Täydellinen pilkkikalusto

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja mylläri »

Tervehdys.
Pakkaset tekevät tuloaan ja pilkkivarustus on taas viime talven jäljitä yhtä lohduton näky kuin ennenkin. Pilkkirepussa jokainen yksittäinen osa on rikki, vapakotelot eivät ole täydellisiä, puntarit eivät pysy paikoillaan kotelossa, uusia entistä parempia vapoja pitäisi ehtiä rakentelemaan jne. Eli kerta kaikkiaan vehkeet eivät ole asianmukaisia. Jotenkin alkaa olla mitta täysi näitä kaiken maailman kurkkupurkkivirityksiä ja uusia patentteja, eli homma pitäisi nyt saada semmoiseen pakettiin että kalustosta ei aiheutuisi enää ylimääräistä vaivaa muutamaan vuoteen. Haaveena olisi semmoinen minimalistinen paketti jossa olisi pari täydellistä pilkkivapaa, pilkkipakki jossa joka tavaralle on oma paikkansa, pari pientä puntarirasiaa sekä kaikuluotaimelle ja tietenkin eväille toimivat sijoittelut. Olen huomannut että kalustoa ei loppujen lopuksi tarvitsi olla paljonkaan, kunhan laatu olisi parasta mahdollista.

Jos joku on onnistunut kehittämään itsellensä omasta mielestään täydellisen paketin, niin olisin kiitollinen valokuvista tai sanallisesta kuvauksesta. Nyt haussa on asian lopullinen ja täydellinen kokonaisratkaisu, joten mitään epämääräisiä epoksi & solumuovi-virityksiä ei suvaita. nokkapysty
Luulisin että varsinkin kilpapilkkijät ovat joutuneet tämän asian kanssa painimaan, koska siinä hommassa ei voi ylimääräistä painoa kantaa mukana, eikä tuhrata aika mihinkään ylimääräiseen...
Lajin helppous viehättää.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Kilpapilkkijä ei kanna mukanaan kaikua, eväitä tahi kameraa, eli lähtökohtaisesti tilanne on hyvin pitkälti eri. Itse aihe ei silti ole lainkaan huono, ja samantyylistä analyysiä ja tarvikevalintoja /-kokeiluja tarvitsee tehdä itsekin. Muutamaa skenaariota tässä kuitenkin pitäisin vähintään, eli esim. sen, että ollaanko liikkeellä (potku)kelkan kera, kävellen pulkan kera, vai kävellen ilman pulkkaa.

Pitää palata aiheeseen vielä tarkemmin!
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

Just kirjotin pitkän sepustuksen aiheesta mutta katosi jonnekkin bittiavaruuteen autsz

No saman totesin siinä kuin Aavikkosammakkokin kilpapilkkijöiden vermeistä, ei eväitä, ehkä sentään juotavaa, ei kaikua, eivätkä myöskään käytä pulkkaa/kelkkaa.

Omaan varustukseeni palaan huomenna jahka jaksan kirjoittaa viestin uusiksi, nyt kuitenkin nukkumaan :zzzz:
Avatar
Jou40
Hauki - Mään
Viestit: 3225
Liittynyt: 19:46:07 21.04.2005
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Jou40 »

Reppujakkara, pari haarukka- ja pari normivapaa, kaira, tasureita ja pystyjä, toukkia, pari toppaa kessua, tulitikkuja, pien termari täynnä kahvia (useasti juodaan vasta pois lähtiessä), muovikassi, linkkuveitti, sohjokauha, Emboa, käsiGPS, Sisua tai Mynthonia, ämpäri missä kantelen noita vapoja,

-jouni
diipa daapa
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Pari vuotta olen kulkenut pulkan kanssa ongella. Se on tuollainen musta pilkkipulkka. Siihen olen suunnitellut tänä vuonna laittavani jonkinlaisen kevyen, vaikkapa rimasta ja vanerista tehdyn kehikko-ristikko-laatikon, johon saisi onget pystyyn ja erilleen toisistaan.

Tämä kehikko pulkan takaosaan ja kalat etuosaan. Reppu kalojen päälle kun olen liikkeessä.Mustekala kiinnitys.
Viimeksi muokannut kirppu, 09:54:23 01.12.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Miulla oma pilkkikalusto muuttui mulle täydelliseksi tässä taannoin, kun päivitin vanhan pilkkireppuni uuteen. Samalla tuli uusittua erilaisia juttuja ja järkevöitettyä koko konseptia omalta osaltani. Vanha reppu oli ihan täyttä pilipali-laatua, joten uuden kriteereinä oli mulle riittävät tilat ja ehdottoman vahvaa tekoa olevat rakenteet. Lopulta mulle valikoitui repuksi Kuusamon Erä -pilkkireppu, johon olen ollut ehdottoman tyytyväinen.

