Haukiperhosiima

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
kossi
Viestit: 56
Liittynyt: 08:54:52 30.01.2006
Paikkakunta: Namibia

Viesti Kirjoittaja kossi »

Juu sekoitetaanpa soppaa :)
ampumapäissä(än) (intterinä) on todettu juuri rannarin hallinnanta venhossahankalaksi , kokeiltu on nyt ns. bullet head ts. bassisiimaa ja tuntutisi olevan etopeli savolaisittain todettuna :)
Eli noitahan nyt löytyy joka valmistajalta, esim. Guidelinelta BULLET NYMPH tai BULLET Teenyn Professional Dave Whittlock, Pat Ehlers josta löytyy oikein pike taper tai musky malli tai uusi Mini-Tip+ jossa 8' jalan nopeasti uppoava pää.. Täytynee pruuvata vielä reippaammin uppoavaa mallia jossain vaiheessa.
sinttitompe
Viestit: 12
Liittynyt: 18:49:42 10.04.2006

Viesti Kirjoittaja sinttitompe »

Itse kalastelen merellä Ruottinpuolella paljon haukea perholla.Mulla on 3 siimaa ne toimii mahtavasti kaikki merkkiä Guideline.Kelluava uppoava 1 kärjellä;kelluva uppoava 2 kärjellä ja syvältäkalastussiimana Streamline.Stream on mahtava "pumppusiima" myös lohelle,sen viime kesänä itselleni todistin.Streamlinen heittopää on alkupäästä uppoava 3 tasaisesti se muuttuu uppoava kakkoseksi,siitä uppoava ykköseksi ja kirkas inter pää.Tällä kalastaa kaikki montut,joki kalastuksessa virran reunat ,niiden taustat ja tätä siimaa virta ei helposti mennessään vie.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Eilen kävin kokeilemassa puistossa tuota 3M Mastery sarjan Striped Bass siimaa ja olihan se juuri kuten piti, usko on kova. #10 piuha istui saman luokkaiseen Scott:n S3s vapaan kuin nenä päähän ja totteli niin omassa kuin parin kaverinkin kädessä käskytystä juuri niin karusti kuin tuon luokan haukipiuhan kuuluukin.

Piuha ei takkuillut lainkaan vaikka välillä erilaiset lumen alta paljastuneet oksatkin sen mukana lentelivät. Innolla odotan kauden alkua että pääsee tätä kokeilemaan käytännössä - taitaa perhosta tulla mun suosikkiviehe hauelle, se verran nastaa oli setillä heittäminen. Ei ole solmuja tökkimässä matkalla ja piuha lentää sopiville mitoille kahdella takaheitolla vaikka strippaakin siiman kokonaan sisään. Seuraavaksi opetellaan sama vasurilla :roll:
Kauheaa kiihkoa, mutta olihan mukava tuttavuus. :oops:
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
PePe
Viestit: 45
Liittynyt: 19:09:51 06.04.2006
Paikkakunta: Owlasala

Viesti Kirjoittaja PePe »

Selenius,


Onko tuo täyspitkä siima? Vai millainen rakenne tuossa siimassa on?
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Kyseessä on täyspitkä, nelosuppo wf... Punottu monoydin on siiman THE juttu, ei sotke koska on verraten jäykkää.
Ja mitat tuolta
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
kossi
Viestit: 56
Liittynyt: 08:54:52 30.01.2006
Paikkakunta: Namibia

Viesti Kirjoittaja kossi »

Näyttäisi olevan kohtalaisen sama kartio kuin Teenyn Professional Pat Ehlersissä. Se on vaan kelluva.
jpihlaja
Viestit: 32
Liittynyt: 11:11:17 26.08.2006

Viesti Kirjoittaja jpihlaja »

selenius kirjoitti: Innolla odotan kauden alkua että pääsee tätä kokeilemaan käytännössä - taitaa perhosta tulla mun suosikkiviehe hauelle, se verran nastaa oli setillä heittäminen.
Jokos tuosta siimasta alkaa olemaan käyttökokemusta, eli oliko käytännössä yhtä toimiva miltä aluksi vaikutti?
Avatar
Heikinheimo
Viestit: 253
Liittynyt: 14:05:49 17.09.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heikinheimo »

