Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Avatar
Bökberg
Viestit: 13
Liittynyt: 11:30:13 25.11.2011

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Bökberg »

Tästä asiasta samaa mieltä useimpien kanssa. Tarkkojen koordinaattien kertominen "traileristeille" ei kiinnosta, nykyiselläänkin paine omilla mestoilla vähintäänkin riittävä.

Mutta.

Tarkkojen paikkatietojen vaihto metatietoineen (pvm, keli, vedenlämpö, ym, ym.) olisi kuitenkin äärimmäisen mielenkiintoista. Ei siksi, että lähtisin kalaan kyseiseen paikkaan, en jaksa eikä kiinnosta. Vaan jotta voisin zoomata vähän ulospäin ja yrittää ymmärtää miksi kalat ovat olleet juuri niillä tietyillä paikoilla sillä "suuralueella". Ja sitten se pihvi: voisin verrata näitä toisia tietoja omiin kalastusalueisiin ja yrittää ymmärtää niitä paremmin, kenties saadaa joku uusi näkökulma tai sysäys kokeilla jotain aiemmin kokeilematonta paikka-/viehetyyppiä/tms. Toisin sanoin olisi mielenkiintoista oppia uutta omista paikoista toisten paikkojen kautta.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja munapata »

Bökberg kirjoitti:Tästä asiasta samaa mieltä useimpien kanssa. Tarkkojen koordinaattien kertominen "traileristeille" ei kiinnosta, nykyiselläänkin paine omilla mestoilla vähintäänkin riittävä.

Mutta.

Tarkkojen paikkatietojen vaihto metatietoineen (pvm, keli, vedenlämpö, ym, ym.) olisi kuitenkin äärimmäisen mielenkiintoista. Ei siksi, että lähtisin kalaan kyseiseen paikkaan, en jaksa eikä kiinnosta. Vaan jotta voisin zoomata vähän ulospäin ja yrittää ymmärtää miksi kalat ovat olleet juuri niillä tietyillä paikoilla sillä "suuralueella". Ja sitten se pihvi: voisin verrata näitä toisia tietoja omiin kalastusalueisiin ja yrittää ymmärtää niitä paremmin, kenties saadaa joku uusi näkökulma tai sysäys kokeilla jotain aiemmin kokeilematonta paikka-/viehetyyppiä/tms. Toisin sanoin olisi mielenkiintoista oppia uutta omista paikoista toisten paikkojen kautta.
eikö tuosta voisi avata ihan oman keskusteluaiheenkin. Minustakin olisi mukava vertailla lähinnä järvialueitten järvilohen ja taimenen osalta käydyn keskustelun mukanaantuomia ottialueita kautta maan ja vertailla niitä omiin hyväksi kokemiini alueisiin eteläisellä saimaalla. Mitkään koordinaatit eivät kiinnosta, mutta kunhan jotakin kokemuksia jäittenlähdön ja järvien jäätymisen väliltä löytyy, niin jo siitä irtoaa hyvää vertailupohjaa :lol: Kunhan ilmenisi, missäpäin suomea kalastuskohde siaitsee, niin se kyllä riittäisi minulle.

-munapata
Viimeksi muokannut munapata, 18:21:02 13.11.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
Samtheman
Pippelsman
Viestit: 7989
Liittynyt: 19:28:05 21.04.2005
Paikkakunta: Korso

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Samtheman »

Juurikin tuo paikkatyypin ja vallitsevien olosuhteiden kertominen on mullekin se, josta mielelläni kuulisin. Ei se reissurapsoissakaan olisi mitenkään huono.
Mä olen paljon paikkoja saanut tietooni muilta. Joitain mulle kerrotuista paikoista olen itse huomannut luultua paremmaksi tai huonommaksi. Etenkin haukihommissa renkaalla saa aika hyvin selville suurhaukipotentiaalin, kun kalastus on hyvin tarkkaa ja hidasta.
Olen siis ollut siitä onnellisessa asemassa, että olen saanut istua lukuisia tunteja sellaisen kipparin kyydissä, joka tuntee vedet kuin taskunsa. Ja kun heittokeikalla käydään jopa kymmeniä paikkoja läpi päivässä, niin on saanut harrastaa "uudelleen opettelua" kun niitä on tahkonnut vähän kerrallaan renkaalla läpi.
Toki karttaa lukemalla löytyy hyviä paikkoja, jopa todella hyviä...
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003

Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Avatar
vlasek
Provoileva muskelipökiö
Viestit: 13103
Liittynyt: 00:09:58 02.09.2007
Paikkakunta: Träshscandal

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja vlasek »

Kannattaisin kyllä kanssa tuommosta olosuhde ja paikkatyyppi-ketjustoa. Ehkä vähän jopa nuita speksejä, mitä vaaditaan/vaadit mielestäsi ns suurhaukipaikalta. Taatusti on paljon reikiä, jotka näyttäs hyvältä, mutta niissä ei vaan yksinkertasesti oo isompaa kalaa. Osuuko eri filosofiat kuinka hyvin yhteen, ja onko eri merialuiella vaadittavilla spekseiltä kuinka suuria eroavaisuuksia. Messiin vois ottaa myös vaikka virtaukset, ja mahdollisimman paljon jopa outoja muuttujia. Onko vuosien saatossa tapahtunu muutoksia. Merihän muuttuu.

Näin meistä amatööreistäkin voisi vielä jonaina päivänä kasvaa miehiä :) Mitään suoria koordinaatteja en kaipaa, koska haluan oppia kantapään kautta mahollisimman paljon ihan ite. Sehän se on kalastuksen suola.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
Mikey
Herr Doktor
Viestit: 7038
Liittynyt: 13:19:15 22.04.2005
Paikkakunta: Privat område. Mene pois.

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Mikey »

vlasek kirjoitti:Mitään suoria koordinaatteja en kaipaa, koska haluan oppia kantapään kautta mahollisimman paljon ihan ite. Sehän se on kalastuksen suola.
Juuri näin.

Nimim. Kalastuksen suoli.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
jurppe
Viestit: 213
Liittynyt: 09:52:02 20.12.2009

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja jurppe »

jrosnell kirjoitti:Miksi paikkoja pitäisi kertoa muille?
Mikään ei ole helpompaa kuin hurskastella netissä "kerron kyllä omat paikkani kysyttäessä". Kukaan ei voi vain tietää vaivaudutko edes vastaamaan, muuten kuin ehkä ohjaamalla kysyjän jonnekin ö-luokan paikkaan.

Netissä tai kalastuslehdessä paikan kertomisen vaikutuksen tietävät kaikki jo 80-90-luvulta, Bastö, Paloselkä, Särkisalo jne. Pienen alueen jonka olet vaivalla löytänyt, kuten ison ahvenen pikkujärven, kertominen edes yv:llä on mielestäni yhtä lailla täyttä typeryyttä.

En ole itse erikoistunut ison kalan kalastukseen, mutta nähdäkseni tuossa touhussa suola on juuri paikan löytämisessä, eikä valmiseen pöytään käymisessä. Vai eikö? Filelaudalle sopivaa kalaa Suomessa taas on ahvenen, kuhan ja hauen osalta niin paljon, että kalan saamattomuus viittaa ennemminkin perustaitojen puutteeseen, kuin paikkatiedon uupumiseen.
Avatar
Parkkeri
Viestit: 375
Liittynyt: 20:21:21 15.06.2010
Paikkakunta: "Fishriver"

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Parkkeri »

Samtheman kirjoitti:Valitettavasti tässä ruuhka-suomen läheisyydessä ei voi eikä kannata paikkoja paljastaa. Kun olet normaalisti rauhassa kalastellut jotain paikkaa, ja nyt jonossa viidentenä, ymmärrät pointtini.
Pienen piirin kesken toki jaetaan mestat, mutta ei niitä kaikille voi huudella.

Joo tässä on tosi pointti, teitähän on kovin paljon enemmän sielä eteläsä mitä täälä meilläpäin...

Mutta esimerkki...mertsarin pyynti vapa vehkeillä on meilläpäin kovin uus juttu ja nyt kun oomma niitä sieltä saanu vuosien mittaan enenevissä määrin niin on kiinnostus heränny ja kyselyitä tullu ja tietojani oon jakanu, mutta tuntuu pojat silti tyhjää pyytävän... :mitaviddua:
Hemputa minkä hemputat mutta viimenen tippa tulee aina housuun....
Avatar
jrosnell
Viestit: 455
Liittynyt: 18:54:36 30.06.2006
Viesti:

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja jrosnell »

jurppe kirjoitti: Paloselkä, Särkisalo
Juurikin näihin paikkoihin viittasin tuolla aiemmin.

