Hyvä kaira

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
kalkkoaivi
Viestit: 11
Liittynyt: 18:51:19 09.04.2006

Hyvä kaira

Viesti Kirjoittaja kalkkoaivi »

:lol: Olen niin sanottu merkki uskollinen,minulla ollut 30 v ur.jääkaira 4" terää on teroitettu tarvittaessa ja tyytyväinen olen ollut! Nyt olen harkinnut 6" kairan ostoa ja pidin eiliseen asti itsestään selvyytenä ur.ää,mutta eilen lainasin kaverin 6" moraa ja mikä YLLÄTYS!! Kaira oli ensinäkin kevyt mikä parasta puri tosi hyvin jäähän! Olen kyllä myös käyttänyt 6" ur paljon,joten on vertailu kohde! :lol: Laittakaapa + ja - morasta ja ur.sta.
sitä suurta odotellessa....
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

itellä kokemusta molemmista silti laitoin 6" ur:än
ensinnäkin se on jäsymmin tehty tänne soveltuvampi kun on täyspitkä kierre ei tukehdu paksussakaan jäässä terä ainakin tuntuu ur:ässä lujemmalta ku puutaan vihreestä kairasta
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

duoda duoda eipä ole kokemusta kun moran kairasta...hyvin on pelittäny ne vuodet mitä ollu..ei mitään vikoja tähän mennessä..sit vähän nelosesta..4 tuuman ur ollu muutaman vuoden (keskeltä taittuva malli) nyt on tosi pahasti klappia siinä..ei pidä enää,vaikka ruuvin kiristää kuinka tiukalle...se ruuvikin on kyllä naurettavan pieni siinä..morassa se kiristys ruuvi on huomattavasti parempi..en tiedä saako siitä ur:än kairasta sitä klappia millään pois??
Avatar
Trolli
Leffatähti
Viestit: 778
Liittynyt: 08:19:15 12.03.2006
Paikkakunta: Larsmo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trolli »

Löytyy 4" UR ja 6" Mora Expert, UR käyttämättömänä/varalta mukana, reiät tehdään Moralla. Puree ja ainakin omassa käytössä terät kestäneet pitkään, kerran vaihdettu ties kuinka moneen vuoteen. Noita UR -takuuteriä sai vaihtaa huomattavasti tiheämpään, silloin kun vielä UR oli käytössä. UR, pitkät kierteet hyvät, eikä kairana muutenkaan huono, mutta mielestäni reiät syntyvät helpommmin Moralla.
Avatar
Jokke
Kölvi
Viestit: 476
Liittynyt: 10:57:22 09.04.2006
Paikkakunta: KAUHAjoki

Viesti Kirjoittaja Jokke »

mulla on ollut mora liki 5v ja kyllä olen tyytyväinen

, kerran olen terät vaihtanut.. mutta nytten osaan teroittaa terät itse... kätevä hommma

nauha-hiomakoneella onnistuu hyvin
Viimeksi muokannut Jokke, 18:31:46 09.03.2010. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eikö gantti gestä...
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

kätevää olis kyl jos terät osais ite terotaa...habaa no sitä kyl löytyy :twisted: :lol: :lol:
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

eihän se oli ku ottaa timantti viila kauniiseen tai karvaseen käteen ja alkaa viilaileen niin itetein monta vuotta ur terälle kunnes loppu vara ja lähetin sen ur-terägurulle ja tulee just sellanen terä ku haluaa .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
bartender
Viestit: 346
Liittynyt: 22:29:25 09.02.2006
Paikkakunta: Coccola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja bartender »

Mulla on 4# ja 6# morat. Olen ollut kohtuu tyytyväinen.
Pitempi kierre olis kyllä parempi, mutta tolla kiertellä ne menee taitettuna kompaktiin kokoon. Aina pitää tehdä kompromissejä...
-kaikkien janoisten sankari-
Suspi
Pissiksen sisko
Viestit: 606
Liittynyt: 20:55:28 25.05.2005
Paikkakunta: Suur-liminka