Toimii ja ei toimi yleensa toimii. On valilla ollut sen nakosta menoo Stripedin kanssa etta ei huhhu, pariin oteeseen joutunut selvittelemaan toista tuntia ja valilla se ei sotke nimeksikaan koko paivan aikana. Siiman venyttaminen ja kostuttaminen auttaa. Kyseinen siima kylla on aivan erinomainen ominaisuuksiltaan pintakin on pitava valilla jopa liian (leikkasi sormen sisaan aika ilkeesti). Tosin itse heitan mielummin Big Mamalla vaikka sen pinta on aivan v mainen.
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Noita täällä kotomaam kaupoissa tuiki harvinaisia 3M:n merisiimoja pitäisi päästä kokeilemaan.OPM eit taida tuoda maahan.
Selenius, tuuppa syssyllä vieraaksi Borgåån vesille...

Airflopilla on myös jokunen mielenkiintoinen naru.

Mielestäni optimi siima olisi sellainen, jossa ei ole etukartiota juuri ollenkaa, leveliä (belly) vain pari-kolme metriä, jota seuraisi sellainen noin kymmenen metrin loivasti oheneva takakartio ja tästä jatkuva runningline olisi intteriä.
Tällä on ideana se, että kun haukea kalastetaan, tulee siima stripattua sisään lähes peruketta myöten, joten tuollaisella kartiolla/bellyllä rykäisee pyydön vaivatta uuteen heittoo yhdellä valeheitolla. Pitkä takakartio on siinä mielessä pakollinen, että tuollaista lyhyttä "paino-osaa" pystyy hallitsemaan ja tarvittaessa pitämään pitkääkin siimaa heiton aikana ilmassa. Tuo taas on pakollista, jos haluaa pidempiä heittoja, koska rannarina on suhtkoht' paksua intteriä, jolla ampuminen ei ole kaikkein tehokkainta, koska tässä ollaan panostettu enemmän sen käsittelyyn ja siihen, että se ei kiepu kaikkialle. Lisäksi intterin tuntuma on parempi kuin kellulla.

Nykyaikaisista lohiampuista saisi rakennettua tuollaisen, mutta ongelmana on tuo dual density, joita näissä vissun ja guiden siimoissa on, jolloin siimasta tulee väärin päin esim. II/IV-uppo.

Suattaapi olla, että em. kuvattu siimatyyppi on jossain vaiheessa kaupastakin saatavilla. :roll:
jpihlaja
Viestit: 32
Liittynyt: 11:11:17 26.08.2006

Viesti Kirjoittaja jpihlaja »

Heikinheimo kirjoitti:Toimii ja ei toimi yleensa toimii. On valilla ollut sen nakosta menoo Stripedin kanssa etta ei huhhu, pariin oteeseen joutunut selvittelemaan toista tuntia ja valilla se ei sotke nimeksikaan koko paivan aikana. Siiman venyttaminen ja kostuttaminen auttaa. Kyseinen siima kylla on aivan erinomainen ominaisuuksiltaan pintakin on pitava valilla jopa liian (leikkasi sormen sisaan aika ilkeesti). Tosin itse heitan mielummin Big Mamalla vaikka sen pinta on aivan v mainen.
Eikös sen punotun monoytimen pitänyt juurikin poistaa tuota sotkeentumisherkkyyttä?
No, itselläni on myös tuo Big Mama samanluokkaisessa GTFour SW Fastissa. Tykkään muuten siimasta, mutta saisi ehkä olla hiukan painavampi alkuosaltaan, vavan lataaminen ei ole ihan helppoa aina. No, lisää harjoitusta... Lisäksi tuon juoksusiima tahtoo kyllä melko helposti sotkeutua veneen pohjalla ainakin meikäläisen käsissä.
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Me tuoda 3ämmä maahan. Sa soitta sms Surakka ja tilata haluama naru.
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Miksi sinä Masa ei olla aikaisemmi kertonu minulle tama