Kuva

Repussa on kaksi isoa sivutaskua, yksi iso vapatasku edessä sekä varsin reipas sisätila. Sivutaskuihin mulla menee vasemmalle iso termari ja oikealle kaikki tarvittavat eväsleivät, kuksa yms. sälät. Edessä olevaan vapataskuun sijoitan tätä nykyä kymmenkunta vapaa, sis. kaikki tasarivavat, pari morrivapaa, sekä sitten morrikukkaron, pihdit, perukesiiman ja tän tyyppiset asiat.

Kuva

Vavoille patentoin aikanaan sellasesta muutaman sentin halkasijalla olevasta ilmastointiputkesta, tai mitä lieneekään, joka vavalle sen kärjen mittasen suojaputken. Putken päähän leveästä kanttinauhasta pätkä usealla ilmastointiteipin kierroksella kiinni, ja eipä tarvinnut enää ressata suojista irtoavista vavoista tai repussa kiinni olevista tasarikoukuista. Nämä on mulla ollut nyt käytössä varmasti se pari vuotta, eikä alkuperäiset kiinnityssysteemit ole menneet miksikään.

Varsinaiseen reppuun mulla menee 10l vesipönttö, johon leikkasin etulaitaan sellasen hyvänkokoisen halkion, josta kalat menee vaivatta sisään. Järkevä kaveri jättää pönttöön sen kahvan paikalleen eikä leikkaa sitä pois kuten minä tein ekalla kerralla, jolloin se kalapönttö on todellakin toimiva konstruktio. Kalat varmasti kestää sisällä, astiaa on lisäksi helppo nostaa ja siirtää, kiitos kahvan + muutenkin vahvan rakenteen.

Kuva

Reppuun menee tuon astian lisäksi mulle muut tarpeelliset asiat ihan vaivatta, eli mahdolliset lisäpäähineet, kynsikkäät, tasarirasiat yms. jutskat, ja tilaa jää vielä ihan kohtuudella, ts. ei tartte survoa asioita paikalleen. Repun ylivoimaisesti huonoin juttu on sen etuläpän kiinnityssysteemi. Muoviset kiinnitysklipsit ovat siroa tekoa, ja kiinnitysklipisien toiset vastakappaleet sijaitsevat repun etuosan aivan alaosassa. Ts. sen kun kerran laskee sohjoon ja nostaa siirtymätaipaleelle selkään, niin ne jäätyvät umpeen ja ovat siten hyödyttömät. Tuo on mun mielestä aivan äärettömän epäkäytännöllinen konstruktio, ja siinä on mun mielestä tuon repun suunnittelijat nukahtaneet aivan täysin, vaikka muuten erittäin hyvän repun ovatkin saaneet aikaiseksi.

Kun olin aikanaan reppuun muuten niin tyytyväinen, niin ajattelin etten anna tuon haitata, vaan fiksaan sen kuntoon. Ostin kaupasta parin sellasia reilusti leveempiä kiinnitysklipsejä ja leveämpää hihnaa, nämä oli järeydeltään vastaavia mitä mulla on esim. Haltin rinkassa. Ompelutin uudet kiinnitysklipsit ja hihnat siten, että toiset naaraskappaleet ovat repun läpän ulkolaidalla alkuperäisten vieressä ja uroskappaleet sitten tulivat vapataskun ihan ylälaitaan. Tällöin ne kiinnikkeet eivät pääse enää jäätymään missään olosuhteissa ja repun saa vaivatta kiinni. Koska vavat on mulla tuohon suunniteltuja pidempiä, niin tällä myös ratkaistiin se, että vapataskusta ei tartte syhrätä (onnetonta) vetoketjua kiinni, vaan riitää kun vapataskun ja samalla koko repun lukitsee umpeen näillä uusilla klipseillä.

Että tällanen systeemi täällä. Tasarirasiana mulla kulkee edelleen VHS-videokasetin kotelo, johon liimasin uritetut solumuovit paikalleen. Tuo on nyt jo useamman vuoden mulla kulkenut matkassa ja on toiminut ihan hyvin. Ajatuksissa on päivittää tuo johonkin sirompaan muovirasiaan kunhan sellainen tulee vastaan, mut toi kuuluu mun murheista pienimpiin.

Ei tämä kuusamolainen+patenttivapaputket+muut järkeistämiset –ratkaisu mikään universaali vastaus ole, mutta mulla nää on toiminut aika törkeen kivasti, ts. ite olen ollut tyytyväinen. Parasta on se, että ei tarvitse enää jäällä ähkiä, että v!ttu kun ei toimi tämäkään, taas on nämä koukut täällä kiinni, taas hajos reppu, penkki ei kestä, kalapussi levis reppuun yms. Siitä olen tässä kuitenki lähteny, että mitään ahkiota tai pulkkaa en perääni ota, vaan repussa pitää pystyä kaikki tarvittava kuljettamaan perille asti.
- Ranger Smith -
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

Huomenta.

