Perhovapa mulle

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Hankitaan joku mahdollisimman halpa kela ja sitten käytetään loput rahat mahdollisimman hyvään vapaan ja siimaan.

Eli siimaan vajaat 100 euroa, kelaan muutama kymppi ja vapaan loput, noin 350 euroa. Noin mä menisin.

Itse hankkisin nelosluokkaisen vavan ja siihen kelluvan WF-siiman ja komposiittikelan. Merkkejä en nyt jaksa lähteä vatvomaan, mutta kunhan pysyttäydyt niissä valmistajissa jotka on tunnettuja pikemminkin perhovermeistään kuin muusta tavarasta niin et mene pahasti metsään.

Itse asiassa mielestäni kannattaisi tiirailla myös esim. pk.netin käytettyjä välineitä ja ostaa sieltä budjettiisi sopivat kela ja vapa. Saat enemmän laatua rahoillasi, ja varsinkin vavassa lisälaatu tuo kyllä lisäarvoa. Siima sitten uutena.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Varmaan ihan hyvä jako tuo 350€/100€/50€. Jos vapa on edullisempi niin kelaan voi panostaa muutaman kympin enemmän.

TFO-vapoihin olen mieltynyt parin kaverin suositusten perusteella, ja mitä noista nyt olen muutenkin lukenut. Noista tuo Finesse menee ehkä aavistuksen liian herkutteluvavaksi, mutta ehkä BVK olisi meikäläiselle?

Joko #4 8'6" tai #5 9' - onkohan jollain kokemuksia tästä BVK-sarjasta?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Jaa mutta mullahan onkin varastossa tuommoinen Rio Grand kelluva WF-siima, #4. Setti siis enää kelaa ja vapaa vailla :) Edullinen kela näyttäis olevan tuommoinen Okuma SLV 45, äkkiseltään katottuna vois olla oikein hyvä vaihtoehto ja hintakin jää 60-80€ kieppeille.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Hyvä! Nyt kaikilla ylijäävillä rahoilla nelosen keppiä hakemaan. Liian herkkua ei ole olemassakaan.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
viliperi
Viestit: 133
Liittynyt: 19:11:15 27.11.2011
Paikkakunta: P-Savo, Kuopio

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja viliperi »

Aavikkosammakko kirjoitti:
TFO-vapoihin olen mieltynyt parin kaverin suositusten perusteella, ja mitä noista nyt olen muutenkin lukenut. Noista tuo Finesse menee ehkä aavistuksen liian herkutteluvavaksi, mutta ehkä BVK olisi meikäläiselle?

Joko #4 8'6" tai #5 9' - onkohan jollain kokemuksia tästä BVK-sarjasta?
Itellä #5 9' BVK (aihiosta ite rakenneltu) ja mitä nyt pari kertaa olen ehtinyt kalastaa niin on mukava keppi. Vapa on nopeahko, mut ei mikään " kanki ", voimaa sopivasti ja semmonen mukava kalastuskeppi. Luokkasella siimalla pelittää ainakin itellä hyvin.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Kiitos viliperille kommenteista.

Olen nyt kuitenkin kallistumassa #5 vapaan, sen verran yleistyökalu tuosta _kuitenkin_ tarvitsisi saada. Eli aina ei vain pinturit lennä, joten ehkä tuo #5 on aavistuksen monipuolisempi. Rinnalle sitten tosiaan vaikka joku #7 kepukka.

TFO näyttää aika varmalta valinnalta, vaan katsotaan...
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Jos mulla ois 500€ koko setille, sijottaisin sen 500€ vapaan ja ostasin lainarahoilla kelan ja siiman.

Noh, köyhä ku oon, toinen vaihtoehto ois, että sijottasin 500€ vapaan ja kelaan, ja ostaisin huippusiiman lainarahoilla. Paino tossa on tarkotuksellisesti sanalla siima. Siimaan on varattava se "satanen". Loput menee vapaan ja kelaan.

Ja kolmas vaihtoehto ois, että hakisin takkini. I'll get me coat.

Nopeat kepit: Sage: nam. Mulla oli viime keikalla mukana Sagen uusin, mikä se ny o, ONE. Sen parempaa keppiä en oo pitäny viä käressä. Sillä mää ne isoimmat kalat siä Lapissa sain ;)

Thomas& Thomas on kanss aika herkku. Nopea ja sopii kevyisiin esittelyihin. Light Presentation.

Varmaan TFO, Vision, Hardy ja muut suht hyvät merkit toimittaa melkeen yhtä hyviä keppejä. Mää ev vaa tiärä niistä mitn.

Mä oon valitettavasti menny jo siihen Sage-sakkiin, joten multa ei saa paljoakaan muita apuja. Siinä vaiheessa ku sää meet siihen sakkiin ni sääki ymmärrät... :roll:
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itsellä on noissa luokissa niin Sagea, Hardya, Looppia, Visionia, Gattia, Orvista kuin Lamiglassiakin. Voin sanoa että vaikka Sagen kepit onkin pirun hyviä niin ei ne oo millään lailla ylivoimaisia muihin ns. huippumerkkeihin verrattuna.

