Räpylät kellumiseen

Alueen säännöt
Täältä löydät kaiken perhokalastukseen ja perhonsidontaan liittyvän pulinan...
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Elmo
Viestit: 27
Liittynyt: 17:33:12 06.01.2007
Paikkakunta: Helsinki

Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Elmo »

Monella täällä tuntuu olevan käytössä noita Maresin räpylöitä. Osaisiko joku avata niiden keskinäisiä eroja toisiinsa verrattuna? Ovatko toiset huomattavasti raskaampia käytössä jne?
Lähinnä itseäni mietityttää juuri noiden räpylöiden hankinta eniten tässä renkailun aloittamisessa.
Muut palaset ovat jo kasassa, mutta räpylät täytyisi vielä hankkia.

Snorklausta on tulllut harrastettua maailmalla pienemmillä agualungin avokantaräpylöillä, mutta nuo vaan tuntuvat valitettavasti aivan liian pieniltä renkailuun, puhumattakaan tuulisesta kelistä.

-Elmo
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja silis »

Mä kelluin pari kautta superchanneleilla ja koin ne vähän raskaaks.
Viimenen niitti oli se kun kalakaveri meni paljon kovempaa volo powereilla ja nyt ois tulevalle kaudelle semmoset odottamassa. olen daivaassa
Viimeksi muokannut silis, 12:21:39 16.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elmo
Viestit: 27
Liittynyt: 17:33:12 06.01.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Elmo »

Kiitos silis!

Juuri tuollaisia kokemuksia näistä haluasin kuulla mahdollisimman laajalla rintamalla.
Lähinnä mielessä itselläni olivat juuri nuo superchannelit, täytynee tuon kokemuksen pohjalta lähteä vakavasti harkitsemaan vähän suurempaa panostusta räpyllöihin ja hankkia vaikka nuo volo powerit "- Volo Power tarjoaa maksimaalisen voiman jopa pienellä voimalla verrattuna mihin tahansa muuhun räpylään" lainaus suoraan varuste.netin sivuilta volo powereista :bigboss:

-Elmo
Karppikone
Viestit: 1142
Liittynyt: 23:52:31 03.10.2009
Paikkakunta: 00840

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Messuilta saa volopowerit 99e hintaan. Ne on parhaat. Jos joku tulee superchaneleilla potkimaan kilsan nopeempaa tarjoon illallisen.
Ja volot ei rasita nilkkoja niin pahasti. Käy viel lukasee haukikoiran kirjottama testi räpsistä en muista kalastuslehden numeroo löytynee arkistosta.
Yleensä kalastusväline hankinnat on makuasioita, mut tää ei oo.
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja silis »

Tänään vihdoinkin pääs testaamaan Volopowereita ja täytyy sanoo että on aika kevyttä menoa verrattuna Superchanneleihin. :juu:
Elmo
Viestit: 27
Liittynyt: 17:33:12 06.01.2007
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Elmo »

Itsekkin polskinut muutaman kerran nyt volopowereilla ja ei kyllä kaduta hankinta yhtään.Hyviltä tuntuvat, enkä ainakaan en ole vielä pudonnut kaverin kyydistä pois ja hänellä käytössä jotkut aqualungit :D
clair82
Viestit: 13
Liittynyt: 07:28:47 20.04.2013

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja clair82 »

Ite oon suunnitellu ostaa superchanelit, mutta nyt alkaa kelkka kääntymään volojen suuntaan. Taitaa olla viisautta sijoittaa se 50 € lisää, että saa volot?
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja silis »

Jos tulee paljon kilsoja ja päiviä, niin se 50€ on aika pieni sijoitus. ;)
clair82
Viestit: 13
Liittynyt: 07:28:47 20.04.2013

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja clair82 »

