Haukiperho koukut?

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Hmm. Omat kokemukset Tiemcon 911S:tä ovat positiiviset, varsinkin slinky-koukkuna. Raskashan tuo on 4/o-koossa mutta toimii ilmeisesti juurikin pitkän vartensa ansiosta. Ko. koukusta en ole montaakaan kalaa tiputtanut, kun taasen 811S on sylkenyt jonkin verran kalaa juurikin slinkyistä. Johtuisikohan juurikin siitä että epoksipää tulee liian lähelle koukun mutkaa toimien ns. haukisuojana? Tuosta 911S toimivuudesta slinkyista uskallan siis olla hyvinkin eri mieltä Solden kanssa.

Olen kuitenkin siirtynyt yhä enempi käyttämään Fulling Millin Scorpiota koossa 5/0 ja 6/0. Tuo ruostuminen on valitettavaa mutta olen onnistunut sitä vähentämään huuhtelemalla ja kuivaamalla perhot käytön jälkeen. En niinkään perhon iän kasvattamiseksi vaan välttyäkseni koukun katkeamisilta kalan kanssa. Fulling Millit ovat kevyitä kokoonsa nähden, sopivan pitkärunkoisia, isokitaisia ja lisäksi teräviä. Ruostuminen siis on koukun isoin ongelma.

Jonkin aikaa sitten minulle "ajautui" Kahta eri Ownerin koukkumallia. Ihan potentiaalisen oloisia joskin hieman lyhytrunkoisia omaan makuuni. Toinen koukuista on myös melko paksurunkoinen ja paksurunkoisuus on mielestäni paska juttu haukiperhokoukussa, painoa tulee lisää ja lisäksi minua epäilyttää koukun läpäisykyky mikäli se on liian paksulankainen.

Mutta nämä jutut nyt ei ole mitään kiveen veistettyjä eli jopa "faktat" makaavat mieltymyspohjalla. Slinkyissä menen kuitenkin ainakin itse jatkossakin 911S koukulla 4/0-koossa, ja ainakin toistaiseksi tarttumisprosentti on korkeampi kuin muissa käyttämissäni koukuissa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Perhokauppa.com
Viestit: 2
Liittynyt: 09:33:05 12.03.2008
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perhokauppa.com »

Itse taas miellyin paksulankaisiin koukkuihin, koska tapana ei ole heitellä epoksipäisiä sidoksia ja pieni lisäpaino on näin ollen ihan kiva asia. Tarttuvuudessa en ole huomannut eroja paksun ja ohuemman koukun välillä, vaan arvelen syyn löytyvän enemmän koukun kidan puolelta.

Tässä kuva noista Varivaksen 2600ST-V -koukuista. Ylhäällä yksi Mustadin O'Shaughnessy 4/0 vertailun vuoksi. Alarivissä siis Varivaksen 4/0 ja 2/0.
Liitteet
koukut-small.jpg
koukut-small.jpg (4.43 KiB) Katsottu 13907 kertaa
Avatar
Solde
Viestit: 92
Liittynyt: 14:29:24 30.07.2007
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Solde »

Mulla on vaan jotain henkilökohtaista noita 911S:ä vastaan. Kyllähän se aika monella kaverilla tuntuu kalan pitävän hyvin kiinni, mutta itellä ei oo ollu samanlaisia kokemuksia. Tai sanotaan näin, että en nää sitä parhaana mahdollisena slinkykoukkuna, just ton kidan pienuuden takia. 4/0 911S:n kita kun on yhtä pieni ku 3/0 811S:n, joka on auttamatta aika pienikokoinen slinkyperhoihin. Toisaalta hyvällä syönnillä, ku kala imasee perhon kunnolla kitusiin, niin koukun muodolla ei oo hirveesti merkitystä.

811S:stä ihan samanlaisia kokemuksia, se tiputtaa kaloja slinkyperhoista. 3/0 811s oli taas ihan ykköskoukku aikoinaan kun järvillä perhostelin haukia.. Sopivan kevyt 8:n vapaan (ja sillon ei ollu vielä slinkyjä Suomessa nähtykään).
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Kyl se IMHO koukku kuin koukku ja kalalle kuin kalalle langan vahvuus suhteessa terävyyteen on se juttu.