Jos nyt sitten virkein voimin kuvailisi tuon oman kaluston, kuvaa en viitsi alkaa ottamaan kun on kamat vielä eripuolilla varaston nurkkia. Täytyykin kaivaa esille viikonlopun aikana.

Mulla yleensä on tuota tavaraa ihan railusti mukana, ja saalistakin olen yleensä saanut :bigboss: , niin olen pari vuotta käyttänyt tuollaista mustaa ahkiota/pulkkaa:
http://www.rialinna.fi/resources/userfi ... t_sled.jpg
Suunnilleen tuon kokoinen kuin kuvassa. Kulkee kamat mukavasti mukana.

Yleensä kuljen pelipaikoille hiihtäen ja siellä pienet siirtymät jalan, isommat hiihtäen. Tuohon sivulle täytyy vielä tehdä koukut tai kiinnityslenkit suksille ja sauvoille täksi talveksi, siitä ne saa tarvittaessa nopsaan käyttöön, ja kulkee koko ajan mukana.

Istuimena käytän tuon tapaista pönttöä:
http://www.karhunjalkishop.fi/images/tu ... %C3%B6.jpg
Pönttö saa olla koko ajan pulkan takaosassa, vedän sen avannolta toiselle pulkalla. Sisäosa pöntöstä on varattu kokonaan saaliille. Vavat ja pikkutilpehöörit kulkee pöntön sivutaskuissa paitsi sohjokauha ja tasurirasia pulkassa.

Pöntön vieressä keskellä pulkkaa mulla on neliön mallinen matala ämpäri (kansikin on jos tarvii, yleensä ei) lienee jokin tapettiliisteriämpäri. Siihen täytyy kyllä tehdä täksi talveksi muovista lokeroita vavoille siimasotkujen vähentämiseksi. Sitä mukaa kun pöntön sivutaskusta kaivetaan tarvittaessa uusia vapoja, voi ne käytön jälkeen laskea tuohon ämpäriin, samoin ämpärissä ovat käyttövalmiina pappi, pihdit ja puukko. Koko ajan käden ulottuvilla. Jos haluaa kaiun mukaan niin tuohon keskelle voi pistää sopivan kokoisen muovilootan johon kaiun saa kyllä hyvin asennettua, ja samaan lootaan myös tilaa vavoille/vermeille. Ja pulkan etuosassa on sitten omissa kasseissaan eväät (termari, vesipullo, syötävät) ja vara/vaihtovaatteet, kamerakin mahtuu sinne.

Kun harrastan pilkkimistä mormyskoinnista puntarointiin niin mulla on sitten vermettä mukana reilusti. Vavat ovat kaikki haarukkavapoja, osa ostettuja ja suurinosa ostetuista itsetuunattuja. Aika pieniä kuitenkin kooltaan. Mukana kulkee 3-6 morrivapaa, 2-3 tapsivapaa ja 3-8 vapaa pystyille ja tasureille (samat vavat). Sitten on morrikukkaro, tapsikampa, pystykukkaro, värikoukkukukkaro, tapsisiimaa, perukekevlaria tai fluorocarbonia, omatekoinen pilkinpelastin, pikkurasia viehelukoille ym. pikkusälälle, pihdit, puukko, pappi, koukunteroitin. nämä siis pöntön sivutaskuissa. Jos/kun nyt saan tehtyä tuohon ämpäriin lokeroita saavat pihdit, puukko, pappi ja muutama lempparivapa muuttaa siihen pysyvästi asumaan. Tasurirasia kulkee ämpärin vieressä pulkassa ja sohjokauha pöntön vieressä pulkassa.

Kaira 6" kulkee pulkan laidan ja pöntön sekä ämpärin välissä, täytyy vielä asentaa pulkan laitaan kiinnitysremmi kairalle. Varaterä pulkassa mukana ainakin oudoilla vesillä kulkiessa. Lisäksi toukat taskussa tai ämpärissä, purkissa tai styrox-rasiassa pakkasesta riippuen. Aurinkolasit joko taskussa tai pöntön sivutaskussa. Käsi gps taskussa silloin kun mukana kulkee. Liukuesteet joko kengissä tai pulkassa mukana ja naskalit kaulassa.

Tuo pulkka kamoineen mahtuu mukavasti auton takaluukkuun, ja sukset kulkee autossa sisällä (täytyy hommata kattoteline, etenkin jos kalastuskajakin vielä joskus hankkii). Pulkalla kyllä jaksaa vetää paljonkin tavaraa ja suurenkin saaliin ja hiihtäen matka taittuu mukavasti. Ihan peilikirkkaalla kyllä kävelen ja vedän pulkkaa, jos jään päällä paljon vettä (yli 10-15 cm) niin sitten myös kävellen ja voin jopa harkita pelkkää pönttöa mukaan, lumessa pulkka kyllä kulkee. Ja ohuille ensijäille tietysti kävellen ei suksilla ja ensijäillä myös tuura mukana jään kokeilua varten.