Joo ei todellakaan oo iso sijoitus ku noita räpylöitä ei kuitenkaan tarvii olla joka viikko ostamassa.
Avatar
Tapsal
Viestit: 1581
Liittynyt: 10:07:46 24.04.2005
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

silis kirjoitti:Tänään vihdoinkin pääs testaamaan Volopowereita ja täytyy sanoo että on aika kevyttä menoa verrattuna Superchanneleihin. :juu:
Sama tuntuma täälläkin. Eli osta vaan suoraan ne Volopowerit niin ei tarvii jäykkien nilkkojen kanssa ihmetellä...
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
clair82
Viestit: 13
Liittynyt: 07:28:47 20.04.2013

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja clair82 »

Nyt on Volo Powerit ostettu. Ens viikolla pääsee testaamaan...
Avatar
tuke
Viestit: 224
Liittynyt: 16:56:18 02.10.2006

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja tuke »

Mahtaako sellasia räpylöitä löytyä jotka saisi kiinnitettyä ursuitin thermo saappaaseen ?

saapas on normaalia ursuitin saapasta leveämpi ja korkeampi kärjeltään ?
Voilla ja kermalla onnistut aina...

Team Kalavalmis
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja walt »

Onkohan noilla huippuräpsillä kuitenkaan niin isoo vaikutusta siirtymänopeuteen? Se räpylöinti on kuitenkin liikeradaltaan aivan väärä ja suppea kelluntarenkaassa verrattuna siihen miten niitä räpylöitä pitäs oikeesti käyttää. Ite oon miettiny, että parhaan edun varmaan siirtymänopeuteen sais jos peltsari päällä hyppää reilusti sinne veteen ja pitää renkaasta käsillä vain kiinni. Silloin kevenee rengas murto-osaan ja räpylöillä saa melottua koko kropan voimalla. Onko kukaan testannut?

Väittäsin, että paras ratkasu on harjoittaa sitä aerobista suorituskykyä, että jaksaa sen parikymmentä minuuttia tarvittaessa sotkea eikä ala kone hyytyä. Toi uimalautatyyppinen potkiminen kyllä kiinnostaa, mutta en vaan oo raaskinu kokeilla vielä.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Hieman samaa mieltä asiasta kuin edellinen metelöitsijä. Olen ostanut Mares-räpylät jo kauan sitten, ja ne eivät ole superchannel-mallia vaan selkeästi pienemmät ja lyhyemmät. Hyvin niillä olen muiden perässä pysynyt ja kovempaakin mennyt kuin isommilla räpylöillä potkivat kellujat.

Ostaessani Imago kelluntarengasta, joka silloin oli tyrkyllä pakettina, paketissa oli mukana räpylät, joiden räpyläosaa oli hieman taivutettu 'alaspäin', jolloin mitä ilmeisemmin em. viestissä mainittu liikerata oli erilainen kuin suorilla räpylöillä. En kuitenkaan ottanut ko. räpylöitä paketissa mukana vaan sanoin, että 'mullon prkleen hyvät räpsät jo', ja menin A-markettiin ja ostin säästyneillä rahoilla menovettä.

Kuva

Yksi asia mitä en ymmärrä vieläkään näissä räpylämietinnöissä, on se, että miksi kukaan haluaa sellaiset räpylät, joihin mahtuu ja joiden kanssa käytetään kenkiä. Kengäthän tekevät räpylöinnistä vieläkin kankeampaa kuin mitä se jo ennestään on. Toki, jos käyttää kengällisiä kahluuhousuja tai pelastuspukuja niin onhan tuo toki ymmärrettävää. Mutta en voi enkä osaa auttaa moisten kanssa tuskailevia asiassa...

edit: imago explorer räpylä kuva lisätty
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
tuke
Viestit: 224
Liittynyt: 16:56:18 02.10.2006

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja tuke »

siispä kahluuhousut sukilla

vieläkun löytäs tämmöselle ihmistankkerille sopivan renkaan
Voilla ja kermalla onnistut aina...