Ite kun käytän paljon kalastuksessa TMC8089, niin ihan kaikkea ei voi tartutuksessa tehdä, mutta koukun terävyys ja ohut lanka taas auttaa tuossa. Se vaan uppoo kuin kuuma veitsi voihin. Eihän siitä lohikoukkua oikein saa, mutta merelle hyvä, kevyt koukku.

Gama näyttää aika kivalta...
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
tube
Viestit: 415
Liittynyt: 15:23:02 14.04.2006
Paikkakunta: Tapiola Garden City

Viesti Kirjoittaja tube »

Mun nähdäkseni pitkävartinen koukku tartuttaa paremmin kuin lyhytvartinen koska veto tulee sitä suorempaan koukun kärjen suuntaisesti mitä pidempi varsi on => tarvitsee vähemmän "ylitaivutusta" kohti vartta koukun kärjessä ja logiikkani sanoo että mitä ulompana koukun kärki on varresta, sitä todennäköisemmin se jää johonkin kiinni ennen tartutusvetoa. Eli hyvä muoto olisi näillä aatteilla pitkä varsi ja 180 asteen koukun mutka.

Perskohtaisesti olen käyttänyt pääasiassa Kamasan B940 (ja joskus B840 - mitä eroa näillä on?? Langan paksuus? Google ei auttanut...) koukkuja hauille koossa 6/0 ja 4/0 ja koukuista ei ole valittamista.


/T
Onkia - disconnecting fish
Avatar
Solde
Viestit: 92
Liittynyt: 14:29:24 30.07.2007
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Solde »

Nostetaas tätä ylemmäs. Mitä tulee vielä noihin pitkävartisiin, niin kyllä tää syksy taas osoitti, että mulle ei toi 911S oikein sovi. Mä luulen, että vaikutusta on mun perhojen mallissa tai sitten yksinkertaisesti en vaan osaa tartuttaa.

Eilen tuli MistPoolista noita Fulling Mill:n 6/0 koukkuja. Ne näytti olevan aika hyvän olosia. Ja mitä JiiHoo sanoo koukun paksuudesta, ni se on tosi kuin vesi. Ohut lankanen tartuttaa paremmin kuin paksulankanen. Ehkä siks keulahomon tartutusprosentti oli niin paljon parempi kuin mulla, kun käytti Ad Swierin niklattua mallia (4/0). Niin ja tossa koukussa on about yhtä pitkä varsi kuin 911S:ssä, mutta paljon isompi kita. Ainakin muistikuva on sellanen.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ad Swieriä jos kaverisi käytti niin antoi kyllä sulle mahdollisimman hyvän tasoituksen. On meinaan huonoiten tartuttava haukiperhokoukku mitä tiedän. Eli olisiko tartutusvedossasi jotain häikkää?

Toki ohuempilankainen koukku tartuttaa paremmin koska se uppoaa helpommin kalan kudoksiin. Fulling Millin Scorpio (=Kamasan B840) tosin on altis ruosteelle mitä Tiemco ei ole. Muista siis huuhdella Scorpioon sidottu perho "meri"käytön jälkeen makealla vedellä ja sen jälkeen vielä kuivaus. Muuten voi käydä niin että perho katkeaa pyrstön tyvestä enkkakalan kanssa. Muuten tuo Scorpio on jees koukku, tartuttaa kyllä hyvin, on terävä ja kaiken kukkuraksi kevyt. Käyttöikä vaan on turhan lyhyt...

Edit: Toistan näköjään itseäni mutta menkööt, kai sitä nyt kerran vuodessa voi kirjoittaa samat jutut uusiksi. :D
Viimeksi muokannut Mikey, 21:39:54 14.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Viesti Kirjoittaja Toku »

Onko noihin pörhöihin saatavana merivesikoukkuja?
Yksi iso pelastaa päivän!
Avatar
Solde
Viestit: 92
Liittynyt: 14:29:24 30.07.2007
Paikkakunta: Hellsinki

Viesti Kirjoittaja Solde »