Noilla mennään ja tyytyväinen olen. Ei tuo välttämättä täydellinen paketti ole, mutta paras mitä mulla on ollut, kuitenkin kohta 30 vuotta pilkkinyt.
Avatar
kalamies81
Viestit: 233
Liittynyt: 16:16:14 02.12.2009
Paikkakunta: Joroinen

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja kalamies81 »

Myllärillä erittäin ajankohtainen ja asiallinen uusi topicci aihe :lol: Itsekin olen pohtinut (myös tätä) asiaa vuosikausia, ja oma ratkaisu oli/on toiseen threadiin kirjoitettu sepustus omavalmiste pilkkipöntöstä. Mistään täydellisestä systeemistä ei ole kyse, vaan omiin tarpeisiin valmistetusta käyttöesineestä, joita myös muutama ihminen sai, ja loput tulee saamaan jouluaattona. Oma pönttö on ollut työn alla muutaman viikon, mutta töiden haitatessa harrastusta se on vieläkin vaiheessa, eikä vielä huomennakaan pääse tositoimiin. Sisällön osalta en ole juuri mitn erikoista keksinyt lisättävää pönttöön, korkeintaan liimaan solumattoa pöntön sisälle ettei muoviastiat kolise, eikä pidä muuta v-mäistä ääntä valtavien ahventen potkiessa kala-astiassa :lol: ... In my dreams... Kaikille mukana oleville tavaroille löytyy paikka siistissä järjestyksessä, eivätkö koukut, pilkit, tasurit, tai mikään muu pysty jäämään mihinkään kiinni pöntön sisälle. Kansiratkaisuja ja muita pystyy jatkossa tekemään vaikka minkälaisia, esim. saranamallia tai mitä vaan keksii... Huomenna vielä liikenteeseen reppujakkaran kanssa, mutta jos ens vkl jo sitten uuden pönikän kanssa isommille vesille... olen daivaassa
Kalakerho Jäykkä Vapa Ry
Kalastusta vakavasti, mutta leikkimielellä!
Maja
Viestit: 26
Liittynyt: 13:03:58 09.02.2010

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Maja »

Itse ajattelen, että täydellinen pilkkikalusto on mahdollisimman yksinkertainen ja kevyt. Samaa ideologiaa kuin reppureissaajien grammasäästöt.
Valitettavasti tämä pilkkipuoli ei ole vielä ihan käytännöksi toteutunut, mutta tässä joitain ajatuksia. Itse liikun jäällä aika paljon ja ongin mielellään paljon seisaaltaan. Tämä siis oman ajattelun lähtökohtana.

Reppu: Hyvä reppu löytyy varmasti päiväreppereiden varustuksesta, siis sellainen joka istuu selässä loistavasti ja sitä on hyvä kantaa. Edellämainittu sulkee pois kyllä kaikki pilkkireput joissa on jakkara tiukasti kiinni. Pilkkirepun yksi huono puoli on jäätyminen ja kastuminen aika monilla keleillä. Hyvän pienen repun voisi pitää selässä tai laskea kuivaan kohtaan.

Jakkara: Pilkkirepun yksi pääajatus on mukana kulkeva istuin. Huomattavasti parempi ratkaisu olisi kevyt telttajakkara, jonka saisi kiinni/irti reppuun/repusta helposti ja jonka voisi huoletta laskea jääsohjoon kun kalapaikka löytyy.

Kala-astia: Kunnon muovista kanisteria ei kala-astiana tunnu voittavan mikään ja repparirepun kanssa 10 l astia ei oikein istu....saisiko esim. 200 mm muoviputkesta tv. tehtyä repparireppuun sopivaa astiaa.

Kaira: Teoreettinen unelmakaira olisi muovista tehty ja painaisi enintään kilon ja lisäksi teleskooppinen. Haihattelut sikseen. Helpoin tapa keventää kairaa on kiinnittää kairanterä alumiiniputkesta tehtyyn kairaan. Kierteitä ei tarvitse ohuilla ensijäillä, jolloin kaira toimii hienosti. Kannattaa kokeilla.

maja
mehtäneläin
Viestit: 229
Liittynyt: 16:59:12 26.03.2012

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja mehtäneläin »

Maja kirjoitti: Kaira: Teoreettinen unelmakaira olisi muovista tehty ja painaisi enintään kilon ja lisäksi teleskooppinen. Haihattelut sikseen. Helpoin tapa keventää kairaa on kiinnittää kairanterä alumiiniputkesta tehtyyn kairaan. Kierteitä ei tarvitse ohuilla ensijäillä, jolloin kaira toimii hienosti. Kannattaa kokeilla.
maja
Titaanikairahan on keksitty...
Ite oon soveltunu tuota, että sorvissa pyöräytin kutosesta liikakierteet pois. Nyt on siis terineen jäljellä 600mm.
mylläri kirjoitti: Haaveena olisi semmoinen minimalistinen paketti jossa olisi pari täydellistä pilkkivapaa
Meikäläiselle täysi mahdottomuus. On niin montaa tilannetta ja tapausta. Kuitenkin kaluston laatu korvaa EHDOTTOMASTI määrän, niinkuin mylläri asian totesi.

