PervÅkalastuksen aloitus

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

PervÅkalastuksen aloitus

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Terve pervoilijat. :heiheihani:
Perhokalastus olisi tarkotuksena päästä alottamaan tällä kaudella. :)
Ja nyt tartteis varmasti paljon vinkkejä ja apuja kokeneemmilta kavereilta. :mitaviddua:
Kokemusta mulla ei itsellä ole kuin muutaman epätoivosen heittoyritelmän verran ja tietoa kaikista "hienouksista"-joita tuntuu muuten olevan miljuuna kertaa enemmän verrattuna virppakalastukseen-on vielä vähemmän. Hienouksilla meinaan kaikkia erilaisia siimoja, perukkeita luokkia (sekä vavoissa että keloissa?) ... jne. :?
Helpointahan lajin sisään olis päästä jonkun tutun kautta, vaan muita pervoilijoita en oikein tunne kuin samzen, jolla itselläkään ei vielä kovin paljoa kokemusta ole kerennyt karttua.

Ensinäkin pitäisi varmaan hommata sopiva setti?
Sen valinnassa kai ratkaisee pitkälti se, mitä kalaa( ja kuinka isoa :lol: ) tarkoituksena pyytää?
Mulla kohdekaloina ois pääasiassa kiloset harrit ja pari kiloset taimenet ja pullakirret :roll: ... :wink:
Kannattaako ostaa joku tuommonen valmis paketti vaiko koota omanlainen sarja?
Se vielä, että mainostenjakajan budjetilla mennään, eli suuren suuria summia ei ole varaa; Saako halvalla(miel. <200e) edes kohtuu hyvää?
Rialinnasta kattelin tälläsiä valmiita paketteja:
Greys GLA perhokalastussetti
Loop Adventure-2 perhokalastussetti
Mitä mieltä näistä?

Eiköhän siinä oo alkuun tarpeeksi... :lol:
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kuulostaa siltä, että haet viitosluokan vermeitä. Ekaksi vavaksi joku ei liian nopea eikä liian hintavakaan, ilmeisesti. Kelaksi mikä tahansa, sillä nyt ei ole tuon kokoluokan kalojen kanssa niin väliä. Joku grafiittinen laajakehäpeli missä on kuitenkin edes jonkinlainen jarru? Niitä saa muutamalla kympillä. Toisaalta alumiinisiäkin, esmes Visionin Koman saa uutenakin hyvin halvalla. Koman kestävyys ei tosin liene se paras, eli sitä ei kannata paiskoa rantakiviin. Siimaksi täyspitkä #5 tai #6 WF-F, ja pohjiksi ihan mitä narua tahansa, dacronia vaiks.

Mulla olis sun tarpeisiin passeli vapa varakärkineen (Vision 3Zone), halvalla. Nakkaa yv:tä jos kiinnostaa.

Niin, nuo setit on molemmat varmaan ihan ok.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Perussetit ovat yleensä ok, hintalaadukkaita valintoja merkkiin katsomatta. Tänä päivänä on isojen merkkien valikoimista todella vaikea löytää huonoa pakettia - kaikki ovat vähintään kelvollisia.
Käytetyn hankkimalla saattaa saada vielä säästöä tai paremmat(???) välineet... Nuo valmissetit ovat siinä mielessä turvallisia, että ne on kasattu toisiinsa sopivista värkeistä, tämäkään ei ole ongelma jos saa luotettavaa konsultointia välineistä.

Jos konkreettista suositusta pitäisi antaa niin voisin antaa ääneni Vissun setille, Visionin kamoissa saat Suomessa niin hyvin toimivan takuun ettei mikään muu merkki pärjää... Ja varaosan hinta takuun umpeuduttua on usein halvempi kuin hyvänkin takuun omaavien merkkien postikulut.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Kiitokset jo tähän mennessä tulleista vinkeistä. :)
Mikey kirjoitti:Kuulostaa siltä, että haet viitosluokan vermeitä.
Vitos-tai kutosluokkahan se taitaa olla oikea mulle.
Mikey kirjoitti:....Ekaksi vavaksi joku ei liian nopea eikä liian hintavakaan, ilmeisesti.....Joku grafiittinen laajakehäpeli missä on kuitenkin edes jonkinlainen jarru?.....Siimaksi täyspitkä #5 tai #6 WF-F, ja pohjiksi ihan mitä narua tahansa, dacronia vaiks.
:shock: Noihin alleviivattuihin jos sais selvennystä ja jonkinlaista lisätietoa?
Esim: Mitä nopeus vavassa merkkaa? Laajakehäpeli-mitä muita sitten on-suppeakehä? :roll: :lol: Jarruista jotain merkittäviä eroja? Täyspitkä?? WF-F-=WTF?? :nuija:
Pohjiksi...? Dacron-jotain polymeeri-eristettä?
:arrow: :mitaviddua:

Ja settiin kannattaisi ilmeisesti hommata kaikki erikseen, kunhan vain juuri saa tuota luotettavaa ja asiantuntevaa opastusta. Täytyy siis mennä joku päivä vaikka perhokulmaan ahdistelemaan tyhmillä kysymyksillä :twisted: :wink:
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Nopeus maalaiskiälellä meinaa sitä että vapa on ku rautakanki -- eli se palautuu lepoasentoonsa nopeesti eikä jää lerpattamaan ku laiskan miähen mulukku. Joku tykkää nopeesta, joku hitaasta. Koita kaupassa Sagen keppiä ja vertaa sitä Hardyn lerppuun niin huomaat eron.

WF = weight forward ja se on siiman kartioprofiili -- maalaiskiälellä paino edessä ja loppusiima ohutta. DT = double taper profiili ja siinä keskiosa siimasta on paksua. DT-siiman voi kääntää toisinpäin ja se rullaa paremmin kuin WF, etenkin kun rullaat joen toiselle pualelle. WF on pitkänmatkan pervoilijan siima, siitä on muitakin muatoja, kuten TT, triangle taper. Samaa kamaa, profiili vaan pikkasen muuttuu.

WF-F on siis weight forward ja floating, elikkä kelluva. F = kelluva. S= läski elikkä uppoava. S-tip = uppokärki.

Laajakehäkela on oikeammin paksuakselikela - lontooksi large arbour / large arbor. WF-miähet tykkää laajakehäkeloista. Kuulemma laajakehä on parempi ku siimaa saa kelattua sisään enemmän per kammenvääntökiarros. Niiku välityksellistä kelaa ny ei ois keksitty?

Täyspitkä -- siihen nyt ei kannata painoa laittaa, 5-luakan siiman WF5-F kun kaupasta ostat niin se on täyspitkä ellei joku mulqvisti o leikannu sitä poikki.

Pohjiksi -- pohjasiimaa tarttee, nääs. Perhosiima, vaikka oiski täyspitkä, o aika lyhyt. Dacron (tai Micron) tuotemerkillä sitä kaupasta löytää. Louhimiähet suasii Gelspun -kamaa, mutta 5-luakassa sille ei o tarvetta. Perhokalastuksessa sää tarttet kolme siimaa: pohjasiima, perhosiima ja peruke.
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=530
Tuommonen #7/9 tuli hankittua haukihommiin. Tositoimissa ei vielä ole ollut mutta näin kädessä käpisteltynä tuntuu ihan laadukkaalta. Ja hinta ei ainakaan hirvitä. Lisäpuolia tuohon saa ko. puljusta tilaamalla alle 20 egen hintaan. Tuo pienempi koko menis sulle.
Arvostelu:
http://www.perhokalastajat.net/?action= ... lut&id=185
Fissaaja
Koiraskottarainen
Viestit: 647
Liittynyt: 08:38:41 21.12.2006
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fissaaja »

Royal Trude kirjoitti:
Pohjiksi -- pohjasiimaa tarttee, nääs.
Tuohon tarkotukseen sopii aivan mainiosti myös virppakalastajien kuitusiimat...
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Noniin, kiitoksia jo kaikille tähän mennessä tulleista vinkeistä. :)