Joo, se eka versio Ad Swieristä (musta) onkin aivan paska, mutta tää toinen tuntuu olevan jo vähän parempi. Joustaa edelleen, mutta ohuena ja terävänä sillä voi jo saada hauen tarttumaan. No pari pakettia on tilauksessa, että keväällä katellaan muuttuuko tartutusprosentti mihinkään..
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Toku kirjoitti:Onko noihin pörhöihin saatavana merivesikoukkuja?
En ole ihan varma ymmärränkö mitä ajat takaa, mutta vastaus on kuitenkin kyllä. Esimerkiksi Tiemcon 811S, 911S ja Varivaksen ST_V:t ovat ns. "merikoukkuja" eli täysin ruosteettomia.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Solde kirjoitti:Joo, se eka versio Ad Swieristä (musta) onkin aivan paska, mutta tää toinen tuntuu olevan jo vähän parempi. Joustaa edelleen, mutta ohuena ja terävänä sillä voi jo saada hauen tarttumaan. No pari pakettia on tilauksessa, että keväällä katellaan muuttuuko tartutusprosentti mihinkään..
Molempia kokeillut, kummastakin luopunut.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Viesti Kirjoittaja Toku »

Mikey kirjoitti:
Toku kirjoitti:Onko noihin pörhöihin saatavana merivesikoukkuja?
En ole ihan varma ymmärränkö mitä ajat takaa, mutta vastaus on kuitenkin kyllä. Esimerkiksi Tiemcon 811S, 911S ja Varivaksen ST_V:t ovat ns. "merikoukkuja" eli täysin ruosteettomia.
No jotain tuollaista hain takaa..
itelle ei tällä hetkellä ole kummemmin käyttöä ,
mutta ehkä jossain vaiheessa kiinnostus herää tuohonkin lajiin :roll:
Yksi iso pelastaa päivän!
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Viesti Kirjoittaja Toku »

Voisko noissa haukiperhoissa käyttää samaa
periaatetta kuin putkareissa..
sais koukun vaihettua :roll:
Yksi iso pelastaa päivän!
Vision 17
Hamekentän sentteri
Viestit: 3778
Liittynyt: 16:40:31 17.02.2007
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

Tietysti voi..
Jabala
Viestit: 93
Liittynyt: 11:53:25 11.06.2008
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Jabala »

Tilasin kokeeksi 100 kappaleen laatikon Kamasanin B940:siä 4/0-kokoisena kun alkoivat TMC 911S olla lopuillaan (ja ruokottoman hintaisia).Mitä korroosionkestoon tulee, noissa B940 ainakin on musta nikkelipinnoite, kun muistelisin että ainakin mun vanhat 2-kokoiset B840:t oli ihan ruskeita, vai muistelenko taas väärin? Saltwater-koukkuna sitä ainakin myydään :roll: .

Vaikuttavat ainakin kuvissa ilahduttavan ohutlankaisilta ja teräviltä. Hintaa tuommoiselle boksille kertyy suurinpiirtein kahden TMC:n pikkurasian verran, eli halpaa kuin alumiinisaippua. Jos ovat mielekkään tuntuisia, taidampa tilata muutaman boksin vielä varastoon myös 6/0 kokona. Nyt odotellaan että loota saapuu, pääsee taas täyttämään imuria karvanöyhdällä.
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja tkj »

Porukka on ilmeisesti tyypittäny nuo Mustadin 34007 koukut? Onko noi mitenkä paksulankasia, ei nimittäin tartteis olla hirveitä halkoja kuten Varivakset tai Mustadin C68S.
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja tkj »

tkj kirjoitti:Porukka on ilmeisesti tyypittäny nuo Mustadin 34007 koukut? Onko noi mitenkä paksulankasia, ei nimittäin tartteis olla hirveitä halkoja kuten Varivakset tai Mustadin C68S.
Jaahas jaahas mihinkäs ne kaikki haukipervoilijat on hävinnä
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja selenius »

Mä hankin noita etelän vesien perhoja varten... Ainakin isoimmissa koissa paksu ja tylsä (= kokolailla paska), ei tosin varmaan ruostu edes Cokiksessa. Ei käynyt mielessäkään haukikoukuksi...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
tkj
Viestit: 1262
Liittynyt: 20:48:08 29.04.2009
Paikkakunta: Varkaus