Omassa paksissa on perussettinä 4 kpl värikoukkuvapoja(wiggler), pari morrivapaa ja kolme Saku-haarukkaa(värikoukulle, pystylle ja morrille) ja pari pitkää puntarivapaa.

Pöntön tilanahtauden vuoksi olen karsinut sitten eväistä, enkä vehkeistä. Yksi ratkaisu pitkillä reissuilla on ollut 2x400g savukylkeä+1,5l mehua. Näillä eväillä pystyy hurraamaan 13-14h jäällä helposti. Eväät olen sitten laittanut vyölaukkuun, joka ei haittaa juuri olemista.

Kulkeminen tapahtuu kävellen toistaiseksi. Olen tullut lopputulokseen, että repun ja pöntön hybridi on mulle toimivin, mutta...
Mihin nuo pitkät tasurivavat tunkee?

Olen pohtinut siis hybridin tekemistä itse. Polyeteenistä särmäämällä&hitsaamalla saisi halutunlaisen pönttöaihion. Mutta millainen pitäisi olla kansiratkaisun ja ulkona olevien taskujen? Lähinnä ennen rakentamista tulee päättää säilytetäänkö vavat sisällä vai ulkona? Paras ratkaisu olisi varmasti säilyttää vavat sisällä ja eväät&pikkusälä ulkona. Mietittävää on myös varmasti kansiratkaisussa. Miten tehdä luukku, joka on jatkuvasti käytettävissä, mutta ei koko aikaa auki? Kalaa tuollainen puntarivavan syövä muovipönttö vetää riittävästi.Varmasti.
Elämä on, mutta kalastus vasta onkin.
Montto
Viestit: 331
Liittynyt: 09:30:08 02.10.2011

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Montto »

Mielenkiintoinen aihe. Pitää itsekin kirjoitella jossain vaiheessa kunnon stoorit tänne. Mä olen hionut tota kilpapilkkimisvälineistöä ja nyt olen todennäköisesti päässyt sellaiseen tilanteeseen että mitään turhaa painoa ei repussa ole. Lisäksi reppu pelaa muutenkin hienosti, koukut ei jää minnekään kiinni ja kalaa saa mahtumaan tarvittaessa n. 26 kiloa kyytiin. 8:lle kisavavalle on jokaiselle omat suojaputket, jonne vapa pilkkeineen mahtuu kokonaan senkun laittaa ja ei tarvitse asetella mitenkään.
samppa_75
Viestit: 167
Liittynyt: 13:20:19 28.11.2009

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja samppa_75 »

Montto kirjoitti:Mielenkiintoinen aihe. Pitää itsekin kirjoitella jossain vaiheessa kunnon stoorit tänne. Mä olen hionut tota kilpapilkkimisvälineistöä ja nyt olen todennäköisesti päässyt sellaiseen tilanteeseen että mitään turhaa painoa ei repussa ole. Lisäksi reppu pelaa muutenkin hienosti, koukut ei jää minnekään kiinni ja kalaa saa mahtumaan tarvittaessa n. 26 kiloa kyytiin. 8:lle kisavavalle on jokaiselle omat suojaputket, jonne vapa pilkkeineen mahtuu kokonaan senkun laittaa ja ei tarvitse asetella mitenkään.
Mikä reppu käytössä? Itsellä Retki se vanhempi, ei siihen kunnolla kalaa mahdu.
Satunnaiskalastaja
Viestit: 486
Liittynyt: 23:24:00 10.12.2009

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Satunnaiskalastaja »

Täällä sama tilanne kuin Coregonuksella, että tavaraa on usein paljon matkassa. 8-10 pilkkivapaa valmiuskunnossa ja välillä nuotiopuutkin, joten useimmiten ahkion kanssa on mukavinta.
Ahkiossa itsellä on etolan stryroxilaatikko, joka toimii myös istuimena. Kantta vaan pitää vahvistaa että kestää. Laatikon ja ahkion reunan väliin jää sen verran tilaa että kairan saa siihen lappeelleen siirtymillä, tätä varten ahkion on oltava riittävän pitkä. Laatikon pohjalle on tungettu vaahtomuovinkappaleeseen pystyyn muutama vessapaperirulla, joihin mahtuu lyhyemmät vavat pystyyn. Lisäsi ulkopuolta kiertää joustoremmi jonka väliin voi tunkea jotain. Pari ongelmaa on. Pisimmät pilkivavat eivä oikean mahdu Laatikkoon kuin diagonaalisesti, mikä ei käytön kannalta ole mukavaa jos mukana on enemmän tavaraa. Toiseksi kovilla tuulilla tuo laatikon kansi on vaarassa lähteä lentoon - lienee korjattavissa, mutta olen pari spurttia jäällä joutunut ottamaan. Plussapuolena taas että laatikossa vavat ovat suojassa lumelta ja siimat auringolta, ja joskus jopa pysyvät syötitkin sulina jos jättää koukkuihin. Ahkiossa on molemmissa päissä laatikon ulkopuolella vielä tilaa.
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja jurppe »