Imho sun ei kannata ainakaan uutena lähteä ostamaan Sagea, Scottia eikä Hardya vaan valkata joku Visionin, Guidelinen, Loopin tai vaikkapa Toffon vapa. Käytettynä löytyy toki noita huippumerkkejäkin huokeammalla ja siksi voisikin kannattaa kurkkia käytettyjä keppejä esimerkiksi pk.netistä.

Ja niinhän se on, että ne kalat saadaan sillä vavalla. Eikun...
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kattelin joku aika sitte, että pk-netissä ois ollu scott g2 luokassa 3, melko edukkaasti käytettynä. Jos en väärin ole antanut itsenin ymmärtää, ois kyseinen keppi ainakin pinturointiin melko optimaalinen?

Jos ei kelpaa, ni saatampa ite poistaa sian säkissä, vaikka ei välttämättä ois tarvis. Nykyinen sielukas lasikuitu, jostain ajalta neuvostoliiton hajoaminen passaa itellä bra, mut, ku tuntus, sillä haluis kalastaa muukki. "Yks vielä" "No uittu"
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Loppu arpominen tänään, näin kauden kynnyksellä :lol: Kävin hakemassa yleistyökaluksi TFO BVK:n, #5 9'. Kelaksi valkkasin Visionin XLA:n #5/6, ihqun oranssina. Joskus myöhemmin sitten ehkä pelkkään pinturointiin joku namuvapa. Kelaan tulikin laitettua nyt aika paljon rahaa, mutta toivottavasti on hintansa väärti. Paljonhan noissa oli vaihtoehtoja, tiedä sitten. Niin, ja siimaa testaillaan ensin, eli se hommataan myöhemmin.

Edit: kiitoksia kaikille vinkeistä! Noita pk.netin ilmoituksiakin kattelin, mutta päätin tehdä hankinnan nyt kun pohdittu on jo pitempään, ja saa sitten kuitata Visa-laskun heti veronpalautuksista. Tuo takuuhomma oli myös yksi syy ostaa keppi uutena.
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Lurkken
Viestit: 68
Liittynyt: 01:09:06 12.06.2006

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Lurkken »

Ensimmäinen perhovapa olisi nyt sitten haussa. Löytyykö kokemuksia Zpey Dreamcatcher vavasta? Haulla ei ainakaan kyseisestä kepistä löydy juuri mitään. Suht järkevään hintaan olisi tuollainen tarjolla luokassa #5. Käyttötarkoituksena lähinnä kirjolohet/pienemmän kaliiberin taimenet yms. ainakin näin alkuun.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Aavikkosammakko kirjoitti:Joskus myöhemmin sitten ehkä pelkkään pinturointiin joku namuvapa.
No niin, nyt on sitten se "joskus myöhemmin". Ei nyt välttämättä näin talven kynnyksellä vielä kiirettä, mutta ensi kesäksi reissuun lähtee #4 pintapörhöstelyvapa. Syynä lähinnä #5 varavavan hajoaminen viime reissussa. Ykköstyökaluna on tuo edelliskesäksi hommattu #5 TFO BVK 9', siihen rinnalle voi siis ottaa aavistuksen kevyemmän kaveriksi, kun perhostelu on lähinnä tuota tunturihommaa siika/harjus/taimen/rautu-vesillä. (Yksi #7-luokkainenkin vapa tuli haalittua vuosi sitten mutta on vielä käyttöä vailla... :oops: )

Todennäköisesti valinta osuu jälleen TFO:n vapaan, tällä kertaa Finesse sarjaan ja luokkana mitä todennäköisimmin #4. Mitä mieltä noista pituuksista, tuotakin kun löytyy sekä 8- että 9-jalkaisena? Tähän asti mulla on ollut pelkkiä 9-kinttuisia, ja tuntuisi, että nimenomaan pintaperhon heittoon tuo 9' olisi passelimpi. Reissut ja maastot vaihtelee, joten sen suhteen ei tuota pituutta osaa valita minkään "pajukkorymyämisen" suhteen.

Miksi sitten taas TFO? Ajatus on siinä, että perhokalastukseen käytetty aika on mulla kuitenkin aika rajattu per vuosi, Toffo maksaa alta 200€ ja siihen hintaan saa vielä elinikäisen takuun. Ei sitten tarvitse maksaa kuin muutama kymppi niin saa uutta osaa jos menee toheloimaan. Tuo #5 BVK on ollut mulle ihan passeli vapa, olen tykännyt. Jos hintaluokassa löytyy samoilla kriteereillä jotakin muutakin, niin miksei?

