Kirjolohen kiusaaminen?

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
honska
Viestit: 105
Liittynyt: 15:10:07 03.01.2009
Paikkakunta: Mieskonmäki
Viesti:

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja honska »

Jäpäkyörä kirjoitti:[quote="]
Kokeilin viime talvena 1 haarakoukkua.
Toimii ehkä jopa paremmin.
[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]
Minä käytän huonolla syönnillä numero 18 tao 20 1-haara pinturi koukkua pienen tahnapallon kanssa tai sitten niitä lohen munia, mitä saa suunnilleen joka marketista...siimana 0,16 mono...ja kalaa tulee niin, että livettää.
Terveisin Taisto Holla
Axu 96
Viestit: 69
Liittynyt: 20:04:39 08.01.2013
Paikkakunta: Nurmes

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Axu 96 »

Niinse vaan taas päivä meni Lokinlammella.

8 Aikoja luvan ostossa siitä ylälammelle suuntasin tarkoituksena mennä suotikon laitaan toiselle puolelle lampee, vaa porukkaa oli jo ehtiny :?

Päätin sitte mennä lammen vasempaan laitaan.
Liitsiä ja lätkää uittelin ja kävi jo mielessä tunnin jälkeen että tänään jään tyhjin käsin vaan kohta liitsiin otti 1.9kg lohnake :D
ei petskele täähän lähti hyvin :wink:
Siinä sitten kaks karkuutusta samaisesta liitsistä ja puol 11 maissa fisu tarrasi ja kala jään paremmalle puolelle. 1.6 kiloa tämä fisu..
Loppu päivä meni ilman tärppejä,mutta mukava päivä kaikinpuolin :p
ihalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 20:22:35 12.12.2009
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja ihalainen »

Tänään oman lohipilkkikauden avaus Pirttilahdella. Oltiin kaverin kanssa n. klo 9-15. Oltiin vissiin aamun 20. luvanostajat... Eli myöhässä oltiin.
Aloittettiin kaverin toiveen mukaisesti lähtörannasta oikelle n. 100m päästä. Itse tosin ehottelin suoraan siiirtymistä vanhan laavun edustalle. No ongittiin kuintenkin puolisentuntia siinä tyhjää ja sit mulla petti hermo ja lähettiin toiselle rannalle keltaisen saunan edustalle. Sielläkin oli jo yksi meitä ennen ootto-onkineen. Oli näköjään saanu heti aamulla yhden ylös. Istahdin siihen valmiille reijälle ja hetken päästä liitsiä vietiin varsin reippaasti. Hetken väsyttelyn jälkeen peruskirre avannon paremmalle puolelle. Jes, hyvinhän se alkoi tämäkin kausi. Kaveri heilutteli lätkää ja saikin siihe yhden tällin, ei tarttunut. Jonkin ajan tyhjänpyytämisen jälkeen oli pakko lähteä marssimaan kohti perälahtea. Prkl... sielläkin jo yksi ukko ootto-onkineen istumassa laavulla. Näkyi ukon repun vieressä läjä lohia...No, sekaan vaan. Hetken päästä ukkelin ootto-ongessa näkyi eloa ja sieltä kirre ylös. Ja samaiselle sankarille vielä lätkään hetikohta perään vielä yksi kirre, joka osoittautui herran aamun kuudenneksi kalaksi, joten 2 lupaa hälle täyteen ja kotimatkalle. No, me kuitenkin jatkettiin sitkeästi edelleen samoilla mestoille. Uskoa homma (tyhjänpyytäminen) kyllä vaatikin. Kiroiltiin, että olis pitäny tulle aamulla suoraan tänne, eikä mitään mutkien kautta. Tehtiin laavulee tulet, syötiin eväspalat ja keitettiin pataruoka trangialla. No ainakin saatiin mahat täyteen. Jatkettiin edelleen laavun edustalla. Sitten vähän ennen yhtä mulle tarras morriin peruskirre, joka tuli ylös. Onhan täällä vielä kaloja! Sitä seurasi hetken syöntipiikki n. klo 13-14. Kaveri karkuutti heti perään lätkästä kalan. Mulla tarrasi taas morriin kala, joka kuitenkin vetäisi jarru löysälle jääneestä morrivavasta siimat pihalle ja sotkuun... Heh... Aikani selviteltyä sotkua ja vaihdettuani avantoa tarrasi taas morriin kala, joka hetken väsyttelyn jälkeen kuitenkin irtosi. Kerkesin näkemään, että morri oli kiinni vain ihan riekaleesta, joten se siitä. Kaveri nosti kohta lätkällä, edellisestä tiputuksesta viisastuuneena hieman rauhallisemmin, kirren avannon paremmalle puolelle. Kaverinkin reissu pelastettu. Sitten hiljeni täysin ja lähdettiin siirtymään kohti lähtörantaa. Koukattiin vielä keltaisen saunan kautta. Ei mitään. Lähdettiin pois.
ihalainen
Viestit: 62
Liittynyt: 20:22:35 12.12.2009
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja ihalainen »