Reppujakkara on jäänyt mulla varastoon pölyä keräämään. On pro-malli ja kaikkea, mutta sohjossa ja veden ollessa jään päällä onneton. Joskus ja usein ollut enemmän kiinnijäätynyttä lunta repun painoa lisäämässä kuin kaloja.. Lisäks reppua saa asetella perseen alle turhan vaivalloisesti, kun hanki upottaa/ei upota istuimen tankoja milloin mistäkin. Pakkijakkaramalli 'istuu' lumijäälle nopeammin ja paremmin.

Halpa Kinetic -pakkijakkara on ollut nyt pari vuotta käytössä ja heikkoja remminpitimiä lukkunottamatta ei pahaa sanaa sanottavana. Ja nekin on helppo fiksata, mutta älä tee niin kuin minä tein, vaan korvaa alaosan muovinivelviritykset ajoissa vaikka umpisolmuilla, ennen kuin ne prakaavat täydessä lastissa 6 kilometriä autolta/punnituksesta.
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

Eräs ahkion eduista on että pilkkipönttö tai reppujakkara voi olla siinä koko ajan. Etenkin sohjo- ja vesikeleillä käytännöllistä.
SLN
sinttivintturi
Viestit: 1246
Liittynyt: 17:53:17 08.01.2008
Paikkakunta: Puumala
Viesti:

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja SLN »

Coregonus kirjoitti:Eräs ahkion eduista on että pilkkipönttö tai reppujakkara voi olla siinä koko ajan. Etenkin sohjo- ja vesikeleillä käytännöllistä.
Ahkiossa kulkee itelläkin kaikki kamat, reppu, kaira, kaiku...
Tosin ei se sohjokeleillä aina oo mitään herkkua, varsinkin jos pakkanen jäätää sohjon ahkion pohjaan.
Ne harvinaiset kerrat kun jäällä on autokelit voi pitemmät siirtymät tehdä tähän tapaan :bigboss:
Kuva
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
Avatar
kirppu
Viestit: 3056
Liittynyt: 09:01:56 14.10.2006
Paikkakunta: Pielavesi
Viesti:

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Pulkan pohjaan kannattaa aina välillä suihkuttaa silikonia. Sitä saa huoltoasemilta. Täytyy vaan varoa, ettei vetäse sitä henkeen tai suihkauta lattialle. Lattiasta tulee vaarallisen liukas.
-ahven on paras kala-

[email protected]
Avatar
perza
da´ keittiöpönö
Viestit: 4716
Liittynyt: 10:03:55 16.05.2005
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja perza »

kirppu kirjoitti:Pulkan pohjaan kannattaa aina välillä suihkuttaa silikonia. Sitä saa huoltoasemilta. Täytyy vaan varoa, ettei vetäse sitä henkeen tai suihkauta lattialle. Lattiasta tulee vaarallisen liukas.
Tämä on kyllä totta. Silikonia lattialla+ itellä villasukat on tappo yhistelmä. on muuten ihan helvetin liukasta. En nyt sano että oisin ite moista kokenut, mutta on. Touh

Mitä tuohon pilkkikalustoon tulee niin itellä on itse tekemä pilkkipönttö. Pönttö on tehty 14 vuotta sitten jostain oisko olli 15-20l muovi kanisterista. Siihen lisätty hihnat että saa selkään kuin repun. Pehmusteena istuimessa on huopaa. Alunperin oli solumuovia, mutta se kului ja tilalle laitoin huopaa. ei yhtä lämmin, mutta kelpaa itelle täysin.
Pönttöön mahtuu onget, eväät ja yleensä ne vähän kalatkin. Sohjokauha kulkee saappaassa. Jos kamera mukana niin se löytyy kelluhaalarin taskusta niinkun puhelin ja lompakkokin.
pönttöön mahtuu n. 12-14kg ahventa(jos siellä ei ole mitään muuta) eli aina mahtuu onget ja eväätkin mukaan. Pulkkaa en jaksa itse vaivautua mukaan ottamaan. Joskus haukipilkillä on mukana. Lähinnä siitä syystä että mukana on halkoja jätesäkillinen.
Eli tuo on omaan makuun täydellinen. En tarvii muuta, enkä aio kokeillakkaan niin pitkään kun tuo vaan itselle sopii.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Avatar
MS_
Viestit: 256
Liittynyt: 19:39:48 10.11.2005
Paikkakunta: Ivalo

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja MS_ »

Itsellä pilkkiminen perustuu aktiiviseen kalan hakemiseen, ja se tarkoittaa sitä että koko kaluston on oltava matkassa kun reiältä nouset, jolloin pulkat saa unohtaa. Jos on lunta sen verran että suksella on helpompi liikkua, niin silloin on jalassa metsäsukset, koko pilkkimisen ajan.