Team Kalavalmis
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja selenius »

Super FatCat aka M/S Karvinen.
Rontti 100kg ei tunnu missään, toisen ponttoonin päällä kun lepää HDS5 + 5kg lyijyakku kulkee edellee täysin tasapainossa. Tuskin halvin, tuskin paras (joskin sitä voi olla) mutta mä oon ollu helkkarin tyytyväinen.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
Avatar
tuke
Viestit: 224
Liittynyt: 16:56:18 02.10.2006

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja tuke »

cumberlandia oon katsellut... kovasti on kehuttu mutta kun ei löydy paikkaa josta sen voisi ostaa...

joku semmonen missä olis 140kg tai enemmän kantavuutta olis hakusessa
Voilla ja kermalla onnistut aina...

Team Kalavalmis
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

selenius kirjoitti:Super FatCat aka M/S Karvinen.
Rontti 100kg ei tunnu missään, toisen ponttoonin päällä kun lepää HDS5 + 5kg lyijyakku kulkee edellee täysin tasapainossa. Tuskin halvin, tuskin paras (joskin sitä voi olla) mutta mä oon ollu helkkarin tyytyväinen.
Okei, siis karttaplotteri renkaassa?! Täysin aiheen vierestä, mutta mihin ihme härveleihin sä tarvitset 5kg akkua? 7Ah akku painaa jonkun 2kg ja sillä normiluotain rokkaa aika kauan. Tuskin tuo hds5:kaan yli 1A kuluttaa?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Avatar
selenius
Yliliimapää
Viestit: 1839
Liittynyt: 14:20:30 25.04.2005
Paikkakunta: Stadi / Hagis

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja selenius »

Itse asiassa tuokin 22Ah:n akku alkoi hyytymään pidemmässä päivässä kylmällä kelillä. Plotteri ja kaiku on tosi, tosi jees laitteita renkaassa, samoin viistoluotain mutta Lowrance kun vaatii sen tupla-anturin ja erillisen mutikan viistolle alkoi sähkönkulutus nousemaan rajusti... Ja akuissakaan 1Ah ei käytännössä tarkoita sitä että se kestäisi tunnin amppeerin kulutusta viileässä kelissä - noin niinkuin käytännössä.
Ja ihme sinänsä, kun laitetta hankin kukaan ei osannut mulle kertoa laitteiden todellisista virrankulutuksista... Jos olisin totuuden tiennyt olisi merkki vaihtunut Huminaan, siinä samalla anturilla, ilman ylimääräisiä mutikoita saa viistoluotaimen ja kulutus olisi varmasti maltillisempi. Arvailut olivat toista kuin toteutunut. Värinäyttö, gepsi ja kaksi anturia kiteineen vie näköjään yllättävän paljon virtasta esim vanhaan kannettavaan Eagleen verrattuna, sehän ei vie juuri mitään etenkään lämpöisessä.
------------------------
http://arsyttavaa.omasivu.fi/

...by the way, kalaonnea!
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja walt »

Renkaasta räpylöitäessä on potkusuunnan lisäksi muutakin pielessä. Tärkeimpänä varmaan ettei voi käyttää keskikroppaa ja lantiota kunnolla potkun aikaansaamiseksi. Ei siis käytetä kropan lihaksistoa tehokkaasti ja liike tapahtuu pääosin polvinivelessä kun pitäisi liikkua suorin jaloin lantiosta. Lisäksi siinä potkitaan pinnan päällä kulkevaa raskasta alusta kun potkittavan painon pitäisi olla vedessä suspina.
Tippuri
Viestit: 943
Liittynyt: 12:23:48 15.09.2008
Paikkakunta: hyvinkää
Viesti:

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Tippuri »

Kertokaapas nyt kun tuli tuo renkulakin hommattua ja räpylöitä pitäs talven aikana kattelle, kummat räpylät olis paremmat?
-http://varuste.net/Mares+X-Stream
-http://varuste.net/Mares+Volo+Power


