilla tusseilla. 

Mielestäni ollaan todella lähellä oikeaa punaista, kun tussaus tehdään 4D River Roach Perch -värin päälle ja ahvenen raidat ja muut yksityiskohdat tekevät punamustasta melkein täydellisen. Mielestäni punamusta ei saa olla mitenkään fluoriin tai kirkkaaseen taipuvainen vaan värin tulee olla täyteläinen ja syvä.

Kuten kuvasta huomaa, niin käytän tässäkin kahta eri punaista. Nyt vain pohjavärin punaisella on suurempi merkitys, koska sen avulla saan tähän kyseiseen vieheeseen juuri oikean sävyn, mutta jotta väri tasoittuu mahdollisimman hyvin, niin uhraan yhden punaisen vain siihen, että väristä tulee mahdollisimman juokseva. Finecolourin punainen on juuri oikea väri, mutta väri ottaa kiinni niin hyvin, että sävy on jopa liian paksu, joten toisen punaisen avulla saan värin juoksevammaksi ja kaikki tussin jättämät viivat jäävät pois.

Koska SG 4D River Roach on jo hyvin yksityiskohtainen, tulee punaisesta väristäkin moniulotteinen, joten tässä tapauksessa voidaan jo puhua ylivärjäyksestä. Jätän kuitenkin pyrstön värjäämättä, koska valkoinen pyrstö tuo mielestäni aivan loistavan efektin. Anna tässä tapauksessa värin ensin imeytyä ja kuivua kunnolla. Korosta väriä tussaamalla sitä toiseen tai jopa kolmanteen kertaan ja lämmitä väri kiinni pintaan. 

River Roach saa punaisella tussilla aivan uutta moniulotteista ilmettä. 

SG Line Thru Roach

Hauen vetouistelu on vihdoin ja viimein lyönyt läpi oikein todenteolla ja varsinkin isojen SG 3D Line Thru Roach -vieheiden kysyntä on käytännössä räjähtänyt käsiin. Vaikka kaudelle 2020 mallistoon on tulossa neljä 4D-väriä ja entuudestaan mallistossa on kolme 3D-väriä, on mallisto silti hyvin kapea. Värejähän pitäisi olla kymmeniä, kun puhutaan vieheistä, joita käytetään etelästä pohjoiseen ja keväästä syksyyn. Siitä syystä näihin on omassa käytössä tullut useita omia suosikkivärejä lisää. 

Yksi mikä SG 3D Line Thru Roach -vieheet erottaa useimmista, on suomukuviointi eikä vain kuviointi vaan itse vieheen pinta on suomullinen. Suomukuviointi tuo hienoa yksityiskohtaisuutta vieheeseen ja pidän siitä miltä viehe tuntuu ja näyttää. Hyvin pienellä yksinkertaisella suomujen tummentamisella siitä saadaan moniulotteisempi. Ei viehettä täydy suomu kerrallaan käydä läpi, mutta kun suurimman osan suomuista tummentaa saadaan aikaiseksi hieno efekti.

Se, että värjääkö vieheen pinnat ennen vai jälkeen suomujen tummentamisen on oikeastaan samantekevää, koska SG 3D Line Thru Roachin pinta imee värin erittäin hyvin. Itse yleensä värjään pinnan, annan sen kuivua kiinni ja sen jälkeen teen yksityiskohtaisemmat parannukset.

Omia suosikkejani ovat perus 3D-värit, Bream ja Roach, koska niihin saa tehtyä niin paljon erilaisia värisävyjä, mutta yksi tärkeimmistä vieheistäni syntyy helposti Golden Orfe 200 g –mallista: GoldFish.

Kireitä, varsinkin omilla väriyhdistelmillä! 

Kun osankin suomujen väleistä tummentaa, saadaan aikaan efektiä, joita tehdasvalmisteisissa harvemmin tapaa.
Edellinen
Seuraava