Pilkkihaukea

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Tais olla viimene reissu eillen. 6,1 oli suurin ja muuta silppua aika paljosti.
Janottaa nii että suu pölisöö...
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Käytiin sitten piliikillä

Oli puhetta, että lähdetään viikonloppuna pilkille. Vaan ei sitten saatu sovittua perjantaina miten ja koska, koska mun puhelimesta oli loppunut akku, ja kun sain sen lataukseen, niin kaveri oli nukahtanut. Päättelin sitten, että emme varmaan ole aamuvarhaisella lauantaina lähdössä mihinkään, joten otin illalla kaksin käsin ViruKankeeta. Kaveri sitten soitteli lauantaina puoliltapäivin ja oli intoa piukassa: "Mennään, mennään". Korjaussarjastaan näköjään oli jo ehtinyt muodostua virityssarja... Itsellä taas puski aika napakka darra, mutta tarkkuusalkometri osoitti ajokuntoa, joten eikun laittamaan siimoja pilkkikeloille, ja etsimään mihin ne uudet Kaimaanit tuli nakattua, ja missä loput tasurit on, ja lopuksi, mihin hiivattiin olen taltioinut kairan? Kahdelta päästiin liikkeelle, ja tällä hetkellä kohdevaihtoehdot oli: A) 20 min ajomatkan päässä runsashaukinen järvi, joka on kuitenkin sangen matala; viimeksi kun käytiin, niin 30 cm vettä jään alla, B) 30 min ajomatkan päässä kirkasvetinen ja karu, varsin vähällä hauki- ja muulla kalakannalla oleva, mutta kuitenkin tuttu järvi parkkipaikkoineen ja kalapaikkoineen, C) 60 min ajomatkan päässä oleva rehevä järvi, jossa pitäisi olla paljonkin särkeä ja ehkä jopa lahnaa, siten ehkä mahdollisesti myös hyvä haukikanta, mutta kuitenkin vettä toista metriä enemmän kuin paikassa A. Näistä paikoista sitten valittiin aikataulusyistä B, koska meillä ei sielläkään olisi pilkintäaikaa ennen pimeää kuin 1,5 h, joten ei tällä kertaa tutkimus&kehitys keikkaa.

Vaatettauduttaessani huomasin luottohaalarini ratkenneen haaroista, ei vain vähän, vaan polvesta polveen. Muistinkin tapahtuman. Olin kiivennyt soppapäiten ison mahani kanssa veneeseen ja *kruts* kuului haarovälistä. Ei taida maksaa vaivaa korjata. Vaan nykyiset haalarit on joko hemmetin kalliita tai huonoja. Mistään ei taida enää löytää jämäkkäästä kankaasta tehtyä haalaria, missä on jämäkät vetoketjut, eikä kankaassa ole kuorimateriaalia hiostamassa. Mun mielestä yli 10 asteen pakkasessa käytettävässä pilkkihaalarissa on vettäpitävät ominaisuudet pelkkää haittaa (kun ne hiostaa). Jos siinä pakkasessa haalarille roiskahtaa vettä, niin sehän jäätyy heti. Toi haalari oli mun mielestä hyvä, taisin Robin Hoodista ostaa neljälläkympillä kymmenen vuotta sitten. Olihan sen oltava hyvä, kun olen siihen ollut tyytyväinen noin pitkään.

Sää järvellä oli täysin pilvetön ja kivan aurinkoinen siis. Kuitenkin -15 C näytti lämpöä (tai kylmyyttä), ja hemmetin kylmä tuuli kävi järven ylitse. Laitettiin pilkit valmiiksi autolla metsän suojassa, ja minä päätin, etten muuten vaihda pilkkiä järvellä. Toiseen vapaan uusi Kaimaani Suurhauki ja toiseen tuttu Nils Master Jigger-4. Oli kyllä puhurin kylmentävä vaikutus sitä luokkaa, että äkkiä kävi selväksi, ettei tarvi kalastaa kuin tuulelta suojassa, saaren takana. Kaveri valitti hetken kylmää, mutta vakuutin, että kyllä kohta on lämmin kun aletaan rei'ittää jäätä rinteen kohdalta. Taitaa olla niin, että joko Morasta on terät uusintatarpeessa tai kuntoni on laskenut tai molempia vai oliko vaan darrassa syy. En tainnut jaksaa kuin joku 8 kpl 150 mm reikää vetää putkeen noin 30 cm jäähän kun alkoi paikat kramppaamaan. Järvellä edellisenä viikonloppuna käynyt naapuri kyllä sanoi, että jäätä ei ollut kuin 15 cm. Mutta ehkä se vaihtelee sitten paikoittain noinkin paljon, tai sitä on tullut lisää tai mittaajassa on eroa, tai kaikkea näitä.

Puolitoista tuntia siinä nyittiin vailla kalatapahtumia ennen kuin tuli pimeä. Ehkä joku kolme - neljäkymmentä reikää tehtiin kaiken kaikkiaan. Kaveri oli vähän sitä mieltä, että olis sitä nyt kala pitänyt saada. Itse olen ajatellut homman niin, että on se noin 10x vaikeampaa saada haukea pilkillä talvella kuin uistimella kesällä. Että ei sinänsä ihme, että kyseisen ohuen haukikannan omaavalta järveltä saatu haukea käytettävissä olevalla ajalla.

Pitää kyllä varmaan koittaa ostaa tai sitten tehdä Suurhaukipilkille jämäkämpi vapa kuin tuo Patriotin Corestick MH, vaikka se Jigger-4:lla pelittääkin. Niin ikään ostamani http://www.motonet.fi/fi/tuote/570231/1 ... pilkkikela oli vähintään kummallinen, ei taida olla hauen pilkintään tarkoitettu. Samaten toinen kela https://www.fishusa.com/product/Shakesp ... sting-Reel osoitti, ettei sen jarru pidä riittävästi ainakaan pakkasessa, vaikka tuo muovinen kevyt kela muuten pätevä voisi ollakin. Paitsi että sen pieni siimanjakaja jääsi aika jäätävästi monofiilillakin. Pitänee siimata johonkin perinteiseen dööriin monofiilit. Synkronoitu siimanohjain on kuitenkin aika hyvä pilkillä ja muutenkin siinä on sentään tilaa vähän kerätä jäätä ja sitten sulatella sitä. Niin ikään toi Black Betty pitää kääntää toisen kätiseksi, jos se tuntuisi fiksummalta silloin. Ja vissiin pitää pistää Ebaysta kelakiinnike – kädensija sarja tilaukseen ja koittaa vaikka lohenuisteluun ostamistani Corestick Mustard vetovavoista napata aihio piliiikkivapaan. Se ainakin hötkytellessä vaikuttaa mun mielestä hommaa kelvolliselta aihiolta. Kaupasta kun ei taida saada Kaimaani Suurhauelle kelvollista vapaa, ellei sitä Abun Commodorea laske lukuun (siinä on kyllä kamala, avokelatyyppinen, kelakiinnike).

Uudesta Jigger-4:sta onnistuin taas takomaan keulakoukun kiinni 'otsaan', sen merkiksi, että on matalassa vedessä koitettu hyppäyttää pilkkiä pitkälle. Mutta ei sillä keulakoukulla kyllä haukipilkillä mitään teekkään. Ainakaan minun mielestäni.

Ehkä ens viikonloppuna jonnekin vähän haukipitoisemmalle järvelle, ellei ole ihan jäätävä keli. Tää polaaripyörteen kääntyminen: http://www.aamuset.fi/uutiset/3839743/I ... n+jatkuvan kyllä enteilee pilkkisäiden jatkuvan pitkälle kevääseen, jos vain tarkenee piliikille.
- Jukka
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Paljon täyttä asiaa jvelth74:n pilkkirapsassa, talvihaalareista, pilkeistä, ns nykyaikaisista pilkkikeloista ym.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Hyvä rapsa :D
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
Cimbe
Viestit: 431
Liittynyt: 22:56:26 21.10.2009
Paikkakunta: Wilppula

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Cimbe »

Parasta Kalamies.comissa pitkkän aikaan!
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Käytiin työkaverin kanssa kopaisemassa lauantaina iltapäivästä Vihdin Vanjärvi. Ei tullut näköjään riittävästi etukäteen ilmatiedusteltua (eli Gmapitse) aluetta ja älykännyt toimivat vähän huonosti siinä lajissa ulkona pakkasessa auringonpaisteessa. Pilkintäpaikat kuitenkin lopulta löydettiin, siis reilu pari metriä syvyyttä jään päältä pohjaan mitattuna, eikä tolkuttomasti vesikasvustoa siinä paikassa. Ei kalatapahtumia tuolla lyhyellä kopaisulla. Mutta ei vaikuttanut että aivan järisyttävä haukipopulaatio tuolla olisi siis, varmaan muuten joku tapahtuma oltaisiin saatu.
- Jukka
1518964
Viestit: 98
Liittynyt: 14:07:58 29.10.2015

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja 1518964 »

Vanjärvi ei niin hirveän erikoinen haukijärvi taida olla. Kovin matala ja isot vaihtelut korkeuksissa.
Oletko käynyt kokeilemassa Hiidenveden Pääkslahtea (Mustionselkä)? Selkeästi isompi vesi tietystikin, mutta ollut ainakin aikanaan hyvän oloiset rannat hauelle. Itse en tuolla ole päässyt enää aikoihin kulkemaan.
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Hiidenvedessä olen käynyt pari kertaa kymmenen vuoden aikana. Ensimmäisellä kertaa ei tehty muuta käytiin maisemakierroksella, eli ajettiin järvi rantoja pitkin ympäri ja odoteltiin ukkosmyrskyä, mikä sitten lopulta tulikin. Toisella kertaa vähän kalastettiinkin, mutta yllätys, silloinkaan ei saaatu mitään :-D Muistikuvat Hiidendestä on, että sieltä oli aika hankala löytää selkeää heittopaikkaa, jos kohdekalana hauki, tai ylipäänsä oli kohdekala mikä vain. Mielessä kyllä on ollut, että pitäisköhän sitä Hiidenvedelle mennä taas kokeilemaan, kuullut kyllä olen isoistakin hauista tuolta. Pääkslahti vois tosiaan olla potentiaalinen paikka.

Lohjanjärvellä vois kans käydä, vaikka se mun mielestä on enemmän ahven / kuha paikka. Ehkä tuolta Pappilanselältä vois haukeakin yrittää.

Tai sitten pitää mennä vaan merelle (lähinnä Porvooseen), mutta se mereltä pilkkiminen on kyllä multa ollut vähän semmoista toivotaan-toivotaan meininkiä.

Harmi kun tonne tulee edelleen himppasen verran matkaa:

https://www.google.fi/maps/place/Haapaj ... 1926?hl=fi
- Jukka
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Tapahtumarikas hauenpilkintäsessio

Käytiin tuossa Lohjanjärvellä, itseasiassa jo viikko sitten lauantaina, mutta aina ei ehdi rustaan rapsaa.

Varttuneena hauenpilkkijänä olen tottunut siihen, että ellei paikka ole todella hyvä, niin ei niitä tapahtumia yleensä päivän mittaan ihan hirveästi esiinny. Mutta voi jehna, nyt oli kyllä menoa ja meininkiä!

Pilkintä alkoi aika nahkeasti, kairattiin 4 reikää putkeen (eli sen minkä jaksoi) ja sitten pilkittiin ne ja sitten kairattiin taas 4 reikää putkeen ja sitten taas pilkittiin, jne. Tolla parhaat päivänsä nähneellä Mora 150:lla en ainakaan minä jaksanut enempää vääntää kierteen mittaiseen jäähän.

Alkuun tapahtumia ei juuri saatu, paitsi kunnes onnistuin kaislikon lähellä hyppäyttämään kevennetyn tasapainon piiitkälle, ja saman tein tulinen tärppi -höh- ei ollutkaan, vaikka aidon tuntuinen olikin... Jonnekin kaislan taakse olin sitten hyppäyttänyt tasapainon. Eikun kaivamaan Nokku esiin, eikä ollut silläkään helppoa, oli niin hyvin kaislan taakse hypännyt. Paikalle kerääntyi väkeä katsomaan, että mitäs ihmettä minä nyt olen keksinyt, kun olen ottanut esiin erikoisen näköisen pilkintävälineen, kun punainen siimakin näkyy 100 metrin päähän (Motonetin punottua plaanarinarua). Lopulta yritys Nokulla palkittiin ja sain kevennetyn tasapainon ylös.