Tää "olosuhde-vertailu"-topic olisikin hieno homma! Vaikka merellä tulee tahkottua aina kun vain pääsee on tämä kausi ollut omalla kohdalla lähes paskin koskaan, sekä kalamäärien että kokojen kannalta, ja olisikin hieno vertailla minkä tyyppisistä paikoista ja olosuhteista muut ovat saaneet kalansa samaan aikaan kun minä olen kuokkinut tyhjää. Joskus aiemminhan meidän sivuilla (http://www.esoxlucifer.com) oli aina säätiedot mukana kun reissusta raportoin mutta koska kukaan muu porukan jäsen ei niitä ikinä minulle toimittanut omien raporttiensa yhteydessä niin lopetin koko homman.
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja walt »

Kannatus täältäkin paikkatyyppien ja vuodenaikojen/olosuhteiden yhdistävään spekulaatioon. Tähän tietysti vaikuttaa myös aina kalastustapa. Perholla syvimpien penkkojen kaluaminen ei oikein ole mielekästä, varmasti kyllä mahdollista.

Kalastuksen suoli kiinnostaa kyllä.
Avatar
catch_a_fish
Väärin kalastaja
Viestit: 1947
Liittynyt: 06:55:35 22.04.2005
Paikkakunta: Aura

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mä tuskin maltan odottaa, että tähän ketjuun ilmoittautuu ensimmmäinen koordinaattien kyselijäksi tunnustautuva. Nimimieheksi tunnustautumisesta saa vielä erillisen bonuspisteen.
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja walt »

Mä olen kerran kysellyt että osuiko arvaukseni oikeaan kun olin tunnistavinani suurhaukipönöstä taustan perusteella paikan. En ollut tunnistanut, mutta sain silti tietää suunnilleen mistä kala oli noussut. Nimimies en ole, joten catch_a_fish joutuu vielä malttamaan tovin :D
Avatar
Bökberg
Viestit: 13
Liittynyt: 11:30:13 25.11.2011

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Bökberg »

Voisipa hyvinkin avata oman topicin "paikkatiedot metatietoineen". Jos en olisi niin tavattoman laiska kirjoittamaan koneella, voisin jopa näyttää hyvää esimerkkiä ja avata sen sekä tehdä ensimmäisen postauksen.

Ketjusta voisi taatusti oppia uutta omista pelialueista, kun saisi muiden kokemuksia verrokkiaineistoksi. Mutta esitän vieläkin yhden muttan: Ilman karttaa homma jää vähän puolitiehen. Käy nimittäin helposti niin, että vaikka joku rapsaa kaikista mahdollisista metatiedoista jostakin kalapäivästä ja -paikasta, jotain saattaa silti jäädä raportoijalta huomaamatta/tulkitsematta, joka voisi ilmetä kartasta toiselle silmäparille. Ja juuri se pieni havaitsematon voi olla se kaikkein oleellisin yksityiskohta ja selittäjä. Oma mielipide johtuu osittain siitä, että omat työkuviot pyörii paikkatiedoissa ja kartta voi kertoa enemmän kuin tuhat sanaa... Toisaalta olen edelleen sitä mieltä, että tällaista karttatietojen vertailua ei oikein voi tehdä netissä edes tällä palstalla, valitettavasti, koska se saattaisi johtaa traileri-invaasioon jollakin alueella.

Joten jos joku viitseliäs joskus topicin avaa, lupaan yrittää kirjoittaa sinne jotain.
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja munapata »

Harmi, ettei retkikarttaa ja kansalaisen karttapaikkaa ole enään varustettu syvyyskäyrillä. Niistä olisi helvetisti apua jonkun vesialueen käyttämisessä "havaintomateriaalina".
Pystyisin sieltä näyttämään paikat, joita kalastaisin lohta tai taimenta etsiessäni. Ja tietysti paikat, jotka haukivaaran takia kiertäisin helvetin kaukaa.

