Särkikalojen onginnan aloittaminen (tumpelolle ohjeita)

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Särkikalojen onginnan aloittaminen (tumpelolle ohjeita)

Viesti Kirjoittaja atho »

Noniin, eli tänä kesänä aion aloittaa särkikalojen onginnan ihan kunnolla. Parttia en aio hankkia, tarkoitus olisi onkia kelaongella. Tavaroiden hankkimiseen on n. 150 euroa, pääseekö sillä alkuun? Kalalajeja joita yritän: särki, suutari, lahna, pasuri, sorva ja karppejakin joitain olisi mahdollista saada, mutta ne ovat erittäin harvinaisia. Kalojen paino vaihtelee niin että yleensä painoa on 50-500 g, mutta myös parinkilon kaloihin mahdollisuus. Mitä minun pitäisi alkuun hankkia? Uusi vapa ainakin, uutta kelaa en aio hankkia. Lisäksi tarvitsisin tietoa noista onkisysteemeistä, itse olen tottunut koho-ongintaan, mutta siihenkin tarvitsisin lisää vinkkejä. Onko feederi ostamisen arvoinen? Kiitokset vastauksista :)
Tuolta aion tavarat siis hankkia, koska sinne minulla on lahjakortti: http://www.triana.fi/
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja atho »

Meinaan hankkia tuollaisen feeder-vavan. Viitsisikö joku kertoa että minkälainen tuo feeder viritys on, vaikka jos kuvan jaksaisi piirtää niin olisin kiitollinen.
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

osta tällänen dvd:
http://www.boostep.fi/product_info.php? ... s_id=27102

Siinä on ainakin vähän apuja. Vaikka en itse niinkään särkiä kalasta, mutta tuon dvd:n ostin ihan mielenkiinnosta ja kieltämättä tekis mieli sellasia kaloja onkia mitä siinä videossa saivat.
Hyviä vinkkejä siinä ainakin on eri onki tyyleistä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
Perca
Viestit: 107
Liittynyt: 19:23:45 20.02.2008
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Perca »

Mä en oo mikään suoranainen mestari kelaonginnassa, mutta jonkin verran on tullut sitäkin harrastettua. Olennaista tässä vaiheessa on se, kumpaan haluat keskittyä, hienoon vapaan vai kokemuksen kartuttamiseen. Mun mielestä paljon olennaisempaa tuossa vaiheessa on reissujen tekeminen ja uuden kokeileminen. Että käy vaikka ostamassa lidlistä kolme valmissettiä yht. viidelläkympillä, ne ovat ihan passeleita. Mullakin on kelaonginnassa ns. sekakepit, mitä mä käytän siian-, ankeriaan-, lahnan-, hauen-, säyneen- ja monien muiden kalojen onginnassa. Sun saappaissas mä sijoittaisin sen reilun huntin pientarvikkeisiin, mäskeihin ja syötteihin. Niihin sen saa uppoamaan melko helposti.

Tuusulanjärvelläkö meinasit kalastaa?
On paljon parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja atho »

Kiitos kaikista ohjeista. Tuota dvd:tä olenkin katsellut ja varmaan sen ostankin kohta.
Viimevuotiset kelaonkimiset meni kokonaan sählätessä rimpulavapojen kanssa, eli meinaan nyt hankkia jonkun onkimiseen tarkoitetun vavan.
Percalle: kyllä :)
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Avatar
Perca
Viestit: 107
Liittynyt: 19:23:45 20.02.2008
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Perca »

atho kirjoitti: Viimevuotiset kelaonkimiset meni kokonaan sählätessä rimpulavapojen kanssa, eli meinaan nyt hankkia jonkun onkimiseen tarkoitetun vavan.
Rimpulavapa :shock: ? Mitä se tarkoittaa? Mun kepit on hankittu aikoinaan thaimaasta, ne on suht raskaaseen merikalastukseen. Rimpula ei tulis ekana mieleen :wink: Minkälaisia vapoja sulla sitten oli, ja mikseivät ne toimineet halutulla tavalla?