Olipa mukava päivä aloittaa uusi vuosi lohipilkinnän merkeissä. Paikkana tällä kertaa Kerimaan Kannantakainen. Paikka on enemmän C&R tyyppinen, kuin pakastimen täyttöpaikka. Olin jäällä vasta kymmenen jälestä, mutta eipä tuo haitannu, olin päivän ainoa onkija. Sää pari-kolme astetta plussalla ja jäällä 5 senttiä loskaa, joten ihan kiva käts-änd-riliis keli.
Kalaa rupes heti nousemaan luottoliitsillä (kokovalkoinen oranssilla nokalla) ekasta reijästä. Alkuun heti peräjälkeen 2 kirreä. Vähän taukoa ja taas kirre. Sitten se reikä hiljeni ja siirtymä vastarannalle. Reikä jäähän ja liitsi uimaan. Tovi meni heilutellessa, mutta sitten tarttui kala taas. Hetken väsyttelyn jälkeen jäällä pötkötteli nätti taimen. Se reikä hiljeni siihen. Paikan vaihtoa ja pari tyhjää reikää. Sitten takas lähemmäs lähtörantaa ja uusi reikä jäähän ja liitsi perään. Ei kerenny liitsi edes pohjaan, kun sitä vietiin reippaasti. Kirrehän se siellä taas. Siitä reijästä ei sit muita löytynyt. Taktinen paikan vaihto toiseen päähän. Siellä ei ollut kuin kalattomia reikiä, joten marssin takas aloitusreijälle. Eikä aikaakaan, kun liitsiä taas vietiin. Tällä kertaa varsin reippaasti. Vaikkailin siiman päässä olevan joko nieriä tai sitten sampi, joita lätäkköön on myös istutettu. Muutaman minuutin päästä jäälle nousi ihan kivan kokoinen nieriä. Reikä hiljeni taas, joten kävin kokeilemassa paria muuta reikää. Ei niistä mitään, joten vielä takas luottoreijälle. Hetken lilluttelun jälkeen taas tarras kirre, joka kuitenkin väsytyksen loppuvaiheessa aukaisi solmun siimasta ja lähti jatkamaan uimistaan liitsi huulessa... Tämän jälkeen reikä hiljeni totaalisesti, joten päätin marssia vastarannalle taimenen antaneelle reijälle. Sieltä löytyilim vielä reipas hyväkuntoinen kirre, joka lähti päivän ainoana matkaan. Siitäkin reijästä ei kuulunut enää mitään, joten siirryin sitten vuorostaan lähtörantaan sille reijälle, josta olin aamupäivällä saanut yhden kirren. Eikä aikaakaan kun siiman päässä joku räpläsi taas liitsiä. Hetken varovaisen heiluttelun ja reippan vastaiskun myötä yksi kirre oli jälleen nagelissa. Nopea väsyttely ja pikainen kättely ja kala takas uimaan ja minä kotimatkalle. Ihan hyvä uuden vuoden aloitus!
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Huomenna kokeilemaan josko jotain saisi.
Taitaapi mukavaa lumisadetta olla luvassa...

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Axu 96
Viestit: 69
Liittynyt: 20:04:39 08.01.2013
Paikkakunta: Nurmes

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Axu 96 »

sampukka kirjoitti:Huomenna kokeilemaan josko jotain saisi.
Taitaapi mukavaa lumisadetta olla luvassa...

