Kuulapää goes Kuusinki och Teno

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Kuulapää goes Kuusinki och Teno

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Noni, ajattelin tyrkätä ihan oman topicin tästä pystyyn. Mulla kun on vedossa joitain palstalaisten tekemiä uistimia ja vaappuja, niin saavat hekin lukea reissuraportin ohessa siitä et kuinka uisteet pelasivat.
Lisäilen tähän viikon päästä kuvia ja lisää tekstiä, kun keikka on takana.

Eli homman nimi on tämä: huomenna 6.00 Almeran nokka kohti kuusinkia, missä majoitus kuusinki campingissa. Kuusingilla olen jahtaamassa Taimenta ja harjusta aina ke-yöhön asti. Torstaina aamulla auto kohti tuuran persettä, eli huristellaan ihan ylös ylös asti, Tenolle, kokeilemaan lohen soutua ja perhoilua rannalta.

Odotukset on sikäli kovat, et tänä vuonna on motivaatiota ja tavaraa enemmän kuin koskaan aiemmin. Osaltaan asiaan vaikuttaa juuri päättynyt asepalvelus, pitäähän sitä kessun päästä tuulettelemaan vähä Lapin luontoon. Mulla lähtee testiin pari Nop4n vaappua ja sit munapadan perhoja. Ite olen varustautunut reissuun rasiallisella Sarvijaakkoja ja muuta kivaa sälää.

Jos joku kalamiescomilainenkin sattuu samoille apajille, niin nykäskää hihasta. Mut tunnistaa uskomattoman komeasta mokkanahkalierihatusta, joka on vähän camo-henkinen, sellasista seksyistä tilkuista tehty. Toivottavasti ton kuvauksen perusteella osaatte oikean jampan luo - povarissa kun on Bushmillssiä *sitä oikeaa* varten.

Rapsaa tulossa sitten viikon päästä, kireitä kaikille comilaisille.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Keikka takana, luvattua rapsaa luvassa.

Maanantaina auto suuntasi 0600 kohti Kuusingin campingia. Sinne saavuttiin muutaman kauppareissun ja normistopin jälkeen noin 14.00. Ostin kolmen päivän luvan alkamaan 15.30, johon mennessä olin majoittunut ja saanut rensselit tarvittvavaan kuntoon.

Olin vähän ennen neljää joella, suuntasin ekana ylemmän vihtamutkan tienoille, perhona pieni harmaarunkoinen, kuulapäinen jänöpupa. Ehkä noin seittemännellä heitolla rulla narahti ja siimaan tuli 32cm harri. Kala oli kevyesti kiinni ja pääsi jatkamaan matkaansa nopean irrottamisen jälkeen. Tuolloin keli oli puolipilvinen, kevyt tuuli vilvoitti kasvoja. Kala oli aktiivinen, meidän porukka sai noin puoleen tuntiin kaksi pientä taimenta, yhden 2.5kg hauen ja ite sain noita noin 30cm harreja muutamia.

Kun olin aikani heitellyt, istuin kivelle ja kattelin jokea. Mietin sitä paloa, mikä oli elänyt sisälläni jo kauan, nyt sain kalastella siellä, missä se palo kerran syttyi. Hanhia lenti joen yli, niillä oli jo kiire toisaanne, tupakoin.

Pehmeän savukkeen ja Bushmills korkillisen jälkeen vaihdoin siimaan #16 parachute adamsin, vähän Jeesusta häkilään ja virpomaan, tällä kertaa vihtamutkan loppuliukua. Taivas meni pilveen ja alkoi sataa, lämpötila laski. Lienee sanomattakin selvää, et perhovalinta meni persiilleen, virvoin aikani tyhjää. Vapana mulla oli #5 Shakespeare SigmagraphiteIII, kelana joku shaken räikkä. Moni nauraa noille kamoille, mut mulle niistä on tullu vuosien saatossa sellaset kulttivehkeet, niillä alotin tämän harrastuksen ja niillä myös lopetan.

Maanantai meni noin aamukolmeen asti kalastaessa, käytännössä tyhjää. Kolmen aikaan ulkona oli 2 astetta *lämmintä*, vettä satoi. Taivaalla oli niin paksu pilvimatto et sen päällä ois voinu vaikka juosta. Istuin mökin rapuilla, polttelin savukkeen, mietin et jos se on tätä koko loppukeikan ajan niin itku tulee.

Tiistai meni kalastaessa Vajjeusta, Kiukaankorvaa ja Putkosta. Parhaiten harria sain Vajjeuksesta. Vesi oli nousussa. Ainoa keino tavoittaa harrit oli helvetin pieni pupa siimaan ja pirusti punttia perään. Taivas oli edelleen pilvessä ja vettä satoi tasaiseen tahtiin - itse asiassa siihen asti kunnes lähdin Utsjoelle.

