Kuhan perhokalastus merellä

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
vlasek
Provoileva muskelipökiö

Kuhan perhokalastus merellä

Viesti Kirjoittaja vlasek » 10:06:58 23.05.2008

Kukaa tesmannu mitenkä kuha nappaa perhoon. Ite aattelin jigireissun yhteydessä tesmata.

Minkälaisiin perhoihin teillä napannu, vai onko napannu lainkaan?

Jonkimmoisia haileja, marabousutturoita(wooly bugger henkisiä) ja jotain koukku väärinpäin viritelmiä tullu sidottua. Kertokees hyviä ottikoneita, jotka on toiminu merellä. Ja muutenkin saa kertoa vinkkejä.

ako
Gäddajournalist

Viesti Kirjoittaja ako » 15:37:22 23.05.2008

Aihetta sivuttu ERÄ 8-07 artikkelissani "Kuhayön jigivärit". En muista enää näin kaukaa ulkoa, näkyykö kuvissa myös perhon malli.

Eli varsin hyvin nappaa, kaverin pinkki/punainen mikäliemateriaali kepitti helposti kaikki mun jigit tietyissä oloissa esim. hyvin matalassa vedessä.

--ako

vlasek
Provoileva muskelipökiö

Viesti Kirjoittaja vlasek » 20:03:34 02.06.2008

Nostellaas tätä. ens vkl ois tarkotus tehä eka kokeilu. odotukset ei kovin korkella, mut kuitennii.

Mites napannu perhoon tällä kaudella. Joitakin harrastelijoita saletisti täälläki, vai onko tosissaa niin lapsen kengissä viälä kuhan goijaaminen perholla mereltä?

sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus » 12:09:34 04.06.2008

Tais ainakin JiiHoo muutama vuosi sitten käydä jokusen reissun pelkästään perholla ja saikin ihan nättejä kuhia. En muista miten se niitä koijas, mutta ainakin systeemi oli toimiva, kun kalaakin sai. Mahdollisesti tarinaa kysesistä reissuista voipi löytää reissurapsoista?

Edit: Löyty ainakin tälläinen topicci....

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtopic.php?t=116

RiWeHe
Muumiopönömies

Viesti Kirjoittaja RiWeHe » 23:35:35 04.06.2008

Missäs Mikeyn vinkit viipyy?? Sehän nappas jo ekan kalanki! :D

Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey » 00:05:15 05.06.2008

Hiljaa se hyvä tulee. Ensin kehitellään, ihmetellään ja testataan. Sitten kun hommaan alkaa tulla jotain logiikkaa eikä vain muutamia sattumakaloja, voin ehkä jopa kertoa mikä on omalla kohdalla toiminut ja mikä ei. Neuvomiseen en uskalla lähteä, olen liian noviisi siihen, vaikka luulenkin että pikkuhiljaa olen pääsemässä jyvälle touhusta. Mutta muutaman reissun jälkeen voin jo varmaan jotain pientä sanoa, ainakin itsellä enemmän tai vähemmän toimivista perhoista ja niiden sitomisesta...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.

selenius
Yliliimapää

Viesti Kirjoittaja selenius » 19:18:15 17.06.2008

Mä olen jonkin verran kuhiakin onkinut perholla, ja ihan hyvin parhailla reissuilla kappaleita saanut.

Mesta ei saisi olla liian syvä, sellaisessa kolmen-neljän metrin väliin pääsee mutta alle kolmosessa homma on hauskinta. Siimaksi uppoava, joko kärkiuppo tai kokonaan uppoava - mulla ylivoimaisesti eniten kokemusta ensimmäisestä johtuen kalastuksen keskittymisestä kelluntarenkaaseen... Perhot hitaasti uppoavia (painottamattomia) tai kelluvia (boobies)...

Perhoista sen verran että värimaailma on samaa kuin jigeissä - keltavihreä rokkaa, samoin valkoinen jnejne. Koukuksi kannattaa valita ohutlankainen (uppoaa hitaasti ja tartuttaa hyvin, oikenee pohjasta, kalat ei mun paikoilla uhkaa oikaista koukkuja) joista mun ylivoimainen suosikki on Tiemcon #8089 koossa 2 joka vastaa about 3/0 normirautaa - etenkin niklattuina.

Boobiessa silmiksi foamia (ei tartte paljoa, melko vähäinenkin määrä kelluttaa), pyrstöksi kettua ja hiukka fläsää, rungoksi crystal chenilleä (tai vastaavaa) ja pikaliimaa joka väliin - kuhalla on hampaat... Pään voi tehdä toisellakin värillä jos haluaa. Jos ei halua kelluvaa niin unohtaa silmät, muuten sama show.

Tekniikkana sellainen parinkympin heitto jonka jälkeen ihan reilu upotus jotta päästään pohjaan. Sitten hidasta uittoa nykien ja pysäytellen... Vastaisku aina vain siimasta vetäen, vavalla ei tee muuta kuin nostaa perhon pois fisujen ulottuvilta - sellainen 20-30cm kun nykäisee siimasta vapa siiman suuntaisena tartuttaa fisun ja jos ei tartu niin perho jää edelleen hyvin holleille.

Perhot on melko isoja joten about kasin keppi sopii parhaiten hommaan...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!

Vastaa Viestiin