Viesti Kirjoittaja Suspi »

Multa löytyy tietenkin 4" UR, mut serkulla käydessä pääsin testaamaan serkun 6" moraa. Muuten ihan hyvä oli, mutta se varren lukitussydeemi oli todella huono. En tiiä miten uudemmissa morissa on, mut se tahto aukeilla koko ajan. Aina sai olla kiristämässä. Hyvin puri jäähän, vaikka oli kuulemma eräs henkilö lyönyt jäähän oikein kunnolla. Kierrekkin oli aivan liian lyhyt loppukevään jäille. Kai siinäkin on valinnanvaraa :roll:
Omaan uuärrään oon ollu kyllä tyytyväinen. Menee jäähän, kuin kusi lumeen. miinuksia en oo löytäny vielä.
Psychobilly freakout!
putkiperhot
www.apple.com/haukionkala
Viestit: 2704
Liittynyt: 19:53:44 21.04.2005
Paikkakunta: Äspåå
Viesti:

Viesti Kirjoittaja putkiperhot »

5" ja 8" Mora jatkovarsilla.
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Avatar
lasse89
Skeletor
Viestit: 198
Liittynyt: 14:22:11 16.06.2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lasse89 »

6" UR:llä ja saman kokoisella moralla kairanneena voin sanoa UR:n olevan
paljon parempi. Ainakin minulla.

Mora
-Moran kierre on liian lyhyt, ainakin minulle
-Mora on raskaampi kairata
+keveys
+taittomekanismi
+veivi

UR
+Suomalainen
+Toimiva
"Ei helvetti! Kato, toi jätkä soutaa vastavirtaan!!!"
-n.12-v jätkä nähdessään mut kalassa-
jonnes
Viestit: 127
Liittynyt: 20:12:55 25.05.2005

Viesti Kirjoittaja jonnes »

Kutosen Mora toimii ainoastaan kun jää on kauttaaltaan kovaa,jään pehmetessä raskas pyörittää.
Moralla ei aukaise kunnolla vanhoja läpiä, lyöpi heti juntturaan kun pinta puhkeaa!
Kyllä vaihtelevissa jääolosuhteissa UR pesee Moran 100-0!
Avatar
Vilttiketju
HUUTO: Edvard Munch
Viestit: 3052
Liittynyt: 23:15:31 09.02.2006
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Vilttiketju »

Te ootte poijjat pikkasen jäljessä.
Titaani kaira se olla pitää.6 tuuman kaira ei paina kokonaista kiloakaan ja noihin käy moran terät.Hinta tietysti aika huokee,mutta ei liian kova.Jos vaaan on ahkera pilkkijä.Ja laadultaan pitäisi olla ikuinen.Noita oli keskisen kaupassa hetken myynnissä,mutta myytiin loppuun päivässä.Taisi kyllä olla aika pieni eräkin,nut so what.

:shock:
On niin HAPOKASTA.Ei pysty!
Avatar
J.a.M
Viestit: 1734
Liittynyt: 13:09:11 11.07.2005
Paikkakunta: Kempton
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J.a.M »

http://www.rialinna.fi/index.jsp?pid=77&productid=1209

jos tuota meinaat niin korjataan käy ur terät ja tuosta titaniumista ollaan montaa eri mieltä . itse titaniumista on kokemusta että se on sitkasta muttasuhteellisen pehmeää metallia eli oisko nostolehdet kohvan aikana solvassa ... karkaistuna titanium on haperoa .
Paino on voimaa ja Ylipaino on Ylivoimaa
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 07:48:43 19.08.2013. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Avatar
hopeatukka
Saitanivan sieni-insinööri
Viestit: 3758
Liittynyt: 06:22:11 30.03.2006
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja hopeatukka »