( mode-edit: tossut ja sukkahousunsuojat jaettu tuonne: http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... aksi-64992 )
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Testasin noita Voloja (en tiärä oliko sama malli!) ennen joulua, ihan näppärät, ja melkeen yhtä hyvät ku mun Mares X3M - lyhyet räpylät. Ei niissä niin eroja ole. Se vaan tuntuu siltä. Jos noi testais silmät kiinni niin tuskin niissä eroja heti löytäis, sellasia, mitkä oikeesti häiritsis. Molemmilla pääsee eteenpäin, eiku siis taaksepäin, mutta lyhyemmillä säästyy tilaa. Nooh...
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Lumiapina
Viestit: 64
Liittynyt: 21:42:42 05.03.2012

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Lumiapina »

itselläni ollut ekaa kautta Maresin hieman halvempi malli Super Channel. Tyytyväinen ainakin minä olen ollut mutta ei paljon vertailukohtia toisaalta
http://varuste.net/Mares+Avanti+Superchannel
Mtsjk
Viestit: 94
Liittynyt: 15:24:53 30.12.2005
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Mtsjk »

Tulipa ostettua kohtuuhinnalla kerran käytetty berkleyn rengas, se halvin malli ja nyt räpylät hakusessa. Nyt on taas paasattu rahaa senverran paljo haukiperhovehkeistä renkaisiin ymym. niin tarttis jotku järkevät räpylät löytää ja mielellään huokeatkin. Ajatuksena olisi siis normaali kahluuhousujen neopreenisukkien päälle jotkut avantotossut tai neopreenikengät laittaa ja siihen avokanta räpylät.
Miten olis esim. tämä http://varuste.net/Seacsub+Sprint ?

Onko kellään kokemuksia näistä ja noiden koosta. Jos 42 jalka plus joku sukka tai pari + kahluuhousun neopreeni ja joku tossu niin summissa ottaa M-L vai L-XL. Omat renkailut lähinnä mökkeilyn lomassa lähikaislat joten siirtmät ei valtavan pitkiä, ainakaan näin aluksi.. :)
Fragu
Viestit: 17
Liittynyt: 20:30:58 13.01.2016
Paikkakunta: Helsinki

Re: Räpylät kellumiseen

Viesti Kirjoittaja Fragu »

Nostetaan vanhaa aihetta ylös ja tiedustellaan hieman aiheesta. Olen ostamassa räpylöitä (Mares Volo Power), mutta koko mietityttää. Normaali kengän koko on 44, mutta en osaa päättää minkä kokoiset räpylät hommaan. huom. kahluukengät 45 kokoiset.

Ajatuksena on käyttää räpylöitä kahluuhousujen kanssa, ja joko kahluukenkien tai sitten Ursuitin neopreenikenkien kanssa. En ole varma kumpi on parempi, ja vaikuttaako valinta räpylän kokoon yms. Kahluukengät mulla on kokoa 45, joten myös Ursuitin kenkä lienee tuo sama 45 koko sitten. Toisalta Ursuitin neopreenikenkä on ulkomitoiltaan pienempi kuin tuo kahluukenkä, niin mahtuukohan molemmat vaihtoehdot tuohon Mareksen regular - kokoisiin räpylöihin vai kannattaako ottaa se xl - koko? Käsittääkseen räpylät ei saa puristaa liikaa jotta säilyy mukavuus, mutta liian isojakaan ei varmaan kannata ottaa.

Kahluukengät ovat varmaan aika hyvät kun pitää rämpiä mestoille päästäkseen, mites on Ursuitin kenkien kanssa? Ursuitit ovat varmaan taas paremmat siinä että näyttävät ainakin aika kevyiltä ja nilkan liikerata parempi polskiessa, jne..?

Suosituksia ja kokemuksia aiheesta?
Vastaa Viestiin