Kunhan teet ensin huolellisen luotaavaa tutkimusta Tuuskilla niin mä tuun sinne syksystä.. pitää testata onko sen paljon huhuttu ankeriaskanta todella niin vahva!
On paljon parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
atho
Viestit: 508
Liittynyt: 16:36:02 15.12.2006
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja atho »

No joo, en minä ehkä rimpulalla onkinut, tosiaan sellaisiakin on tullut vastaan. Oikeastaan käytin järeää haukikeppiä eikä heittämisestä tullut mitään. Nimittäin tuo onkilaite oli ihan liian kevyt heitettävä sillä vavalla.
Saaliskuvakisa käynnissä! : http://taho-vaaput.webs.com/
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

http://www.kilpakoukku.net/forum/index.php Laitas tonne ilmotus jos sulle kelpaa käytetyt kelavavat.Noilla pojilla niitä on kaapit pullollaan ,ja ne vaihtaa niitä kun sukkia :wink:
Avatar
Perca
Viestit: 107
Liittynyt: 19:23:45 20.02.2008
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Perca »

Kuulostaa ihan luonnolliselta. Mulla ei oo mitään ongelmia noiden kanssa ku painot on yleensä 2-3 unssia. Lentää niin maan hemmetisti kun oikein tempasee :lol: Tuosta voi siis päätellä että pohjanonginta on se mun juttu..
On paljon parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
Avatar
Perca
Viestit: 107
Liittynyt: 19:23:45 20.02.2008
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Perca »

Ja pojat sitten kun lähdetään särkikalajahtiin niin ei evoteta näin:

Kuva

Eikä mielellään näinkään, ceeärräksi aiottu sai ylöskelauksen aikana noin nelikiloisen hauen rei´ittämään kylkeään.

Kuva
On paljon parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Tana ku olis hyvä keli onkia muttein pääse :? Mä en ole ennen madetta kesällä saanutkaan.Mihin otti.Pohjaonki vai ihan kohon kans?
Avatar
Perca
Viestit: 107
Liittynyt: 19:23:45 20.02.2008
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Perca »

Holkkipolvi kirjoitti:Tana ku olis hyvä keli onkia muttein pääse :? Mä en ole ennen madetta kesällä saanutkaan.Mihin otti.Pohjaonki vai ihan kohon kans?
Pohjaongella, matosyötillä. Hienoinen ylläri oli :shock:
On paljon parempi tietää vähän kaikesta kuin kaikki yhdestä asiasta
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Latee olit hakemassa ,mut kyllähän sä yhen ison lätyn näköjään saitkin :D
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Mitä kannattaisi onginnassa käyttää hajusteena,kun kohdekalana on pieni särki ja salakka?
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Onko sulla kaupan pöpröt vai omat sotkut?
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Holkkipolvi kirjoitti:Onko sulla kaupan pöpröt vai omat sotkut?
Kisassa sallittiin vain mato syöttinä,sen takia tuli mieleen vähän kysellä viimetipassa.Syöttäminen oli kielletty.
Kun kisaillaan,niin aina ollaan tosissaan.Laitoin matojen joukkoon vaniljasokeria.
Summa summarum,onginta on yksi haastellisimmista kalastuksen muodoista.Onneksi olen saanut tuntea alan taitajia jo nuorena.Siksi paitani selkään tarttuneen Volmicin valmiin tapsin vaihtaminen uuteen kisan aikana ei luonut paniikkitunnelmaa. :D
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Sullahan oli sit jööti kiinni :D Madot ei yleensä hirveän paljon hajusteita kestä :roll:
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4438
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Holkkipolvi kirjoitti:Sullahan oli sit jööti kiinni :D Madot ei yleensä hirveän paljon hajusteita kestä :roll:

Madot kyllä pysyi hengissä ainakin kisan ajan,mutta muuttuivat kyllä oudon limaisiksi?
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Veikkaan et tyhjää potkasevat kohta puolin.Tosin en tiedä miten voimakasta tavaraa tuo on.Kärpäs toukille voi nakata vaikka bensaa niskaan niin ne kehrää vaa.
Vastaa Viestiin