Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Sain taas uuden sponsorin acerin. Painokin on noussut reilusta kahdesta kilosta 3,56 kiloon.Nyt täytyy sanoa, että ylitin itseni
:buahaha:
Liitteet
IMGP3816.JPG
IMGP3816.JPG (67.14 KiB) Katsottu 16262 kertaa
IMGP3819.JPG
IMGP3819.JPG (98.46 KiB) Katsottu 16262 kertaa
IMGP3821.JPG
IMGP3821.JPG (70.94 KiB) Katsottu 16262 kertaa
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän
Viestit: 7637
Liittynyt: 12:15:01 20.03.2006

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Sä kyl pidät jeesus teipit hyvästi markkinoilla :lol:
Janottaa nii että suu pölisöö...
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Pari kertaa tuo tampioviritys oli käytössä tällä kaudella. Yllättävän hyvä siinä on istua.
Jeesusteipit pysyy tosiaan markkinoilla ja näytillä hyvin :mrgreen:
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Muupeli79 ongelmaan tömäsin, kun etsin muuta:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... maks-43350

Ilmeisesti Muupeli79 ostama tokmanni ahkio on asseri merkkinen
https://www.tokmanni.fi/ahkio-4-1190-x- ... 11696.html

Kivireen pohjaa voisi yrittää pohjata steariinilla (parafiiniöljy), kynttilää hierotaan kunnolla ahkioon pohjaan ja lämmitetään juoksevaksi, levitetään ahkion pohjaan, tällä konstilla vois saada ahkiota liukkaammaksi. Todennäköisesti ei kanna pitkälle, jos ahkion pohjassa ei ole kunnollisia liukupintoja /suunnitteluvirhe, ahkio kyntää. Ahkion materiaali on varmaankin polyetyleenia, mitä yleensä näissä on materiaaina. Tähän muupeli79 kivirekeen voisi yrittää laittaa sukset alle tai sivuun, olisi varmasti kaikkein paras ratkaisu, noita voi sitten vedellä liukkaisi suksivoiteilla tai lämmitetyllä steariinilla.

Itsellä on Pelican snow trek 45 ahkio, johon olen ollut tyytyväinen, ahkio painaa 3,2 kg. Tämäkin kyntää pehmeässä lumessa, jos painona on esimerkiksi värereppu tai kinetic-pilkkipönttö vermeineen( pilkkivavat, termari, vesipullo, kaira yms., niin painoa tulee vedettäväksi noin 10 kg, ilman saalistakin.
Väittäisin kuitenkin, että eroa asseri ja pelican-ahkiolla on laadussa eroa kuin yöllä ja päivällä, kannattaa maksaa 20 euroa enemmän ja sijoittaa pelicaniin.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/549577/P ... k-45-ahkio
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
juhatapio
Viestit: 105
Liittynyt: 19:59:32 29.01.2013

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja juhatapio »

Minkälaista voitelua tai liukastetta ootta laittanu noiden muoviahkioiden pohjiin ku tuntuu oma pulkka joskus nii purun painavalta vetää, kynttilääkö vai onko parempaa keinoa?
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Lasikuituiseen ahkioonsa eräs vanha herra vetää jotain autovahaa, merkistä ei ole ollut puhetta, kestää ahkion pohjassa pidempään. Miten toimisi sitten nämä luistoa edistävät suksivoiteet, vai muuttusko enemmän vaan kivireen vetämiseksi?
Kynttilä/parafiini lämmitteynä on yksi keino, hieroutuu vaan nopeasti pois, samoin silikoonisuihkeet.
Liukujalakset/liukukiskot ahkion pohjaan, tuppaavat vaan olemaan suolasen hintasia.
Onhan noita liukuvoiteita muitakin: :mrgreen:
https://www.tokmanni.fi/kauneus-ja-terv ... ukuvoiteet
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
juhatapio
Viestit: 105
Liittynyt: 19:59:32 29.01.2013

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja juhatapio »

Mulla on sama ahkio ku sostakoovitsilla ja jenkki sivuilla ovat muuttaneet narun paikkaa pulkassa ilmeisesti hakien sitä että keula Nousis paremmin lumen päälle eikä aurais nii pahasti!
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Tuommonen on ollut kehitteillä pari kautta. Ekassa versiossa oli irtonaiset ahkionpään aisat, joissa oli 25 baarin puutarhaletkua ja kiristettiin letkunkiristäjillä alumiiniputkiin.
4 cm kierteellä oleva pultti siipimutterilla ahkion läpi, isolla prikalla ja siipimutterilla kiristettiin letku yläpuolelta ahkioon. Kesti reilun kauden (parikymmentä reissua) sitten murtui letku. Myöskin muuta säätöä oli ja muutama sata kirosanaa, ennenkuin on saatu toimivaksi. Ahkiossa on nyt kiinteänä käännettävät alumiini-aisat ja ahkiossa on nyt 250 baarin painetta kestävää 4 mm teräsvahvisteista vesijohtoletkua, kiristys letkunkiristäjillä alumiimiputket vesijohtoletkuun. Porattu reijät vesijohtoletkun lävitse ja alapuolelta laitettu 7 cm kierteellä oleva pultti siipimutterilla+ iso prika, yläpuolella kiristys hoidetaan tuommosella isolla prikalla,ja siipimutterilla.

Kustannukset:
-PE-ahkio, 30-50 €, tai miten paljon haluaa sijoittaa. Kuvan pelicans maksaa noin 50 €.
-oma pelicans ahkio on jo vuosia vanha, pohja kulunut, joten sillä ei ole enää kuin käyttöarvo.

-bundeswehrin tetsarin vyö+ olkaimet 12 euroa posteineen supernova.
-alumiiniputkea 15 mm 4 metriä, 19 mm aluputki, 30 cm*2= 20 €.
-tetsariin tulevat rosterilevyt molemmin puolin vyötä, kiinni tetsarien reijissä pienillä muttereilla ja prikoilla+ ruuvit, prikat, pultit, vetolaipat yms.
Päällystetty jeesusteipillä rosterilevyt, tarkoituksena on ompeluttaa pehmike esim. paksusta fleecestä toppaus vetovyön päälle. Voi käyttää ilman olkaimiakin tietysti.
2 kpl vetolaippaa, näkyy kuvassa, on pultattu alumiiniputken sisään noin 40-50 mm syvyyteen, sahalaitaprika ja mutteri estämässä vetolaipan kiertymistä auki.
- 7 cm kierteellä oleva pultti siipimutterilla 2 kpl, ahkion molemmin puolin+ prikat
-letkun kiristäjät 2 kpl ja isoa kutistesukkaa 10 cm+ mustaa jesaria.
-2* 25 cm 250 baarin 4 mm teräsvahvisteista vesijohtoputkea, 12 €.
Teräsvahvisteinen vesijohtoletkun sahatut päät kannattaa suojata hyvin, reunat ovat todella terävät. Sieltä mistä ostaa, niin pyytäkää katkaisemaan valmiiksi, putki on todella vahvaa. Materiaalikustannukset vievät noin 60 euroa+ ahkion hinta.

Olen oppinut tuon pukemisen ja kiinnityksen, niin laittamiseen ahkion aisojen ja tavaroiden kuljetuskuntoon laittoon menee viitisen minuuttia.
Tulee vetäjän takana noin kahden metrin päässä jos liikkuisi suksilla niin sukset pitäisi olla max 210 cm pitkät.

Sopii autoni takakonttiin ahkio, vie 119 cm tilaa. Pelicans on 116 cm+3 cm ahkion yli pilkistävät putkien päät ja ahkion sisälle sopii tetsari putkineen.
Ei kannata käyttää ensimmäisillä ja viimeisillä jäillä, tai liikkuu virtapaikkojen liki, jos tuon kanssa tipahtaa jäihin, niin on vaiketa nousta ylös, varsinkin olkaimellista mallia on avannossa vaikea saada pois päältä. Pelkän vetovyön saa helpommin tietty auki putoamistilanteessa ja pääsee irti nousua estävästä alumiiniputkista ja ahkiosta.

Tänä vuonna on ollut normi pulkka vedossa ja reppu selässä käytössä, kun jäätilanteet on ollut arvaamattomat. Vois ostaa vielä toisen ahkion normi vetämistä varten.

Virityksiä:
http://www.luonnonvalo.net/tee-se-itse- ... ttu-ahkio/
http://cc.oulu.fi/~jlumme/ultimate_jr27.htm
http://tervastulia.blogspot.com/2015/01 ... koita.html
http://tervastulia.blogspot.com/2016/02 ... sesta.html
http://www.relaa.com/sisalto/artikkelit ... ellusahkio
Liitteet
IMGP6881.JPG
IMGP6882.JPG
IMGP6883.JPG
IMGP6884.JPG
IMGP6885.JPG
IMGP6887.JPG
IMGP6888.JPG
IMGP6889.JPG
IMGP6890.JPG
IMGP6891.JPG
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Ahkioviritysten kokoontumisajot:
https://www.youtube.com/watch?v=OqwAhRqG2kM
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo
Viestit: 8464
Liittynyt: 13:21:01 27.04.2005
Paikkakunta: Urpoland-Penninpyörittäjien kylä

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Testissä oli sunnuntaina rapalan vetovyö/olkahihna,Rapala Sled Pullin Shoulder Strap. Ei ollut pöllömpi hankinta 14,90 € hintaan. Molemmat kädet ovat vapaana ja pystyy rytmittämään kävelyn paremmin, saa enemmän poweria vetämiseeen.
Pystyy peruuttamaan ahkion luokse, ei onnistu yläpuolella olevassa saksan armeijan tetsari+ jatkettavat alumiiniaisat, olkahihna antaa enemmän vapauksia, normaalipituinen ahkion vetonaru riitti, tuli hyvässä kulmassa vetäjään, jos haluaa pidemmän, ahkio tulee kauempana, niin pidentää narua, säätövaraa näyttäisi olevan, joten voisi mennä myös vetovyönä lantiolla. Köysilenkki on yksinkertaisin vetovaruste, mutta pureutuu pienemmälle alelle ja kuluttaa päällivaatetta. Paksummalla hangella ja isommalla kuormalla, alumiiniaisat ja Saksan armeijan tetsarilla on varmaan helpompi vetää, kun kuorma hartiolla jakaantuu vielä tasaisemmin. Olkahihna on kuitenkin yksinkertainen ja ahkion vetämistä helpottava työkalu. Halvin hinta rapalan vetovyölle on 11,50 €.

Vastaavanlainen on Haghusin ahkion olkahihna , ovat aika lailla samannäköisiä rapalan kanssa, hintaa on 13.90 € halvimmillaan.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Tässä oma pilkkipönttökaikuhybridini. Olen kertakaikkiaan tyytyväinen rakennelmaani.
kaiun jalan alle piti laitaa pieni kiila, että sain katselukulman mieleisekseni. Johdotukset on kiinnitetty nippusiteillä, anturin suojaputki on läpipultattu.
Olen käyttänyt akkuna pientä lyijyakkua ja Telvinin varavirtalähdettä. Todennäköisesti porakoneen akku tulee ensikaudeksi virtalähteeksi.
Liitteet
Johdotus.jpg
Katselukulma.jpg
Ulkoasu.jpg
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Avatar
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Viestit: 4437
Liittynyt: 09:19:43 16.11.2005
Paikkakunta: Sammatti, Lammin talo

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Tässä pöntössä ei ole tarkoitus kuskata kaloja, ainoastaan vapoja.
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Pikisaari
Viestit: 28
Liittynyt: 21:21:47 30.11.2023

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Pikisaari »

Livekaiulle ja akulle liikuteltava ”boksi”
Liitteet
IMG_0578.jpeg
IMG_0579.jpeg
IMG_1640.jpeg
IMG_1641.jpeg
IMG_1639.jpeg
Pikisaari
Viestit: 28
Liittynyt: 21:21:47 30.11.2023

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Pikisaari »

Kuvat jäi tietysti kyljelleen…

Vanerista väkästelin ja maalasin epoksisilla.

Sisällä rebellcell 50ah akku ja itse kaiku echomap ultra 102.

Aika toimiva setti. Kesällä oli veneessä ja nyt talvella kulkee pulkassa. Niin ja lataus hoituu tupakansytytin rasian kautta.Tuolla setillä onkii kolme päivää talvella kun ei pidä taustavaloa ihan täysillä.
Mestarikairaaja
Viestit: 4
Liittynyt: 21:38:31 19.04.2018
Paikkakunta: Riksu/ Lappeenranta
Viesti:

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Mestarikairaaja »

No nyt on kompaktimpi paketti sullakin👍 Paljos painaa? Pitäis miettiä itekkin kesälle joku hyvä reppusysteemi livelle mihin sais blackboksin ja akun kulkeen tukevasti, sieltä vaan johdot kiinni näyttöön ja anturiin.
Pikisaari
Viestit: 28
Liittynyt: 21:21:47 30.11.2023

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Pikisaari »

Painoa tuolla paketilla on 13,8 kg. Tuo koko paketti pitää aina raahata lataukseen eli ei saa näppärästi akkua vain pois. Kannattaa rakentaa mielestäni semmonen paketti että pystyy kantamaan yhdellä kädellä. Ja nuo anturitelineen kiinnikkeet on Puuilosta quickfist merkkiset kumikiinnikkeet.

Kokeilin asentaa myös koko paketin pilkkipönttöön, mutta se ei ollu oikein toimiva omaan käyttöön. Mulla on tuo 10” näyttö joka vähän liian iso möhkö.
Vastaa Viestiin