PS: Määkin lähen ens vuonna(kin) Norjaan
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Sa et olla esittää kusumus....
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Sa kannatta tunnista asiakas tarve ja olla proaktiivinen... :wink:
Viimeksi muokannut JL_, 11:01:02 31.08.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Loka
Viestit: 370
Liittynyt: 08:14:26 22.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jos tilata kaksi siima saada limu ja kuljetus ilmaseksi?
Avatar
JiiHoo
HaggiMatti tahtoo naista, heh
Viestit: 3299
Liittynyt: 19:08:14 21.04.2005
Paikkakunta: Tsadi

Viesti Kirjoittaja JiiHoo »

Limu olla loppu, käykö vesi ja bussi?
Mun YV ei toimi, käytä sähköpostia.
Avatar
Loka
Viestit: 370
Liittynyt: 08:14:26 22.04.2005
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Loka »

Jos ei limu ole niin kaksi leima?
Avatar
sms
Viestit: 289
Liittynyt: 20:16:33 10.05.2006
Paikkakunta: Dangerlandia

Viesti Kirjoittaja sms »

Jarno hakke siis upopainno-ossa simma, jossa rannari intteeri ja kartointi ku SA:n Mastery Söltwöötörissä tai Tämpönissä (kun ehkkä joppa väh ljuhentää viellä etukarttioo)?
There's no water like bluewater.
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Jep Sakari, du har rätt.
Avatar
Heikinheimo
Viestit: 253
Liittynyt: 14:05:49 17.09.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heikinheimo »

jpihlaja kirjoitti:
Heikinheimo kirjoitti:Toimii ja ei toimi yleensa toimii. On valilla ollut sen nakosta menoo Stripedin kanssa etta ei huhhu, pariin oteeseen joutunut selvittelemaan toista tuntia ja valilla se ei sotke nimeksikaan koko paivan aikana. Siiman venyttaminen ja kostuttaminen auttaa. Kyseinen siima kylla on aivan erinomainen ominaisuuksiltaan pintakin on pitava valilla jopa liian (leikkasi sormen sisaan aika ilkeesti). Tosin itse heitan mielummin Big Mamalla vaikka sen pinta on aivan v mainen.
Eikös sen punotun monoytimen pitänyt juurikin poistaa tuota sotkeentumisherkkyyttä?
No, itselläni on myös tuo Big Mama samanluokkaisessa GTFour SW Fastissa. Tykkään muuten siimasta, mutta saisi ehkä olla hiukan painavampi alkuosaltaan, vavan lataaminen ei ole ihan helppoa aina. No, lisää harjoitusta... Lisäksi tuon juoksusiima tahtoo kyllä melko helposti sotkeutua veneen pohjalla ainakin meikäläisen käsissä.
Niinpa se kylla heittaa aarettoman hyvin mutta valilla (kaksi kertaa) on mennyt todella pahasti sotkuun. En o heittany viela omalla Vision Gt4 sw 9 #10 fastilla bigmammaa mutta 888 hp'sa on pelittanyt ja jopa GL2'sessa. Pitanee hankkia intteri Stripedi vaikka siina ei oo punottu ydin, vain heitto ominaisuuksiensa takia.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Kevät meni renkaasta onkiessa ja oikeastaan nelos-upolle ei ollut juurikaan tarvetta. Lisäksi uppoava rannari on kohtalaisen kovaa myrkkyä, kun ei siima tahdo pysyä aina sylissä. Ainoalla venekeikalla stripedi pelasi ihan kuten piti, mitä nyt Busterin keulan erilaiset hilavitkuttimet aiheuttivat harmaita hapsia.