Kaverin kanssa laskeuduttiin Kiukaankorvalle, kalasteltiin alaspäin ja noustiin joku helvetillinen rinne ylös. Siinä oli Isä Jumalalle sattunu joku suunnitteluvirhe - ei tollasia mäkiä pidä suomessa olla. Meinas tulla Selvävesissä ja Lento/Kärpäsvesissä enon pojalle aika lämmin.

Päivät ronkin harjusta, sitä ajoittain saaden, yöt menikin taimenen jahtaamisessa. Siimassa oli niin sarvijaakkoa, ratsumiestä kuin jotain kitkan ja kuusingin omia taimenperhoja, mutta niillä en taimenta saanut.
Noita virvoin Loopin sinilinjalla, #7 keppi, 10 jalkanen. Ihana vapa heittää.

Keskiviikko menikin aika hyvin Lohi- ja Takkupyörteellä. Lohipyörteellä kävin oikomassa siimat 15 jalkasesta 3zonesta. Hyvin lähti alaheitto dt siimalla, kuuteen vuoteen en ollu vapaan koskenut :lol:

Takun loppuliu'ussa oli hyvin harria liikenteessä. Istuin etelärannalle kattelemaan pintovia harreja. Lämmintä +6 ja vettä satoi ihan poikkeuksetta. Polttelin savukkeen, otin Bushmillssiä, poltin toisenkin savukkeen ja otin vielä kerran viskiä, ennen kuin uskalsin jokeen. Takkupyörre, tuo paikka missä sain ekan kosketukseni Kuusinkiin ikinä. Sama mesta tosin missä uin kaulaani myöten muutama vuosi takaperin.

Sain napattua muutaman harrin pienellä pinturilla ja olo oli aika hyvä. Vettä satoi, keli oli oikeasti huono, kalan saanti tosi tiukassa, mut kun kerran on pohjoiseen päässyt niin pitihän siitä ottaa ilo irti.

Loppupäivä menikin särkisuoralla, vihtamutkissa ja vielä kertalleen Vajjeuksessa. Mitään en kumminkaan enää saanut, meni ihan vaan siimojen oikomiseksi koko puuha. Tähän olin kuitenkin jo vuosien saatossa tottunut, joten se ei sen enempää harmittanut. Jätin Kuusingin taakseni torstaina aamulla ja suuntasin kulun kohti Utsjokea ja Tenoa.

Mitä jäi käteen?
Hyvät varusteet, Vissun Flywater - kaikesta kritiikistä huolimatta - piti tosi hyvin veden ulkona ja oli muutenkin hyvä takki päällä. Orviksen Clearwater housut oli kivan kevyet ja hengittävät, samoin kuten jalassa olleet Simms L2 Aquat nastapohjilla pitivät paikkansa.

Lisäilen kuvia ja tenon osan tässä myöhemmin.
Avatar
Ilari
Viestit: 130
Liittynyt: 10:21:00 04.05.2007
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ilari »

Kuulapää, mukava kuulla kuusingista pitkästä aikaa. Oliko nuo harrit mitä sait niin hyvän kokoisia eli edes mitallisia vai oliko ne sitä sormen mittasta mitä pari vuotta sitten tuntui olevan miljardiyksilöä neliöllä?
Viimeksi kun kävin niin tosiaan tuntui että vajjeuksesta sai parhaiten edes jonkin kokoista harria, tuntuu että jotain on tapahtunut kuusingille viimevuosina.
Olen pikkupojasta asti kuusingin rantoja kävellyt eikä näin huonoja vuosia ollut esim 80-90-luvulla, jolloin oli mahdollista sanoa että käyn hakemassa muutamat pottuharrit. (ja siihen ei vaikuta alamitan nousu).
Saattaa olla että käyn itsekin tänävuonna elokuussa kuusingilla harjoittelemassa taimenen pintabomberointia ja harrin juksaamista tai sitten kokeilen horopersettä kanavanuomassa 8) .
Kireitä tenolle!
Paskaks vaan..
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Kaikki harrit mitä sain olivat hyvin tasakokosia, eli sitä 30cm kalaa.
Väitän, et jos keli olisi pysynyt sellaisena et sieltä ois jotain saanut, niin olisi ihan hyvin voinu kolahtaa 40cm raja rikki, ihan vaivatta. Sen verran kovaa oli syönti kelin ollessa kohdallaan.

Kovasti himottas päästä joo uudelleen, ei vaan kuusinki campingin möksien taso ollu ihan kohdillaan. Saa nähä jos pääsis vaikka Ruunaalle oloa helpottamaan siihen asti kun lähen Neidenille.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Helvetti kun puskee muu elämä päälle niin kärsii nämä rapsat.

No jatkoa seuraa viime kerrasta.

