Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja walt »

Tippuri kirjoitti:Mieli tekisi kokeilla tätä touhua.Yritän perustella itselle että missä ja milloin tätä harrastasi ettei jäisi kerta kokeiluksi.
Vene ainoastaan käytössä kala hommissa.ja köyhällä kun ei oo varaa huonoa ostaa niin kattelin että jonkunlaisen setin saisi n. 550€.
-vision big daddy 8'4 #9
-vision nite reel 9/11
-vision big daddy 21g intermediate
-vision dacspun pohjasiima
Entä mistäs perhoja?salon lukkoja ilmeisesti kannataisimtilata?
Mutta mitäs jos tää ei ookkaan mun juttu?
Noilla pärjää varmasti paremmin kuin hyvin. Siihen vielä kylkeen paksua (~0,50-0,60 mm) monoa ja puruperuketta tapsiksi niin hyvä tulee. Nuo lukot taitaa olla parasta mitä saa, itse en ole vielä päässyt kokeilemaan tosin kun tuota jäätä on... Perhoja varmasti moni myy, laita vaikka ostoilmoitusta tänne kalamiescomiin ja/tai perhokalastajat.netiin.

Jos tää ei oo sun juttu, mitä kyllä epäilen, niin ainahan romppeet voi myydä eikä takkiin tule kovasti.
Mäkkäri
Gynekologi
Viestit: 939
Liittynyt: 22:41:43 12.01.2009

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Osta big daddy siima sitte luokkaa isompi. Samanluokkainen ei rasita vapaa tarpeeksi..
Tippuri
Viestit: 943
Liittynyt: 12:23:48 15.09.2008
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Tippuri »

Meni sitten emänällä hermo mun jahkailuun ja se oli tilannu setin mulle synttärilahjaksi:)sillä erotuksella että vapa on big daddy 9luokkanen 9jalkanen ja kela 7/9 luokkanen nite
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

On loisto setti. Tolla pääsee enemmän ku alkuun. Eli se ois menoo sitten paluuta tuskin on virppojen pariin. Joo noita perhoja varmaan monikin sulle sitoo ku kysäset. Siliksellä ainakin näytti olevan hollow deceivereitä tilauksesta omilla väreillä. Hoodeita ainakin kevyt heittää alkuun ja kalastavia. Löytynee myyntipuolelta topiikki. Möykky ja koukkukin varmaan heittoperhojen ohella..
-Masi-
Viestit: 348
Liittynyt: 19:23:29 18.03.2010
Paikkakunta: Imatra

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja -Masi- »

Ensimmäiset rakot saatu jo käsiin, mutta haukia ei ole kuulunut. Heittotekniikka kusee ja pahasti, mutta on niin mielenkiintoista hommaa että riittää intoa opetella :juu:
Avatar
Marwin
Viestit: 61
Liittynyt: 19:46:02 23.08.2012
Paikkakunta: Raasepori

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Marwin »

nostellaas.. Elikkä toffon kärkiosa meni säpäleiksi ja ostin sitten uuden vavankun halvalla lähti vissun venus 9luokkasen ni mitäs narua tohon? Löytyy keloilta rion pike s2 #10 sekä outbound intteri #9 ja kajakki ja vene alustoina. Pärjääkö noilla vai täytyykö kävel kauppaan?. Testaan ei ny oikeen pääse...
Navigare Necesse Est,
Vivere Non Est Necesse
Avatar
Suurkalastaja
Viestit: 1198
Liittynyt: 01:43:06 21.02.2009
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Nyt erehdyin itsekin ostamaan haukiperhovehkeet vaikka alkuun olin kovasti sitä mieltä etten aio tähän hommaan lähteä. :mrgreen: Vapana TFO Mini Magnum 8´ ja kelana Okuma Airframe 7/9.
Tänään ensimmäistä kertaa tositoimissa ja odotetusti mp:t. Heittäminen kusee ja pahasti mut jospa se siitä pikkuhiljaa... Saa nähdä tuleeko jäät ennen ensimmäistä perhohaukea, sen verran vaikeelta tuntuu saada tuo perho lentämään edes jonnekin. :)
Kuva
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Virhe tai siis hauenkalastajan paras päätös. Ekan perhohauen jälkeen unohtuu jerkit ja spinnerit! Sitä heittämistä kannattaa hiukan vaikka harjotella laiturilla tai muualla kuin kalastustilanteessa.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Karppikone kirjoitti:Virhe tai siis hauenkalastajan paras päätös. Ekan perhohauen jälkeen unohtuu jerkit ja spinnerit!.
+1

