Haukiperhosiima

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

ajattelin että kelluva siima olis hyvä kevään haukimataliin, ei mulla muuten ole kokemusta eikä himoja... kylhän tommonen hitaasti uppoava varmaan olis monikäyttösempi.
kuiska matalassa tommosella s1 siimalla voi kalastaa? kuhan puolen meetrin vedessä voi, ni sit semmonen tilaukseen, jos rion ouboundin tilaa neetistä, ni kannattaako ottaa luokkaisena? vapa on #9

Kiitti vastauksesta Mikey
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Mulla on s1 outbound, ja sillä pärjää matalassa vallan mainiosti. Mulla on #8, vapa on #8/9, tuotahan suositellaan ottamaan luokan alempaa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
Temppu
Viestit: 829
Liittynyt: 22:41:19 23.10.2006
Paikkakunta: Rusko

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Temppu »

Itsellä käytössä Rio outbound short #7 kellu ja Vision big daddy intteri 8/9. Vavat mulla #8 ja #8/9. Rio mielestäni mukava heittää.

Itse kyllä tykkään kelluvasta siimasta kun tulee kalasteltua matalassa. Ainoa miinus et jotkut "undulaatit" tykkää jäädä kellumaan turhan hanakasti veden päälle :lol:

Tosin aloittelin harrastusta tosissaan viime vuonna ja hirveästi ei vertailupohjaa muihin siimoihin löydy.
Jos tekee aina samaa, saa aina samoja tuloksia.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Haukimatalassa s1 on omiaan, se on Rion hitaimmin uppoava siima eli käytännössä ns. hooveri. Jos renkaasta kalastat niin valkkaa Outbound Short, venehommiin normipitkällä klumpilla oleva Outbound.

Kelluvan siiman kanssa perho ui imho huonommin, sen takia mielummin hitaasti uppoava siima. Ja edes hieman pinnan alla tulevan siiman kanssa kalastaa premmin myös paikkoja jossa vettä on enemmän kuin metrin verran. Itse käytän nykyään Rion interikärkisiä Outboundeja ja hyvin olen pärjännyt myös niissä paikoissa joissa pystyy räpylöillä ankkuroitumaan pohjaan. :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

Jees, tilailen tuon outboundin luokkaa alempaisena... katotaan miten heitto sujuu.
Onks muuten 30lb dacroni hyvä valinta pohjasiimaksi? RIO:lla näyttäis olevan GSP niminen pohjasiima jota saa 50lb:nä.(Gel Spun)? http://mistpool.com/product_info.php?products_id=1298
kallista ainaki.
Jossain topicissa oli keskustelua pohjasiimoista, mutta ei ny löytyny...
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Perus punottu siima ajaa ihan saman asian ja on ihan sviduikseen halvempaa.. :roll:
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Dacroni on hyvää, mitä paksumpaa sen parempi, ei joudu laittaan niin paljoa. Tuo 45e on kyllä aika suolanen hinta haukipohjiksi. Eli valkkaa halvin ja paksuin Dacron. Et tule kuitenkaan ikinä pohjille joutumaan joten sen puolesta on ihan sama mitä siellä on. :)
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
JoreK
Viestit: 173
Liittynyt: 09:36:59 23.05.2008

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja JoreK »

Laitanpa tähän vinkiks,Perhokolmiolta J:kylästä löyty Vision Ace amppari jos haluaa rakentaa tommosen Seleniuksen neuvoman siiman.
samppu
Viestit: 106
Liittynyt: 10:39:00 19.01.2009
Paikkakunta: KOTKA

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja samppu »

samaa mieltä.että peruspunottu kelpaa pohjiks,täysin turhaa laittaa mitään muuta! szeko
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja selenius »

Mä olen perhokelojen pohjasiimoina (pl. isojen vesien raskaat luokat) käyttänyt vanhoja hauki / spinflugasiimoja... Haukikelalta vanha 0,30-0,40 kuidut toimii ihan loistavasti, tarpeeksi paksua ja sitä on tarpeeksi. Ja jollei 50m jämä tunnu olevan tarpeeksi ottaa toiselta kelalta toisen mokoman - piisaa varmasti.

Ja jos puntinheittoa harrastaa niin 80lbs vanha kuitu on mitä mainiointa perhokelan täytettä, aikalailla paksuudeltaankin vastaa 30lbs dacronia.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Sama. Punttikelan pohjilta määkin kaivelin omat pohjasiimat. Tais olla 80lbs Tuffia.. :roll:
Avatar
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus
Viestit: 2566
Liittynyt: 13:31:48 26.04.2005
Paikkakunta: Riisimäki

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Toku »

Mulla on power prota 0,36 vahvusena pohjalla muutamia metrejä.
Reilu kausi nyt menty , eikä kertaakaan ole ollut edes lähellä , että olis ollu käyttöä noille pohjille :roll:
Yksi iso pelastaa päivän!
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

jep, dacronit laitettu. ei ollu punottua käsillä, eikä viittiny keloja tyhjennellä...
Outboundin S1:stä ei enää näköjään valmisteta, hooveria saa ainoastaan shorttina. miksköhän? mut honkkari nettikaupasta löyty viel varastosta. hamstratkaa hulluna!
itelle tuli kyseinen siima tänään postilaatikosta, ja on tosiaan aika ohuen/hepposen olosta toi rannari osuus. joutunee vaihtoon heti kun rupeaa kulumaan.
tilasin perukesiimaksi stroftin ABR ää , tosi hyvän tuntusta, pitää tilata rulla myös tanelusikoiden eteen tapsimatskumatskuks.
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Hooveri lienee sama ku S1. Itse asiassa tuo hoover on fiksumpi nimitys kuin S1 siimalle joka uppoaa interiä hitaammin imho.