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Isopepe aka JaRu
Viestit: 137
Liittynyt: 16:58:47 10.05.2012

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Isopepe aka JaRu »

Olosuhde-paikkatyyppi keskustelu varmaan on hyvä. Mutta mutta, kun vertailee omia reissuja ja muiden rapsoja joista edes paikkatyypin voi jollakin tavalla saada joko kirjoituksesta tai kuvista selville on muuttujia aika paljon kun seilataan itäiseltä Suomenlahdelta Saaristomeren kautta Vaasan korkeudelle.
Vesien nousut ja niiden vaikutukset, tuulen suunnat, virtaukset,veden samentuminen, saaliskalojen liikkeet ym. Olosuhteet ovat samankaltaisia mutta eivät samoja. Muttujia aika paljon.
Paikkatyyppeinä taas pääkaupunkiseudun edusta vähäisine saaristoineen verrattuna Saaristomeren sokkeloihin.
Toinen kirjoittaa kalastavansa sisäsaaristoa ja toiselle se on ulkosaaristoa. Toinen ajaa 20 merimailia ulos ja vielä löytyy saaria, toinen on jo puolivälissä Viroa.

Kalastuslehdessähän oli jossain vaiheessa juurikin tällaista "paikkaspekulointia" ja kalastustarinoita keksityn kartan pohjalta.
Villee1
Viestit: 38
Liittynyt: 12:33:53 03.07.2011

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Villee1 »

munapata kirjoitti:Harmi, ettei retkikarttaa ja kansalaisen karttapaikkaa ole enään varustettu syvyyskäyrillä. Niistä olisi helvetisti apua jonkun vesialueen käyttämisessä "havaintomateriaalina".
Pystyisin sieltä näyttämään paikat, joita kalastaisin lohta tai taimenta etsiessäni. Ja tietysti paikat, jotka haukivaaran takia kiertäisin helvetin kaukaa.

-munapata
Tässä näkyy syvyyskäyrät http://www.retkikartta.fi/tuikki/
Miulle tästä olisi suuri apu aloittelijana oppisi vähän hahmottamaan millaisia paikkoja kannattaisi kierrellä.
Avatar
Royal Trude
Koko Kansan Tenaleidi
Viestit: 15175
Liittynyt: 20:17:16 06.11.2005
Paikkakunta: Espoo, Tuusula, Keminmaa
Viesti:

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Royal Trude »

Älässää hauenkalastaja jauha sontaa. http://www.retkikartta.fi/tuikki/


Asiaan: jos tollasen olosuhde-judanssin haluatte ni speksatkaa se ja tulkaa jutulle. Mää teen mitä vaan kuhan sauhu loiskuu. :sauhua:
Piiloteksti
Suomi on suuri sukkahousumaa
Avatar
munapata
Viherpillu
Viestit: 2851
Liittynyt: 14:07:37 16.12.2006
Paikkakunta: Lappenranta

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja munapata »

Villee1 kirjoitti:
munapata kirjoitti:Harmi, ettei retkikarttaa ja kansalaisen karttapaikkaa ole enään varustettu syvyyskäyrillä. Niistä olisi helvetisti apua jonkun vesialueen käyttämisessä "havaintomateriaalina".
Pystyisin sieltä näyttämään paikat, joita kalastaisin lohta tai taimenta etsiessäni. Ja tietysti paikat, jotka haukivaaran takia kiertäisin helvetin kaukaa.

-munapata
Tässä näkyy syvyyskäyrät http://www.retkikartta.fi/tuikki/
Miulle tästä olisi suuri apu aloittelijana oppisi vähän hahmottamaan millaisia paikkoja kannattaisi kierrellä.
Kiitti linkistä :D Nyt ois pohjaa, mistä alottaa. Mä olen kyllä niin saatanan tyhmä, että en osaa edes siirtää jotakin kartan osaa sivuille :oops:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja silis »

Kyllä mäkin oon paikkani itse metskannut.
Toki olen muiden mukana ollut hyvillä paikoilla,
mutta en mä sinne ilman kyseiselle henkilölle ilmoittamatta uudestaan mene ja varsinkaan en veisi sinne muita.
Kelluntarengas miehenä tota lääniä kyllä löytyy ja paljon niitä paikkoja mihin veneellä ei tarvitse edes miettiä menevänsä.
Omille paikoille en vie ketä tahansa, ensin pitää saada jonkinlainen kuva kuitenkin ihmisestä kenen kanssa on tekemisissä.
Jälkeen päin on enää turha kakistella, kun hölösuu huutelee mestat ohi suunsa.
Joutuu tässä itsekkin pelkäämään joidenkin mestojen puolesta,
kun on vasta myöhemmin tajunnut minkälaisen ihmisen kanssa on ollut tekemisissä.
Mutta ethän sä nyt mun mestoja polta tai muuten saadaan tulevaisuudessa molemmat tyytyä pienempiin kaloihin, kun idiootit käy antamassa isolle pappia.