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja tkj »

No joo, pari pussukkaa tuli ostettua noita partridgen koukkuja ja ihan asiansa tuntuvat ajavat. Tosin, jos jostain löytäis sopuhintaisen tukkupakkauksen laadukasta enempi sisävesiin sopivaa koukkua...
Avatar
Meininki
Viestit: 127
Liittynyt: 15:42:08 12.08.2010
Paikkakunta: Hellzinki

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja Meininki »

Mä oon käyttäny tota uutta Ad Swieriä tuuheimmissa craftfur sidoksissa siitä syystä että koukun kita tuppas käymään liian ahtaaksi (esim. fullingmill 6/0) Ad swier suuren kitansa ansiosta on omiaan tällaisiin sidoksiin. slinkyissä ym. saman tyylisissä perhoissa ei tulisi mieleenkään käyttä ko. koukkua...verrokkina slider 12cm
Liitteet
craftfur.jpg
craftfur.jpg (80.62 KiB) Katsottu 12439 kertaa
Avatar
Meininki
Viestit: 127
Liittynyt: 15:42:08 12.08.2010
Paikkakunta: Hellzinki

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja Meininki »

Tietääkö kukaan onko noihin fullingmilleihin tullu viime vuosina jotain muutoksia? sidoin näihin keväällä perhoja eikä koukuissa näy vielä ruostetta lainkaan vaikka perhoset on saanu ihan kiitettävästi uinti aikaa merivedessä.. eikä sitä aina ole jaksanu tehdä sitä makeavesi huuhtelua tai kuivailla niitä.. tein samoihin aikoihin perhoja myös kamasanin johonki saltwater koukkuihin mutta nämä olivat jo läpi ruosteessa kesän puolivälissä..
Avatar
Kaimaani
Viestit: 740
Liittynyt: 19:38:46 17.03.2006
Paikkakunta: Syyläri City, kaasarikunnan helmi
Viesti:

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja Kaimaani »

selenius kirjoitti:Mä hankin noita etelän vesien perhoja varten... Ainakin isoimmissa koissa paksu ja tylsä (= kokolailla paska), ei tosin varmaan ruostu edes Cokiksessa. Ei käynyt mielessäkään haukikoukuksi...
Ihan hyvä haukikoukku tää 34007. Pilkkiin :D ihan passeli, kun vielä timantilla sipaisee...perhoon ei sovellu miunkaan mielestä.
Kaimaani-haukipilkit kaimaaniuistin ät gmail.com
Kalareissuja & koskenlaskua Kymijoella fishingcenter.fi
Kalastusoppaan ammattitutkinto https://www.ksao.fi/aikuisopisto/koulutus/?koulutus=44

- Varo halpoja kopioita -
Avatar
Hilarius
Monninleipuri
Viestit: 1185
Liittynyt: 08:47:06 24.04.2005
Paikkakunta: Wellcity
Viesti:

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja Hilarius »

No kertokaa nyt sitten mulle että kunka paskoja noi partridgen koukut mahtaa olla... kuinka paljon menee hermo keväällä niiden kanssa.
Tars tehrä vissiin jotain...
Samson
Viestit: 44
Liittynyt: 23:35:52 09.04.2011

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja Samson »

Itse olen aloittelemassa hauen perhostelua ja olen näitä koukkuja katsellut ja miettinyt mitä kannattaa ostaa. Tuo TMC 911S on kai eniten käytetty? Mikä on paras koko esim. slinky-perhoihin ja craft fur deceivereihin?

Daiichilta on ainakin X472 merimalli , onko kellään kokemusta?

http://www.nordicangler.com/daiichi-x47 ... p-929.html
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Haukiperho koukut?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ei ole Daichiista kokemusta, vois vaikka laittaa testiin jossain vaiheessa.

911S on hyvä, kestävä ja pitkävartinen koukku mutta aika raskas. En osaa parhaudesta mennä sanomaan, eri koukuilla on eri ominaisuudet jotka sopii erilaisiin perhoihin ja vaihteleviin paikkatyyppeihin sekä kalastustyyleihin. (lävistävyys, paino, ruostuminen, tartutus, rungon pituus, kidan koko).
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Vastaa Viestiin