Eipä oo jerkkiä tullu viskottua moneen hetkeen.... pitäs vissiin myyrä kaikki jerkit ja jerkkausvermeet vithun...

Kun kellut, ni heittojen ei tartte olla pitkiä.

Voimia voit säästellä lisäks olemalla tekemättä turhia valeheittoja, eli vedä siima irti edestä vedestä, anna sen laskeutua veteen taakse ja just ku se on laskeutunu teet etuheiton ja annat siiman soljua.
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja walt »

Hyvä ratkaisu Suurkalastaja, tervetuloa kerhoon! Alkuun on hankaluutta, mutta raskaammilla vermeillä voi olla helpompi opetella perhonheittoa kuin taimenluokan risuilla. Kannattaa vaikka ihan pihamaallakin käydä kokeilemassa ja pyytää jotain kokeneempaa jelppimään jos on mahdollista. Minimagnum on aika jämerä ja omanlainen vapansa, siihen kannattaa ihan kunnonpainoinen siima laittaa. Itse olen käyttänyt siinä veneestä Guidelinen Pikea (kuvasta päätellen juurikin tämä siima kelalla) kymppiluokkaisena 1/3-uppona ja renkaasta Rion Outbound Shortia kymppiluokkaisena (on oikeasti paljon raskaampi) kelluvana ja interinä.

Edit: niin, renkaasta sen heiton ei tosiaan tarvitse aina olla pitkä. Monta kalaa on tullut alle perukkeen mittaisella siimalla kaislikkotaskuja ronkkien. Eli ihan onkimalla. Muutenkaan mitään varsinaista syytä ei ole heitellä paljoa yli kymmenen metrin heittoja kalantulomielessä.
jerkkierkki
Viestit: 37
Liittynyt: 13:00:19 11.03.2011

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jerkkierkki »

Mäkin aloitin tämän mahtavan lajin tänä syksynä ja on se hienoa :D Alussa oli vähän hankaluuksia saada sitä perhoa mihinkään, mut kyllä se siitä harjottelemalla lähtee. Eikä tosiaan tartte olla kovin pitkiä heittoja. Toistaseks isoin perhohauki (8,2kg) otti ihan kaislanvierestä jollain kolmen metrin siimalla. Sit olikin menoa :) Oli vielä itsetehty perho ja sillä ensimmäinen kala! Varmaan sitä kuuluisaa aloittelijan tuuria..
KABANOSSI
Viestit: 369
Liittynyt: 13:02:46 12.07.2011
Paikkakunta: Parainen

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja KABANOSSI »

Noniiin.... Suurkalastajan ansiosta sorruin lauantaina sioittamaan perhovapan ja siimaan.
Vavaksi hankin Vision Venus sw 9' #9, siimaksi RIO Outbound #8 kelluva ja kelana väliaikaisesti toimii Shimano Ultegra fly 78.
Todella helppoa ja rentoa heitellä vaikka hauen perhokalastuksesta ei entuudestaan kokemuksia. Pari vitosen kalaa jo päässyt väsyttelemään ja voisi sanoa että aika koukussa ollaan :)
Avatar
jrosnell
Viestit: 455
Liittynyt: 18:54:36 30.06.2006
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jrosnell »

Hoi tekijämiehet!
Mitä kelalle tämäntyyppiseen settiin? : VISION NITE CATAPULT 9,0' #8-9
VISION KOMA KASSETTE VKC78B