Tosta ison kalan rapsaamisesta oon Haukkiveskun kanssa samaa mieltä.
Se antaa ihan väärän kuvan koko hommasta ja monet ei pääse koko kautena rapsaamaan ollenkaan.

Huomenna uusille mestoille.
Saatanpa tulla ehkä juuri sinun secret spotille.
Ei noiden karttojen lukeminen nykypäivänä mitään tiedettä ole.
Saatan toki heittää myös tyhjää, mut yhestä reissustahan ei voi paikasta sanoa juuri kalallisesti mitään.
Mp reissuja tulee kaikille ja joka paikasta.
walt
Viestit: 140
Liittynyt: 09:24:15 21.05.2011

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja walt »

Vähän ehkä hämmentää käsitys siitä, että jokin kalapaikka olisi "mun" tai "oma" vaikka se olisikin pitkän työnteon pohjalta löytynyt. Eikai kukaan oikeasti ajattele, että nyt on joku vieras koluamassa MUN spottia jos näkee toisen kalastajan siinä minne itse aikoi mennä? Samalla tavallahan tämä toinen on voinut käyttää kokemustaan ja hoksottimiaan löytääkseen tuon samaisen paikan. Tai osunut paikalle sattumalta. Onko sillä edes väliä.

Tämä toisaalta taas ei liity lainkaan siihen, että tarkkoja paikkakoordinaatteja ei tietysti kannata kovasti huudella julkisesti. Se nyt on vain tervettä järkeä ihan kalastonkin kannalta vaikka oma kalakiima kestäisikin vierailijat "omilla" vesillä.
Isopepe aka JaRu
Viestit: 137
Liittynyt: 16:58:47 10.05.2012

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Isopepe aka JaRu »

walt
Oletko koskaan törmännyt tilanteeseen jossa paikalta x on saatu iso kala jonka tiedät ja seuraavana päivänä samalla paikalla on kalassa täsmäkalastaja, joka on myös paikan saanut tietää? Paikkalokkeja on aika paljon ns. "nimimiehissäkin" että ei tämä mikään uusi ja mullistava juttu ole.

Omalla kohdalla olen saanut tietooni useitakin ison kalan paikkoja, mutta ehkä tyhmyyttäni olen jättänyt käyttämättä ne ja etsinyt omia paikkoja.
Toki unohdat sen kohdan kun kuulet että kertomasi paikka on jaettu muutamalle kaverille jotka ovat sattuneet tiedon saaneen tyypin keulassa kalassa käyneet. Jopa usean tunnin ankkurisessioita on paikoilla harrastettu. Ja taas paikka menee jakoon useammalle kun kaverit vievät toisia kavereita paikoille. Jos nimmies kalastaa 70-90 päivänä vuodessa ja joka toisella kerralla on kaveri keulassa ja todennäköisyys sille että sama kaveri olisi joka kerta on aika pieni. Silloin homma leviää käsiin.
Olenpa kuullut juttuja siitä että ns. nimimiehet ovat rannasta lähtiessään ajelleet kilpaa kalapaikoille jotka on saatu tietoon toisilta kavereilta.
Viimeiseen pariin vuoteen homma on rauhoittunut, johtuuko enemmin näiden paikkalokkien vähenemisestä ns. pelipaikoilla vai mistä. Uusia paikkalokkeja on kuitenkin jonossa kuten ketjun avausviestistä huomaa.
Nk. "omilla" paikoilla kun ei ruuhkaa ollut aikojen alussa, mutta kun tieto eteni niin alkoi homma levitä käsiin ja siitä sitten oli pääteltävä se ettei edes tutuille nimimiehille voi paikkoja sen tarkemmin kertoa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Mikey kirjoitti:
vlasek kirjoitti:Mitään suoria koordinaatteja en kaipaa, koska haluan oppia kantapään kautta mahollisimman paljon ihan ite. Sehän se on kalastuksen suola.
Juuri näin.

Nimim. Kalastuksen suoli.
Juuri näin!!!

Nimim. Pökäle siellä kalastuksen suolen perällä.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Isopepe kirjoitti:walt
Oletko koskaan törmännyt tilanteeseen jossa paikalta x on saatu iso kala jonka tiedät ja seuraavana päivänä samalla paikalla on kalassa täsmäkalastaja, joka on myös paikan saanut tietää? Paikkalokkeja on aika paljon ns. "nimimiehissäkin" että ei tämä mikään uusi ja mullistava juttu ole.