Lapissa kun pilkkii, niin reppujakkarat saa unohtaa. Kevättalvella kun järvet painuu vesille, niin niillä pyllähtelee selälleen välillä vaikka kuin asettelet sen muka tasapainoon hankeen. Sitten kun istut, niin takimmainen jalas painuukin läpi siitä hangesta ja tilanne on päällä. Sitten vesijäillä se reppu on reiältä noustessa puolillaan vettä joka lirisee sitten mukavasti selkää pitkin. Viilekkeet on solmussa melkein koko ajan siellä jalasten välissä. Reppujakkaran perusongelma on myös se että se kaikki mukana oleva tavara on siitä istuimesta eteenpäin, jolloin esim näköpilkintään jakkaralta ei tahdo löytyä luontevaa asentoa.

Its siirryin pilkkipönttöön vuonna 2002, kun Simo Maksimainen kehitteli tuon myöhemmin paljon halpisversioita poikineen pönttönsä. Siihen mahtuu kalaa +20 kg, ja kilpapilkkijän näkökulmasta se on todella toimiva istuin. kala-aukko on sellainen että kun kalan saa, niin sitä ei tarvi miettiä mihin sen laittaa. Halpisversioissa on kala-aukot olleet liika pieniä, jolloin kala pitää erikseen sovitella siitä reiästä. Myös silmäkalan otto repusta onnistuu nopeasti. Oma kisakalusto on n. 12 haarukkavapaa ja 4 morrivapaa, jotka mahtuu kolmeen sivutaskuun, neljäs sivutasku on juomille, eväille ja pilkkikukkaroille. Tärkeää on myös ettei maksimaisen pöntössä ole yhtään kiristysnyöriä, klipsilukkoa tai vetoketjua, joihin saa siimat solmuun vähintään kerran reissussa.

Takana on pöntöllä n. 600 pilkkireissua, ja onhan sitä joutunut ompelemaan. Sivutaskujen välinen ommel, pari reikää, pari vuotta sitten uusin rispantuneen pohjakankaan moottorikelkan istuinnahkaan. Pari kantta on mennyt, ja viime keväänä murtui tuon sisäpöntön pohja, Etolasta löytyy niitä.
Montto
Viestit: 331
Liittynyt: 09:30:08 02.10.2011

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Montto »

samppa_75 kirjoitti: Mikä reppu käytössä? Itsellä Retki se vanhempi, ei siihen kunnolla kalaa mahdu.
maksimaisen pönttöreppu.
Coregonus
Viestit: 358
Liittynyt: 15:39:09 19.08.2010
Paikkakunta: Kaarina

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Coregonus »

[quote="MS_"]Itsellä pilkkiminen perustuu aktiiviseen kalan hakemiseen, ja se tarkoittaa sitä että koko kaluston on oltava matkassa kun reiältä nouset, jolloin pulkat saa unohtaa. Jos on lunta sen verran että suksella on helpompi liikkua, niin silloin on jalassa metsäsukset, koko pilkkimisen ajan.

Kirjoitin jo tuolla aiemmin että kalusto on koko ajan pulkassa (Lyhyillä siirtymillä myös sukset), kun nousen avannolta ylös otan pulkan vetonarusta kiinni ja toiseen käteen kairan, sitten vaan uuteen paikkaan. Aktiivisesti haen myös kalaa reissuillani ja riippuen milloin kalan löytää voi reikiä tulla kairattua päivän aikana hyvinkin 200, jopa enemmän, toisinaan taas huomattavasti vähemmän. Eikä pikku vesikelit ja sohjot haittaa oli sitten reppujakkara tai pönttö. Tietysti en ihan hulluna juoksemalla tee noita siirtymiä kuten jotkut kisoissa tekevät, vaan mukavaa vauhtia hiihtäen pitemmät ja kävellen lyhyemmät.

Ja kun istuin on tukevasti pulkassa ei se myöskään keikahtele nurin paksussakaan lumihangessa, viime talvena oli senverran reippaasti lunta etelässäkin että tuli testattua. Pönttö kyllä on reppujakkaraa käytännöllisempi kaikinpuolin. Kisoja en enää kierrä, mutta jos kiertäisin niin pönttöhän se olisi valinta.
mylläri
Viestit: 707
Liittynyt: 11:41:18 19.04.2006

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja mylläri »