Päätin siirtyä pilkkimään isolla Räsäsellä, jos hauki tykkäiskin lusikasta enemmän. Tai vihais - samapa tuo. Hetken päästä tärähti, syöksyt olivat pitkiä ja niitä oli useita, no ei vaiskaan. Sain Räsäsen kokoisen särjen, joka oli kyllä iskenyt ihan tappamisen vimmalla, kun kerran koukku oli suussa - ihme kaveri. Vähän aikaa mietin, pitäiskö olla paha jäbä ja tehdä särestä syötti, mutta laitoin särjen sitten takaisin 'kasvamaan'.

Koska Räsäsellä tuli särki, vaihdoin takaisin toiseen kevennettyyn tasapainoon, eikä aikaakaan, kun taas siiman päässä töksähti! Hetken päästä totesin saaneeni elämäni ensimmäisen tasuriahvenen jäältä pilkkien! :bigboss: Ison tasurin värikoukussa roikkui tasapainon kokoinen ahven... Eikun sekin poloinen takaisin kasvamaan.

Päivä alkoi kääntyä illaksi, ja päätimme siirtyä vielä seuraavaan niemennokkaan reimarin luokse katsomaan olisiko siellä haukea. Kaveri hieman varomattomasti lähti siitä liikkeelle ja napautti itseään kärkisuojattomalla kairalla jalkaan saaden aikaiseksi kairan kokoisen haavan. Päättelimme että tämä oli tässä, tälle päivälle riittävästi. Räsäsen kokoinen särki, tasapainon kokoinen ahven ja kairan kokoinen haava. Enenpää saalista emme haluaisi tälle päivälle.

Haavaa koitimme itse tilkitä, mutta se ei onnistunut, joten seuraava etappi oli ensiapupoliklinikka, josta tikit jalkaan ja jäykkäkouristusrokote. Onneksi lauantai illan juopot eivät olleet vielä ehtineet telomaan itseään eikä toisiaan, niin tämä ylimääräinen varikkopysähdys meni joutuisasti.

Semmoinen reissu, ihan mieleenpainuva tapahtumineen. Eikä ihan paskakaan. Työkaveri kertoi omasta pilkkireissustaan; ajoi raskaalla pilkkisaappaalla 2 tuntia, päätyi väärälle järvelle ja melkein lähti ajokortti. :) Mutta ei vissiin ollut paska reissu sekään.
- Jukka
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Mä odottelin jo isoja hauen mötkyjä mu joo.Tehä ootto melko suhareita.Viihdyttävää luettavaa kyl kerta kaikkiaan.Uutta rapsaa odotellessa :mrgreen:
Janottaa nii että suu pölisöö...
Morri90
Viestit: 125
Liittynyt: 13:38:13 06.01.2017

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Morri90 »

Onko porukka saanu pilkillä haukea.Ahvenen pilkinnän sivutuotteena tullu yleensä hauen pulikoita mutta nyt ei ole pitkään aikaan haukea näkyny?
jvelth74
Viestit: 970
Liittynyt: 19:42:30 05.06.2014

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja jvelth74 »

Viime viikonloppuna käytiin ohuenn haukikannan omaavalla Uusimaalaisella järvellä. Yksi erityisjännä tuntemus Kaimaania laskiessa, mikä lie hallu. Ei muita tapahtumia. Kairauskunto oli joko kasvanut tai vettynyt jää oli helmpompaa kairata kun huonoteräisellä 150 mm Moralla jaksoi vetää putkeen, kaikkiaan varmaan tein viitisenkymmentä reikää.
- Jukka
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Pilkkihaukea

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Noi 30 luupäätä eilen.Yks ruoka kalan kone mut kaikki takas.Oli kyl ihme reissu.Tuolta viime talvena joka reissulla yks yli kolmone :roll: Tiiä mitä helkkaria tapahtu.
Janottaa nii että suu pölisöö...
Vastaa Viestiin