Omalla kohdalla olen saanut tietooni useitakin ison kalan paikkoja, mutta ehkä tyhmyyttäni olen jättänyt käyttämättä ne ja etsinyt omia paikkoja.
Toki unohdat sen kohdan kun kuulet että kertomasi paikka on jaettu muutamalle kaverille jotka ovat sattuneet tiedon saaneen tyypin keulassa kalassa käyneet. Jopa usean tunnin ankkurisessioita on paikoilla harrastettu. Ja taas paikka menee jakoon useammalle kun kaverit vievät toisia kavereita paikoille. Jos nimmies kalastaa 70-90 päivänä vuodessa ja joka toisella kerralla on kaveri keulassa ja todennäköisyys sille että sama kaveri olisi joka kerta on aika pieni. Silloin homma leviää käsiin.
Olenpa kuullut juttuja siitä että ns. nimimiehet ovat rannasta lähtiessään ajelleet kilpaa kalapaikoille jotka on saatu tietoon toisilta kavereilta.
Viimeiseen pariin vuoteen homma on rauhoittunut, johtuuko enemmin näiden paikkalokkien vähenemisestä ns. pelipaikoilla vai mistä. Uusia paikkalokkeja on kuitenkin jonossa kuten ketjun avausviestistä huomaa.
Nk. "omilla" paikoilla kun ei ruuhkaa ollut aikojen alussa, mutta kun tieto eteni niin alkoi homma levitä käsiin ja siitä sitten oli pääteltävä se ettei edes tutuille nimimiehille voi paikkoja sen tarkemmin kertoa.
Jep. Nää sun mestat paraisilla on ollu tiedossa ennen kuin sulla on edes ollu omaa venettä. Jos niitä pidät omalöytäminäsi niin hei hei. Kaikki vähääkään kalastusta harrastavat tietävät varmasti jotain joka on jo tiedossa ja yleensä ne on ns. kuultua jostain tai joltain. Yleisesti ihmiset luulevat, että jos paikasta on saatu yksi iso niin niitä on siellä aina!? Yleisesti isojen paikat toimivat vain tietyillä veneden korkeusilla tai tuulen suunnilla yms. Aina ei paikalla ole isoa kalaa ei edes se joka toinen kerta. Yleisesti mun kalastamat mestat on tiedossa varmastikkin useammalla sadalla kalastajalla, mutta jos sekaan ei mahdu niin silloin vaihdetaan mestaa ei se sen kummempaa ole. Tilaa kyllä on jos vain osaa venettä ajaa.

Toki yveetä voi laitella kelle vaan ja niihin voi vastata ihan miten vaan. Onko se nyt sitten ongelma? Itsekkin olet ns. paikka tietoutta jakanut! herää pahvi
Isopepe aka JaRu
Viestit: 137
Liittynyt: 16:58:47 10.05.2012

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja Isopepe aka JaRu »

sakkeus
Jos veneessäni on keulassa käynyt erinäköisiä hemmoja niin näistä kavereista yhtä lukuunottamatta eivät edes omista venettä. Eli keulassa on usein käynyt kavereita jotka eivät muuten vesille edes pääsisi tai kalapäivät vuodessa lasketaan yhden käden sormin joskus jopa kahden.
Ja vaikka pelipaikoilla ollaankin niin yksikään ei tiedä mitä kaloja on tullut ja mistä. Toki pelipaikoilla ollaan eikä ajeta ö-luokan paikoille hotspottien palamisen pelossa. Tällaisessa kyydissäkin olen ns. nimimiehen kyydissä ollut. Eli ns. omia paikkojani tulee kerrottua tai oikeastaan näytettyä. Se kun ei oikein onnistu etttä sanoo keulakeijolle: että pipo silmille, ollaan kalapaikalla.
Ja hauskinta hommassa on vielä se että harvapa osaa paikoilla toimia sillä tavalla että sinne siiman päähän osuu muutakin kuin kaislaa. Kovan tahkoamisen jälkeen keulakeijon kokemus oli vain heittoja kun kipparilla kävi pari kerhokalaa siiman päässä. Eli vaikka paikoilla ollaankin ei se takaa isoja kaloja.