UR kairaa on tullut suurimmaksi osaksi käytettyä, ensin 4 tuumasta, sitten laitoin siihen kutosen terän ja se pelas siihen asti kunnes kerran kirrepilkillä jysähti kiinni.
Varmaan tunnin sai repiä ja raastaa ennenkuin anto periksi. Kaira tietysti pillun päreiksi. Onneksi oli kaveri jonka uudella kutosella tekasin reiät. Meni ku kusi lumeen ja seuraavana päivänä oli mullakin samanlainen.
Kyllä tuolla nelosen varressa olevalla kutosen terälläkin reiän saa, vaan ei viitti niinkin tuttua miestä ku itteensä enään kiusata sillä riehumisella.
Ahven merkkinen kilpaporakin oli aikanaan ja samperi että se meni hyvin, kunnes joku sen realisoi kelkan kyydistä. Tarvi kai enemmän.
Avatar
sampukka
Mr. Valkosipulipuristin
Viestit: 3521
Liittynyt: 21:54:25 13.11.2005

Viesti Kirjoittaja sampukka »

Itellä 4 ja 6 Ur, kyllä ne on hyviä!
Morasta ei kokemuksia ja ei kyllä tulekkaan.
Erittäin tyytyväinen ollu noihin kairoihin.

Aluksi mullakin 4 kairassa 6 terä. Ohuella jäällä toimii mielestäni mutta vähänkin paksumpi jää niin paskamainen kairattava. (tai sit mulla on liian vähän voimaa)

T: Sami
Temppaelmeri
Viestit: 1007
Liittynyt: 09:11:43 18.10.2006
Paikkakunta: Mansesterin rajamailla

Viesti Kirjoittaja Temppaelmeri »

URän nimeen vannon.. Omistanut olen molemman merkkiset kairat, mutta jos käyttökairaa menaa niin kyllä tuo kotimainen vie voiton. Pysyy terässä länsinaapuria paremmin ja mielestäni menee myös jäähän paremmin.
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Minulla on kaksi 5"moraa itselle ja emännälle etelän pilkkimisiin.Hyvin on purreet ja helppo vaihtaa terät tai terotuttaa.Myös varaterät mahtuu reppuun.Pohjoisen vesiin on jatkettu 5"mora.Hyvää kairassa on myös se,että saa taitettuna pakattua pilkkireppuun.
-ahven on paras kala-

[email protected]
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Viesti Kirjoittaja mylläri »

Mora pysyy paremmin terässä, mulla oli 8 vuotta samat terät vaikka kairailen pohjaan vähän väliä. UR:ää joutuu terottamaan vähän väliä.
Viime keväänä meni morasta runko halki, UR:n runko on varmaan pitkäikäisempi.
Ainakin kuustuumaisista sanoisin että mora on parempi: kevyempi, pysyy terässä paremmin, halvempi jne.
Avatar
Jokke
Kölvi
Viestit: 476
Liittynyt: 10:57:22 09.04.2006
Paikkakunta: KAUHAjoki

Viesti Kirjoittaja Jokke »

tinca kirjoitti:Mora pysyy paremmin terässä, mulla oli 8 vuotta samat terät vaikka kairailen pohjaan vähän väliä. UR:ää joutuu terottamaan vähän väliä.
Viime keväänä meni morasta runko halki, UR:n runko on varmaan pitkäikäisempi.
Ainakin kuustuumaisista sanoisin että mora on parempi: kevyempi, pysyy terässä paremmin, halvempi jne.
kyllä moran terä pitää kutinsa... mulla on nytten ollut noin 3v ja on kairattu meinaan paljon..

ostin siinä kauppiaan "kehotuksesta" :D uudet terät kairan oston yhteydessä, varooksi ja ne on vielä korkaamattomat.. :wink:

kerran päästin saaristossa pahati kiveen, ja eikun nauhahiomakonetta
ja taas tuli morasta peli... :oops: :wink:
eikö gantti gestä...
Avatar
Sir.Milo
Viestit: 70
Liittynyt: 11:42:24 09.08.2006

Viesti Kirjoittaja Sir.Milo »

UR:rää kannatan. Itel on 4´ja siihen viel 6 ´terä ja sit 100mm:inen.