T: Sami
Miten kävi? 8-)
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Hyvin kävi :D

Tulipaikan viereen tehtiin pesä pilkkimistä varten.
Jäällä oltiin n. 8 maissa.
Sen että rupes valostumaan enempi niin kiinni kala oottiksessa.
Pikkusen väsytystä ja kala ylös.
Uutta syöttiä peliin ja pari minuuttia edellisestä niin pienen väännön jälkeen
kala ylös.
Tuosta joku minuutti ja taas joku koputtelee oottiksessa. :shock:
No se ei pysyny.
Tarkistelin syötin ja takas pyytämään.
Oisko n. 15 minuuttia edellisestä, oottiksessa kala ja eikun ylös.

Siinä sitten syötiin eväät.














































Prkl nuo oli s..ta.a särkiä kaikki, toukka syötissä. :D
Ei tärpin tärppiä, ei nykyn nykyä.
Puolilta päivin lähettiin pois.
Jokusen kalan ykkös ja kakkos mökin eestä saivat.
Aika huonoo syöntiä!
Ehkä keskiviikkona uudestaan.

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Avatar
Sohvalahna
Viestit: 287
Liittynyt: 10:01:56 16.09.2010
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Sohvalahna »

Eilen aukesi kirrekausi kun poikkesimme isäukon kanssa Junkkarijärvellä Kurussa.
Ensimmäinen yllätys tuli lupia ostaessa kun hinta oli pompannut kympistä ja oli nyt siis 15€! :(
Aamupäivä ihan kuollutta kirren osalta,liitsillä tosin sain puolen kilon hauen + pienen ahvenen, iltapäivällä sitten ootto-ongilla tuli 2 kirreä. Kumpikin oli painoltaan reilusti alle kilon eli turhan pientä kalaa on järveen ilmeisesti laitettu. :shock:
Ketään muuta ei ollut kalassa joten koko järvi tuli lämpimikseen kierrettyä. Luvantarkastakin vieraili paperit katsomassa.
Ens kerran johonkin toiseen paikkaan pilkille...
Kun synnyin, itkin, ja jokainen päivä opettaa minua ymmärtämään, miksi.
MolokFishing
Viestit: 63
Liittynyt: 20:26:24 26.12.2013
Paikkakunta: Tampere

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja MolokFishing »

Päivä virroilla loppiaislohitapahtumassa oli hauska ja järjestäjille kiitos hyvän tunnelman luomisesta sekä kanssakilpailijoille rennosta meiningistä ja kisailusta.

Meidän 3 porukkaan 3 ukolle 12 kalaa, mut ei asiaakaan podiumille. Top3 kavereilla tänään kaikilla tais olla 14 kalaa... Morjesta pöytään!

Erikoista oli että kalaa tais tulla yli puolelle kisailijoista (180) ja jokapuolelta järveä. Ja pitkin päivää. Istarierä vain oli pikkuisen pientä, oma keskipaino jäi kaloilla alle 900g... Koko olis ihan passeli jos ois ahventa! ;-)

Hauskaa oli, hieno päivä ja hyvää seuraa!
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Kaveri oli saanut "vähän" läskimmän kirjolohen 52 cm ja 2800 g. Paunat ja kilot ovat kondiksessa, joten ei mene mittavirheen piikkiinkään.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Axu 96
Viestit: 69
Liittynyt: 20:04:39 08.01.2013
Paikkakunta: Nurmes

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Axu 96 »

Päivä tuli taas vietettyy lokinlammella kovassa tuulessa ja lumipyryssä. 6 tuntia tyhjän onkimista ja siitä sitten kauppaan maggaraa hakemaan, oottiksen viritys ja nuotiopaikalle istumaan...
Ei mennyt montaa minuuttia kun lippu pystyssä vaan kala oli ehtiny vetää siimat ulos puolalta ja eihän se enää kiinni ollut. Uus viritys ja kala kiinni pari min päästä ja ylös 1.1kg fisu. Uutta viritystä kävi litistää ja sitte tasan 2kg fisu ja sen jälkeen heti laskun jälkeen yks rääpäle 770g fisu. Kaks viimestä tuli jo siinä hämärän rajamailla 5 aikoja. Vielä joatin vientiä vaan ei kalaa.