Näillä näkymin siis olisi tulossa Visionin 3Zone #5 vapa ja Okuma AirFrame #4/6 kela.
Sitten vois ehdotella tuohon settiin hyviä, mutta kuitenkin mahd. huokeita siimoja, pohjiksi ja perhosiimaksi. :o
Edit. Siis ilmeisesti kannattais olla WF-F siimaa...
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Avatar
Jukkis69
Viestit: 310
Liittynyt: 15:46:02 29.04.2006
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jukkis69 »

moi

Tässä olisi yksi ehdotus edulliseen luokkaan:
http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?p ... ductid=343
Viime kesän tuollaisella kalastelin taimenluokissa eikä voi kun kehua, loistava hinta-laatusuhde mielestäni. Pysyy rullalla ensi kesänäkin. Tuossa kuvassa olevat taitaa olla upposiimoja mutta kelluvissa on räikeämpiäkin(=näkyvämpiä) värejä tarjolla. Nämä siimahommat on vähän arka asia, joku tykkää yhdestä ja toinen toisesta. Ja aina niistä saadaan väittely aikaan :evil: Mutta anyway, mielestäni huippusiima tuohon hintaan.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Viesti Kirjoittaja Mikey »

No tuo Rio nyt ei ainakaan ole hinnalla pilattu. Omaksi suosikkisiimaksi on noussut parin viime vuoden aikana Guidelinen High Water. Heittää helposti pitkällekin toimien kuitenkin hyvin pikkupuroillakin. Eikä omaa mitään kamalaa muistia. Kai noita parempiakin löytyis mutta mä olen tykäistynyt tuohon.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Liba
Viestit: 678
Liittynyt: 18:22:00 25.07.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Liba »

Jostain kummasta hiipi sellainen ajatus mieleen, että josko liittyisin itsekin tuohon sukkahousuiseen porukkaan ja hankkisin pervoiluun tarvittavat välineet... :shock:
Voi olla että tää on joku unenpöpperössä tullut harha, mutta kyselenpä kuitenkin. :lol:


Kertokaas viisaammat mikä olisi sopiva luokka? Pääasiassa tulisi varmaankin tuossa Vantaanjoessa Vanhiksella ja Vantaankoskella vispattua ja kohteena olisi taimen ja miksei ne kirretkin. Jokihan ei mikään hirmu iso ole, joten tuli mieleen että eikö joku 5-6# vois toimia, jos vaan perukkeet pitää tarpeeksi paksuina? Entä toimisiko kelluva siima? Eikös sitä voi tarvittaessa nipistää vaikkapa lyijyhauleja perukkeeseen, jos syvyyttä tarvii tai käyttää liitsejä?
Avatar
Progamer
Himopelaaja
Viestit: 827
Liittynyt: 16:13:28 25.10.2006
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Progamer »

Siinähän sää vastasit jo ittelles. #5 vapa ja siihen sopiva kela ja tuo kelusiima ja parit lyijyhaulit ja pinkki liitsi ja Vantaanjoelle virpomaan niin avot :lol:
Fissaaja
Koiraskottarainen
Viestit: 647
Liittynyt: 08:38:41 21.12.2006
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fissaaja »

Jos ja kun meinaat vkk:n tanttuja kalastella niin loppuu poweri tosta vitosen tikusta... 7# tai 8# ois sopivampi tohon tarkotukseen, tosin kirreille liian jäpäkkä :roll: Mulla on vanhiksella mertsaristiguna 8# ja 9,6`3zone.
Avatar
Eetupa
Norman Bates
Viestit: 274
Liittynyt: 21:50:33 16.09.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eetupa »

Kyllä varmasti tulee ikävä vitosen setillä Vanhiksella. Siis jos nousukalat tähtäimessä. Jo se pelkkä lyijyjen heitto vaatii musta vähintään #7 kepin ollakseen mielekästä. Jos meinaat yhdistää samalla vavalla Vantaankosken ja Vanhiksen, ni osta sitten #6 keppi. Se on viel ihan mukava kirjojen kanssa.
Itellä tuolla harvoin käydessäni kulkee mukana #8 SW 3Zone.
Avatar
japajaba
Viestit: 270
Liittynyt: 18:11:44 22.09.2006
Paikkakunta: Kervå

Viesti Kirjoittaja japajaba »

Vielä jotain tännekin...