Entä onko kellään kokemusta setistä? Onko aloittelevalle sopiva?
Saisin tämän nyt todella huokeasti joten on aika lähellä moinen investointi kun veronpalautukset tulee...
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Tekijämies en ole. Mutta mielipiteen voin jakaa.. :lol: Varmasti sopiva aloittelijalle. Moni muukin tolla vavalla aloittanut. Ja moni on sillä jatkanutkin. Samoin kela menee haukihommiin oikein soivasti. Itelläkin edelleen koma toisena kelana.. Siimaks laittaisin Big Daddyn interin 21 tai 23 grammasena. Ite valkkaisin 23g...
http://www.ruoto.fi/tuote/vision-big-da ... 512816861/

Toinen vaihtoehto vois olla Outbound Short, intertikärjellä. Ite testaillu ko siimaa ny pari reissua ja vaikuttaa ihan ok siimalta...

Edit. Jaa no ehkäpä tohon 8/9:iin ois parempi kuitenkin toi 21g Daddy... :roll:
Viimeksi muokannut Möykky, 21:51:11 27.11.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja silis »

Mä kalastelin ekan vuoden tommosella catapultilla, mut 9/10 luokkasella.
Ihan ok vapa ja kyllä sillä isotkin kalat saa ylös.
Melkeen lähtisin sinuna panostamaan jokusen kympin lisää ja ostaisit suoraan big daddyn tai sit jos haluu nopeemman vavan niin sit Venus. ;)
Rion siimoihin en lähtis, ne menee kovassa käytössä vuodessa ihan paskaks! (ainakin intteri)
Pk-netin puolella löytyy paljon keskustelua siimoista ja sieltä voit lukea monia vastaavia kokemuksia kyseisestä siimasta.
Avatar
jrosnell
Viestit: 455
Liittynyt: 18:54:36 30.06.2006
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jrosnell »

Kiitos nopeista vastauksista! Noi kamat saisin nyt uutena yhteishintaan 168€ ja se painaa tällä hetkellä eniten vaakakupissa... Nopeasti Googlettamalla Big Daddy pelkästään maksoi reilut 200€. Big Daddya on muutkin kehuneet. Köyhän ei kannata... jne. mutta noilla harrastus todennäköisesti tullaan aloittamaan.
Lisää mielipiteitä ja vinkkejä? Kaikki kuunnellaan ja mieltäkin olen joskus muuttanut! :lol:
Avatar
Lihapiirakka
Viestit: 13
Liittynyt: 09:03:26 03.09.2012
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Lihapiirakka »

Vavasta ei ole kokemuksia mutta kela ainakin on ihan ok. Paras puoli kelassa on tuo kasettisysteemi, saa kolmet eri nopeudella uppoavat kätevästi kyytiin. Interillä pääsee hyvin alkuun ja veneestä jos heittää niin 3-uppoavan ottaisin toiseksi siimaksi. Kelluva sitten jossakin vaiheessa, hidasta uittoa matalassa.

Siimoiksi esim. big daddy ja varmaan 21 g versio sopisi tuohon settiin. Muita hyviä siimoja on esim. guidelinen pike kasina tai ysinä. Airflo 40+ sniperiä on myös monet kehuneet, kasi varmaankin olisi passeli.

Vavasta löytyy juttua ainakin täältä:

http://www.perhokalastajat.net/index2.p ... lut&id=236
Avatar
Toge
Hauenkutittelija
Viestit: 154
Liittynyt: 13:26:34 06.08.2008
Paikkakunta: Turkkuse
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Toge »

jrosnell kirjoitti:Kiitos nopeista vastauksista! Noi kamat saisin nyt uutena yhteishintaan 168€ ja se painaa tällä hetkellä eniten vaakakupissa... Nopeasti Googlettamalla Big Daddy pelkästään maksoi reilut 200€. Big Daddya on muutkin kehuneet. Köyhän ei kannata... jne. mutta noilla harrastus todennäköisesti tullaan aloittamaan.
Lisää mielipiteitä ja vinkkejä? Kaikki kuunnellaan ja mieltäkin olen joskus muuttanut! :lol:
Tuolla hinnalla minun mielestä kannattaa ostaa ehdottomasti aloitussetiksi. Vapa on hyvä ja jämäkkä, mutta miinusta annan huonosta kelakiinnikeestä. Ei se koskaan ole hajonnut mulla, mutta muuten ei jotenki herätä luottamusta.