Niin se vaan reissu käänty :D
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja weeman »

perjantaina pitää lähtee kokeilee juuri avattua uutta paikkaa, joka tehty järveen sumputtamalla satamaan alue. katotaan saanko mitään.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja weeman »

miltä syvyydestä näitä pitää talvella tavoitella. pohjasta vai ihan jään alta? mutuilla meinasin kokeilla. ja auttaako jos mutun koukkuun laittaa katkaravun?
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja sampukka »

weeman kirjoitti:miltä syvyydestä näitä pitää talvella tavoitella. pohjasta vai ihan jään alta? mutuilla meinasin kokeilla. ja auttaako jos mutun koukkuun laittaa katkaravun?
Ite oon suurinpiirtein alle 4 metrin syvyydessä kalastanu pohjasta ja syvemmällä n. 1-4 metriä jään alta.
Menikös se silleen että sillä syötillä saa millä pyytää.

T : Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja weeman »

kirjolohipilkillä tänään aamusta saalistakin sattui tulemaan. ovatko nämä kirjot jotenkin sekasin ku kaikilla maha täynnä kiviä?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Ne on syöny ötököitä kivien pinnasta, tai sitten joku on pudotellut kiviä vastaistutetuille kaloille. Veikkaan viimeistä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Tai siellä on ollu pilkkikilpailut vähänaikaa sitten... :D
https://www.facebook.com/paaevafishing/
Sekä "onkimiehen elämää" blogi
Avatar
VHH
Viestit: 727
Liittynyt: 15:46:49 25.05.2010

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja VHH »

Kaikkee sitä on tullu ittelläki vastaan suolia ronkkiessa mutta ei vielä kiviä! :shock:

Jospa nää puhisti vattalaukkujaan niinku koirat heinällä... :lol:
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Kyllä ne imeksii kaikkea liikkuvaa ötökkää mitä vedestä löytyy.
Mulla on paras, kun keskellä talvea löysin kirjolohen mahasta puoliksi sulaneen sammakon.
Oliko niin hitaasti sulavaa, vai löytykö pohjasta.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja weeman »

tupakan tumppikin oli yhdellä mahassa. eikös nuo kuole nälkään ku kivet ei mahasta mihinkään häviä?
Avatar
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Viestit: 7405
Liittynyt: 16:06:19 22.04.2005
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Tupakan tumpit, kivet ja puunlastut ei sula suolessa, vaan tukkii sen.
Sen takia meillä on kielletty tumppien heittäminen jäälle.

Olen muuten istaritaimentenkin mahasta löytänyt pikkukiviä. Samaten niitä korstoukan kotiloita, joista se toukka oli sulanut.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Himputin monelta kirreltä oon kiviä mahasta löytänyt, normaalia...

T: Sami
Devonit ja niihin liittyvä kirjallisuus kiinnostaa.

Tuolta löytyy tekeleitäni.
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 17&t=53652
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja weeman »

Taisto Holla
Viestit: 228
Liittynyt: 19:58:18 29.12.2014
Viesti:

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja Taisto Holla »

sampukka kirjoitti:Himputin monelta kirreltä oon kiviä mahasta löytänyt, normaalia...
T: Sami
Tuo kivien löytyminen kertoo siitä, että jotkut menee testaamaan vasta istutetulle kirrelle tuota kivi temppua ja kirre luulee ruokinta-ajan koittaneen. Kourallinen pieniä kiviä lampeen ja jos kirreparvi on lähettyvillä, seuraa vedessä melkoinen porina, ihan samaan tapaan kuin kasvatusaltaalla ruokinta aikaan. Joten en suosittele kenellekään tuota temppua.
Avatar
weeman
Mulla on Kekkosen kalavaaka
Viestit: 596
Liittynyt: 15:24:12 18.09.2012

Re: Kirjolohen kiusaaminen?

Viesti Kirjoittaja weeman »

tänään kirjopilkillä aamusta 9-11 ei tullu mitään ja toistakymmentä reikää kokeilin. illasta 16.30-18 tosi hiljaista oli kävin pariin kertaan parikyt reikää läpi ja juuri kun olin poislähdössä huomasin vähän jäätyneen vanhan reijän ja potkin sen auki liitsi sinne ja pari nykäsyä niin heti nappasi. puotin heti uudelleen ja taas pari nykäsyä ja toinenkin ylös. molemmat 1250g
Vastaa Viestiin