Vapana siis vision 3zone #5 ja kelana okuma airframe #4/6.
Pohjiksi käypää tavaraa??: http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?p ... uctid=1368
Perhosiimaksi tämä?? #5 vai 6??: http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?p ... ductid=343

Sitten perukkeesta; Monesta paikkaa lukenu, että ns. valmisperukkeet on alottelijalle paras ratkaisu, mitä mieltä?
Vai ostanko eri perukesiimoja, joista sitten värkkään ite?? Jos niin mitä, täh? :mitaviddua:
Jotain sopivia esim. tuolta rialinnasta?

Kohdekaloina siis pääasiassa perus harri ja taimen(~<2kg) pienehköillä koskilla kalastaen...
Arvoisa Vedenhaltija,
Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitsisi valehdella.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Viesti Kirjoittaja munapata »

Tohon perukehommaan pelaa valmisperuke. Siihen pystyy solmimaan haluamansa vahvuisia kärkiä ja ainakin mulla on toiminut ihan mallikkaasti.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Eetupa
Norman Bates
Viestit: 274
Liittynyt: 21:50:33 16.09.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Eetupa »

Pohjiksi käy hyvin tuo ehdottamasi. Tietty, jos on jäänyt pätkä kuitua käyttämättömäksi, sekin käy.
Osta vaan suoraan tuo #6 siima, lataa vähän mukavammin vapaa, kun tuo femma.
Perukkeen kanssa samoilla linjoilla, osta ensteks vaikka se valmisperuke ja lisäile siihen pätkiä siiman lyhentyessä. Alkuun vaikka ~0.20mm kärjellä.
Itte jos haluat tehdä, niin tee 3-4 eri paksuisesta pätkästä. Strofti on hyvää perukemateriaalia ja sitä myydän 25 metrin puolissa.
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Joku pisti PK.Nettiin Tacticaleja myyntiin 200 jöröllä.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Ennen olin vain pervo mies mutta nyt olen myös Pervomies :ohno:

Eilen sain Greysin 6/7 luokan setin lahjaksi http://rialinna.entecore.fi/index.jsp?p ... uctid=3013 ja tänään olen heittänyt harjoitusheittoja käteni rakoille :)

Jess! Nyt pääsee pervoileen ja nymfoja sitomaan 8)
I wish I had ghosts...
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

otetaaks kisa: päivä pervostelemassa ja päivä limastelemassa. senttimäärä ratkasee? Noooh?


Alottelija... :twisted:
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen
Viestit: 1791
Liittynyt: 19:49:34 26.06.2006
Paikkakunta: trUku

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Royal Trude kirjoitti:otetaaks kisa: päivä pervostelemassa ja päivä limastelemassa. senttimäärä ratkasee? Noooh?


Alottelija... :twisted:
Otetaan vaan 8) Mites haaste toteutetaan? Molemmat omilla tahoillaan vai yhteiset treffit? :gayfight:
I wish I had ghosts...
Avatar
Pera
Viestit: 643
Liittynyt: 18:50:28 22.08.2006

Viesti Kirjoittaja Pera »

Ei viitti uutta aihetta alottaa nii kysynPä sitte täällä. Eli, kelpaako perus PP (0,36) pohjasiimaks perhostuksessa? Sitä löytys parisenkymmentä metriä ylimääräsenä nii sais senki käyttöön..
Ja luokka olis #5.
OhHoh
Fissaaja
Koiraskottarainen
Viestit: 647
Liittynyt: 08:38:41 21.12.2006
Paikkakunta: Itä-Helsinki

Viesti Kirjoittaja Fissaaja »

Tarviikko nää niitä pohjia kuiteskaan :twisted: :lol:
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Ei nyt itelle äkkiseltään tulisi mieleen et miksi ei kävis.
Varmasti ainakin enemmän lujuutta kuin "oikeissa" pohjissa ja menee pienempään tilaankin jos kela ahdistaa.

Kokeneemmat korjatkoot jos ihan perseillään olen kommenttieni kanssa.
- Ranger Smith -
Avatar
Tatuu
"Larvanto"
Viestit: 1413
Liittynyt: 10:37:08 14.05.2005
Paikkakunta: Espoo/Kotka

Viesti Kirjoittaja Tatuu »

Käy loistavasti.
Team Don't Push The River Member #1

"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan.", Matti Nykänen.
Vastaa Viestiin