Kelan suhteen ei mitään hajua, en ole asiaan vielä perehtynytkään. Jokin kevyt se saisi varmaan olla. Eikä mikään liian kallis. Olisko ~100€ budjetilla suosituksia?
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Kalagalle
Viestit: 569
Liittynyt: 13:43:06 12.12.2006
Paikkakunta: Tre

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

Lamsonin "budjettikela". En nyt muista nimee mut hintahaarukka aika lailla tua. Jarru sama kun muissakin Lamsoneissa.
Kala se on pienikin kala....
eakin
Viestit: 261
Liittynyt: 16:43:24 04.03.2010
Paikkakunta: Kuopio

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja eakin »

Oon lähdössä Floridaan reiluksi kuukaudeksi ja aattelin ett vois ostaa jonkin 9' #5 ensiperhosetin itselle joululahjaksi. Viimekesänä oli kaverilta lainassa jokin 6-osainen matkavapa joka kelpasi mulle.

Onko joitakin tiettyjä merkkejä joita tuolla ollessa kannattaisi katsoa? Ainakin heittohyrrien puolella olen huomannut että tietty merkkejä (esim. Daiwa tai Okuma) saa välillä todella edullisesti verrattuna Suomeen. Mutta Perhopuoli tuntematon, joten kaipaisi jotain vinkkejä?
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kaikki made in usa perhotuotteet lie jonnin verran edukkaampia, mitä eu-alueella. Sage, Scott, Winston,g-loomis, Orvis....

Nykysillä kursseilla tosin taida ihan hirveitä "voittoja" tehä vs, että poistas jonkun premiun värkin Suomalaisesta kivijalasta. Saattaa ero olla tyyliin 30-40 e. Euron hinta on onneks tullu ales.

Keloissa naapurmaa Ruotsi ja Danielsson tarjoaa tällä hetkellä helvein hyvää hintalaatua nopealla palvelulla, takuulla, varaosilla, notta tiedä sit kandee jenkeistä lähteä raijaamaan jotain mihin on saatavilla varaosia vaikean kautta, jos hassu käy.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Tosi kahtalainen juttu kyllä mielestäni. Kaikkein eniten ihteä sotkee juuri tuo ensiperhosetti, varsinkin kun sen yhdistää jenkkimerkkeihin. Ihan näin yleisesti kun asiaa mietin, niin ensiperhosetiksi hankkisin jonkun pomminvarmalla ja nopealla takuulla toimivan, vaikka Vissun tai Loopin. Jos kärki menee poikki, niin viikossa, kahdessa saa uuden, ja harrastus pääsee jatkumaan. Itelläkin on tiedossa näitä 3-5kk takuureissuja, joissa vapana on ollut mm. Scottia, GayLoomista ja Orvista. Sagekaan ei taida haitan nopea näissä olla, joskaan mitään eeppisen hidasta en siitä ole kuullut.

Kuten yllä todettiin, kelat hankkisin itsekin nyt tuolta Danielssonin puolelta, varsinkin kun ne taitaa nykyisin saada tilattua suoraan tehtaalta. Hyvää ja laadukasta tavaraa järkevään hintaan, ja alennusten aikaan vielä halvemmalla. Tältä pohjalta lähtisin katsomaan sieltä Jenkeistä siis ihan pelkkää vapaa. Edelleen tuo ensisetin ajatus vähän häiritsee, kun hienoa olisi mikäli siellä olisi jo harraste+vapapuolta pohjalla entuudestaan, niin nyt voisi iskeä kiinni kunnolla johonkin tulevaisuuden projektiin, tyyliin mertsarikeppiä, lohipinturivapaa tms.

Jos nyt oletetaan et sieltä ollaan hakemassa jotain #5 9' vapaa, niin ite lähtisin katsomaan aika varmasti Sagen vapoja. Olen päässyt vuosien mittaan käsittelemään useita Sageja, niin uudempia kuin vanhempia, ja jokin niissä vaan puhuttelee. Samoin on GayLoomisten kanssa, eikä missään nimessä Orvikset yms. huonoja ole myöskään. Hintojen puolesta etsisin paikan, missä on jonkunlaisia alennuksia käynnissä, kun silloin voi saada oikeasti hintaeroa Suomen vastaaviin. Muuten Suomen ja Jenkkien välillä ei mitään ihan älytöntä eroa ole, joskaan ei se aito Jenkki nyt sieltä paikan päältä ostettuna varmasti sen kalliimpi ole kuin täältä.
- Ranger Smith -
Avatar
TVS-81
Viestit: 46
Liittynyt: 21:02:36 26.10.2010

Re: Perhovapa mulle

Viesti Kirjoittaja TVS-81 »

Moi. olisko kellään tietoa tuosta Vision Vipu 9`#6 vavasta? Onko se tolla raskaammalla korkkikahvalla full wells fighting butt?
Niin ja onko hyvä paketti Vision Koma Silver Plus kanssa?
Vastaa Viestiin