Kerran olen vesillä piipahtanut syssymmällä ja meni kesällä rakenneltujen piuhojen kokeilemiseksi. Lopun aikaa nakkailin int/2 uppo BigMamalla kun sattui olemaan kelalla... Nyt syksyn kelejä odotellessa ja perhoja rakennellessa.
Ruohokokeilujen tuloksena kuullostaa tuo JL:n mainitsema siimatyyppi hyvältä, etukartio on haukihommassa melkoisen turha. Belly saa olla lyhyt ja raskas, mutta takakartio taas pitkä. Rannari vähintään intteriä ja riittävän paksu ettei lipsu. Edelleen itsellä on luotto punottuun monoytimeen kova, itsellä ei ole kuin paksun BigGamen (0.71mm) kanssa ollut todella pahoja sotkuja. Pitäisiköhän rakennella jotain... Mitäs täällä kaapissa onkaan, hmm...
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Heikinheimo
Viestit: 253
Liittynyt: 14:05:49 17.09.2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Heikinheimo »

Ma en kuule Late tiia mika siina mun piuhassa on se ei vaan o ihan niiku pitas. Vaikka siita veti kaiken kierteen pois ja venytti niin kummasti ei auttanu. En sitte tiia pitiko auttaa vai ei mutta liottaminen on auttanu. Omasta melesta rannari sais vaa olla paksumpi kun Busterista viskoo ja rannalta.......
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Tuo on totta että rannarin ei todellakaan tarvisi olla haukikalassa ihan ohutta, paksumpi ei takkua yhtä pahasti, on helpompi selvitellä ja ei lipsu näpeistä.

Toi sun siiman takkuaminen on outo juttu, mulla piuha ei ihan kauheasti ole vesillä ollut mutta pari frendiä on heittänyt melkoisen paljon Stripedilla eikä mitään ole mun korviin kuulunut (paitsi yksi potkuriin solmiutunut).
Nyt mulla on yksi rakenteluprojekti kelalla, lyhyt, raskan klumppi ja siinä hiukan paksumpi singlemonoytimellinen intteri rannari. Nurmella ok ainakin - vesikokeet seuraavat perästä.
Ainoa mikä tuotti harmaita hiuksia oli loopin teko monoytimelliseen rannariin. Ratkaisin tuon laittamalla väliin 40cm pvc-rannaria johon sai loopin. Ydin monon laitoin dacronin sisään, päälle sidontalankaa ja heti-piti liimaa. Kestääköhän - hope so. Nivel tuli kun nyös ampparissa on singlemonoydin (vissiin joku Lååp?), mutta tuntuu pelaavan ok. Amppari on hiukka pajavasaramainen heitettävä, mutta rakentelu on siltä osin kesken. Nyt jostain pitkä takakartio int-3 -uppoa ja siihen lyhyt painava etuosa.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
JL_
Viestit: 202
Liittynyt: 21:15:53 21.11.2005
Paikkakunta: Bårgåå

Viesti Kirjoittaja JL_ »

Tuosta rannarista vielä.
Mulla on tällä hetkellä kaksi vanhaa cortlandin ysiluokkaisen wf-intterin rannaria, siten että olen heittänyt bellyt hitsin kuuseen ja jättänyt rannariin hieman takakartiota. Käyttämistäni rannareista nuo ovat olleet tähän routakiilan pyyntiin parhaita. Aikasemmin oli erilaisia monorannareita ja viimeisimpänä muutaman vuoden ajan ennen noita inttereitä oli loopin(3m) sinistä ja oranssia.
Cortlandin pinnoite on vielä sellainen ihmeellisen nahkea, mutta varsin kestävä esim. vs. 3M.

__________________________
Editointi spanden viestin jälkeen:
Toistaiseksi luontainen voitelu on riittänyt.
Viimeksi muokannut JL_, 22:25:01 07.09.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Viesti Kirjoittaja selenius »

Nahkeus ei ole haitannut?
Mulla BigMama int/2 -uppo tökkii hetkittäin rannarin nahkeutensa takia. Tämä silloin kun piuha pääsee kuivumaan - kosteana vesi hoitaa voitelun.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Vastaa Viestiin