Kaveril on ollut jo vaik kuinka monta noita kilpailijoita, mutta aina se on uuden joutunut hetkenkuluttua hankkimaan, kunnes tajusi ostaa UR:rän.

Jos joskus joku muu tulee hankittua niin kyllä se on sitten titaanikaira UR:rän terällä.
Avatar
taemen
rekeeneekeri
Viestit: 1961
Liittynyt: 17:27:24 20.03.2006
Paikkakunta: Kuopio/Stadi

Viesti Kirjoittaja taemen »

UR 4-tuumanen itellä, isompaa kalaa jahdatessa lainaan kaverin 6-tuumasta moraa, joka tosin oli viime talvena aika heikoilla kun kairattiin 42-senttisen jään läpi, meni muuten helkkaristi aikaa.
Niinkö?
Avatar
Pikkis
Ihrasormi
Viestit: 665
Liittynyt: 11:00:16 25.04.2005
Paikkakunta: Österbotten

Viesti Kirjoittaja Pikkis »

taemen kirjoitti:UR 4-tuumanen itellä, isompaa kalaa jahdatessa lainaan kaverin 6-tuumasta moraa, joka tosin oli viime talvena aika heikoilla kun kairattiin 42-senttisen jään läpi, meni muuten helkkaristi aikaa.
Voiman puutetta. Ei pitäis noinkin ohuella jäällä paljoa kauempaa mennä, raskaampaa se toki on.
Avatar
pikeye
DR. Philli
Viestit: 1372
Liittynyt: 22:55:26 21.08.2006
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikeye »

Tässä pohjois-suomalaisen pilkkijän arviot kahdesta kairasta:

UR 4 tuumaa, sininen, suoravartinen, uudistettu malli:

+Erittäin hyvin pureva terä varsinkin teräsjäillä
+Kevyt kairattavuus myös viimeisillä kierroksilla ennen jään puhkeamista
+Noin 80 cm pitkä kierre, useimmiten riittävä Pohjois-Suomen sisävesien ja Perämeren kevätjäillä
+Kierre hitsattu runkoon koko matkaltaan (lujittaa rakennetta eikä ruostu samalla tavalla kuin pistehitsattu kierre, vrt. punainen UR-juhlakaira)
+Terän alapää auki, ts. runkoputkeen päässyt vesi valuu ulos (vähentää runkoputken sisäpuolen korroosiota)
+Veivin lukitussysteemi yksinkertainen ja toimiva, ei löysty kairattaessa
+Teränsuojus pienikokoinen, menee vaikka taskuun
+Kattava vaihtoteräpalvelu.

-Suora malli vie paljon tilaa auton peräkontissa
-Varaterä repussa isokokoinen.


Mora Expert 6 tuumaa
:

+UR:ää edullisempi
+Teräpalat vievät repussa vähän tilaa
+Hyvät kädensijat
+Taittovartisena mukava kantaa ja vie peräkontissa vähemmän tilaa.

-Varren taitto- ja lukitussysteemi löystyy käytössä
-Kierre turhan lyhyt paksuille jäille
-Viimeiset kierrokset ennen jään puhkaisua hankalia
-Kierteen halkaisija turhan lähellä terän leveyttä, ts. kaira hirttää helposti kiinni paksua jäätä kairattaessa
-Kairan suora varsiosa on UR:ää lyhyempi. Oikein paksuilla jäillä Moran varsi loppuu siis ennemmin kesken.

Koska kyseessä on kaksi eri tuumakoon kairaa, ei vertailu ole tässä mielessä järkevää. Joka tapauksessa UR:ssä plussapuolia on sen verran enemmän, että pidän sitä omaan käyttööni paljon Mora Expertiä parempana kairana.
Viimeksi muokannut pikeye, 21:40:45 03.11.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin