Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Komean näköinen keko ahvenia edellisen viestin kirjoittajan kuvassa olen daivaassa Mutta olipa edellisesta viestistä tähän threadiin jo aikaa.

Niin se vaan talvi lähenee kovaa vauhtia... Talven tulevat pilkkikoitokset ovat näyttäneet pelottavia ja todenmukaisia (in my dreams...)/haaveiden kaltaisia unia jo monina öinä mahtavista ahvenista ja muistakin mm. jalokaloista... :zzzz: Myös tasapainoja, mätimöykkykoukkuja sekä muuta aiheeseen liittyvää posti on kantanut koko kesän läpi tasaisesti ja varmasti 8)

Monta vuotta mielessä pyörinyt pilkkipönttöasia on saatu päätökseen, ja nyt on enää ajan kysymys, koska puhelin soi, ja peltisepänliikkeen isäntä soittaa ja kertoo että uniikit alumiinipeltipöntöt ovat noudettavissa. Kaupan hyllyiltä kun ei ole löytynyt vielä tähän ikään mennessä mieleisiä "valmiita" pilkkipönttöjä/istuimia. Reppujakkaroitakin on ollut monenlaisia vuosien varrella, ja viimeiset 3 vai 4 talvea käytössä Retki Finlandin perus reppujakkara hieman modattuna.

Joku kuukausi sitten olin "siivoamassa varastoa", muutaman oluen voimin. Silmiin pisti nurkassa kököttävä pilkkireppu, sisältäen erilaisia purkkeja ja laatikoita missä on kuhunkin kuuluvaa tavaraa matkassa. Pieni istumistauko repun päällä ja käteen repusta kaivettu kehimisonki sai mielen jo tuleville jäille lopullisesti. Tuumasta toimeen, ja mittaa etsimään. Ei muuta kun reppu tyhjäksi ja tuumimaan että mitä täällä on tarpeellista, ja mitä ei. Lopulta ale gog laatikon sisäpuolen ruskealle puolelle alkoi muodostua epämääräisen näköinen (helvetin paksulla) tussilla piirretty 3D-kuva minkaläinen tulevan pilkkipöntön pitäisi olla. "Uutta pahvia koukkuun" ja vähän siistimpää kynää etsimään. Lopulta kaikki strategiset mitat olivat ymmärrettävässä muodossa, ja arjen koittaessa suunta kohti ensimmäistä peltisepän liikettä Varkaudessa :D Ei muuta kun alan miehelle kertomaan ja kyselemään että onko idea toteuttamiskelpoinen, ja asian varmistettua kysymään että mitä tälläinen komeus mahtaisi maksaa. Olin varautunut henkisesti 3-numeroiseen summaan, mutta pieneksi helpotukseksi summa jäikin 2-numeroiseksi, ja vielä kirkkaasti. Hirvittävä kasa on tullut hankittua kaikkea tarvittavaa pilkkipöntön valmiiksi saattamiseksi, mm. kulutusmuovia, "retkipatjaa" liimalla, pop-niittejä, filmivaneria, muutamia muovipönttöjä, teollisuus/putkikiinnikkeitä, ohutta kuormaliinaa... sekä kaikkea muuta pientä tilpehööriä. Joten peltisepän soittoa odotellessa olen daivaassa

Myös nimim. Kattokassinen tulee saamaan (tai pientä korvausta vastaan toki) samanlaisen pöntön, joten tästähän tuli melkoinen sarjatuotanto lopulta.

Tarvii pistää kuvia joskus tänne, kun saa pöntön joskus valmiiksi, ja toivottavasti ASAP....
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
Avatar
ClassicC
Viestit: 356
Liittynyt: 18:42:49 08.03.2012
Paikkakunta: Länsi

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja ClassicC »

Nyt ois aika ruveta suunnittelemaa slalomsuksille tulevaa omavalmiste kelkkaa, materiaalia ja vehkeet löytys... Laittakaas joku vähän kuvaa jos omista valmiista olis niin vois saada pientä ideaa?

...mikäli on esittelykelposia :lol:

Sukset olis jo odottamas käyttöönottoa.

Eikö tuo meinaa mitään vaikka nuo slalomit on noita kärjestään leveempiä, miten menee menee käytännös, onko haittaa? Miten ois vanhat ''tasaleveet'' inttisukset?
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Oijoi sentään... Eilen se oli meikäläisen joulu, sillä kävin hakemassa pilkkipönttöaihiot peltisepältä, lopulta niitä tulikin sitten 4kpl, omaan käyttöön 1kpl, Kattokassiselle toinen, ja sitten pari vähän matalampaa versioo pukinkonttiin porukoille olen daivaassa Jos sitä vkl sais pikkuhiljaa askarreltua "kontit" valmiiksi kohti talven koitoksia, aihiot on ainakin peltiosiltaan superhyviä :bigboss:
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
RedBird79
Viestit: 265
Liittynyt: 04:32:53 24.04.2012
Paikkakunta: Varkaus

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja RedBird79 »

Pistähän kuvaa pöntöstä...
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Pitää tuossa vkl laittaa, kunhan saa pönttötehtaan käyntiin ja jotain valmiin tapasta aikaiseksi nokkapysty
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
taho
Viestit: 339
Liittynyt: 12:35:17 12.09.2007
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja taho »

ClassicC kirjoitti:Nyt ois aika ruveta suunnittelemaa slalomsuksille tulevaa omavalmiste kelkkaa, materiaalia ja vehkeet löytys... Laittakaas joku vähän kuvaa jos omista valmiista olis niin vois saada pientä ideaa?

...mikäli on esittelykelposia :lol:

Sukset olis jo odottamas käyttöönottoa.

Eikö tuo meinaa mitään vaikka nuo slalomit on noita kärjestään leveempiä, miten menee menee käytännös, onko haittaa? Miten ois vanhat ''tasaleveet'' inttisukset?
Sivulla 4 on kuva mun normi pillkkikelkasta jossa sukset alla..
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Sunnuntaipäivä oli ja meni, mutta koko päivän kun turasi tallissa ja pihalla, niin jotain tuli saatua aikaiseksikin. Aamulla kampesin talliin, ja roudasin pönttöaihiot pihalle perhepotrettiin (Kuva_1). Takana korkeammat (52cm) pöntöt, ja edessä matalammat (45cm) versiot. Pönttöjen leveys on 40cm ja syvyys 27cm. Materiaalina on 1,6mm alumiinipelti.

Käsittelyyn otettiin tämän päivän aiheeksi toinen korkeammista pöntöistä, sillä tuleva omistaja Kattokassinen oli sitä tulossa iltapäivällä hakemaan ja kaveriksi tekemään. Pöntön päällä lähes kaikki tarvittavat osat (filmivanerivahvikkeet, stauffit, hinha...), jotta jonkinlaisesta pöntöstä voisi joskus puhua.

Pöntön sisukset näyttää kuvan 3 mukaisilta. Koko systeemi on siis pokattu yhdestä kappaleesta, ja niitattu yhden kulman kupeesta läjään pop-niiteillä. Pohja on oma palansa, mikä on pokattu kantit ylös, ja niitattu kupeesta kiiinni. Joka ikinen sauma on tiivistetty siten, että vettä ei pitäisi pönttöön päästä muualta kun kannen kautta (kuva_3).

Pohjaratkaisu puolestaan paljastuu seuraavasta kuvasta (kuva_4). Eli pohja on tehny siten, että se on sentin irti alareunasta, ja pönttö "seisoo" pystyseinien päällä, eli ei ole liukas (ehkä...).

Verstaalta piti ottaa pienimuotoinen kuva arsenaalista, mitä kasaamisessa yms. tarvitaan (kuva_5).

Vanerivahvikkeet mallattuna yläreunaan puristimien avulla, niillä paikoilla mihin tulevat (kuva_6).

Vanerit maalattuna ja kuivumassa par tuntia ennen paikoilleen asennusta (kuva_7).

Vahvikkeet ruuvattuna ulkoa päin kiinni pöntön sisällä. Kuvassa näkyvät ruuvinreiät tilkitään vielä epoksilla umpeen, samalla tehdään "kierrelukitus" epoksin avulla (kuva_8).

Kansiratkaisu päätyi siten, että aluksi kansi on ainakin irtomallinen, eli se nostetaan manuaalisesti paikoilleen ja pois. Pohjan alla näkyvät vaneripalat on mitoitettu siten, että kansi "tipahtaa" pöntön yläaukkoon, ja istuu siihen erittäin pienin välyksin (kuva_9). Kannen koko on 28cm*41cm.

Kansi päällystettiin solumuovilla, missä on erittäin topakka liima vakiovarusteena. Pehmuste menee myös vähän matkaa kannen alapuolella, mihin se on vielä varmuuden vuoksi ammuttu kiinni vieri viereen nitojalla (kuva_10). Kanteen tehtiin reikä kaloille, ja tästä reiästä mahtuu tod. näk. ainakin 95% ens talvena ongituista kaloista (ahvenista). Mikäli kalat ei sovi reiästä, on vara nostaa kansi pois ja mättää mahtiahvenet kala-astiaan...

Kansi paikoillaan ja kantoremmin kiinnikkeet ruuvattuna pöntön päihin. Hihnakiinnikkeinä toimivat stauffit, jotka on ruuvattu 6mm puuruuveilla pellin läpi takana olevaan vaneriin. Nämä lukittiin heti kasausvaiheessa "tipoilla" epoksia. Kahteen miehen "revittiin" hihnasta, ja lopputulema oli että hihna/hihnan kiinnitys ei ainakaan ihan heti ole antamassa periksi. Kantohihnana on kevyttekoinen kuormaliina, minkä nimellislujuus on 250kg. Hihna on pujotettu stauffien läpi, ja sen pituuttaa pystyy säätämään lukon läpi portaattomasti (kuva_11).

Lopuksi kuva pöntön sisältä, miltä se voi näyttää pilkkireissulle lähdettäessä (kuva_12). Tässä tapauksessa on lähdetty liikenteeseen "4 pöntön" taktiikalla. Eli alempana näkyvät 2 muovikannua olisi tarkoitettu ongille,sekä onkitarvikkeille. Vasen yläreunan kannu eväille ja muulle sälälle. Oikean yläreunan kannu on toiminut monen monta talvea kala-astiana eri repuissa. Nyt sitä on hieman vielä korotettu, ja siihen pitäisi mahtua nyt semmoinen ~8kg kaloja. Sisuskaluja, omassa käytössä ainakin eri kokoisia muoviakannuja voi käyttää isompia ja pienempiä, 1-4kpl, aina reissun tarpeiden mukaan.

Varsinaisesti tässä(kään) pöntössä ei ole mitään uutta ja ihmeellistä. Tavoitteena on ollut saada omien tarpeiden mukainen pönttö. Tämä tarkoittaa lähinnä sitä, että pönttö on tarpeeksi korkea, kestävä, ja että kaikki tarvittava tavara (onget, sälä, eväät, ja kalat) sopivat pöntön sisään. Lisäksi bonuksena se, että ulkopuolella ei ole mitään, ei siis yhtään mitään. Tämä siksi, sillä eri jää, sohjo, lumi yms. tilanteissa kertyisi mahdollisimmat vähän vettä => siis jäätä ja muuta mukaan kannettavaksi. Painoa komeudelle kertyi valmiina vajaa 4kg, ilman mitään sisuskaluja yms. Joten luulisin ainakin omilla "siimoilla" jaksavani sitä kantaa tarvittavat matkat. Ja onneksi on kelkka+reki olemassa pidemmille siirtymille :D

Näköjään viestin maksimiliitemäärä on 10 liitettä, niin lisään toiseen viestiin loput 2 kuvaa aiheesta... Mutta eiköhän tämä jorina nyt selventänyt asiaa riittävästi... Jäitä odotellessa olen daivaassa
Liitteet
Kuva_1.jpg
Kuva_1.jpg (64.42 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_2.jpg
Kuva_2.jpg (61.29 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_3.jpg
Kuva_3.jpg (43.11 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_4.jpg
Kuva_4.jpg (71.42 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_5.jpg
Kuva_5.jpg (62.19 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_6.jpg
Kuva_6.jpg (57.85 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_7.jpg
Kuva_7.jpg (48.31 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_8.jpg
Kuva_8.jpg (59.43 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_9.jpg
Kuva_9.jpg (52.17 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_10.jpg
Kuva_10.jpg (56.8 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Viimeksi muokannut kalamies81, 16:38:46 06.11.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Loput kuvat :bigboss:
Liitteet
Kuva_11.jpg
Kuva_11.jpg (58.32 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kuva_12.jpg
Kuva_12.jpg (52.72 KiB) Katsottu 9691 kertaa
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Todella hienosti kuvailtu & kuvattu proggis! Lisää näitä. Ja lopputuloskin on komea, omaan käyttöön soveltuva ja muunneltavissa oleva kokonaisuus! :juu:
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
vonKALETON
Viestit: 286
Liittynyt: 08:37:49 14.10.2011

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja vonKALETON »

Heips. Muakin kiinnostais tietää miten potkukelkkavirityksessä toimii tiimalasit, jos ne laittaa vähän kantilleen. Jotenki tuntuis et ne rupee pureen jarruttavasti. Mul nyt kummiski sellaset on tos odottamas, ku löyty vitosella kirpparilta.
Ja sit kun näköjään mylläri ainakin on tehny vanerista siteisiin kiinnitettävän palasen, niin voisitte ystävällisesti laittaa jotai mittoja tai vihjeitä, kun kummiski ootte jo ehtiny erehdysten kautta tekeen oikkenmoiset. Mä sit voisin jättää sen tumpuloimisvaiheen väliin.
Mä jo treenasin viime talvena kelkan kantamista, kun oli vaan nää eslan ohuemmat jalakset. On se mukavan etupainoinen väline toi kelkka kannettavaks.
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja mylläri »

vonKALETON kirjoitti: Ja sit kun näköjään mylläri ainakin on tehny vanerista siteisiin kiinnitettävän palasen, niin voisitte ystävällisesti laittaa jotai mittoja tai vihjeitä, kun kummiski ootte jo ehtiny erehdysten kautta tekeen oikkenmoiset. Mä sit voisin jättää sen tumpuloimisvaiheen väliin.
Ei ole vaneria. Mulla on erälehdestä luettu systeemi, eli kaksi jääkiekkoa päällekkäin (yhteensä neljä jääkiekkoa per suksi). Erittäin toimiva ratkaisu. Tosin slalom-monot kelkan alla ois ehkä vielä tyylikkäämpi ratkaisu :)
Käytännössä näin:
1. Säädä siteiden korkeussäätö yhdelle jääkiekolle sopivaksi
2. laita alempi kiekko siteeseen perille asti ja laita ylempi kiekko alemman päälle.
3. Piirrä ylemmän kiekon sijainti alemman kiekon pintaan
4. Yhdistä kiekot puuruuveilla
5. kiinnitä kiekot kelkkaan suksen siteiden säätövaran puitteissa esimerkiksi pulteilla. Kiekot pitäisi kiinnittää vinoon siten, että sukset jäävät aavistuksen sisäkantilleen.
6. Tee pituussuuntainen hienosäätö siteiden säätimien avulla
7. Loksauta sukset kiinni, rasvaa nivuset ja anna mennä.
Lajin helppous viehättää.
Avatar
ClassicC
Viestit: 356
Liittynyt: 18:42:49 08.03.2012
Paikkakunta: Länsi

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja ClassicC »

Minä jo viiime talvena ostin ne sukset ja reviskelin heti irti ne siteet kun oli niin v mäisen oloset. :buahaha: jotai muuta täytyy keksiä.. aattelin semmosen kiinteen systeemin rakentaa kun nyt sais aikaan. kuitenki helppo heittää auton kattotelineelle kyytii ja viedä sielä.. Eihän se mitää sielä haittaa. Saa nyt nähdä tuleeko tehtyä ollekkaa vai joutuuko ostaa tuos eslan pilkkimallin vaa suoraa :shock:
jonesi
Viestit: 126
Liittynyt: 11:46:51 09.09.2010
Viesti:

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jonesi »

Selailin eile läpi koko topicin ja näin ak82 tekemän pilkkilaatikon, oli pakko ottaa mallia ja tein tämmöisseen tänään :D Torstaina pääsee testailemaan miten toimii. Itse pilkki poksi on tehty postin muovilaatikosta johon katkaisin lumilaudan keskeltä katki ja tein siitä sukset pohjaan, on ainaski leveät ja pitäisi kantaa :) kylkeen tein vesivanerista kairalle omat " kourut " johon saa kairan laittaa niin ei tarvitse kädessä kantaa.Toiseen päätyyn pistin putkesta pätkän johon saa vapoja pystyyn, ja laatikon sisälle tein kolme erillistä koteloa joihin saa tarvittavat kamat laittaa kun kalalle lähtee.Yhteen seinämistä laitoin tuommoisen maton johon saa tarvittaessa pilkkejä , morreja, koukkuja yms ripustaa.Niin ja kansi on vesivanerista ja saranoitu tuohon laatikkoon kiinni, ainoastaan joku pehmuste puuttuu kannesta jotta ei olisi niin kylmä istua. :) eihän tuo mikään kaunis ole mutta uskosin ajavan asian hyvin ja ainaski mahtuu tavarat hyvin mukaan ja kairaa ei tarvitse kantaa kädessä eikä reppua selässä.
Liitteet
pillki pakki.jpg
pillki pakki.jpg (99.59 KiB) Katsottu 8907 kertaa
pillkki pakki2.jpg
pillkki pakki2.jpg (97.67 KiB) Katsottu 8907 kertaa
pilkki pakki3.jpg
pilkki pakki3.jpg (81.05 KiB) Katsottu 8907 kertaa
Joonas Väntti - Sport Fishing Finland
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Jonesilla luulis ainakin kalojen mahtuvan em. pilkkiahkioon :juu:

Mutta joo, viime la sain lopulta oman pilkkipöntön "valmiiks" talven koitoksiin. Sunnuntaina kävästiin Kattokassisen kanssa vetämässä mp-reissu hyvillä mestoilla tuossa kohtuu kokosella lähijärvellä. Oma pönttö pääsi eka kertaa tosi toimiin, ja voin kyllä todeta, että hyvä tuli vaikka itse teinkin.

Sunnuntaina pöntön sisuskalut näyttivät tältä (kuva_13), eli sisuskaluina 3 tai 4 kannua, mitenkä tuon yhen "combokannun" kukakin tulkitsee. Valmistin lauantaina pienen mietinnän jälkeen tuollaisen yhdistetyn kala/tarvikekannun. Tässä raaka-aineina ensin 2kpl 10litran plastexin muovijerryjä, jotka on "naitettu" yhteen päällekkäin. Tämän sisään, toiseen reunaan on laitettu 5litran kannu, vähän madallettuna. Tämän tarvikeaskin vetoisuus n. 3 litran luokkaa. Kala-astialle jäävä tilavuus on siis luokkaa 16-17 litraa. Jotenkin mulla on semmonen kutina että ei kovin monta kertaa täyty ääriään myöten ahvenista mun elämän aikana :lol: Kuvasta 14 ja 15 selviää nämä kannuratkaisut melko hyvin, sekä sivu"profiilit" pöntöstä, että sen sisuksista eka reissun osilta. Teippasin pöntön toiseen päähän kokeilumielessä yhen 5l kannun, tässä kulki päivän aikana sohjokauha, pappi, sekä 1-2 onkea mitkä oli käytössä "eniten". Toimiva systeemi tuo päätypönttö lisänä, ja voi olla että laitan vähän paremman ja sopivamman pöntön ihan kunnolla kiinni päätyyn n.15cm pöntön pohjan/alareunan yläpuolelle.

Tähän pönttöön tuli kantohihnaratkaisu siten, että pöntön molempiin päihin ruuvasin kiinnityskorvakkeen, ja hihnan molempiin päihin tuli 6mm palomieshaat, pikakiinnitystä/irroitusta varten. Myös pöntön toiselle pitkälle sivulle tuli kiinnityskorvake, johon remmin voi pistää reiälle mennessä roippumaan pöntön viereen, mikäli on tarvetta nostella kantta ja tonkia pöntön sisältä tavaraa tai vaikka eväitä... Kuvassa 14 remmi on juurikin tässä sivukorvakkeessa "lepoasennossa"... Viimeisessä kuvassa 16 on kansi paikallaan ja remmi "kantokannakkeissa", ja kuvasta ilmenee se että kannen ja remmin väli on melko tiukka. Tämä siksi että ei tarvii käsi koukussa kantaa hauis pinkeenä, vaan suoralla kädellä reiältä reiälle... Puolikkaan pilkkipäivän jälkeen voi kyllä todeta, että projekti oli onnistunut, ja omiin tarpeisiin erittäin hyvin käypänen. Pöntön päällä on todella hyvä istua, ei ole polvet suussa, ja "väkisin" istuu hyvässä asennossa selkä suorana eikä missään ihme "sikiöasennossa" kököttäen... Näihin sanoihin ja tunnelmiin... Kireitä kaikille palstalaisille, ja tehkää itse mieleiset pöntöt omiin tarpeisiin soveltuen olen daivaassa

Kuvat:
Liitteet
Kuva_13.jpg
Kuva_13.jpg (48.96 KiB) Katsottu 8749 kertaa
Kuva_14.jpg
Kuva_14.jpg (46.26 KiB) Katsottu 8749 kertaa
Kuva_15.jpg
Kuva_15.jpg (41.9 KiB) Katsottu 8749 kertaa
Kuva_16.jpg
Kuva_16.jpg (49.61 KiB) Katsottu 8749 kertaa
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

jänis kirjoitti:Pulkka projektini jatkunee lähi aikoina!
Jaahas no niin. Nyt se jatkuu OIKEESTI :D On se hetken jo seisonutkin varastossa..
Eli jatkuu kannen teon merkeissä. Vanha suunnitelma sai uusia ulottuvuuksia ja kolmas pulkka hommattu ja saranat. Vähän jo alottelinkin! Kuvia illemmalla.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Siinä on pulkka poikinensa :shock:
Liitteet
Jänisahkio.jpg
Jänisahkio.jpg (73.7 KiB) Katsottu 8452 kertaa
Jänisahkio2.jpg
Jänisahkio2.jpg (72.81 KiB) Katsottu 8452 kertaa
Jänisahkio3.jpg
Jänisahkio3.jpg (76.33 KiB) Katsottu 8452 kertaa
Jänisahkio4.jpg
Jänisahkio4.jpg (70.28 KiB) Katsottu 8452 kertaa
Jänisahkio5.jpg
Jänisahkio5.jpg (53.16 KiB) Katsottu 8452 kertaa
Avatar
ak82
Viestit: 220
Liittynyt: 16:53:04 09.09.2007
Paikkakunta: Tampere

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja ak82 »

jonesi kirjoitti:Selailin eile läpi koko topicin ja näin ak82 tekemän pilkkilaatikon, oli pakko ottaa mallia ja tein tämmöisseen tänään :D Torstaina pääsee testailemaan miten toimii. Itse pilkki poksi on tehty postin muovilaatikosta johon katkaisin lumilaudan keskeltä katki ja tein siitä sukset pohjaan, on ainaski leveät ja pitäisi kantaa :) kylkeen tein vesivanerista kairalle omat " kourut " johon saa kairan laittaa niin ei tarvitse kädessä kantaa.Toiseen päätyyn pistin putkesta pätkän johon saa vapoja pystyyn, ja laatikon sisälle tein kolme erillistä koteloa joihin saa tarvittavat kamat laittaa kun kalalle lähtee.Yhteen seinämistä laitoin tuommoisen maton johon saa tarvittaessa pilkkejä , morreja, koukkuja yms ripustaa.Niin ja kansi on vesivanerista ja saranoitu tuohon laatikkoon kiinni, ainoastaan joku pehmuste puuttuu kannesta jotta ei olisi niin kylmä istua. :) eihän tuo mikään kaunis ole mutta uskosin ajavan asian hyvin ja ainaski mahtuu tavarat hyvin mukaan ja kairaa ei tarvitse kantaa kädessä eikä reppua selässä.
Hyvän näköinen viritys jonesi! Itsellä tuo oma tekeleeni on kyllä nyttemmin jäänyt vaille käyttöä ja olen tykästynyt suht isoon ahkioon jossa kamat kulkevat mukana. Johon kanssa tässä tullut mieleen jotain "viritys visioita.

Äkkiseltään tuosta sinun tekeleestä tulee mieleen hyvänä ominaisuutena tuo leveä pohja "lumilauta" ratkaisu mutta omien kokemuksien mukaan saattaa olla liian vähän käyryyttä tuossa edessä? Vai oletko päässyt testaamaan kerääkö lunta tuohon etu seinämään kuinka paljon?

Omassa on ne minisukset hieman korotettuna mutta keräsi silti aikas paljon lunta. Meinasin siihen suksien väliin etuosaan taivutella jostain yhtenäisen palan ettei keräis lunta niin helposti. Suht lumettomilla jäillähän tuo kapistus on erittäin mukava. Saisikohan sitä tästä vaikka taas kipinän oman pöntön ehosteluun? Mukavimpana ominaisuutena pidä erittäin hyvää istuttavuutta verrattuna esim reppujakkaroihin tai perus pilkkipönttöihin. Tosin tuo kalamies81 tekemä pönttö näyttää kyllä kanssa varsin tukevalta istua.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Istuin järkeilyä vanhasta purkujätteestä.. Ei ihan kehtaa 40cm nostaa istuinta mutta ei paljoa jää allekkaan. Mitälie vanhojen rullaverhojen kannattimia tuolla alla ja pari kulmarautaa pitää lisätä ensin vaan hieman 90 kulmaa loiventaa.
Jaa ja on siinä vanha T-paitakin :D
Liitteet
Jänisahkio6.jpg
Jänisahkio6.jpg (77.1 KiB) Katsottu 8342 kertaa
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

No on viritykset poijjiilla olen daivaassa

Taidan ostaa itelle perinteisen styroxi pöntön.
Tulee ees lämmin ku juoksee sitä jäältä kiinni :lol:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Eastside
Viestit: 34
Liittynyt: 19:48:44 12.12.2012

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja Eastside »

Prinssi kirjoitti: Tulee ees lämmin ku juoksee sitä jäältä kiinni :lol:
Tästäkin löytyy omakohtaista kokemusta. :lol: Oli kanssapilkkijöillä viime talvena pokassa pitelemistä. :D

Mutta pirun komeita vehkeitä teillä! Pilkkiminenkin on hifistelyä. :D
Avatar
vilnu
Viestit: 97
Liittynyt: 13:20:26 07.09.2006
Paikkakunta: Söörmarkku

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja vilnu »

Eastside kirjoitti:
Prinssi kirjoitti: Tulee ees lämmin ku juoksee sitä jäältä kiinni :lol:
Tästäkin löytyy omakohtaista kokemusta. :lol: Oli kanssapilkkijöillä viime talvena pokassa pitelemistä. :D

Mutta pirun komeita vehkeitä teillä! Pilkkiminenkin on hifistelyä. :D
Been there, done that. . . styroksipakin kansi siinä häipyi Luvialta Rauman suuntaan :mrgreen: jopa potkukelkkaa viimetalvena joutu ottamaan gines kun lähti jäällä itekseen lykkimään.

Mutta tosiaan, ite kun tekee niin saa sellasen kun sattuu tulemaan :wink:
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Tekniikan ihmelapsiko :D
Liitteet
Jänisahkio7.jpg
Jänisahkio7.jpg (78.6 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Jänisahkio8.jpg
Jänisahkio8.jpg (76.58 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Jänisahkio9.jpg
Jänisahkio9.jpg (71.56 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Jänisahkio10.jpg
Jänisahkio10.jpg (63.5 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Jänisahkio11.jpg
Jänisahkio11.jpg (65.11 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Jänisahkio12.jpg
Jänisahkio12.jpg (65.66 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Jänisahkio13.jpg
Jänisahkio13.jpg (65.44 KiB) Katsottu 8137 kertaa
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

Ja tommonen väliseinä joka samalla tukee, ettei paini kasaan koko laitos ku istuu piälle!
Muutenkin nuo pulkat on aina lontollaan keskeltä niin oikasi koko laitoksen ryhdikkäämmäksi se seinämä.
Liitteet
Jänisahkio14.jpg
Jänisahkio14.jpg (72.08 KiB) Katsottu 8136 kertaa
Avatar
pääevä
Viestit: 2492
Liittynyt: 19:14:13 04.01.2009

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Ei voi kuin ihmetellä tuota Jäneksen systeemiä... :D On se vaan melkonen laite.
Avatar
jänis
P.J. Ristiturpa
Viestit: 2692
Liittynyt: 19:03:03 27.10.2006
Paikkakunta: Hullu Kankaanpää...

Re: Tee-se-itse Pilkki pulkat, pöntöt ja muut viritykset.

Viesti Kirjoittaja jänis »

:nuija: Musta tuntuu, että tää on TAAS niitä mukavia projekteja jotka siirtyy parin käyttökerran jälkeen varastoon takas pölyttymään ja reppujakkaralla jatketaan.. Taas.
Rakentelu vaan on niin mukavaa. olen daivaassa
Vastaa Viestiin