Ethän edes tiedä mitkä on ns. omia paikkojani. Kyllä sitä kaislanreunaa riittää Paraisilla ja Nauvossa ihan riiittämiin joten siitä vaan arpomaan. Joku näistä sisäsuomalaisista huutelikin aikoinaan : voi hemmetti miten paljon kaislareunaa herää pahvi
Eli mistäs tiedät että juuri se kaislanreuna on se mun pelipaikka? Kunhan vain huutelet lämpimikses.
Jaksat muuten räksyttää joka tilanteessa kuin kapinen koira. Tainnut jäädä sulla levy päälle?

Hommahan lähti siitä kun ns. nimimiehet kyselevät kalapaikkoja vähemmän kalastavilta ja ei niin nimimiehiltä. Herättelin vain keskustelua ja eipä se turhaa ole.
Toki lukemisen ymmärtäminen kohdallasi on hieman heikkoa.
Avatar
sakkeus
Yrjö Kakka
Viestit: 5745
Liittynyt: 19:21:31 21.04.2005
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Isopepe kirjoitti:sakkeus
Jos veneessäni on keulassa käynyt erinäköisiä hemmoja niin näistä kavereista yhtä lukuunottamatta eivät edes omista venettä. Eli keulassa on usein käynyt kavereita jotka eivät muuten vesille edes pääsisi tai kalapäivät vuodessa lasketaan yhden käden sormin joskus jopa kahden.
Ja vaikka pelipaikoilla ollaankin niin yksikään ei tiedä mitä kaloja on tullut ja mistä. Toki pelipaikoilla ollaan eikä ajeta ö-luokan paikoille hotspottien palamisen pelossa. Tällaisessa kyydissäkin olen ns. nimimiehen kyydissä ollut. Eli ns. omia paikkojani tulee kerrottua tai oikeastaan näytettyä. Se kun ei oikein onnistu etttä sanoo keulakeijolle: että pipo silmille, ollaan kalapaikalla.
Ja hauskinta hommassa on vielä se että harvapa osaa paikoilla toimia sillä tavalla että sinne siiman päähän osuu muutakin kuin kaislaa. Kovan tahkoamisen jälkeen keulakeijon kokemus oli vain heittoja kun kipparilla kävi pari kerhokalaa siiman päässä. Eli vaikka paikoilla ollaankin ei se takaa isoja kaloja.

Ethän edes tiedä mitkä on ns. omia paikkojani. Kyllä sitä kaislanreunaa riittää Paraisilla ja Nauvossa ihan riiittämiin joten siitä vaan arpomaan. Joku näistä sisäsuomalaisista huutelikin aikoinaan : voi hemmetti miten paljon kaislareunaa herää pahvi
Eli mistäs tiedät että juuri se kaislanreuna on se mun pelipaikka? Kunhan vain huutelet lämpimikses.
Jaksat muuten räksyttää joka tilanteessa kuin kapinen koira. Tainnut jäädä sulla levy päälle?

Hommahan lähti siitä kun ns. nimimiehet kyselevät kalapaikkoja vähemmän kalastavilta ja ei niin nimimiehiltä. Herättelin vain keskustelua ja eipä se turhaa ole.
Toki lukemisen ymmärtäminen kohdallasi on hieman heikkoa.
Juu sun kyydissä olevat vähenee yleensä silloin kun muut saa paremmin kalaa kuin sinä ja ne kalastaa väärin.
Sun paikkas ei mua kiinnosta kun sinne asti jaksa edes lähtee. Tiedän kyllä ne suunnat jo reilun viidentoista vuoden takaa joten miten ne on sun paikkoja? Paikat jotka olet muilta kuullu! herää pahvi

Vastailin että mitäs sitten vaikka kyselis? Onko se vastaaminen sitten niin vaikeaa? Totuuksiako on pakko vastata? Sulla ei pitäis olla ihmeemmin varaa alkaa koirittelemaan kun olet liipaisimella nytkin. Napinpainalluksella oot taas kuutamolla kuten ennenkin. :wink:
Avatar
silis
Viestit: 1905
Liittynyt: 13:30:33 07.03.2010
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kalapaikkojen kyselyä yvllä?

Viesti Kirjoittaja silis »

Mulle itse löydetyt paikat on omia paikkoja.
Käy siellä tietysti muitakin, mut enpä ole ainakaan mestaa keneltäkään millään keinoilla urkkinut.
Tää topic oli mun osalta tässä.
Jokainen tavallaan.
Lukittu