Katselin Kalamies81:n pakkimallia ja siinä voisi olla ainesta. Itselläni on reppujakkarassa ihan hyvät muovipurkkiviritelmät, mutta ei kai sitä kuitenkaan kovin toimivaksi ratkaisuksi voi kutsua.
Pakin pitäisi soveltua kävellessä kannettavaksi sekä potkukelkan, moottorikelkan tai ahkion mukana kulkevaksi. Uudet mallit alkavat pikku hiljaa muodostumaan korvien välissä, mutta pitäisi vaan saada siirrettyä uudet mallit tuolta "kovalevyltä" reaalimaailmaan, mikä on usein se haastavin vaihe.
Lajin helppous viehättää.
Avatar
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry
Viestit: 3524
Liittynyt: 18:10:19 13.12.2005
Paikkakunta: Mansesteri
Viesti:

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

Noniin, piti palata tähän aiheeseen. Valitettavan huonoja kuvia sain aikaiseksi kännykällä, mutta eiköhän niistä idea selviä. Eli tässä yleisimmin mukana kulkeva setti - eli "ahkiovarustus".

Ahkio on HongKongin "WinterSled". Ahkion peräosassa kulkee pussukka, jossa kulkee:

- eväät
- varahanskat / muu vaatetus
- EA-tarvikkeet
- muu mahdollinen varustus

Ahkion etuosassa kulkee mukavasti Stormin hyvin palvellut reppujakkara, joka sisältää:

- pilkkivavat 2-4kpl
- sohjokauhan
- tasurirasiat
- siimat, puukon, pihdit ja muut tarvikkeet

Aika kevyenä pakettina pyrin pitämään tuon reppujakkaran. Vaihtoehtoisesti tarvikkeetkin voisi pitää ahkiossa, ja hankkia pelkän taittojakkaran persuksen alle. Siinä on vain se ongelma, että ahkiota pitää vetää aina mukanaan. Kuitenkin monesti tietyllä alueella jätän ahkion johonkin kohtaan, ja pyörin kairan sekä jakkaran kanssa ympäriinsä. Näin myös tarvikkeet kulkevat mukanani. Makuasioita toki, eikä tietty välttämättä noita tarvikkeita 100m päästä pulkasta edes tarvitsisi.

Ahkioon mahtuu eväspussukan ja reppujakkaran lisäksi tarvittaessa vaikkapa polttopuut, ja/tai saalispussi. Vaihtoehtoisesti saalispussi kulkee myös reppujakkarassa. Mitä sitten ahkiossa onkaan, niin kaira mahtuu mukavasti siihen päälle kulkemaan. Pitemmillä matkoilla heitän varmistukseksi mustekalan kairan päältä, mutta normaalisiirtymillä kaira kulkee "itsekseen" painona muun tavaran päällä. Kyseisen ahkion sivujen uriin mahtuu pilkkivapa pilkin kera mukavasti piiloon, eikä pilkin koukut ole näin heti muissa tavaroissa kiinni - yllättävän hyvä ominaisuus!
Liitteet
ahkio1kmc.jpg
ahkio1kmc.jpg (96.77 KiB) Katsottu 15018 kertaa
ahkio2kmc.jpg
ahkio2kmc.jpg (97.52 KiB) Katsottu 15018 kertaa
** Näsijärven Lohikalayhdistys **
http://www.nasijarvi.fi/
Hota
Ota Hota - Ei pakota
Viestit: 498
Liittynyt: 19:32:30 16.03.2006
Paikkakunta: Porvoo

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Hota »

Hakusessa pilkkijakkara jossa korkea selkänoja ja reppu on selkäänojan puolella.
Onko näkynyt missään myynnissä.
Googelelointi ei oikein tuottanu tulosta.
Prinssi
El Reino
Viestit: 5872
Liittynyt: 08:46:49 29.05.2006
Paikkakunta: Korpilahti

Re: Täydellinen pilkkikalusto

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Reppujakkara ja sen sisalle juurikin tuo 10l kanisteri.
Kanisterin laidassa kiertaa 5 putkea vavoille josta niita voi valkkailla. Enemmankin kanisteriin mahtuu jos tarvis.
Kaloja en laita reppuun enaan koskaan... Ne kulkee erikseen pussissa *jos tulee otettavia*.

Pikaklipsilla tulee pilkkiluotain reppuun, ja pysyy jakkaran etuosassa kanisterin ja repun lapan paalle juuri silmien alla sopevasti.
Anturit, luotain, vieheet ja sapuskat kulkee repussa, ainakin siirtymat jaalle.

Siella voi hamstrata tavaraa pulkkaan, jossa kulkee niin vavat, reppu kuin kalatkin.
Pulkassa myos viidelle vavalle LASOL pullosta tehdyt telineet. HIK!

Mukavasti tommoset pienet asiat helpottaa elamaa, ja kukin tekee mieleisensa ja tarpeilleen sopevat..


Jaahas
Uus kayttojarjestelma ei nakojaan tee AAA ja OOO / kirjaimia, ja kaikki pilkut yms. on viturallaan.
Mites NAA korjailtiin_ (piti tulla kusumusmerkki..
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Vastaa Viestiin