Hooveria löytyy siis vain shorttina? Se on kuitenkin pääasia, sillä rengastouhuun short sopii paremmin ja siinä se hooveri onkin omiaan. Täyspitkän kanssa, eli venekalastuksessa, pärjää hyvin interillä, kusimatalassakin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

Onn paiskinu tolla Outboundilla nyt muutaman kerran, ja prkl kyl toi juoksusiima on kokoajan sykkyrällä ja solmussa, vaik ihan pläkässäki heittää. siima suoristettu veneen perässäki jo kerran.
mites sen juoksusiiman liitos menee, kun tossa on vissiin monoydin, ajattelin vissun acea.
Siima on hooveri, eli kandeeks ostaa intteri ace, vai miten? ja paksuin ilmeisesti paras, eli 0.40
HJÄLP!!
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

ylläoleva asia hoidossa, visionilla on valmiita braided looppeja, senku vaan ujuttaa ja panee pikaliimaa päälle, iisii...
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Iteltä irtos viime kesällä sukka pikisvirtelmällä. En ihe luottas ainakaan 100%. Skagitmeisterissä ne näky liittävän tuon tuolla sukalla, mutta sitoivat monolla strategisista kohista, ja strategisiin kohtiin aguasealia, vai oisko ollu aguasurea. Se kait ois ainakin sopivan notkeeta liimaa, jolloin tuo liitos pysyis elastisena, ja samalla tuo sukka sais kait vähän lisäpoveria. Näytti ainakin pätevältä systeemiltä.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ite oon käyttänyt sukkaa vahvistettuna kevlarsidontalangalla ja pikiksellä tai Aquajommallakummalla. Toimii.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja vlasek »

"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

mielenkiintonen juttu toi vlasekin video, mistäköhän tollasia kortsuja sais ni vois testaa
juksu
Viestit: 4
Liittynyt: 07:55:58 15.05.2012

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja juksu »

Miten saamamiehet on modannu omia haukisiimojaan? Mulla tällä hetkellä käytössä tuo Guidelinen pike #8 ja alkoi toimimaan vasta kun tuli pätkästyä tuollaiset 70cm pois päästä. Onko muilla samantyyppisiä kokemuksia?
jiiäs
Viestit: 17
Liittynyt: 23:05:04 21.10.2007

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja jiiäs »

Mauser, kyl toi on ihan kutistesukkaa. Tuosta löytyy runsaasti juttua vaikka perhokalastajat.net palstalta, hakusanana vaik "hitsiliitos" tai kutistesukka..

j-
Avatar
rapidriedel
Viestit: 155
Liittynyt: 18:38:05 24.07.2006
Paikkakunta: Espoo

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja rapidriedel »

http://flycastingforpike.blogspot.fi/

Ralli englannilla haukisiima asiaa. Ei mitään ihmeitä, lähinnä samoja asioita mitä tälläkin foorumille on käsitelty.

Vielä kerran on kiitettävä herroja Selenius ja Mikey tiedonjakamisesta tällä foorumilla, kiitos. :ruusu:

Neuvoista oli valtava apu aikoinaan. Toivottavasti tiedon jakaminen jatkuu yhtä avoimena jatkossakin.

MikkoR
MikkoR
Avatar
mauser
Viestit: 259
Liittynyt: 22:16:40 13.03.2011

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja mauser »

Tein seuraavanlaisen homman tossa ykspäivä: leikkasin #9 outboundista(#9 vapaan) original rannarin veks, pätkin klumppia etukartiosta niin että vaaka näytti noin 21,5g. Sitte laitoin braidedloopin ja liitin airflon ridgen jatkeeksi. eli luulisin että melkeen koko etukartio lähti veke, saanähä.
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Haukiperhosiima

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Mitäs arvon raati suosittelisi haukisiimaksi. Vapa on Vision Big Daddy 9 ft / #9 luokkainen. siimana on nyt Big Daddy luokassa 9. tuntuu vaan että ei rasita vapaa tarpeeksi. isot pörhöt ei lennä. kaveri heittää 7luokkasella samoja perhoja yhtä pitkälle. mikä olis soppeli tuohon siimaksi? olisko luokkaa isompi daddy hyvä? alkaa pian tulla ajankohtaaseksi ja jo viime syksynä harmittelin ku ei onnaa oikeen.
Vastaa Viestiin