Torstaina aamusta suuntasimme auton kohti utsjokea, camping lapinkylää. Sinne saavuttiin iltamista, kuittasin itelleni rantaluvan, asetuin taloksi ja eikun yläkönkäälle. Yläkönkäällä aika hurahti siimoja oikoessa aina aamupuolen yötä asti. Perjantaina aamu ja päivä menivät samoin yläkönkäällä, illan ollessa pyhitetty soutuhommiin. Sain yhen paikallisen, todellisen naima-aslakin - siis ihan helvetin hyvä tyyppi - soutamaan. Soudeltiin melkein 6h aittikoskea ja suvantoa. Vedettiin neljällä vavalla, jokasessa oli Nop4n Hiisi siiman jatkeena. Ne ei kummasta säätöä rannassa tarvinnu ja uinti oli mairittelevaa. Soutaja ihastui niihin ja varmaan olisin ne saanu sille vaikka myytyä, sen verran paljon se niistä puhui pitkin soutua.

Meidän edessä ja takana meni pirusti veneitä, kaikki souti tyhjää. Joki oli aika tukossa kun miettii et lauantaina oli lohirieha, johon osallistui jotain 135 venettä ja muistookseen 11 sai vaan kalan. Me soudeltiin aikamme siis tyhjää ja puolen yön jälkeen mentiin alakönkäälle. Siellä kalasteltiin noin neljään ja sit suunnattiin takas keskustaan, missä kalastin sillan alusta kuuteen.

Tenon ainoa kalahavainto oli sillan alta, siellä oli parkissa ihan pirunmoinen kala. Soutajan mukaan lähempänä 15:ta kuin 10:tä kiloa.

Lauantain pyhitin yläkönkäälle ja sillan alapuolen kalastukseen. Kun olin joskus puolilta öin sillan tienoilla, jo pitkän päivän heittäneenä, istuin alas ja kattelin sitä ihan hiljasta jokea. Otin taskumatin, pitkän huikan Bushia, tupakoin. Aurinko paistoi kaukana vaaran takana, kojamo kävi kääntymässä pinnassa, heitti hyvästit mulle. Kasailin siitä kamat ja suuntasin möksälle pakkaamaan loppuja kamoja. Sunnuntaina sainkin ihan personal ajokilometrejä melkein 1k kasaan, oli aika kypsä olo kotona.

No, mitä jäi käteen?

Lapin naiset on kauniita. Miksi synnyin Joensuun viereen enkä tonne jonnekin kauas kauniiden naisten keskelle? Ei oo enää mun eläkevuosien asunpaikka auki, ei tod.

Ja niin joo, en ihan heti mene Tenolle uusiks, ei vaan jotenkaan ole mun joki. Kuusamo ftw.
Avatar
turisti
Paha valkoinen ihminen, joka matkustaa
Viestit: 171
Liittynyt: 20:29:57 30.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja turisti »

Ilari kirjoitti:Kuulapää, mukava kuulla kuusingista pitkästä aikaa. Oliko nuo harrit mitä sait niin hyvän kokoisia eli edes mitallisia vai oliko ne sitä sormen mittasta mitä pari vuotta sitten tuntui olevan miljardiyksilöä neliöllä?
Harrin alamitan nosto on tehnyt joelle todella hyvää. 30cm Harria on todella vankasti ja lähes joka kerta saa mukaansa +35 cm harrin, mikä on siellä alamittanakin. Ja niin, perhovehkeisiin en koske, kuin litkan muodossa. :wink:

Taisinpa nähdä kuulapään auton huristelevan siellä. Itse majailin pari viikkoa hiekkateitä pitkin mutten aina niin aktiivisesti kalastellen.
Avatar
Kuulapää
Melkein sai naista...
Viestit: 1773
Liittynyt: 21:05:08 27.10.2007
Paikkakunta: Susirajan Paasikoski

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Mene tiedä oltasko voitu törmätä joellakin?
Autonahan oli siis punainen almera, jossa harmaa boksi katolla.

Mut joo, harri on kyllä hyvää mitä siellä on. Ilo oli niitä kalastella.
Ensi kesänä uudestaan?
Avatar
turisti
Paha valkoinen ihminen, joka matkustaa
Viestit: 171
Liittynyt: 20:29:57 30.03.2006
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja turisti »

Joka kesä sinne uudestaan. 8)
vekkuli
Viestit: 349
Liittynyt: 23:44:46 19.01.2008
Paikkakunta: Pielavesi

Viesti Kirjoittaja vekkuli »

Siihen voi yhtyä... Tänä kesänä ekaa kertaa Kuusingilla ja se jokin jäi sinne... Ensi kesänä uudestaan. Oltiin 18-20.7 -08 siellä ja majailtii Kuusinki Campingissa. Tutustuttiin joen eri osiin ja saatiin saaliiksi vai alamitta kalaa. Mutta siltikkin se vetää puoleensa.
Vastaa Viestiin