Mä olen alottanut itse myös Koman kasettikeloilla ja niillä pelaan edelleen.Erittäin kestäviä keloja ja jarru toimii. Tosiaan tuo 3varapuolaa on kans hyvä juttu ja puolien vaihto onnistuu helposti.

Siimoista tuota big daddyn interiä tulee käytettyä eniten, mutta jos on matalaa ja hiukan painavempia perhoja, niin olen käyttänyt myös visionin vibe85 kelluvaa siimaa. Sillä onnistuu niin sanotut vedestä lähtevät heitot oikein mallikkaasti.

Itse ostaisin tuolla summalla aloitussetiksi ja KUN innostus herää enemmän niin aina voi ädläillä lisää tavaraa :wink:
Jonne13
Viestit: 7
Liittynyt: 12:05:56 16.07.2012

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Jonne13 »

Tänään tuli catapult 8-9 luokkaisena matkahuollosta. Mulla on big daddy ennestään, voin rapsata eroista jos vielä ehtii kellumaan. Pidä sä vastapalveluksena pakkaset poissa saaristomereltä et paikat pysyy auki siihen asti!
Avatar
jrosnell
Viestit: 455
Liittynyt: 18:54:36 30.06.2006
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jrosnell »

Haha! Jos pystyisin vaikuttamaan niin pakkasta merialueilla olis seuraavan kerran ei koskaan. Laita ihmeessä vertailutietoa tänne!
Kiitos vastauksista! Nyt pitäis opetella kutomaan haukiperhoja... Mitenköhän parkkiintuneelta jerkkimieheltä onnistuu..? Jonkin verran oon jo noita kuvia täälläkin katellu ja ihan pirun hienoja sidoksia on jengillä. Talvi aikaa opetella! :shock:
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja walt »

Haukiperhoissa oppimiskäyrä on jyrkästi nousujohteinen kun ei tarvitse näperrellä niin pikkutarkasti. Sidontavälineitäkään ei niin paljoa tarvitse, penkki, rullanpidin eli spigotti ja sakset. Nyt vaan sitten on tulevaisuuden riskinä, että jerkkikamojen realisointi tulee eteen jossain vaiheessa :D
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja selenius »

------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
jrosnell
Viestit: 455
Liittynyt: 18:54:36 30.06.2006
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jrosnell »

Sidontavälineet on ja matskujakin jonku verran, Seleniuksen videot on väijytty moneet kertaan niin kuin muutama muukin youtubesta löytyvä. Catapultin ja kelan hain tänään. Tää etenee kyllä, pikku hiljaa. :)

Oon tehny sellasen periaatepäätöksen että jerkkikamat on ja pysyy ja niillä myös kalastetaan. Käynnissä on sellanen "monipuolistuminen", ens kesän ohjelmassa on myös jigauksen alkeet. Saas kattoo pitääkö päätös ja riittääkö aika... :lol:
Avatar
Möykky
SÄRKI-LOVER
Viestit: 1517
Liittynyt: 21:54:09 20.02.2006
Paikkakunta: Joen varrella

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja Möykky »

Ja kun alotat sidontareenit ni muista pikaliima! :lol: Se joka ei pikaliimaa perhoisaan käytä niin ei perhojaan rakasta.. :lol:
Avatar
jrosnell
Viestit: 455
Liittynyt: 18:54:36 30.06.2006
Viesti:

Re: Hauen perhokalastuksen aloittaminen!

Viesti Kirjoittaja jrosnell »

^Pikaliimaa meni jo puoltoista tuubia sidontaharjotuksissa tänään. :)

Sellasta viel funtsin et miten te kuljetatte perhovapanne veneessä siirtymien ajan?
Vierastan erittäin vahvasti minkäänlaisen vavan kuljettamista veneen pohjalla aallokossa ryskien ja suoraan putkitelineeseen ei toi perhokapistus mee ilman modauksia.
Ootteko modannu vapatelineitä tai kentien rakentaneet itse?
Vastaa Viestiin