Parina edellisenä syksynä on tullut harrastettua venepilkintää, ja useimmiten se on ollut paras keino saada ahvenia. Kyllä jigaamallakin saalista tulee toisinaan ihan hyvin, mutta kyllä pilkkiminen on ollut tehokkaampaa. Kalavetenä on ollut Etelä-Kallavesi, ja ahventen lisäksi haukia tulee lähes varmasti, vaikka niitä en yritäkään. Kuhia ei ole tullut yhtään, mutta niitä lähden etsimään tänä kesänä Juurusvedeltä, toivottavasti paremmalla onnella.
Keloina minullakin on pikkuhaspelit ja vavat on n. 1m pituisia ja aika jäykkiä keppejä. Vavat rakensin ylimääräisistä vavanpätkistä, mutta venepilkintään sopivia vapoja saa kalastustarvikeliikkeistä n. 10 € hintaan, jos katkenneet vavat ym. ovat lentäneet roskiin. Suosittelen pikkuvapa ja haspeliyhdistelmää, tällöin isompienkin kalojen väsytteleminen onnistuu talvipilkkionkea paremmin. Itsellä olisi lähes varmasti jäänyt viime syksyn isoin vitosen hauki saamatta, jos vapana olisi ollut talvipilkkionki. Siimoina on 0,12 ja toisessa 0,15 Fireline, Siimojen päähän laitan n. 1m mittaiset pätkän vahvempaa 0,25 Firelineä, jolloin siiman kärki kestää paremmin pohjakivistä ym. aiheutuvaa kulutusta. Haukivaaran lisäksi on tietysti perukelangasta tehdyt perukkeet.
Tekniikka on minulla sellainen, että kaikuluotaimen avulla etsin parven, ja ensin kokeilen ajelehtivasta veneestä ovatko kalat ahvenia vai jotain muita kaloja. Jos parvi on saaliiksi otettavan kokoista ahventa paikan yli voi ajelehtia useamman kerran uudestaan. Jos ankkurointi on välttämätöntä, kannattaa ankkuri pudottaa reilusti tuulen yläpuolelle, ja laskea vene oikealle kohdalla köyden avulla. Eli olen huomannut saman kuin Maknum, ahvenet katoavat paikalta ankkurin tömähtäessä pohjaan.
Ankkuroinnin jälkeen on usein ollut tehokasta seuraavanlainen menetelmä. Lasken erilaiset pilkit veneen molemmilta puolilta, ja laitan vavat vapatelineisiin. Sen jälkeen heittelen jigillä oletettuun kalojen suuntaan. Tässä vaiheessa tulee usein varovaisia tärppejä, ja kalat oletetusti seurailevat jigiä veneen alle. Sitten pilkkivapa käteen, ja jos pienen ärsyttämisen jälkeen parvi innostuu ottamaan, kaloja saa nyhtää ylös jigaamista paljon nopeampaan tahtiin. Joskus saattaa pelkän jigin pompotteleminen pohjassa riittää, mutta useimmiten pilkit ovat olleet paljon tehokkaampia.
Pilkkeinä olen käyttänyt omatekoisia tasureita, joista varta vasten venepilkintään suunnitelemani 40 g jigipyrstöinen toimi viime syksynä parhaiten. Veneen ajelehtiessa pilkillä saa olla reilusti painoa. Tuossa kuvia niistä.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=300
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... c&start=25
Pystypilkeistä hyväksi olen havainnut Rialinnan 8,5 cm Viiman, joka isolla värikoukulla ja kalansilmäsyötillä varustettuna on pelastanut useamman huononsyönninpäivän.